راهنمای سفر به دزفول

دزفول شهری است در بخش جلگه‌ای استان خوزستان و در دامنه‌ میانی زاگرس. پیشینه‌ این شهر به دوره‌ تمدن ایلام و هخامنشیان می‌رسد. آثاری از دوره‌ ساسانی در آن باقی مانده است، مانند پل قدیم و دانشگاه گندی شاپور.

نام دزفول احتمالا عربی‌شده‌ «دژپل» و معنی آن دژ در کنار پل است. مهم‌ترین رودخانه‌‌ آن دز است که از دل شهر عبور می‌کند. 

بهترین زمان سفر به دزفول نیمه‌ دوم سال و همچنین تعطیلات نوروز است. پیشنهاد ما استفاده از ماشین شخصی است، زیرا طبیعت، آثار تاریخی و روستاهای اطراف شهر را نباید از دست داد.

درباره دزفول بیشتر بدانید:

آب‌ و‌ هوای دزفول

اطلاعات ضروری دزفول

راهنمای سفر به دزفول

اقامت در دزفول

حمل و نقل عمومی در دزفول

جاهای دیدنی‌ دزفول

مراکز خرید دزفول

رستوران‌‌ های دزفول

سوغات دزفول

آب‌ و‌ هوای دزفول

دزفول

عکس: مجید حاتمی 

تابستان دزفول گرم و زمستان آن مدیترانه‌ای است. میانگین دما در فصل گرما ۴۹ درجه و در زمستان ۳ درجه‌ سانتی‌گراد است. دزفول از سطح دریا ۱۴۰ متر بالاتر است.

اطلاعات ضروری دزفول

فرودگاه دزفول

کد دزفول: ۰۶۱

فاصله از تهران: ۶۸۹ کیلومتر

مدت سفر زمینی: حدود ۸ ساعت

مدت سفر هوایی: یک ساعت و ۴ دقیقه

مدت سفر با قطار تا اندیمشک: کمتر از ۱۴ ساعت

دزفول شهیون

شهیون، عکس: محمد آذرکیش 

راهنمای سفر به دزفول 

مسیر سفر زمینی از تهران به دزفول از چند استان می‌گذرد. به این ترتیب که از اتوبان تهران-قم راهی قم می‌شوید، به اراک می‌روید، و سپس در استان لرستان به بروجرد می‌رسید. اگر صبح زود حرکت کنید، زمان ناهار به بروجرد می‌رسید. شهر بعدی خرم‌آباد است. بزرگراه تازه‌ای با ورودی گران‌قیمت و تونل‌های طولانی شما را به اندیمشک می‌رساند. مقصد بعدی دزفول است.

همه با ماشین شخصی سفر نمی‌کنند. اتوبوس‌های تهران به دزفول از پایانه‌ جنوب حرکت می‌کنند. 

پل دزفول

اگر قطار را برای سفر کردن ترجیح می‌دهید، چاره‌ای ندارید جز اینکه قطار تهران به اندیمشک را سوار شوید و از آنجا با تاکسی خطی به دزفول بروید. 

سفر هوایی سریع‌ترین گزینه و البته گران‌ترین است.

 اقامت در دزفول

دزفول مقصد خیلی گرانی نیست. می‌توانید در هتلی قابل‌قبول اقامت کنید و تمام روز را به گشت‌ و گذار در جاذبه‌های طبیعی دزفول بگذرانید.

هتل‌های میان‌رده

هتل جهانگردی دزفول

هتل جهانگردی دزفول از کیفیت قابل‌قبولی برخوردار است. این رستوران امکاناتی نظیر رستوران، کافی شاپ و سالن همایش دارد. 

 هتل‌های ارزان

هتل آوان دزفول

هتل آوان و هتل روناش از گزینه‌های ارزان‌تری در میان هتل های دزفول هستند. 

حمل و نقل عمومی در دزفول

برای حمل و نقل در دزفول می‌توانید روی اتوبوس و تاکسی حساب باز کنید. همچنین تاکسی‌های بی‌سیم از دیگر گزینه‌های حمل‌ و نقل درون‌شهری است. 

جاهای دیدنی دزفول

آبشار شوی دزفول

اگر اهل طبیعت‌گردی و لذت بردن از جنگل و رودخانه باشید، در دزفول به شما خوش می‌گذرد. رودخانه دز از دل شهر عبور می‌کند و در امتداد آن تفریح‌گاه‌هایی برپا شده است، مانند پارک ساحلی رعنا. معروف‌ترین تفریح‌گاه ساحلی دزفول علی کله است که حتی در گرمای تابستان خنک و دل‌انگیز است.

آبشار شِوی، دریاچه‌ شهیون،‌ قلعه‌ شاداب، آرامگاه صوفی احمد، سد دز، دره کول خرسون، چال کندی، دره توبیرون، پارک ملی دز ، پارک جنگلی لاله، پارک جنگلی میلاد و پارک جنگلی لادن که در خارج از شهر واقع شده‌اند، از جمله مقاصد طبیعی و جاهای دیدنی‌ دزفول هستند.

بیشه‌ عباس‌آباد بخشی از جنگل‌های سبز دز هستند که در ده کیلومتری شهر قرار دارد. سالن کوه شامل دشت لاله‌های واژگون در کنار غارها و چشمه‌هایش به‌ویژه برای کوهنوردان جذاب است. 

بازار قدیم دزفول که به بازار کهنه معروف است، هم برای گشت و گذار جذابیت‌هایی دارد و هم برای خرید خراطی، کپو، کرتله، سجاده، ورشو، نمد و خوش‌مزه‌های دزفول.

پل قدیم دزفول، آسیاب‌های آبی، آرامگاه یعقوب لیث صفاری، شهریار معروف ایرانی، شهر باستانی جندی شاپور یا گندی شاپور، دانشگاه تاریخی گندی شاپور، مسجد جامع دزفول، مجموعه‌ شاه رکن‌الدین، موزه آب دزفول و تپه‌های باستانی چغامیش از دیدنی‌های تاریخی دزفول به شمار می‌روند.

یعقوب لیث صفاری دزفول

آرامگاه سبز قبا،‌ بقعه امامزاده رودبند معروف به سیاهپوش، بقعه محمد بن جعفر طیار و آرامگاه حزقیل نبی جاذبه‌های مذهبی دزفول محسوب می‌شوند.

خانه تیزنو، خانه سوزنگر، خانه قلمبر و‌ موزه‌ مردم‌شناسی واقع در حمام کرناسیون، مسجد لب خندق، مسجد میاندره، حمام میاندره و ساباط صفار جاذبه‌های معماری و تاریخی دزفول هستند.

دریاچه میانه،‌ روستای پامنار، روستای شهیون،‌ روستای لیوس، پارک جنگلی شقایق،‌ آبشار شقایق و روستای نورآباد طبیعت بسیار زیبایی دارند.

مراکز خرید دزفول

بازار دزفول

بدون تردید بازار کهنه‌ دزفول از مهم‌ترین مراکز خرید دزفول به شمار می‌آید و جذاب‌ترین جا برای گم شدن در تاریخ و البته خرید است.

برای گشت و گذار و خرید این گزینه‌ها پیش روی شما است: پاساژ امین، هایپر مادر، پاساژ مسعود و فروشگاه بزرگ گلباران.

رستوران‌ های دزفول

رستوران دلنوازان دزفول

رستوران هتل جهانگردی غذای بسیار باکیفیتی سرو می‌کند. دلنوازان رستورانی است با محیط سنتی و غذای خوشمزه که معمولا مشتریان را خرسند روانه می‌کند. رستوران بین‌المللی علی کله،‌ رستوران شوادون،‌ خوراک سرای ترنج،‌ کافه و رستوران باغ فلاحت، باغ رستوران ترمه، رستوران ساحلی زیگورات،‌ رستوران پدیده دز، مجموعه رستوران موزه آب و رستوران سنتی دز از معروف‌ترین غذاخوری‌ها و رستوران های دزفول به شمار می‌روند.

اگر هوس فست‌فود کردید، هلیا، لیمو، دوک،‌ دارکوب،‌ قصر شهر و بلوط گزینه‌های خوبی هستند. ایتالیانو غذای فرنگی سرو می‌کند.

فست فود لیمو دزفول

کافه گالری هنرمندان که از صبح و برای صرف صبحانه باز است، فضای دلچسبی دارد. کافه ۲۴ هم از صبح پذیرای مشتریان است، به‌جز تابستان‌ها که تنها یکشنبه‌ها صبحانه سرو می‌کند. کافه نیتروژن یا N2 گزینه‌ دیگری برای رفع خستگی، میان‌وعده و قهوه است.

بستنی‌ یعقوب لیث و بستنی فتح‌المبین از بستنی‌فروشی‌های سنتی دزفول هستند که طعمی متفاوت و خوش‌مزه دارند.

سوغات دزفول

بازار دزفول

سوغاتی‌های خوشمزه‌ دزفول شامل کنجد، کلوجه خرمایی، کلوچه شکری، کلوچه نمکی، لوزی شکری، نان کنجدی، نان شیر، معجون کنجد، خرما، ارده، شیره خرما، قرص نعناع،‌ حلوا قبِیت،‌ ادویه و مرکبات مانند پرتقال است.

طلا دزفول

صنایع دستی هر شهری یادگار خوبی می‌شود که تا سال‌ها در خانه‌ ما می‌ماند. خراطی یکی از هنرهای اصیل دزفول است که در بازار کهنه مرکزش را پیدا می‌کنید.

انواع ظرف‌ها و وسایل خراطی، کپو، سبدها و ظرف‌های حصیری،‌ ظرف‌های ورشو، گیوه سوغات این شهر هستند. اگر به زیورآلات علاقه‌مند باشید، می‌توانید از دزفول طلای دست‌ساز ۲۴ عیار خریداری کنید. قلم نی خوشنویسی دزفول بسیار باکیفیت و معروف است.

نویسنده: مهتاب خسروشاهی

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا، بلد و گوگل مپ؛ عکاسان: آرمین عباباف، نامشخص، احمد شریفی، احمد زارع

از کجا شروع کنیم

دیدنی های دزفول ؛ از کهن ترین شهرهای جهان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map