اسرار راه آهن سیدنی؛ قطب فرهنگی و هنری شهر

رضا اردو
رضا اردو سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
اسرار راه آهن سیدنی؛ قطب فرهنگی و هنری شهر

شبکه‌ی راه‌آهن سیدنی محل برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های مختلف است که پاسخگوی نیاز دوستداران هنر و فرهنگ است.

همه، از قطاردوستان گرفته تا شهرگردان، در سیدنی چیزی در ارتباط با راه‌آهن پیدا می‌کنند که مجذوب‌شان خواهد کرد.

۱. جشنواره‌ی سیدنی (sydneyfestival.org) در ماه ژانویه شهر را روشن می‌کند و مرکز فرهنگی کریج‌ورکس (Carriageworks) در این برنامه نقش مرکزی دارد. این محوطه‌ی بزرگ قبلا محل تولید و تعمیر قطارهای استرالیا بود اما اکنون به محل نمایش هر چیزی از هنر تا مد تبدیل شده است. در طی جشنواره، شما می‌توانید نسخه‌ی آسی (Aussie) از سریال کمدی فلیبگ (Fleabag)، که اولین سریال کمدی بی‌بی‌سی بود را ببینید.

همچنین فیلم مکس دیوانه (Mad Max) توسط ماریکن یوث (Morricone Youth) به اجرا درمی‌آید. گوتیه (Gotye)، خواننده‌ی بلژیکی-استرالیایی، هم در ۱۶ و ۱۷ ژانویه برای تکریم از ژان ژاک پری (Jean-Jacques Perrey)، از پیشگامان موسیقی الکترونیک، برنامه اجرا می‌کند. (carriageworks.com.au)

سیدنی

۲. برای ناهاری شیک، که شامل ساندویچ وجمیت (Vegemite ترکیبی از مخمر گیاهی با ادویه که در استرالیا روی نان می‌مالند) یا شکلات‌های بیسکویتی تیم تم (Tim Tam) نشود، غذادوستان به هیجان‌انگیزترین مرکز غذای سیدنی یعنی ترمشدز (Tramsheds) می‌روند (tramshedssydney.com.au). این مرکز در انبار تراموای روزل (Rozelle) واقع شده و در آن بهترین مرغ سوخاری در سرتاسر ملبورن و سیدنی (Belles Chicken)، نان و غذاهای ژاپنی از شرکت اوساکا عرضه می‌شود.

۳. افسانه‌ی پله پله تا بهشت را فراموش کنید؛ اینجا واقعی است. مجسمه‌ی جدیدی به نام اینترلوپ (Interloop)، که از بقایای پله‌برقی‌های دهه‌ی ۱۹۳۰ ساخته شده، در ایستگاه وینیارد (Wynyard)، در منطقه‌ی اقتصادی سیدنی، برپا شده است. این کار ۵۰ متری، که کریس فاکس (Chris Fox) ساخته، جاذبه‌ای جدید برای مسافران و گردشگران است.

سیدنی

۴. دیگر در ایستگاه مرده‌ی وولاهرا (Woollahra)، قطاری نمی‌ایستد. این ایستگاه، که در حومه‌ی شرقی شهر ساخته شد، بعد از اینکه ساکنان آنجا ساختش را متوقف کردند هیچ‌گاه باز نشد. وقتی قطار از تقاطع اجکلیف (Edgecliffe) و باندی (Bondi) می‌گذرد، سکوهای خالی‌اش مشهود است.

۵. اگر حس و حال پیاده‌روی در روز تعطیل هفته را داشتید، می‌توانید از مسیر پیاده‌روی گودزلاین (Goods Line)، که در مسیر راه‌آهن قدیمی کشیده شده، از محله‌ی اولتیمو (Ultimo) و ساختمان جدید فرنک گری (Frank Gehry) برای دانشگاه صنعتی سیدنی بگذرید.

سیدنی

ساختمان جدید فرنک گری برای دانشگاه صنعتی سیدنی

۶. وقتی مردم در هاید پارک (Hyde Park) به پیک‌نیک نشسته‌اند، شبکه‌ی عظیمی از تونل‌های متروکه زیرشان قرار دارد. در فیلم ترسناک تونل (The Tunnel) سال ۲۰۱۱ از این شبکه‌ها استفاده شد. در این فیلم روزنامه‌نگاری علاقه‌مند به راه‌آهن از داستان‌های ترسناکی فراتر از تصور پرده برمی‌دارد.

۷. ایستگاه مرکزی سیدنی در مرکز شبکه‌ی راه‌آهن شهر قرار گرفته و معماری تاریخی قابل ستایشی دارد. در ماه ژوئن، قطارهای میراث فرهنگی، مانند قطار معروف تین هر (Tin Hare)، به راه می‌افتند. قهوه‌خانه‌های فعالی، مثل هیون، (havenspecialtycoffee.com.au) نیز در اینجا هستند.

ایستگاه راه آهن سیدنی

ایستگاه مرکزی سیدنی

۸. آیا تا به حال فکر کرده‌اید که این همه دریلی که سر و صدا ایجاد می‌کنند و در خیابان‌های سوری هیلز (Surry Hills) خط می‌اندازند برای چیست؟ بله، این خط جدید راه‌آهن سبک سیدنی است که ترامواها در آن سال ۲۰۱۹ به سمت پیست اسب‌دوانی رندویک (Randwick) و زمین کریکت سیدنی به راه خواهند افتاد.

۹. ایستگاه‌های زیرزمینی سیدنی شما را به یاد ایستگاه‌های زیرزمینی لندن (با آن آرم‌ها و پوستر‌های تبلیغاتی‌اش) می‌اندازند. بهترین پوستر‌ها در ایستگاه موزه، که شبیه ماشین زمان یا صحنه‌ی فیلم است، نگهداری می‌شوند (sydneytrains.info/about/heritage/historic_advertising).

سیدنی

۱۰. در جایی که قرار بود آینده از آن شروع شود، خواهیم ایستاد. اگر طرفدار قسمت ترن هوایی کارتون سیمپسون‌ها (Simpsons) هستید، هنگامی که دارید به بقایای ترن سابق سیدنی (که در سال ۲۰۱۳ ویران شد)  می‌نگرید، «آهنگ ترن» آن‌ها را خواهید خواند. از آنجا می‌توانید ببینید که قطارها از کجا بین ساختمان‌های بلند حرکت می‌کردند.

سیدنی

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه