راهنمای خرید در چیانگ مای، تایلند

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
راهنمای خرید در چیانگ مای، تایلند

چیانگ مای یکی از مقاصد گردشگری محبوب در شمال تایلند است. غیر از جاذبه‌های طبیعی فراوان، این شهر موقعیت‌های زیادی برای خرید دارد.

 چیانگ مای، یکی از مهم‌ترین مقاصد توریستی تایلند است.

در چیانگ مای موقعیت‌های زیادی برای خرید وجود دارد. در این منطقه‌ی توریستی و محبوب می‌توانید انواع محصولات متنوع را با رنج قیمتی بسیار گسترده از اجناس ارزان گرفته تا لوکس‌ترین و گران‌ترین کالاها را خریداری کنید. این شهر پر از بازار، فروشگاه و بوتیک و مرکز خرید است. در این مراکز تجاری می‌توانید کالاهایی با قیمت‌های بسیار مناسب پیدا کنید. اگر در چانه زدن مهارت دارید، در بازارها می‌توانید اجناس باکیفیت و ارزانی بخرید. فرقی نمی‌کند که بخواهید حسابی پول خرج کنید یا صرفه‌جویی کنید، در هر صورت در چیانگ ‌مای می‌توانید خریدی عالی داشته باشید.

البته وجود این همه مرکز خرید و فروشگاه، ممکن است شما را برای خرید، سردرگم کند. بنابراین بهتر است که قبل از سفر با چند نمونه از مهم‌ترین فرصت‌های خرید در چیانگ‌مای آشنا شوید تا در طول سفر راحت‌تر بتوانید یک مقصد را برای خرید و گشت و گذار انتخاب کنید.

چی بخریم؟

راهنمای خرید در چیانگ مای

شمال تایلند به خصوص منطقه‌ی چیانگ مای به خاطر صنایع دستی‌اش شهرت دارد. این صنایع دستی نسل به نسل از بومیان منطقه یا از مهاجران کشورهای اطراف به نسل حاضر منتقل شده  و اکنون آثار بی‌نظیر هنرمندان بومی در فروشگاه‌ها و بازارها به فروش می‌رسد. مثلا اشیای چوبی منبت‌کاری شده یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های این منطقه است. هنرها و صنایع دستی قبیله‌ای با طرح‌ها و رنگ‌های بومی و جذاب، دیگر انتخاب گردشگران است. ابریشم تایلند در سراسر دنیا مشهور است. در چیانگ ‌مای هم می‌توانید ابریشم و محصولات تهیه شده از آن را با بهترین کیفیت از فروشگاه‌ها بخرید. زیورآلات با جنس‌های مختلف در چیانگ مای فراوان است. هنگام خرید زیورآلات گران‌قیمت و سنگ‌های قیمتی حتما باید مراقب باشید که سرتان کلاه نرود. ظروف و اشیای سفالی و سرامیکی و اشیا و ظروف لاکی از دیگر محصولاتی است که در بازارها به وفور پیدا می‌شود. کیف و کفش و لباس و عینک آفتابی از برندهای مشهور یا کمتر شناخته شده در فروشگاه‌های چیانگ مای فراوان است. همانطور که می‌بینید در چیانگ مای از نظر خرید سوغات هیچ محدودیتی ندارید و با توجه به بودجه‌ای که در نظر دارید، حتما می‌توانید سوغاتی خوبی پیدا کنید.

از کجا بخریم؟

فرصت‌های زیادی برای خرید کردن در چیانگ مای وجود دارد که آن‌ها را می‌توان  در چند دسته‌بندی کلی قرار داد. بازارهای شبانه، خیابان‌های خرید و بازارها، فروشگاه‌ها و بوتیک‌ها و مراکز خرید مدرن.

بازارهای شبانه

راهنمای خرید در چیانگ مای

بازارهای شبانه در تایلند رواج زیادی دارند و علاوه بر اهالی شهر، بسیاری از گردشگران از آن‌ها استقبال می‌کنند. با وجود اینکه این بازارها بسیار شلوغ می‌شود و پر از توریست است، ارزش وقت گذاشتن دارد. حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشید، بازدید از این بازارها تجربه‌ی جذابی در طول سفرتان خواهد بود. در هزارتوی این بازارها هر آنچه که فکر کنید از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود. در ضمن قیمت محصولات این بازارها معمولا بسیار مقرون‌به‌صرفه است و با چانه زدن می‌توانید تخفیف‌های بسیار خوبی بگیرید. بازارهای شبانه همانطور که از اسمشان پیدا است معمولا از بعدازظهر تا آخر شب فعال هستند.

اگر دوست دارید در بازارهای محلی با حال و هوای بومی‌تر دور بزنید و خرید کنید، بازارچه‌های محلی را انتخاب کنید که خلوت‌تر هستند. در ادامه چند مورد از این بازارها را معرفی می‌کنیم که می‌توانید برای خرید یا گشت و گذار آن‌ها را انتخاب کنید.

بازارچه‌ی Warowot یک بازارچه‌ی سرپوشیده است و یکی از بزرگ‌ترین بازارچه‌های چیانگ مای محسوب می‌شود. این بازارچه هر روز از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر باز است. در این بازار می‌توانید محصولات غذایی تازه، صنایع دستی بومی و لباس بخرید.

ساندی واکینگ استریت (Sunday Waking Street)

بازار ساندی واکینگ استریت مخصوص روز آخر هفته است. یکشنبه‌ها از ساعت ۵ صبح تا نیمه شب می‌توانید به آن سر بزنید. این بازار در خیابان Ratchadamnoen برگزار می‌شود که خیابان را به روی ماشین‌ها می‌بندند و فقط عابر پیاده اجازه‌ی ورود دارد. این بازارچه یکی از محبوب‌ترین تجربیات خرید در چیانگ مای است. گردشگران حتی اگر قصد خرید کردن هم نداشته باشند برای گشت و گذار و لذت بردن از حال و هوای بازارچه، عطر غذاهای بومی و موسیقی سنتی به اینجا سر می‌زنند. این بازارچه ترکیبی از هنر، موسیقی، صنایع دستی، عطر غذا و حال و هوای بومی است. سوغات و صنایع دستی باکیفیت و غذاهای لذیذ از مهم‌ترین چیزهایی است که می‌توانید در این بازارچه بخرید.

علاوه بر غرفه‌های خرید و فروش از این بازار به عنوان مکانی برای برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی نیز استفاده می‌شود. مثلا نمایش‌ها یا رقص‌های محلی که معمولا بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. این بازارچه هر یکشنبه از ساعت ۴ بعدازظهر تا نیمه‌شب به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از آنجایی که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی چیانگ مای است، معمولا بسیار شلوغ می‌شود، ولی ارزش وقت گذاشتن دارد.

از جذابیت‌های این بازار می‌توان به این نکته اشاره کرد که صنایع دستی را می‌توانید مستقیما از هنرمندان و اهالی شهر بخرید. در کمال احترام و با کمی مهارت می‌توانید چانه بزنید و تخفیف بگیرید، به خصوص اگر بیش از یک محصول را از یک غرفه خریداری کنید.

در گوشه و کنار خیابان، محوطه‌هایی وجود دارد که هنگام برگزاری بازارچه به فودکورت تبدیل می‌شود. می‌توانید انواع غذاهای تایلندی از برنج سرخ شده تا کروکت را از این غرفه‌ها بخرید و نوش جان کنید. غرفه‌های آب‌میوه‌های طبیعی یکی دیگر از بخش‌های جذاب بازار برای گردشگران است، به خصوص برای کسانی که عطر و طعم میوه‌های استوایی را دوست دارند.

با وجود این همه غرفه و فروشگاه، طبیعی است که بعد از ساعت‌ها گشت و گذار در بازارچه خسته شوید. خوشبختانه، جاهای زیادی برای نشستن و استراحت در مسیر بازارچه وجود دارد. بهترین زمان برای سر زدن به این بازار از ساعت ۵ بعدازظهر به بعد است.

بازارچه Wualai

راهنمای خرید در چیانگ مای

بازارچه‌ی Wualai یا ساتردی واکینگ استریت، یکی دیگر از بازارچه‌های جذاب و پرشور و هیجان شهر است که فقط چند قدم تا منطقه‌ی قدیمی شهر فاصله دارد. این بازار از بعدازظهر تا حوالی یازده شب ادامه می‌یابد. این بازار روزهای شنبه از بازار روزهای یکشنبه کوچک‌تر است و جمعیت کمتری به آن سر می‌زند، بنابراین اگر می‌خواهید خرید و گشت و گذار آرام‌تر و خلوت‌تر را تجربه کنید، این بازارچه را انتخاب کنید. این بازارچه نه تنها جای بسیار مناسبی برای خرید سوغات و صنایع دستی و محصولات محلی است، بلکه در آن می‌توانید لذیذترین اسنک‌ها و غذاهای تایلندی را امتحان کنید.

البته این بازار روز‌به‌روز محبوب‌تر و شلوغ‌تر می‌شود. شلوغ‌ترین زمان بازدید از این بازار، نزدیک غروب است. در غرفه‌های این بازارچه می‌توانید انواع محصولات بومی و غیربومی را خریداری کنید. قیمت محصولات بسیار مناسب است و با چانه زدن می‌توانید تخفیف بگیرید. غرفه‌های جذاب و زیادی از زیورآلات طراحان سنتی دارد. لباس، خوراکی، نقاشی و سایر صنایع دستی چیانگ مای در این بازارچه عرضه می‌شود. این بازارچه در خیابانی به همین نام یعنی خیابان  Wualai برپا می‌شود که از قدیم، به خاطر کارگاه‌های ظروف و اشیای نقره‌ای و لاکی مشهور بوده است. برای گشت و گذار در این بازارچه یکی دو ساعت زمان در نظر بگیرید.

بسیاری از افراد به غیر از خرید برای خوردن غذاهای محلی این بازارچه را انتخاب می‌کنند. در اطراف بازارچه رستوران‌های محلی زیادی وجود دارد که غذاهای سنتی تایلند را سرو می‌کنند. چون مشتریان زیادی دارند، معمولا کیفیت و تازگی غذاها قابل قبول است. از غرفه‌های شیرینی بازارچه می‌توانید شیرینی‌های سنتی بخرید و اسموتی‌هایی که با لذیذترین میوه‌های بومی تهیه می‌شوند. اگر در چانه زدن مهارت داشته باشید، در این بازارچه بیش از هر جای دیگری می‌توانید تخفیف بگیرید و سوغات و کالاهای متنوع را با قیمت‌های بسیار مناسب بخرید. حتی اگر قصد خرید هم ندارید بازدید از این بازارچه را از دست، ندهید چون حال و هوایی متفاوت دارد و فضای آن بسیار پرشور و هیجان است.

مراکز خرید مدرن

راهنمای خرید در چیانگ مای

اگر بازارهای شلوغ و پر سروصدا را دوست ندارید و دل‌تان می‌خواهد خریدی آرام‌تر و لوکس‌تر را تجربه کنید، باید به مراکز خرید مدرن سر بزنید. در چیانگ‌ مای مراکز متعددی وجود دارد. در این مراکز، محصولات باکیفیت از برندهای مشهور عرضه می‌شود. در آرامش و در آب و هوایی مطبوع می‌توانید از اینجا خرید کنید، ولی توقع نداشته باشید که جنس ارزان بخرید.

مطالب مرتبط:

منبع sibsanresort

دیدگاه