دهلی در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی چهار شنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
دهلی در یک نگاه

دهلی، دومین کلانشهر بزرگ هند است که در ناحیه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رود یامونا (جمنا) واقع شده است.

دهلی یکی از شهرهای هند است که در ایالت دهلی قرار دارد، دهلی و دهلی‌نو دارای تاریخی به وسعت رود مقدس (در مذهب هندو) یامونا هستند. این رود به عنوان یک تقسیم‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند که دهلی‌نو در بخشی غربی و دهلی قدیم در سمت شرقی آن را از هم جدا می‌کند. این شهر آسیایی با قدمتی افزون بر ۵۰۰۰ سال به همراه دمشق و بنارس از قدیمی‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود و آثار دوران تمدن موهنجودارو یا دره رود سند در آن یافت شده ‌است. این شهر تاکنون ۱۱ بار ویران گشته و از نو ساخته شده‌ است و اولین پایتخت حکومت مسلمانان از قرن دوازده تا ۱۹ میلادی بوده است. اولین جنگ برای استقلال سرزمین هند، درسال ۱۸۷۵ در شهر دهلی به وقوع پیوست. انگلیسی‌ها در سال ۱۹۱۱ مرکز حکومت خود را از کلکته به این شهر انتقال دادند.

دهلی

طراحی و احداث دهلی‌نو بلافاصله پس از استقرار حکومت انگلیسی‌ها، توسط یک معمار برجسته انگلیسی به نام «ادوین لوتینز» در جنوب دهلی آغاز شد. دهلی نو پس از استقلال به‌عنوان پایتخت هند معرفی شد. دهلی قدیمی‌ترین ناحیه مسکونی جهان به‌شمار می‌رود که تاکنون همواره مسکونی بوده‌ است. این شهر آمیخته‌ای از جامعه سنتی و مدرن بوده و نمودی از اجتماع مذاهب، قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف است که از طرف شرق به ایالت اوتارپرادش و از طرف شمال، غرب و جنوب به ایالت هاریانا محدود می‌گردد؛ و تماما روی جلگه رود گنگ واقع است.

جمعیت این شهر طبق آمار سال ۲۰۱۲ معادل ۱۸ میلیون نفر بوده که در مساحت ۱٬۴۸۳ کیلومتر مربعی آن ساکن هستند. زبان رسمی و رایج این شهر شامل انگلیسی، اردو و هندی است. بر اساس آمار سال ۲۰۱۱، ۷۹٫۸ درصد مردم به هندوئیسم، ۱۴٫۵ درصد به اسلام، ۲٫۹ درصد به مسیحیت معتقد هستند؛ هر چند که اقلیت‌های مذهبی نظیر یهودی، بودایی و غیره نیز در این شهر آزاد هستند.

دهلی

آب و هوای دهلی به نظر بسیار شگفت‌انگیز است. با وجود اینکه در طی زمستان کاملا سرد است، هنوز هم ماه‌های نوامبر تا مارس با روزهای گرم که سردی شب‌ها را مقداری جبران می‌کند، بهترین زمان سفر به این شهر به شمار می‌روند. از ماه‌ آوریل تا ژوئن درجه حرارت هوا به صورت موشک‌وار بالا می‌رود و گاهی می‌تواند غیرقابل تحمل شود.

شرکت حمل و نقل دهلی بزرگترین مجموعه‌ای است که از اتوبوس‌های سازگار با محیط زیست استفاده می‌کند و به همین دلیل این شهر بیشترین اتوبوس‌های دوستدار محیط زیست را در جهان دارد! متروی دهلی دومین متروی شلوغ و برتر در جهان است.

دهلی

از جاذبه‌های دهلی می‌توان به قلعه سرخ (Red Fort)، گورودوارا بنگلا صاحب (Gurudwara Bangla Sahib)، دروازه‌ی هند (India Gate)، مسجد جامع دهلی (Jama Masjid)، مقبره‌ی همایون (Humayuns tombe)، اقامتگاه رییس جمهور (Rashtrapati Bhavan)، گاندی اسمیریتی و بنای یادبود مهاتما گاندی (Gandhi Smriti and the Mahatma Gandhi Memorial)، موزه‌ی ملی (National Museum)، پارک ملی جانورشناسی دهلی (National Zoological Park)، معبد نیلوفر آبی (Lotus Temple) و... اشاره کرد که باید در تور دهلی از آن‌ها دیدن کنید. 

مراکز خرید دهلی عبارتند از بازار دیلی هات (Dilli Haat)، بازار پالیکا (Palika)، بازار South Extension، منطقه تجاری قرول باغ (Karol Bagh)، چاندنی چوک (Chandni Chowk)، بازار ساروجینی ناگار (Sarojini Nagar)، لاجپات ناگار (Lajpat Nagar)، بازار گریتر کیلاش (Greater Kailash) و... .

برای سوغاتی نیز می‌توانید صنایع دستی، اشیای قدیمی، جدیدترین مدهای اروپایی، محصولات چرمی، فرش، پارچه، ابریشم، سنگ‌های قیمتی حکاکی شده، منبت‌کاری و اشیای چوبی، زیورآلات و جواهر، انواع لوازم دکوری و تزیینی، لباس، شال و پارچه، عود و عطر و ادویه‌جات تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه