کدام ایرلاین ها با صندلی خالی بیشتری پرواز می‌کنند؟

سعید شاعری
سعید شاعری دوشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
کدام ایرلاین ها با صندلی خالی بیشتری پرواز می‌کنند؟

اگر تعداد مسافران کمتری در یک پرواز حضور داشته باشند، قطعا پرواز لذت‌بخش‌تر خواهد بود. این حقیقتی واضح است؛ اما آیا کمبود مسافر، نشان از ضعف ایرلاین است؟

وقتی تعداد افراد کمتری در پرواز شما حضور داشته باشند، اوضاع بهتر از پروازی است که از خود کابین خلبان تا کنار سرویس بهداشتی صندلی چیده‌اند و مسافر سوار کرده‌اند. درواقع شما فضای بیشتری برای دراز کردن پاهایتان دارید، جای بیشتری برای گذاشتن کیف‌هایتان دارید، صدای سرفه، خر و پف کمتری را می‌شنوید، با گریه‌ی نوزادان کمتری از خواب می‌پرید و قطعا خدمات بهتر و بیشتری را از مهمانداران دریافت می‌کنید.

در نتیجه تعداد کم مسافران پرواز یک ایرلاین، به‌معنی خوش‌آمدگویی و دعوت گرم و دوستانه از مسافران است. اگر ایرلاینی از تعداد کم مسافران در پرواز شما خبر می‌دهد، درواقع به شما ضمانت می‌دهد که پروازی آرام و لذت‌بخش در انتظار شما است و اگر کمی خوش‌شانس‌تر باشید، پرواز کلاس عادی شما، به پروازی «first class» یا همان درجه‌ی یک تبدیل می‌شود.

صرص

البته این نکته را باید یادآوری کنیم که شاید این موضوع برای مسافران خوش‌شانس این پروازها سراسر برد و سود باشد، اما برای ایرلاین‌ها و البته محیط زیست به هیچ وجه اینگونه نیست. چرا که ایرلاین‌ها موظف‌اند جدا از تعداد بلیط فروخته شده، تمام هزینه‌های سوخت، مالیات هر پرواز و حقوق کارکنان خود را بپردازد.

حال ببینیم کدام ایرلاین‌ها در پر کردن مسافران خود در این شرایط موفق هستند و کدامیک باید تلاش بیشتری کنند.

All hail Ryanair

این هواپیمایی ایرلندی، در هفت ماه اول سال ۲۰۱۷ موفق شد ۹۴٫۷ درصد از صندلی‌های خود را پر کند و بین ماه‌های آوریل و دسامبر این درصد به ۹۶ رسید. یعنی هواپیماهای راین ایر که عموما ۱۸۹ صندلی برای هر پرواز آماده می‌کنند، تنها ۷ یا ۸ صندلی فروخته نشده دارند.

توانایی فروش بلیت‌ها با قیمت ارزان‌تر و لحظه آخری این ایرلاین موجب سود ۱٫۴ میلیارد دلاری راین ایر در این سال مالی بوده است و این در حالیست که ایرلاین‌های آمریکایی که بزرگ‌ترین ایرلانی‌های جهان‌اند، و سالیانه نزدیک به هشتاد میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کنند، که قطعا چندین برابر این ایرلاین ایرلندی‌است، تنها ۱٫۳۸ میلیارد دلار سود کرده‌اند.  

سرگذشت سفر‌های هوایی

صز

اگر از قدیمی‌های خود بپرسید، به شما می‌گویند که سفر‌های هوایی روزی مختص سرمایه‌داران بوده و از سفر‌های لوکس محسوب می‌شد. در نتیجه صندلی‌ها بزرگتر بودند و هر فرد فضای بیشتری در اختیار داشت. 

این حقیقت دارد که فضای پا بین صندلی‌ها کم شده است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ در این باب انجام گرفته و مشخص شده فاصله‌ی بین پای صندلی‌های ایرلاین‌ها به مقدار چشمگیری کم شده است. به‌عنوان مثال فاصله طولی بین صندلی این چهار ایرلاین از ۳۱ و ۳۶ به ۳۰ و ۳۳ رسیده و در عین حال عرض صندلی‌ها هم از ۱۹ و ۲۰ به ۱۷ و ۱۸٫۵ رسیده است. و این یعنی آن‌ها می‌توانند مسافران بیشتری را در هر پرواز سوار کنند. ده ردیف صندلی، نرمال هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ است. درحالی‌که سال گذشته ایرباس از مدل ۱۱ تایی (مدل هواپیماهایی که صندلی وسط بیشتری دارند) A380 خود رونمایی کرد.

اما این موضوع که هواپیماها به‌طور میانگین ۱۱٫۴ درصد پرتر از قبل پرواز می‌کنند، یعنی محدودتر شدن هواپیماها.

هواپیمایی بریتانیا (British Airways)

شطس

شرکت‌های هواپیمایی بریتانیایی اخیرا سعی کردند تا در مسیر سفرهای ارزان با ایرلاین‌های ضعیف‌تر و ارزاتر رقابت کنند. هواپیمایی‌های بریتانیا به لوکس بودن معروف‌اند. اما آن‌ها برای ایجاد شرایط پرواز‌های ارزان از خدمات خود کاستند، مثل در مسیرهای کوتاه و نزدیک‌تر هیچ وعده غذایی به مسافران با قیمت ارزان خود نمی‌دهند و مسافران برای هر وعده‌ای که در طول پرواز سفارش دهند، باید هزینه آن را بپردازند. 

در سال گذشته این هواپیماها با تدبیر ذکر شده، نزدیک به ۸۱٫۲ درصد از صندلی‌ّای خود را پر کردند. در این مدت ۳۳٫۹ میلیون نفر با این هواپیماهای انگلیسی جابه‌جا شدند، اما نزدیک به ۸ میلیون صندلی نیز خالی مانده بود.

هواپیمایی Flybe UK

در بین ایرلاین‌های انگلیسی، این ایرلاین ضعیف‌ترین عملکرد را در جذب مسافر و پر کردن صندلی‌های خود داشته است. به‌گونه‌ای که در هر پرواز با ظرفیت ۷۸ مسافر، هواپیما حداقل ۱۹ صندلی خالی دارد. آمار از این قرار است که در بازه‌ی ابتدای آوریل تا آخر سپتامبر، این ایرلاین موفق به پر کردن تنها ۷۶ درصد از ظرفیت خود بوده است. 

هواپیمایی‌های ضعیف دیگر در این زمینه عبارت‌اند از: Austrian با ۷۶٫۸، Emirates با ۷۷٫۲ و  Virgin Atlantic با ۷۸٫۸ درصد توانایی در فروش بلیط‌های پرواز.

مقصود از ایرلاین‌های ضعیف چیست؟

شسزز

آیا تعداد کم مسافر در هر پرواز به‌معنی ضعف آن ایرلاین است؟ خیر. همیشه این‌طور نیست. مثلا ایرلاین اماراتی معروف که تبلیغ آن را همواره روی پیراهن تیم محبوب رئال مادرید دیده‌اید، فقط ۷۷٫۲ درصد از صندلی‌هایش به فروش می‌رود ( استاندارد و معیار جهانی ۸۱٫۴ درصد است) درحالی‌که این ایرلاین همچنان سوددهی رو به رشد و قابل توجهی دارد. طبق آمارهای ارائه شده، سود حاصل از پروازهای این ایرلاین مبلغی حدود ۳۵۲ میلیون یورو بوده است و این سود کمی نیست. البته این مجموعه نیز با مشکلاتی رو‌به‌رو شده است. حمله‌های تروریستی در خاورمیانه همیشه پرسر و صدا، تنش‌های سیاسی منطقه‌ای و سیاست‌های متفاوت دونالد ترامپ، باعث شد تا پرواز‌های خود به مقصد آمریکای شمالی و از آمریکای شمالی را لغو کند. 

افزایش ناگهانی تعداد صندلی‌های خالی نشان از مشکلات بزرگتری دارد. هواپیمایی ارزان‌قیمت Monarch انگلیسی در سال ۲۰۱۵ توانست ۸۲٫۳ درصد از پرواز‌های خود را پر کند. این عدد در سال بعد به ۷۶ درصد رسید و درنهایت در سال ۲۰۱۷ به‌طور کامل ورشکسته شد و از فهرست ایرلاین‌های بریتانیا خارج شد.

ولی ایرلاین «Alitalia» سال گذشته تحت نظر مجموعه مدیریتی جدیدی قرار گرفت و در ۲۰۱۶ خود را به ۷۶ درصد رساند. این ایرلاین در سال ۲۰۱۵ تنها توانست ۶۵ درصد از صندلی‌هایش را تکمیل کند که عددی بسیار ناامیدکننده بود. 

اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه