حقایق جالب درباره آنکارا، پایتخت ترکیه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی یکشنبه، ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
حقایق جالب درباره آنکارا، پایتخت ترکیه

آنکارا پایتخت و دومین شهر بزرگ ترکیه، یکی از زیباترین شهرهای ترکیه است که امروزه شکل و ظاهری مدرن پیداکرده است. آنکارا جمعیتی برابر با ۴,۳۱۹,۱۶۷ نفر دارد.

آنکارا، پایتخت و دومین شهر بزرگ ترکیه پس از استانبول است و از مقاصد مهم در سفر به ترکیه به شمار می‌آید. نام آنکارا را می‌توان در تاریخ قوم هیتی ها دید. حیتی ها قومی بیابان‌گرد و وحشی بودند که در بغازکوی ترکیه سکونت داشتند.

هیتی در هزاره دوم پیش از میلاد می‌زیستند و بر آسیای صغیر و سوریه فرمانروایی می‌کردند. بر اساس برخی روایات در عصر ساسانی، خسروپرویز برای مدتی این ناحیه را تصرف کرد و داستان غارت این ناحیه توسط هارون‌الرشید و معتصم در کتاب‌های تاریخی آمده است.

بغازکوی

تمام این شواهد نشان می‌دهد که آنکارا شهری مهم در ترکیه بوده و امروز هم به‌عنوان پایتخت این کشور شناخته می‌شود.

با ما همراه باشید تا شهر زیبای آنکارا را بهتر بشناسیم و حقایق جالب در رابطه با این شهر را بررسی کنیم:

۱. نام آنکارا از واژه سلتی «آنسیرا» به معنی لنگر گرفته شده است.

۲. مساحت کل آنکارا برابر با ۲۵۱۶ کیلومتر مربع است. آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه پس از استانبول است.

۳. مساحت آنکارا چهار برابر منچستر است.

آنکارا

۴. ۸۶ سال پیش در سال ۱۹۲۷ آنکارا جمعیتی برابر با ۷۵۰۰۰ نفر بود. بر اساس آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۳ جمعیتی این شهر به ۴,۳۱۹,۱۶۷ نفر رسید، در این فاصله نسبتا کوتاه، آنکارا به‌سرعت توسعه یافت.

۵. بیشتر افراد تصور می‌کنند که استانبول پایتخت ترکیه است! چون این شهر بزرگ‌تر و گردشگرپذیرتر از آنکارا شناخته می‌شود.

آنکارا

۶. موزه قوم‌شناسی آنکارا، یکی از محبوب‌ترین موزه‌های ترکیه است که به مطالعه تاریخ و فرهنگ مردم ترکیه در دوره‌های مختلف تاریخی می‌پردازد. این موزه در سال ۱۹۲۸ افتتاح شده است.

۷. شاید عجیب باشد، ولی اولین نشانه‌های زندگی و تمدن در منطقه آنکارا، مربوط به عصر برنز است.

آنکارا

۸. در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۷,۷۹۵,۰۰۰ گردشگر از آنکارا بازدید کردند.

۹. تماس‌های داخلی و هزینه تلفن در آنکارا بسیار پایین است، کد بین‌المللی این شهر ۰۰۹۰ است.

۱۰. در سال ۱۰۷۳ برای اولین بار منطقه آنکارا، بانام «آنورا» شناخته شد و در سال ۱۹۳۰ این بخش رسما به آنکارا تغییر نام داد.

۱۱. آمار جرم و جنایت در آنکارا نسبت به سایر شهرهای ترکیه بسیار پایین است، ایمنی جاده‌ها در این شهر بسیار بالا است.

۱۲. در دهه ۱۹۵۰، آنکارا رشد قابل‌توجهی کرد و این رشد بسیار سریع منجر به مهاجرت بسیاری از خانوارها به‌سمت آنکارا شد. در این دوره خانه‌های غیرقانونی زیادی در آنکارا ساخته شد که به این خانه‌های غیرقانونی به‌اصطلاح «گچکوندا» می‌گویند.

آنکارا

۱۳. مسجد «علاءالدین» یکی از قدیمی‌ترین مساجد آنکارا است. این مسجد به دستور «محی‌الدین مسعود شاه» در سال ۱۱۷۸ ساخته شده و نمونه‌ای بارز از سبک معماری تمدن آناتولی و سلجوقی است. در داخل این مسجد یک منبر چوبی دیده می‌شود که قدمت آن به عصر سلجوقی می‌رسد.

مسجد علاالدین

۱۴. یکی از نژادهای نادر بز، به نام «بز آنقره» در آنکارا یافت می‌شود. پشمی که از این بز به دست می‌آید، «موهر» یا «موهیر» نام دارد که یکی از گران‌قیمت‌ترین پشم‌های دنیا است. از دیگر نژادهای معروف حیوانات آنکارا می‌توان به خرگوش آنقره و گربه آنقره اشاره کرد.

آنکارا

۱۵. گربه آنقره یکی از نژادهای گربه اهلی است، این نژاد از قدیمی‌ترین گربه‌هایی است که به وجود آمدن آن‌ها به‌صورت طبیعی اتفاق افتاده و زادگاه آن‌ها در ترکیه مرکزی، در ناحیه آنکارا است.

۱۶. روی رودخانه ساکاریا یا ساکریا، یکی از مکان‌های تاریخی آنکارا واقع شده است که در ارتفاع ۴۹۲ فوتی از سطح دریا قرار دارد.

۱۷. آنکارا یکی از سرسبزترین شهرهای ترکیه است، با توجه به اینکه آب و هوای این ناحیه در دسته آب و هوای خشک قرار دارد، بخش زیادی از آنکارا را فضای سبز تشکیل می‌دهد.

آنکارا

۱۸. منطقه اولوس یکی از قدیمی‌ترین مناطق ترکیه در مرکز شهر آنکارا است که بناهای تاریخی زیادی دارد. خانه‌های قدیمی، مراکز خرید سنتی آنکارا، موزه‌های متعدد و آثار تاریخی زیادی در این ناحیه دیده می‌شود.

۱۹. مسجد قوجاتپه، یکی از مساجد زیبای آنکارا است که در سال ۱۹۸۷ ساخته شده است.

آنکارا

۲۰. مهندس ودات دالوکای برنده مسابقه طراحی این مسجد شد و زیربنای مسجد بر اساس طرح این معمار آغاز شد. بعدها به‌دلیل مدرن بودن بیش از حد این طرح اولیه، طرح مهندس دالوکای نیمه‌کاره ماند. بعدها مهندس دالوکای پروژه خود را با تغییرات در معماری مسجد شاه فیصل پاکستان به کار برد. در سال ۱۹۶۷ بنای این مسجد بر اساس طرحی از مهندس خسرو تایلا و فاتح اولوانگین دوباره طراحی و اجرا شد و این پروژه تقلیدی از معمار سنان معمار نامی دوره عثمانی خوانده شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه