نگاهی گذرا به خط متروی جدید لندن

زینب موحدی
زینب موحدی سه شنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
نگاهی گذرا به خط متروی جدید لندن

آثار تجسمی که قرار است در ایستگاه‌های خط متروی جدید لندن نصب شوند، به زودی در نمایشگاهی در معرض دید عموم قرار گذاشته خواهند شد.

لندن‌نشینان و بازدیدکنندگان پایتخت انگلستان، بی‌صبرانه منتظر افتتاح خط متروی جدید لندن در پایان سال هستند. در همین مدت، آن‌ها می‌توانند در نمایشگاه رایگانی که تا تاریخ ۶ مه در «گالری وایت چپل» در شرق لندن دایر است، از بعضی از آثارهنری که برای این خط مترو طراحی شده است، بازدید کنند.

متروی لندن

لامپ ال ای دی Revue، اثر داگلاس گوردون

نه هنرمند مشهور بین‌المللی، از جمله یایویی کوشاما، اسپنسر فینچ و ریچارد راایت، آثاری برای این خط مترو تهیه کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها را در ایستگاه‌های مرکزی می‌توان مشاهده کرد. هر هنرمند اثری خلق کرده که بازتابی از مکان، تاریخ و یا عملکرد هر کدام از ایستگاه‌ها است.

متروی لندن

چیدمان از سیمون پروتین

داگلاس گوردون یک نماد نئونی بزرگ برای ایستگاه جاده‌ی تاتنهام کورت ساخته است. این اثر در مسیر سوهو قابل مشاهده است که یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی شهر به شمار می‌آید. این اثر با تاثیرپذیری از زندگی شبانه‌ی این منطقه در دهه‌ی ۱۹۶۰ ساخته شده است. اثر دیگری که در وایت چپل به نمایش گذاشته شده، پرتره‌ای سرزنده از بومیان شرق لندن است که چانتال یوف، هنرمند بریتانیایی، آن را خلق کرده است.

این نمایشگاه شامل طرح‌ها و نمونه‌هایی از آثار هنری و چیدمان‌هایی است که فرایند تولد یافتن دیدگاه‌های هنرمندان را نشان می‌دهد. همچنین فیلم کوتاهی برای نمایش روند تهیه‌ی این پروژه وجود دارد.

متروی لندن

پرتره‌ای اثر چانتال یوف

«برنامه‌ی هنری راه‌آهن» با همکاری گالری‌های هنری اقدام به راه‌اندازی پروژه‌ای کرده است که آن را «بزرگ‌ترین فرآیند اجرای مشترک هنر همگانی در یک نسل» می‌نامند. تری مورگان، رئیس این برنامه در بیانیه‌ای اعلام کرد:

خط متروی الیزابت، بزرگ‌ترین نمایشگاه برای نمایش دادن هنر یک نسل پایتخت در ملا عام است و جایگاه لندن را به عنوان پایتخت جهانی هنر و فرهنگ تثبیت می‌کند.

متروی لندن

محل نصب هر کدام از آثار هنری جدید

خط متروی جدید الیزابت از ۴۱ ایستگاه عبور می‌کند و مسیر جدیدی را به سمت فرودگاه هیترو می‌گشاید که ریدینگ (Reading) در غرب لندن را به شنفیلد (Shenfield) و ابی وود (Abbey Wood) در شرق آن متصل می‌کند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه