سفر ۴ روزه از زنجان به ارومیه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۹
سفر ۴ روزه از زنجان به ارومیه

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان آذربایجان غربی است و یکی از زیباترین شهرهای ایران است که می‌توان آن را به‌عنوان مقصدی ایدئال برای گذراندن تعطیلات نوروزی در نظر داشت.

ارومیه یکی از مهم‌ترین شهرهای ایران، در استان آذربایجان غربی است که علاوه بر آثار تاریخی، طبیعت بسیار زیبایی دارد. شاید کمتر کسی بداند که ارومیه اولین شهر دارای بیمارستان به‌شکل نوین است، از دیگر افتخارات این شهر زیبا می‌توانیم به پایتخت والیبال ایران اشاره‌کنیم.

ارومیه

ارومیه دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت شمال غرب ایران است. نام شهر ارومیه ریشه‌ای تاریخی دارد، اور در زبان آشوری معنی شهر را می‌دهد، و میه هم به‌معنای آب است، پس ارومیه در زبان آشوری به‌معنای شهر آب است. رضاشاه پهلوی علاقه زیادی به ارومیه داشت و به همین دلیل نام ارومیه را به رضائیه تغییر داد و پس از انقلاب اسلامی ایران نام شهر دوباره به ارومیه بازگشت.

ارومیه

تپه‌های تاریخی زیادی در اطراف ارومیه وجود دارد و بر اساس روایاتی ارومیه در ناحیه حکومتی اورارتو ها قرار داشت. از تاریخچه این شهر زیبا که بگذریم، باید به بررسی برنامه سفر جذاب ۴ روزه از زنجان به ارومیه بپردازیم.

این مسیر پر از جاذبه‌های تاریخی و شهرهای دیدنی است که شاید کمتر ایرانی آن را بشناسد. مسیر اصلی ما برای این سفر جذاب، از زنجان به تکاب، تخت سلیمان، مراغه و در نهایت ارومیه است. دلیل اصلی انتخاب این مسیر، وجود یکی از زیباترین بناهای شگفت‌انگیز و مهم دوره ساسانیان در تخت سلیمان است.

در مقاله سفر تهران به تبریز کجارو، جاذبه‌های این مسیر ذکرشده است، اگر مبدا حرکتتان تهران است می‌توانید این مقاله را هم در نظر داشته باشید و پس از پایان بازدید از تبریز به‌سمت ارومیه حرکت کنید.

برنامه سفر جاده‌ای تهران به زنجان در مقاله‌ای مجزا خدمت شما عزیزان عرضه می‌شود.

روز اول | روز دوم

روز اول

زنجان

سفر را از زنجان در ساعت ۸ صبح شروع می‌کنیم و از زنجان به‌سمت تکاب حرکت می‌کنیم. فاصله زنجان تا تکاب،۲۰۰ کیلومتر است و برای رسیدن به این شهر باید ۲ ساعت و ۵۶ دقیقه رانندگی کنید. زمانی که به تکاب می‌رسید ساعت حدود ۱۱ است، قبل از صرف ناهار بهتر است گشتی در شهر تکاب بزنید.

ارومیه

تکاب یکی از شهرهای استان آذربایجان غربی است که دو جاذبه تاریخی بسیار مهم را در دل خود جای‌داده است، تخت سلیمان و زندان سلیمان. این جاذبه‌ها در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند و ارزش تاریخی بسیار زیادی دارند، محوطه تاریخی تخت سلیمان با مرکز شهر تکاب حدود ۴۰ دقیقه فاصله دارد، قبل از حرکت به‌سمت این جاذبه تاریخی بهتر است گشتی در شهر زده و ناهار میل کنید.

پیشنهاد ناهار

غذای ایرانی

پیشنهاد ما برای صرف ناهار رستوران هتل رنجی، رستوران روما، رستوران شاندیز و رستوران جوان است.

        • هتل رنجی تکاب: تکاب، نبش خیابان تختی و خیابان انقلاب
        • رستوران روما: تکاب، روبه روی هتل رنجی
        • رستوران شاندیز: تکاب، شرکت نفت، روبه‌روی دانشگاه پیام نور
        • رستوران جوان: تکاب، ابتدای خیابان امام، نزدیکی فرمانداری

پس از صرف ناهار ساعت حدود ۱ است، بدون فوت وقت به‌سمت مجموعه تاریخی تخت سلیمان حرکت کنید. فاصله تکاب تا تخت سلیمان،۴۲ کیلومتر است و رسیدن به این محدوده حدود ۴۸ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که به تخت سلیمان می‌رسید ساعت ۱:۴۵ دقیقه است.

تخت سلیمان

تخت سلیمان

                • نشانی: آذربایجان غربی، ۴۳ کیلومتری شمال شرقی شهرستان تکاب
                • ساعات بازدید: در طول روز
                • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

تخت سلیمان یا آتشکده آذرگشسب، محوطه‌ای تاریخی در نزدیکی تکاب است، بر اساس برخی روایات تخت سلیمان همان «فره اسپه» پایتخت اشکانی است. تخت سلیمان یکی از بزرگ‌ترین مراکز عبادتی و فرهنگی ایرانیان قبل از اسلام بود و در سال ۶۲۴ میلادی در حمله هراکلیتوس تخریب شد. سنت ساخت مسجد روی آتشکده‌ها در بسیاری از نقاط ایران اجرا می‌شده است و تخت سلیمان هم یکی از مراکزی بود که در زمان آباقاخان، برادرزاده هلاکوخان، به مسجد تبدیل شد و او روی بنای تخریب‌شده تخت سلیمان مسجدی ساخت.

تخت سلیمان

ایرانیان در عصر ساسانی سه آتشکده یا سه مقر مهم دینی داشتند که یکی از آن‌ها آتشکده آذرگشسپ (آذرگشنسب)، دیگری آذر برزین مهر در نزدیکی نیشابور و دیگری آذر فرنبع یا فربغ در فارس بود. هر آتشکده رنگ مخصوص به خود را داشت، آتشکده آذرفرنبع، مخصوص موبدان، رنگ سفید، آتشکده آدرگشسب مخصوص ارتشیان دارای رنگ قرمز و آتشکده آذربرزین مهر، آتشکده کشاورزان بود که رنگ و نماد آن سبز بود.

زندان سلیمان

زندان سلیمان

                      • نشانی: آذربایجان غربی، ۴۳ کیلومتری تکاب، سه کیلومتری غرب تخت سلیمان
                      • ساعات بازدید: در طول روز
                      • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                      • فاصله با جاذبه قبلی:۸ دقیقه با خودرو

زندان سلیمان نام کوهی مخروطی شکل و میان‌تهی است که در سه کیلومتری غرب تخت سلیمان در تکاب استان آذربایجان غربی قرار دارد. این کوه هزاران سال پیش، براثر رسوب کانی‌های آب دریاچه‌ی آن به وجود آمده است.

زندان سلیمان

 ارتفاع این کوه از زمین مجاور خود ۹۷ تا ۱۰۷ متر است و بر فراز آن گودال عمیقی در حدود ۸۰ متر دیده می‌شود که قطر دهانه آن به‌طور تقریبی ۶۵ متر است. در اطراف کوه زندان سلیمان چشمه‌های آب گرم گوگردی متعددی دیده می‌شود که دارای خاصیت درمانی متعدد است.

کوه و قلعه بلقیس

کوه و قلعه بلقیس

                                        • نشانی: آذربایجان غربی، تکاب،۸ کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان
                                        • ساعات بازدید: در طول روز
                                        • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                        • فاصله با جاذبه قبلی:۱۹ دقیقه با خودرو

کوه بلقیس، کوهی زیبا در هشت کیلومتری شمال شرقی تخت سلیمان و ۱۸ کیلومتری شهر دندی در بخش انگوران است. قله‌های این کوه دارای ارتفاعی برابر با ۳۲۰۰ متر و ۳۶۵۵ متر است. روی قله جنوبی قلعه تخت بلقیس قرار دارد که دارای ساختمانی مدور و بناشده از سنگ است. از این برج برای دیده‌بانی استفاده می‌شده است و چشم‌اندازی بسیار زیبا به طبیعت زیبای تکاب و تخت سلیمان دارد.

پس از بازدید از محدوده باستانی تخت سلیمان، ساعت حدود ۵ است، بهتر است قبل از تاریکی هوا به‌سمت مراغه حرکت کنید.

فاصله کوه بلقیس تا مراغه،۲۲۴ کیلومتر است و برای رسیدن به مراغه باید ۳ ساعت و ۴۲ دقیقه رانندگی کنید. زمانی که به مراغه می‌رسید ساعت ۸ و ۴۲ دقیقه است و باید در مراغه اقامت کنید.

مراغه

پیشنهاد لوکس اقامت در مراغه، هتل ۴ ستاره بزرگ مراغه است، این هتل در میدان گاز، بلوار شکاری قرار دارد. یکی دیگر از هتل‌های خوب مراغه، هتل آلیانس است که در بلوار طبیعت، سه‌راهی جاده نوا و علویان قرار دارد.

هتل بزرگ مراغه

 روز دوم

روز دوم را با گردش در مراغه آغاز می‌کنیم، بازدید از مراغه را در ساعت ۸ صبح آغاز می‌کنیم و بهتر است قبل از شروع بازدید کمی در رابطه با تاریخ مراغه صحبت کنیم.

مراغه

مراغه دومین شهر بزرگ آذربایجان غربی و پایتخت نجوم ایران است. مراغه در لیست ده شهر تاریخی ایران قرار دارد و سالانه هزاران گردشگر ایرانی و خارجی برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا به آذربایجان غربی می‌آیند. مراغه قبل از ظهور اسلام هم روی نقشه‌ها وجود داشته است ولی‌عصر شکوفایی این شهر قرون ۱۲ تا ۱۴ میلادی بوده است. این شهر مرکز حکومت ایلخانان مغول بوده است و بناهای تاریخی بسیار مهمی در مراغه قرار دارند.

گنبد کبود و گنبد مدور

گنبد کبود و گنبد مدور

                                            • نشانی: آذربایجان شرقی، مراغه، خیابان موسوی
                                            • ساعات بازدید: در طول روز
                                            • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

گنبد کبود مراغه برج مقبره‌ای در مراغه است و بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشرشده، به نظر می‌رسد که قبر مادر هلاکوخان در این گنبد قرارگرفته است. این گنبد به‌ دلیل قرارگیری در مرکز شهر توانسته توجه بیشتری را نسبت به سایر گنبد‌های موجود در شهر به‌ خود جلب کند. گنبد کبود در دوره سلجوقیان ساخته‌شده و البته ازلحاظ تزیینات و زیبایی نسبت به‌ سایر آثار به‌جامانده از این دوره بسیار زیبا‌تر است و تزیینات منحصربه‌فردی دارد.

ساخت برج مقبره در عصر سلجوقی بسیار دیده‌شده است، از جمله دیگر برج مقبره‌های ساخته‌شده در عصر سلجوقی می‌توان به برج قابووس، مقبره قابوس بن وشمگیر (وشم به‌معنای بلدرچین) اشاره کرد.

گنبد کبود و گنبد مدور

نظرات مختلفی در خصوص زمان ساخت این اثر ارائه‌شده است و برخی آن را مربوط به زمان مغول و برخی دیگر نیز مربوط به دوره قبل از هلاکوخان می‌دانند. این پایه‌ها مانند سطح بیرونی طاق‌نماها، با تزییناتی مرکب از آجر و سفال و کاشی فیروزه‌ای‌رنگ در طرح‌هایی هندسی، به‌شکل بدیع آرایش‌شده‌اند. این برج نظیر دیگر برج‌‌های مقبره‌ساز دوطبقه است. قسمت پایین، سرداب مخصوص دفن میت است و قسمت بالایی، اتاقی مزین به گچ‌بری، کاشی و نوشته است.

گنبد مدور مراغه از بناهای تاریخی مراغه است که در دوره سلجوقیان و در فاصله ده متری شمال گنبد کبود مراغه در خیابان موسوی بناشده ‌است گنبد مدور مراغه دومین مزار از قبرهای پنج‌گانه مراغه است که مزاری کاملا ناشناخته است.

گنبد غفاریه

گنبد غفاریه

                                                • نشانی: آذربایجان شرقی، مراغه، کوچه اشافه
                                                • ساعات بازدید: در طول روز
                                                • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                • فاصله با جاذبه قبلی:۵ دقیقه با خودرو،۱۴ دقیقه پیاده

گنبد غفاریه با الهام از گنبد سرخ مراغه ساخته‌شده و به‌شکل مربع آجری است که روی سکو و بر فراز دخمه‌ای استوارشده است و چهارگوشه آن به‌وسیله ستون‌هایی که دارای تزیینات آجری است، زینت یافته است. درگاه ورودی بنا به‌سمت شمال واقع‌شده و دارای یک طاق نمای بزرگ و دو طاق نمای باریک و بلند است. طاق نمای مرکزی را تزیینات زیبای معلقی مرکب از آجر و کاشی‌های الوان سیاه‌وسفید و فیروزه‌ای و دو کتیبه به خط ریحان آرایش می‌دهد. معماری بنای گنبد غفاریه بنایی مربع و آجری است که دارای دوطبقه فوقانی و زیرین است. ازاره ی بنا به ارتفاع ۲ متر از سنگ مرمر تراشیده سفید ساخته‌شده که بعضی از قطعات آن به ابعاد ۱۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر است.


برج غفاریه؛ مقبره حکمران دوران سلجوقی در مراغه 

گنبد غفاریه

مدخل گنبد به‌سمت شمال است و در گوشه‌های بنا، ستون‌های آجری با نقوش لوزی و در هر یک از اضلاع، دو طاق‌نما و یک حاشیه کتیبه کارکرده‌اند. این بنا در اصل دارای گنبدی دو پوش بوده که از بین رفته و در دوره اخیر به همت سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت‌شده است.

رصدخانه مراغه

رصدخانه مراغه

                                                • نشانی: آذربایجان شرقی، مراغه، خیابان پاسداران، بلوار ولیعصر، خیابان رصدخانه
                                                • ساعات بازدید: در طول روز
                                                • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                • فاصله با جاذبه قبلی:۸ دقیقه

رصدخانه مراغه، در دوره هلاکوخان زیر نظر خواجه نصیر طوسی ساخته شد. این رصدخانه میان دو روستای طالب خان و حاجی کرد واقع‌شده است. رصدخانه مراغه تنها برای رصد ستارگان ساخته نشده بود، این رصدخانه مرکزی علمی بود که در آن دروس مختلف علمی تدریس می‌شد و دانشمندانی نظیر قطب‌الدین شیرازی در این مرکز تدریس می‌کردند.

