ساخت اولین جزیره شناور در کپنهاگ

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
ساخت اولین جزیره شناور در کپنهاگ

اولین نمونه از پروژه‌ی «جزایر کپنهاگ» در بندر جنوبی شهر کپنهاگ رونمایی شد.

?????? از جزیره‌ای شناور با وسعت ۲۷۰ متر مربع رونمایی کرده که مکانی ایده‌آل برای ملاقات افراد است. این جزیره‌ی شناور، اثر معمار و طراح معروف، مارشال بلچر و مگنوس ماربجرگ از استودیوی فاکستورت است. این جزیره اولین گام در اجرای پروژه‌ی «جزایر کپنهاگ» است که مجموعه‌ای متشکل از چندین جزیره‌ی شناور در سرتاسر شهر است که زندگی و فعالیت را به بندر صنعتی سابق شهر بازمی‌گرداند.

جزیره شناور کپنهاگ

این جزیره، اولین جزیره از میان جزیره‌های متعددی است که در آینده ساخته می‌شوند

اولین جزیره به نام «Ø1» (کلمه‌ی دانمارکی یک حرفی به معنی جزیره) به تازگی افتتاح شده است و می‌توان آن را در بندر جنوبی کپنهاگ مشاهده کرد. بازدید از جزیره‌ی Ø1 برای عموم باز است و تا به حال ماهیگیران محلی از آن محل برای باربکیو، نگاه کردن به ستاره‌ها و حمام زمستانی استفاده می‌کردند و چندین رویداد کوچک در آن برگزار شده است. این جزیره‌ی ۸۲ متر مربعی،‌ با استفاده از دست و در محوطه‌ی قایق‌سازی بندر جنوبی کپنهاگ ساخته شده است. برای ساختن آن از تکنیک‌های سنتی قایق‌سازی استفاده شده است و در مرکز آن، یک درخت زیرفون به طول شش متر وجود دارد.

جزیره شناور کپنهاگ

این جزیره‌ها به صورت پراکنده در اطراف بندر وجود دارند

پروژه‌ی «جزایر کپنهاگ»، مجمع الجزایری متشکل از جزایر چوبی شناور مشابهی است که در اطراف بندر به چشم می‌خورند و کارکردهای متفاوتی دارند. یک جزیره‌ی سونای شناور، باغ‌های شناور، مزارع شناور و یک پلت‌فرم غواصی شناور هم وجود دارند که استفاده از آن‌ها برای همه‌ی قایقرانان، کایکرها و شناگران به صورت رایگان امکان‌پذیر است. آب‌های شفاف بندر داخلی شهر میزبان هزاران نفری است که هر روز به این جا می‌آیند. این آب‌ها به قدری تمیز هستند که برای شنا و ماهیگیری مناسب هستند. «جزیره‌های کپنهاگ» بیشتری بهره را از این پارادایم برده است و فضای عمومی کاملا جدیدی را مهیا کرده است که کاملا خوشایند مردمی است که از آن استفاده می‌کنند.

جزیره شناور کپنهاگ

درخت زیرفون در وسط جزیره

به گفته‌ی تیم سازنده‌ی این جزیره‌ها:

این جزیره‌ها را می توان در بخش‌های بزرگ‌تر بندر کنار هم قرار داد و برای برگزاری رویدادها و فستیوال‌ها استفاده کرد، یا این که از آن‌ها به عنوان مکانی برای انجام فعالیت‌های جانبی در رویدادها استفاده کرد.

مارشال بلچر و فوکستروت با همکاری یکدیگر مشغول ساختن پروژه‌های دیگری – مانند یک بازار ماهی شناور و یک کابین شناور – در بندر هستند. هدف آن‌ها از اجرای این پروژه، تعریف دوباره‌ی رابطه‌ی بین شهرها و دریا برای زمانی است که توسعه‌ی شهری رشد بیشتری به خود گرفته باشد و همچنین، سطح آب دریا افزایش بیشتری یافته است.

این جزیره، با حمایت «Konstfonden» و «Havnekultur 365» و راهنمایی‌هایی «SITAS» (درختان اسکاندیناویایی)، «Susens Bådbyggeri» و «Syddjurs Savverk» ساخته شده است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه