۹ تا از بهترین مراکز خرید باتومی

رضا اردو
رضا اردو چهار شنبه، ۲ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
۹ تا از بهترین مراکز خرید باتومی

مراکز خرید باتومی ترکیبی از پاساژهای مدرن در کنار بازارهای سنتی است و بدین‌ترتیب، گردشگران را با تمام سلیقه‌ها راضی نگه می‌دارد.

«باتومی» (Batumi)، از بزرگ‌ترین شهرهای گرجستان، با وجود سواحل زیبا در کناره دریای سیاه، جاذبه‌های تاریخی و معماری بی‌نظیر، موزه‌ها و مجسمه‌های نمادین، گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. این شهر لزوما قطب خرید گرجستان محسوب نمی‌شود؛ برای این منظور، شاید تفلیس مقصد مناسب‌تری باشد. با این حال، مراکز و بازارهای باکیفیتی دارد که می‌توان در کنار گشت‌و‌گذار و بازدید از جاهای دیدنی باتومی، از آن‌ها خرید کرد. پیش از مناسبت‌های ملی گرجستان، معمولا در باتومی حراجی‌هایی برگزار می‌شود؛ این روزها زمان خوبی برای خرید در این شهر ساحلی خواهد بود. در این مقاله با ۹ مورد از بهترین مراکز خرید باتومی آشنا خواهید شد.

بهترین مراکز خرید باتومی:

مترو سیتی (Metro City)

  • آدرس: خیابان لک اند ماریا کاچینسکی (Lech and Maria Kaczynski) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: همه‌روزه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

«مترو سیتی» از بزرگ‌ترین مراکز خرید شهر باتومی است که در مرکز شهر و چسبیده به هتل «یوفوریا» (Euphoria) قرار دارد. مترو سیتی در مقایسه با دیگر مراکز خرید بزرگ جهان، مرکز خرید کوچکی به‌حساب می‌آید که دو طبقه بیشتر ندارد.

مترو سیتی باتومی؛ منبع عکس: korter، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Korter، عکاس: نامشخص

اجناسی نظیر لباس، کیف‌ و کفش، زیورآلات، اسباب‌بازی و لوازم الکترونیکی در مرکز خرید مترو سیتی باتومی عرضه می‌شود. برخی برندهای بین‌المللی مثل «نیویورکر» (NewYorker)، «ایو روشه» (Yves Rocher) و «کالینز» (Colin’s) در این مرکز خرید شعبه دارند.

شهربازی، سینما و همچنین چندین کافه و رستوران در طبقه دوم مترو سیتی وجود دارد. یک پارک ساحلی نیز در کنار این مرکز خرید واقع شده است که چشم‌انداز زیبایی از تراس بزرگ این مرکز به گردشگران می‌دهد.

در مرکز خرید مترو سیتی، مغازه‌های گرجی وجود دارد که می‌توانید در آن‌ها کالاهایی چون لوازم‌خانگی، اسباب و اثاثیه، پوشاک و کیف‌ و کفش تولیدی گرجستان را با قیمتی مناسب خریداری کنید. روی‌هم‌رفته مرکز خرید مترو سیتی جزو مراکز خرید گران محسوب نمی‌شود.

سالن داخلی مترو سیتی باتومی؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Marina kh

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Marina Kh

باتومی مال (Batumi Mall)

  • آدرس: خیابان «زوراب گورجیلادزه» (Zurab Gorgiladze) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

«باتومی مال» مرکز خریدی سرپوشیده، چهارطبقه و غالبا شلوغ در مرکز باتومی است. در این مرکز خرید، پارکینگ اختصاصی و اینترنت وای‌فای رایگان در اختیار مشتریان مجموعه قرار داده می‌شود. در باتومی مال، بیش از ۵۰ مغازه وجود دارد و امکانات سرگرمی متعددی برای تمام سنین در نظر گرفته شده است.

مرکز خرید باتومی مال؛ منبع عکس: Dolidoki.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Dolidoki.com، عکاس: نامشخص

در طبقه همکف باتومی مال، هایپرمارکت با اجناس متنوع، اما با قیمت نسبتا بالا وجود دارد. طبقات دیگر مجموعه به محصولات پوشاک، لوازم‌خانگی و الکترونیکی و فروشگاه هدایا و سوغاتی اختصاص داده شده است. فروشگاه‌های لباس و کفش‌فروشی‌های خوبی در باتومی مال به چشم می‌خورد. طبقه لوازم‌خانگی این مرکز خرید قابل‌ توجه است. 

در طبقه آخر مرکز خرید باتومی مال سینما، فضای بازی برای کودکان و باشگاه ورزشی قرار دارد. هایپرمارکت این مجموعه مورد استقبال بازدیدکنندگان بسیاری قرار می‌گیرد. در باتومی مال می‌توانید از صرف غذاهای خوش‌طعم و نوشیدنی‌های تازه در کافه‌ها و رستوران‌ها لذت ببرید و اوقات خوشی را با خانواده یا دوستانتان بگذرانید.

طبقات بالای باتومی مال؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Nika Janjaria

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Nika Janjaria

بلک سی مال (Black Sea Mall)

  • آدرس: خیابان «تیبل ابوسریدزه» (Tbel-Abuseridze) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب

«بلک سی مال» مرکز خرید نسبتا کوچکی با یک طبقه در شهر باتومی است. این مرکز خرید هایپرمارکتی بزرگ و معروف به نام «کارفور» (Carrefour) دارد. پنیرهای هلندی، فرانسوی و گرجی این سوپرمارکت به‌سرعت به‌فروش می‌رسند.بلک سی مال باتومی؛ منبع عکس: Architectural Award، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Architectural Award، عکاس: نامشخص

در فروشگاه‌های بلک سی مال انواع لوازم الکترونیکی، وسایل خانه، لباس‌، کتاب و اسباب‌بازی عرضه می‌شود. شعبه‌ای از رستوران فست‌فود زنجیره‌ای «وندیز» (Wendy’s) در این مرکز خرید دایر است.

گرند مال (Grand Mall)

  • آدرس: خیابان شریف کیمشیاشویلی (Sherif Khimshiashvili) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۰ شب
  • وب‌سایت: grandmall

«گرند مال»، جدیدترین مرکز تجاری و تفریحی مدرن در بلوار جدید باتومی،‌ با طراحی سفیدرنگ نزدیک ساحل دریای سیاه قرار گرفته است. این مرکز خرید پنج طبقه، بیش از ۱۰۰ فروشگاه برند و فضایی بزرگ با سقف شیشه‌ای در مرکز خود دارد و یکی از شلوغ‌ترین مراکز خرید باتومی محسوب می‌شود.

گرند مال باتومی؛ منبع عکس: grandmall.com، عکاس: نامشخص

منبع عکس: grandmall.com، عکاس: نامشخص

برندهای معروفی مثل «ماسیمو دوتی» (Massimo Dutti)، «زارا» (ZARA)، «مانگو» (Mango)، «استرادیواریوس» (Stradivarius)، «تامی هیلفیگر» (Tommy Hilfiger)، «گانت» (Gant)، «گس» (Guess) و «یو اس پولو» (US Polo)، اولین‌بار شعبه‌های خود در باتومی را در گرند مال افتتاح کردند. طبقه آخر این مرکز خرید، امکانات ورزشی و تفریحی، سالن بولینگ، سینما، مرکز سرگرمی کودکان، فودکورت شامل غذاهای گیاهی و یک تراس کوچک با چشم‌انداز دریا دارد. طبقه همکف گرند مال به پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰ خودرو اختصاص یافته است.

قیمت محصولات مرکز خرید گرند مال نسبتا بالا است؛ ازاین‌رو، بهتر است هنگام خرید، قیمت‌ها را با جاهای دیگر مقایسه کنید. این مرکز خرید فروشگاه‌های پوشاک بسیار خوبی دارد؛ اما هایپرمارکت آن در مقایسه با دیگر هایپرمارکت‌های باتومی، کوچک است. مرکز خرید گرند مال مغازه‌های سوغاتی‌فروشی ندارد؛ با این حال، از لحاظ طراحی و امکانات در سطح مراکز خرید بین‌المللی است.

کافی‌شاپ گرند مال باتومی؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Ilya

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Ilya

باتومی پلازا (Batumi Plaza)

  • آدرس: خیابان «چاوچاوادزه» (Chavchavadze) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: همه‌روزه از ۹ صبح تا ۱۱ شب

«باتومی پلازا» مرکز خریدی در ساختمانی قدیمی در حوالی مرکز شهر باتومی است که یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید زیورآلات طلا و نقره، وسایل جانبی موبایل و لوازم الکترونیکی به شمار می‌رود. 

باتومی پلازا؛ منبع عکس: madloba.info، عکاس: نامشخص

منبع عکس: madloba.info، عکاس: نامشخص

اگر می‌خواهید برنامه‌ای روی کامپیوتر خود نصب کنید، به فروشگاه اپل دسترسی داشته باشید یا تلفن همراه دست‌دوم بخرید، باتومی پلازا جای مناسبی است.

باتومی پلازا مغازه‌های اندک اما متنوعی در دو طبقه نخست دارد و قیمت‌ها نیز نسبتا مناسب هستند. کالاهای عرضه‌شده در این مرکز خرید شامل محصولات بومی و بین‌المللی می‌شود. قاشق نقره یکی از سوغات‌های باتومی است که می‌توانید در مرکز خرید باتومی پلازا تهیه کنید.

در باتومی پلازا امکاناتی نظیر هتل،  استخر در ابعاد استخرهای المپیک و سالن ورزشی نیز وجود دارد. رستوران این مرکز خرید غذاهای محلی گرجی و اوکراینی سرو می‌کند و می‌تواند گزینه مناسبی برای خورد و خوراک باشد. هایپرمارکت، کتاب‌فروشی و فروشگاه لوازم‌التحریر از امکانات باتومی پلازا به شمار نمی‌آیند.

استخر باتومی پلازا؛ منبع عکس: Openaire Inc، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Openaire Inc، عکاس: نامشخص

هوپا بازار (Hopa Bazar)

  • آدرس: خیابان «آگماشنبلی» (Agmashenebeli) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: سه‌شنبه تا یکشنبه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ شب، دوشنبه‌ها تعطیل

«هوپا» بازاری سرپوشیده و قدیمی در باتومی است. اگر می‌خواهید مثل مردم بومی در میان مغازه‌ها گشت‌وگذار و خرید کنید، به این بازار محلی بروید. در این بازار اقلام خوراکی، ادویه محلی، میوه و سبزیجات تازه، شیرینی، چای، پوشاک، کیف‌ و کفش، لوازم‌خانگی، لوازم یدکی خودرو، زیورآلات، محصولات خرازی، سوغات و صنایع دستی عرضه می‌شود و با چانه‌زنی می‌توانید با دست پر از آن خارج شوید.

بازار هوپا باتومی؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Khalid Algohani

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Kahlid Algohani

قیمت اجناس در هوپا بازار به‌مراتب کمتر از قیمت اجناس در مراکز خرید مدرن شهر است؛ به همان نسبت، نباید انتظار دریافت کالای برند و جنس باکیفیت را داشته باشید.

بازار هوپا مکانی سنتی با حس‌وحال بازار تهران است که گردشگران می‌توانند جریان زندگی مردم بومی باتومی را در آن تجربه کنند. صرافی‌های متعددی در اطراف بازار وجود دارد که می‌توانید در آنجا پول خود را تبدیل کنید. اگر می‌خواهید تجربه خریدی متفاوت به‌دور از مراکز خرید مدرن و لوکس داشته باشید، بازار هوپا را از دست ندهید.

بازار هوپا؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Markus K

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Markus K

بازار آنتیک (Antiques Shops)

  • آدرس: خیابان گوجباشویلی (Gogebashvili)، خیابان پارناواز مپه (Parnavaz Mepe) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۱ صبح تا ۷ شب

«بازار آنتیک» باتومی در واقع فروشگاه عتیقه‌فروشان شهر است که اجناس دست‌دوم و گاه کمیاب و عتیقه مثل سکه‌های قدیمی، مجسمه، ظروف نقره، مدال، آثار هنری و اشیای قیمتی کشورهای گرجستان و روسیه را عرضه و علاقه‌مندان را جذب می‌کنند. 

بازار آنتیک باتومی؛ منبع عکس: Antiques in Batumi، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Antiques in Batumi، عکاس: نامشخص

مجسمه‌های روسی عرضه‌شده در بازار آنتیک باتومی معمولا ارزان‌تر از قیمت آن‌ها در روسیه است. در این بازار می‌توانید کارت‌پستال‌هایی قدیمی با قیمت مناسب پیدا کنید.

عتیقه‌فروشان باتومی معمولا با برخورد دوستانه و گرم با مشتریان روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها اصراری بر فروش اجناس خود ندارند؛ گویی آن اجناس را به‌عنوان بهانه‌ای برای ارتباط و معاشرت قرار داده‌اند. بازار آنتیک مکان مناسبی برای دوست‌داران آثار عتیقه است تا با گشت‌وگذار در آن تجربه متفاوتی به‌دست آورند.

بازار آنتیک؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Vahid Takro

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Vahid Takro

بازار ماهی (Fish market)

  • آدرس: خیابان «نینوشویلی» (Ninoshvili) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: یکشنبه تا جمعه از ساعت از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب، شنبه‌ها از ساعت ۹ صبح تا ۱۰ شب

بازار ماهی باتومی یکی دیگر از مراکز خرید شهر است که به‌خوبی چهره بومی این شهر گرجی را به تصویر می‌کشد. در این بازار، انواع ماهی‌های تازه مثل ماهی «سیم» (Bream) و کفال و دیگر آبزیان خوراکی مثل خرچنگ، صدف و میگو از دریای سیاه صید می‌شود و به‌فروش می‌رسد.

صید روزانه هرروز صبح به بازار ماهی سرازیر می‌شود؛ بنابراین برای انتخاب‌های بیشتر و تازه‌تر، بهتر است اول وقت به بازار ماهی بروید؛ البته ماهی‌های صبح گران‌تر هستند و به‌مرور زمان، قیمت‌ها پایین می‌آیند.

بازار ماهی باتومی؛ منبع عکس: Georgian Travel Guide، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Georgian Travel Guide، عکاس: نامشخص

اگر در هتل به‌سر می‌برید و امکان پخت‌وپز ندارید، حدود ۱۰ رستوران‌ در اطراف بازار ماهی باتومی قرار دارد که ماهی خریداری‌شده شما را سرخ می‌کنند و تحویل می‌دهند. در این بازار نیز می‌توانید قیمت‌های اولیه را نپذیرید و با چانه‌زنی، با پرداخت هزینه کمتری، ماهی مورد نظر خود را بخرید.

بازار کشاورزی

  • آدرس: خیابان مایاکوفسکی (Mayakovsky) (مشاهده روی نقشه)
  • ساعت‌های کاری: همه‌روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ شب

بازار کشاورزی باتومی یکی دیگر از مراکز خرید محلی شهر باتومی است. در این بازار، کشاورزان روستاهای اطراف محصولات خود را عرضه می‌کنند. 

بازار کشاورزی باتومی؛ منبع عکس: Georgian Travel Guide، عکاس: نامشخص

منبع عکس: Georgian Travel Guide، عکاس: نامشخص

اقلامی مثل میوه و سبزیجات تازه، گوشت گاو و مرغ، انواع لبنیات از جمله پنیر محلی، عسل، آجیل، میوه خشک، سوغاتی، لوازم‌خانگی، ترشی، قهوه، چای محلی، ادویه‌، گیاهان دارویی و شیرینی‌های گرجی در بازار کشاورزی به‌فروش می‌رسد. بخش عمده این بازار سرپوشیده است و سازماندهی مناسبی دارد. غرفه‌هایی نیز برای فروش محصولات و غذاهای محلی در پیرامون بازار به چشم می‌خورد.

بازار کشاورزی باتومی در جنوب شرق راه آهن شهر واقع شده است و اهالی شهر به آن «بازار» می‌گویند. قیمت اجناس عرضه‌شده در این بازار، ارزان‌تر از دیگر بازارهای باتومی است و پروتکل‌های بهداشتی در این بازار به‌خوبی رعایت می‌شود. فروشندگان در جذب مشتریان با یکدیگر رقابت دارند و برای تبلیغ و فروش کالای خود می‌کوشند. آن‌ها در روزهای تعطیل قیمت‌ها را بالا می‌برند. 

بازار کشاورزی؛ منبع عکس: Google Maps، عکاس: Jerzy Nowicki

منبع عکس: Google Maps، عکاس: Jercy Nowicki

اگر به مراکز خرید باتومی رفته‌اید و از آن‌ها خرید کرده‌اید، تجربه خود را با ما و دیگر کاربران کجارو در میان بگذارید.

منبع عکس کاور: tripadvisor، عکاس: Davit M (باتومی مال)

پرسش‌های متداول

بهترین مراکز خرید باتومی کدامند؟

باتومی مال، بلک سی مال، گرند مال، باتومی پلازا، هوپا بازار، بازار آنتیک، بازار ماهی، بازار کشاورزی

مطالب مرتبط:

دیدگاه