گنبد سرخ

گنبد سرخ

                                                    • نشانی: آذربایجان شرقی، مراغه، جنوب غربی شهر، خیابان ارجمندی
                                                    • ساعات بازدید: در طول روز
                                                    • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                    • فاصله با جاذبه قبلی:۱۲ دقیقه با خودرو

گنبد سرخ مراغه قدیمی‌ترین مزار از پنج مزار بزرگ موجود در مراغه است که در آذربایجان بیشتر به گنبد قرمز شهرت دارد. در حال حاضر به‌رغم وجود کتیبه‌های خوانا، کسی که در گنبد سرخ دفن شده، ناشناخته است. بر اساس اطلاعات مختلفی که تاکنون به دست آمده است و بر اساس کتیبه‌هایی که در کنار آن وجود دارد، می‌توان دریافت که سال احداث این بنا به سال ۵۴۲ هجری مربوط می‌شود و دستور ساخت آن را نیز عبدالعزیز بی محمود بین سعدی، رئیس آذربایجان داد و فرآيند ساخت آن نیز زیر نظر بنی بکر محمد بن بندان بن محسن معمار انجام‌شده است. گفتنی است که نام بانی این بنا را از کتیبه سمت شمالی و نام سازنده آن را از کتیبه غربی به‌ دست آورده‌اند.

گنبد سرخ

شباهت این بنا به گنبد علویان در همدان که در اواخر دوران سلجوقی ساخته‌شده است ازنظر الگوی ساختاری قابل‌بیان است. اتفاق عجیبی در تاریخچه این بنا به چشم نمی‌خورد هرچند که نیاز به بررسی‌هایی دارد که رمز و رموز نهفته در این معماری ازنظر اثرگذاری یا به کار بردن بنا جهت گاه‌شماری شناخته شود، اما رسمی شدن آن مربوط به ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۰ است که با شماره ۱۳۴ به‌عنوان یک اثر تاریخی ثبت شد.

کلیسای هوانس

کلیسای هوانس

                                                        • نشانی: آذربایجان شرقی، مراغه، خیابان امام خمینی
                                                        • ساعات بازدید: در طول روز
                                                        • مدت‌زمان بازدید: کمتر از یک ساعت
                                                        • فاصله با جاذبه قبلی:۶ دقیقه

کلیسای سورب هوانس مراغه یکی از کلیساهای ارامنه کاتولیک است و نام آن برگرفته از اسم یکی از حواریون عیسی بنام یوحنا که ارامنه به آن «هوانس» می‌گویند، گرفته‌شده‌ است. کلیسای سورب هوانس در داخل شهر مراغه واقع‌شده و تنها کلیسای موجود در این شهر است. تاریخ بنای آن را قرن ۵ و ۶ میلادی می‌دانند. بنای اصلی کلیسا بارها براثر عوامل مختلف تخریب شد و بنای فعلی در سال ۱۸۴۰ میلادی به ابتکار سردار سامسون خان و توسط معماران روسی و فرانسوی ساخته شد. کلیسای هوانس مراغه در دوران حکومت ایلخانان مغول از موقعیت خاصی برخوردار بوده‌ است، ولی در زمان حاضر این کلیسا به‌دلیل مهاجرت ارامنه به تهران و شهرهای دیگر عملاً بدون استفاده باقی‌مانده ‌است. کلیسای هوانس شامل سه بخش محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و روشن‌ کردن شمع و عود است که برخلاف عرف رایج در کلیسا سازی، دارای پلان مربع‌القاعده است. مدخل این کلیسا در ضلع غربی و ورود به داخل آن از طریق درگاه زیر تاق گنبدی صورت می‌‌گیرد. سردر ورودی کلیسا دارای گنبد رک هرمی باروکش شیروانی است و ناقوس کلیسا نیز در این محل واقع‌شده ‌است.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود ۱۲ است، بهتر است قبل از ادامه گشت‌وگذار، به یکی از رستوران‌های مراغه رفته و ناهار میل کنید.

پیشنهاد ناهار

ناهار ایرانی

پیشنهاد ما برای ناهار، رستوران سهند، رستوران اوبا، باغ رستوران عالی‌جناب و کافه‌رستوران برلیان است.

                                                        • رستوران سهند: آذربایجان شرقی، مراغه، میدان سهند
                                                        • رستوران اوبا: آذربایجان شرقی، مراغه، میدان شهرداری
                                                        • رستوران عالی‌جناب: آذربایجان شرقی، مراغه، جاده روستای علویان
                                                        • کافه‌رستوران برلیان: آذربایجان شرقی، مراغه انتهای کمربندی شمالی، نرسیده به میدان آزادگان

مدت‌زمان در نظر گرفته‌شده برای ناهار و استراحت ۲ ساعت است، ساعت ۲ ظهر، به ادامه بازدید از مراغه بپردازید.

مقبره شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای

مقبره شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای

                                                        • نشانی: آذربایجان شرقی، مراغه، مقبره شیخ رکن‌الدین
                                                        • ساعات بازدید: در طول روز
                                                        • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                        • فاصله با جاذبه قبلی:۵ دقیقه با خودرو

یکی از آثار تاریخی معروف مراغه، مقبره اوحدی مراغه‌ای است که محل دفن رکن‌الدین ابوالحسن مراغی مشهور به اوحدی مراغه‌ای، عارف و شاعر پارسی گوی نامدار دوره ایلخانی، صاحب مثنوی معروف جام جم است. این آرامگاه در میان باغ سرسبزی واقع‌شده است. شیخ رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای فرزند حسین اصفهانی در حدود سال ۶۷۰ هجری قمری در مراغه متولد شد. از جوانی انسانی عارف و وارسته بود و در علوم دینی و عرفانی به درجه کمال رسید.

رودخانه صوفی چای

رودخانه صوفی چای

                                                        • نشانی: آذربایجان شرقی، مراغه، خیابان شهید بهشتی، خیابان قدس
                                                        • ساعات بازدید: در طول روز
                                                        • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                        • فاصله با جاذبه قبلی:۷ دقیقه

صوفی رود یا رودخانه صوفی چای، رودخانه‌ای از دامنه جنوب غربی کوه سهند است که یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی مراغه به شمار می‌رود. این رودخانه با جریان شمالی و جنوبی، تمام باغ‌ها و مزارع مراغه را سیراب می‌کند.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت ۳:۳۰ است و بهتر است به‌سمت ارومیه حرکت کنید. فاصله مراغه تا ارومیه ۲۰۴ کیلومتر است که ۲ ساعت و ۴۶ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که به ارومیه می‌رسید ساعت حدود ۶:۳۰ است و به‌دلیل خستگی راه بهتر است محلی را برای اقامت انتخاب کنید.

هتل ارومیه

پیشنهاد کجارو برای اقامت در ارومیه عبارت است از: هتل آریا، هتل آنا، هتل دنیز، هتل بین‌المللی پارک، هتل جهانگردی ارومیه، هتل مروارید، هتل ایران پارک، هتل آپارتمان بهار و هتل ماه کیمیا است.

روز اول | روز دوم

روز اول

گردش در ارومیه

بازدید در جاهای دیدنی ارومیه را با بناهای تاریخی در ساعت ۸ صبح آغاز می‌کنیم.

یخچال دوقوز پله

یخچال دوقوز پله

                                                        • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان عسگر خان، محله قدیمی نه پله
                                                        • ساعات بازدید: در طول روز
                                                        • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه

یخچال دوقوز پله در خیابان عسگر خان ارومیه و در محله‌ای به همین نام قرار دارد. این بنا را می‌توان یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری آذربایجان غربی و ارومیه نامید. دوقوز کلمه‌ای ترکی و به معنی عدد نه است و به همین خاطر در برخی موارد آن را یخچال نه پله نیز می‌خوانند.

این یخچال در دوران قاجار ساخته‌شده است و از آن برای نگهداری و تأمین یخ موردنیاز شهر در تابستان استفاده می‌شد. حتی مردم برای انجام بعضی از مراسمات مانند چهارشنبه‌سوری به دور حوضچه‌ای که در نزدیکی یخچال است جمع می‌شدند، اما بعد از پیشرفت شهر ارومیه و صنعتی شدن شهر بلااستفاده ماند. امروزه این یخچال از نام دوقوز پله به خانه آبگینه شهر ارومیه تغییر نام داده و از آن به‌عنوان نمایشگاه استفاده می‌شود.

سه گنبد ارومیه

سه گنبد ارومیه

                                                            • نشانی: آذربایجان غربی، جنوب شرقی ارومیه
                                                            • ساعات بازدید: در طول روز
                                                            • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                            • فاصله با جاذبه قبلی:۳ دقیقه با خودرو

سه گنبد بنایی تاریخی در جنوب شرقی ارومیه است که متعلق به سال ۵۸۰ هجری قمری است. بسیاری از محققان بر این باور هستند که این بنا روی آتشکده‌ای از عصر ساسانی بناشده است ولی هیچ سندی در این رابطه ارائه نشده است و تنها پای حدس و گمان در میان است. ارتفاع آن ۱۳ متر است. ساختمان فعلی دوطبقه است و در چهار سمت آن دریچه‌هایی وجود دارند.

سه گنبد ارومیه

طبقه اول به نام سردابه خوانده می‌شود که دارای پوششی قوس‌دار است و بدین‌وسیله از طبقه دوم مجزا می‌شود. درب کوچک طبقه اول ۱ متر و ۷۰ سانت ارتفاع دارد. طبقه دوم که اتاق مقبره خوانده می‌شود، دارای دری به ارتفاع دو و نیم متر است. به‌عبارت‌دیگر، بنای استوانه‌ای شکل مدور دارای دخمه‌ای است که قسمت فوقانی آن را به‌وسیله آجر تبدیل به بنایی شامل اتاق مقبره کرده‌اند و مدخل آن در یک قالب معماری پرنقش‌ونگار محاط و در بدنه استوانه‌ای برج تعبیه شده است.

موزه ارومیه

موزه ارومیه

                                                                • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان شهید بهشتی، رو‌به‌روی بانک تجارت
                                                                • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                                • فاصله با جاذبه قبلی:۳ دقیقه با خودرو

موزه ارومیه از دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تشکیل‌شده است که در آن آثاری از دوره‌های مختلف تاریخ این سرزمین به‌خصوص اشیای بسیار قدیمی مربوط به دوره‌های ماقبل تاریخ نگهداری می‌شود. همچنین در این موزه لباس‌های محلی، زری‌دوزی و مخمل‌های قلاب‌دوزی و کتاب‌های خطی و کارهای ظریف مینیاتوری و غیره به نمایش گذاشته‌شده است.

کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم

                                                                    • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان خیام
                                                                    • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                    • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                                    • فاصله با جاذبه قبلی:۵ دقیقه با خودرو

کلیسای ننه مریم ارومیه (نام‌های دیگر این کلیسا حضرت مریم، مارت مریم و شرق آشور است) یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان است که طبق برخی روایات، دومین کلیسای بزرگ جهان، بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین است. این کلیسا در سال ۳۲ میلادی ساخته‌شده و در قرون گذشته، محل دفن اموات بوده است. گفته می‌شود این بنا قبلا آتشکده و یکی از معابد مشهور زرتشتیان بود؛ هنگام تولد حضرت مسیح، موبدان زرتشتی ساکن این معبد، ستاره‌ی درخشان در حال حرکتی را می‌بینند که به‌سوی شرق می‌رود و آن را نشانه‌ای از تولد منجی می‌دانند و به‌سمت اورشلیم می‌روند. آن‌ها پس از بازگشت به ارومیه، این آتشکده را به کلیسا تبدیل می‌کند و به تبلیغ آیین مسیح می‌پردازند. نمای فعلی این کلیسا، به دوران ساسانی بازمی‌گردد.

کلیسای ننه مریم

اگر از کلیسای ننه مریم دیدن کنید، خواهید دید نمای داخلی کلیسا شبیه آنچه در ذهن خود مجسم می‌کنید، مانند کلیساهای دیگر نیست؛ کلیسای ننه مریم با قالی‌های دست‌بافت پوشیده شده است، سقف آن کوتاه بوده و دالان‌های تودرتو و محرابی در گوشه‌ای از آن قرار دارد، همراه با عکس عیسی مسیح که کشیش هنگام اجرای مراسم‌ها در جلوی آن می‌ایستد.

بازار ارومیه

بازار ارومیه

                                                                        • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام
                                                                        • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                        • مدت‌زمان بازدید:۲ ساعت
                                                                        • فاصله با جاذبه قبلی:۴ دقیقه با خودرو

بازار ارومیه دارای سرا و کاروان‌سراهای متعددی از جمله سرای حاج ابراهیم و کاروان‌سرایی واقع در شمال مسجد جامع محل بارانداز فرش بوده و سرای شجاع الدوله (محل بارانداز) سایر مصنوعات موردنیاز سایر راسته‌های دیگر را تأمین می‌کرد. از راسته‌های پررونق بازار می‌توان به مسگران، چاقوسازان، زرگران، فرش‌فروشان، بذرفروشان، بلورفروشان، کفاشان و عطاران اشاره کرد، این راسته‌ها شکل سنتی خود را حفظ کرده‌اند و از طریق چهارسوق‌هایی به هم ارتباط پیدا می‌کنند که علاوه برافزودن زیبایی ظاهری بازار گشت‌وگذار در بین راسته‌های مختلف را برای بازدیدکنندگان آسان‌تر کرده و نیز در بین این راسته‌ها حمام‌های آخوند، تجلی، قائم و قراجه وجود دارد که هنوز هم استحمام برای بازاریان و مردم در این حمام‌ها امکان‌پذیر است.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت ۱۲:۳۰ است. به‌دلیل خستگی بهتر است پس از صرف غذا از جاذبه‌های باقی‌مانده بازدید کنید.

پیشنهاد ناهار

بازار ارومیه

پیشنهاد ما برای ناهار، کافه سنتی چی چست، رستوران آبشار، رستوران کوهسار، رستوران میلاد و رستوران نوشان است.

پس از صرف ناهار و استراحت، ساعت ۲:۳۰ دقیقه بازدید را ادامه می‌دهیم.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

                                                                                • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، مجاورت بازار ارومیه
                                                                                • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                                                • فاصله با جاذبه قبلی:۲ دقیقه پیاده

مسجد جامع ارومیه بدون شک یکی از باشکوه‌ترین آثار تاریخی شهر ارومیه است که متعلق به سده هفتم هجری است. این مسجد زیبا در عصر ایلخانی بناشده است. موقعیت مسجد به‌گونه‌ای است که از سه طرف معابر عمومی بازار به داخل محوطه آن راهی وجود دارد.

مسجد مناره

مسجد مناره

                                                                                • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام (ره)، جنب مسجد سردار
                                                                                • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                • مدت‌زمان بازدید:۳۰ دقیقه
                                                                                • فاصله با جاذبه قبلی:۳ دقیقه پیاده،۴ دقیقه با خودرو

مسجد مناره از مساجد تاریخی ارومیه است که به همت حاجی علی یارخان و حاجی یدالله خان امیر نظمی افشار، دو تن از خوانین دوره قاجار ساخته شد. این بنا در ضلع شمالی خیابان امام در مرکز شهر قرار دارد در نزدیکی مسجد سردار قرار دارد. مشخصه بارز این مسجد مناره‌های بلند آن است.

موزه تاریخ طبیعی

موزه تاریخ طبیعی

                                                                                • نشانی: آذربایجان غربی، خیابان جلفا، موزه تاریخ طبیعی
                                                                                • ساعات بازدید:۹ صبح تا ۶ عصر
                                                                                • مدت‌زمان بازدید:۲ ساعت
                                                                                • فاصله با جاذبه قبلی:۸ دقیقه با خودرو

موزه تاریخ طبیعی ارومیه، بزرگ‌ترین موزه تاریخ طبیعی کشورمان ایران است که در استان آذربایجان غربی، شهر ارومیه قرار دارد.

موزه تاریخ طبیعی

 استان آذربایجان غربی، از شاخص‌ترین استان‌های کشور ازلحاظ پارامترهای مختلف زیست‌محیطی است چراکه از شرایط اقلیمی خاصی برخوردار است که می‌توان در شمال استان از اکوسیستم بیابانی و مقوله شن‌های روان و در جنوب استان به اقلیم کوهستانی و جنگل‌های بلوط و … اشاره کرد که مابین این دو اقلیم و اکوسیستم، رویدادهای بسیار متنوع و خاص زیست‌محیطی روی می‌دهد که در این موزه به نمایش درآمدهاست.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت حدود ۶ است و بهتر است به اقامتگاه خود مراجعه کنید.

روز دوم

روز دوم را به گردش در جاذبه‌های طبیعی ارومیه اختصاص می‌دهیم.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه

                                                                                • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، دریاچه ارومیه
                                                                                • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                                                • فاصله با مرکز شهر:۳۰ دقیقه با خودرو

دریاچه ارومیه، دریاچه‌ای در شمال غربی ایران است که مساحتی برابر با شش هزار کیلومتر مربع دارد. این دریاچه بر اساس آمار سال ۲۰۱۵ بیست و پنجمین دریاچه بزرگ دنیا است که البته امروز این رکورد را ازدست‌داده است.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و بزرگ‌ترین دریاچه آب‌شور در خاورمیانه است و همچنین ششمین دریاچه آب‌شور دنیا. بااین‌وجود و با توجه به تنوع زیستی بالای این دریاچه زیبا، امروز میانگین آب آن به‌شدت کاهش پیداکرده است و اکوسیستم این ناحیه در معرض خطر جدی قرار دارد. خشک شدن دریاچه ارومیه حتی خطری برای شهرهای اطراف آن است.

روستای اوصالو

روستای اوصالو

                                                                                    • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه،۱۷ کیلومتری جاده شهید کلانتری
                                                                                    • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                    • مدت‌زمان بازدید:۲ ساعت
                                                                                    • فاصله با جاذبه قبلی:۲۴ دقیقه با خودرو

روستای اوصالو در ۱۷ کیلومتری جاده شهید کلانتری قرار دارد یکی از تاریخی‌ترین روستاهای ارومیه به شمار می‌رود. این روستای زیبا کلیسای تاریخی با قدمت سه هزار سال دارد. باغ‌های سرسبز و زیبا، زمینه‌ای حاصلخیز، مناظر بکر و طبیعت بی‌نظیر همراه با صدای دل‌نشین پرندگان در حاشیه رودخانه نازلو چای زیبایی این روستا را دوچندان کرده است. از محصولات این روستا می‌توان به سیب، انگور؛ انواع میوه‌های تابستانی و تخمه آفتابگردان اشاره کرد.

ایده ساخت باغ‌وحش در نزدیکی روستای اوصالو، یکی از ایده‌های جالبی است که در سال‌های اخیر از طرف شهرداری ارومیه مطرح‌شده است.

روستای کلیسا کندی و کلیسای پطروس پولیس

روستای کلیسا کندی و کلیسای پطروس پولیس

                                                                                    • نشانی: آذربایجان غربی، روستای کلیسا کندی، کلیسا و روستای پطروس پولیس
                                                                                    • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                    • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                                                    • فاصله با جاذبه قبلی:۲۴ دقیقه

کلیسای پطروس پولیس به فاصله ۸ كیلومتری سمت شرقی شهرستان ارومیه و به فاصله حدوداً همین مقدار از دریاچه در سمت راست جاده آسفالته ارومیه به دریاچه روستای كوچكی به نام كلیسا كندی قرارگرفته است كه در ضلع جنوبی آن بقایای كلیسای قدیمی‌ای وجود دارد كه به اضلاع شرقی و شمالی آن متصل بوده و در اضلاع جنوبی و غربی آن باغات میوه و درختان مختلف واقع‌شده است. طبق مندرجات كتاب تاریخ كلیسای شرق آشور و منابع دیگر، این كلیسا در قرن هشتم میلادی، زمان بختیشوع حكیم ساخته‌شده است؛ بنابراین یكی از قدیمی‌ترین كلیساهای آشوری محسوب می‌شود و به نام پطروس پولیس، از حواریون عیسی مسیح (ع) نامیده می‌شود و مشهود است كه در اطراف كلیسای مذكور بیمارستان و كتابخانه‌ای وجود داشته است كه تحت نظارت بختیشوع حكیم اداره می‌شده كه در آن به مداوای بیماران پرداخته می‌شد.

روستای کلیسا کندی و کلیسای پطروس پولیس

کلیسای پطروس پولیس دارای سالن مستطیل شكل و اتاق‌هایی با راه‌پله‌ای در جلوی ورودی است، سردر ورودی دارای طاق‌نمای نسبتا كشیده است، مصالح به‌کاررفته در كلیسا از سنگ‌لوح و لاشه انتخاب‌شده است. جبهه داخلی دارای اندود گچ بوده كه بارنگ آبی آسمانی تزیین شده است. سردر ورودی كلیسا دارای رسمی بندی درشت گچی است. اتاق محراب نیز با چهار گوشواره جانبی تزیین شده است و یک قطار ساده گچی كه حدود ۸ سانتی‌متر پیش‌آمده در حدفاصل شروع پاكار سقف ساخته‌شده بوده است و به‌عنوان تزیین سالن اصلی محسوب می‌شد كه در حال حاضر هیچ اثری از این موارد دیده نمی‌شود.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود ۱۲ است و بهتر است قبل از ادامه گردش، ناهار میل کنید و کمی استراحت کنید.

پیشنهاد ناهار

مجتمع تفریحی باری

پیشنهاد ما برای صرف ناهار، مجمتع گردشگری باری (دنیز) است که با جاذبه قبلی ۱۹ دقیقه فاصله دارد. این مجتمع دارای مجموعه‌های اقامتی، درمانی، ورزشی، گردشگری، پذیرایی و فرهنگی در کنار ساحل دریا قرار است.

پس از صرف ناهار و استراحت، ساعت ۲ است و به ادامه بازدید بپردازید.

برای ادامه گردش به مرکز شهر ارومیه برگردید، فاصله مجتمع توریستی باری تا مرکز شهر ۵۵ دقیقه است و زمانی که به مرکز شهر می‌رسید ساعت حدود ۳ است.

پارک جنگلی شیخ تپه

پارک جنگلی شیخ تپه

                                                                                    • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه، پارک جنگلی شیخ تپه
                                                                                    • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                    • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

پارک جنگلی شیخ تپه یکی از پارک‌های زیبا با طبیعت دیدنی است که با وسعت ۴۴ هکتار در جنوبی شرقی ارومیه در نزدیکی تپه باستانی شیخ تپه قرار دارد. این پارک دارای قسمت‌های سرسبز برای خانواده‌ها و مکان مناسب بازی برای کودکان است.

پارک تخم‌مرغی

پارک تخم‌مرغی

                                                                                        • نشانی: آذربایجان غربی، ارومیه،پارک تخم مرغی
                                                                                        • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                                        • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                                                        • فاصله با جاذبه قبلی:۱۷ دقیقه با خودرو

پارک تخم‌مرغی یک پارک زیبا با سرسبزی خاص است. این پارک را پارک ایثار یا استقلال نیز می‌گویند. علت نام‌گذاری این پارک به تخم‌مرغی شباهت آن به تخم‌مرغ بوده است.

مسیر و جاذبه آخری که پیشنهاد می‌دهیم در آخر این سفر از دیدن آن لذت ببرید، روستای بند و جاذبه‌های زیبای این روستا است. روستای بند در فاصله ۹ کیلومتری جاذبه قبلی قرار دارد و برای رسیدن به آن باید ۱۷ دقیقه رانندگی کنید.

روستای بند

بند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه است که مردم آن به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند. این روستا به‌دلیل طبیعت زیبایش گردشگاه مردم ارومیه است و در دهستان باراندوز قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۳۸۸۸ نفر (۸۷۲ خانوار) بوده است. روستای بند در کنار رودخانه شهر چای به‌صورت خطی استقرار و امتدادیافته است و قدمت آن بیش از سه قرن می‌رسد. در مراسم عروسی روستای بند نوازندگان محلی با اجرای موسیقی و آواز فضای جذاب و شاد فراهم می‌کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه