سوغات چیانگ مای؛ بهترین صنایع دستی و محصولات بومی شمال تایلند

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۲
سوغات چیانگ مای؛ بهترین صنایع دستی و محصولات بومی شمال تایلند

چیانگ مای یکی از مقصدهای محبوب در تایلند است. در بازارها و مراکز خرید این شهر، سوغاتی‌های متنوع از مناطق شمال تایلند عرضه می‌شود؛ از بهترین محصولات غذایی بومی گرفته تا صنایع دستی.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ به‌روزرسانی شده است.

 چیانگ مای یکی از مقاصد توریستی و جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی تایلند است. بازارهای شبانه این شهر معمولا بعدازظهرها تا آخر شب فعالیت می‌کنند و در تمام طول سال برپا می‌شوند. حتی در روزهای بارانی، باز هم بسیاری از غرفه‌ها راه می‌افتند و فعالیت‌شان را متوقف نمی‌کنند. اگر در سفر به چیانگ مای تصمیم گرفتید که برای عزیزان‌تان سوغاتی بخرید، این بازارها جای مناسبی برای خرید خوب و مقرون‌به‌صرفه است.

سوغاتی‌های چیانگ مای تنوع قابل توجهی دارند. از بهترین صنایع دستی و خوراکی‌های محلی گرفته تا محصولات مختلف از برندهای مشهور دنیا در مراکز تجاری و بازارهای این شهر عرضه می‌شود. در ادامه با چند مورد از سوغاتی های این شهر آشنا می‌شویم.

لباس‌های محلی شمال تایلند

لباس های سنتی بچگانه از سوغات چیانگ مای

بازارهای چیانگ مای پر از لباس‌های مختلف از برندهای گوناگون است. از سراسر دنیا لباس به این بازارها وارد می‌شود و اتفاقا مشتریان بسیاری هم دارد. با قیمت‌های بسیار مناسبی می‌توانید انواع لباس را بخرید که البته همه‌ آن‌ها کیفیت مطلوبی ندارند. اگر می‌خواهید سوغاتی خاص و باکیفیتی بخرید، بهترین انتخاب خرید لباس‌های سنتی تایلندی است. این لباس‌ها معمولا کیفیت‌های بسیار خوبی دارند و طرح و رنگ آن‌ها بسیار جذاب است. البته اخیرا طراحان جوان، لباس‌های سنتی و طرح‌های مدرن را ترکیب کرده‌اند و لباس‌هایی شیک و زیبا و مناسب سلیقه‌ جوانان عرضه کرده‌اند.

اسانس و اسانس‌سوز و روغن‌های معطر

اسانس و ادویه در ظرف های چوبی از سوغات چیانگ مای

اسانس‌های روغنی معطر را معمولا از گیاهان خوشبو تهیه می‌کنند. در چیانگ مای می‌توانید در فروشگاه‌های سوغات، انواع اسانس معطر از گیاهانی مثل لاوندر، وارنگ بو و... را بخرید. انواع اسانس سوز به‌شکل‌های مختلف در بازارها به فروش می‌رسد که علاوه بر سوزاندن اسانس از آن می‌توانید به‌عنوان یک وسیله‌ دکوری استفاده کنید.

انواع روغن‌های معطر با مصارف درمانی و زیبایی در فروشگاه‌های چیانگ‌ مای عرضه می‌شود که می‌توانید تهیه کنید و از کیفیت و خلوص آن‌ها مطمئن باشید. مثلا روغن نارگیل که خواص بی‌شمار آن در زیبایی پوست و مراقبت از مو ثابت شده است. البته انواع روغن نارگیل برای مصارف خوراکی هم در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. قبل از خرید در مورد نحوه‌ مصرف و کاربرد هر روغن به‌خوبی اطلاعات لازم را از فروشنده‌ها دریافت کنید.

کاسه‌های مدیتیشن

کاسه های فلزی مدیتیشن از سوغات چیانگ مای

این کاسه‌های مدیتیشن در اصل تبتی هستند ولی در بازارهای شبانه‌ چیانگ مای هم زیاد پیدا می‌شوند و به یکی از سوغاتی‌های محبوب تایلند تبدیل شده‌اند. با اشیای مختلف به این کاسه ضربه می‌زنند که صدای خاصی ایجاد می‌کند. کاسه‌هایی که در معابد استفاده می‌شوند بسیار بزرگ‌اند، ولی مدل‌های کوچک‌تر که در بازارها به فروش می‌رسد معمولا قطری ۵ تا ۱۵ سانتی‌متری دارد. این کاسه‌ها با ترکیبی از فلزات برای اجرای مراسم‌های خاص بودایی طراحی شده‌اند.

کوسن‌های مثلثی

نقاشی‌های دیواری پیدا شده در نواحی شمال تایلند نشان می‌دهد که این کوسن‌های مثلثی از سال ۱۸۵۰ رواج پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد که از این کوسن‌ها در معابد زیاد استفاده می‌کردند. حتی تصویری از خدایان دیده می‌شود که به این کوسن‌ها تکیه داده‌اند. این کوسن‌ها به‌شکل هرم هستند و معمولا با زیراندازهای سنتی همراه می‌شوند. کوسن‌هایی که در بازارها می‌بینید، کاملا سنتی هستند و تولید انبوه ندارند. کشاورزان محلی در فصل زمستان، زمانی که کار کشاورزی تعطیل است، این کوسن‌ها را تولید می‌کنند.

سبدهای برنج

سبدهای حصیری مخصوص برنج از سوغات چیانگ مای

همان طور که از اسم این سبدها مشخص است، از آن‌ها برای نگهداری برنج استفاده می‌کنند. طراحی‌های زیبا و نقاشی شده با دست باعث شده که مورد توجه گردشگران قرار بگیرند و آن‌ها را به‌عنوان سوغات برای عزیزان خود تهیه کنند. از این سبدها می‌توانید برای نگهداری هر چیزی استفاده کنید. هم جنبه‌ تزیینی دارد و هم کاربردی است. این سبدهای دست‌ساز با بامبو تهیه می‌شوند.

ابریشم

لباس های ابریشمی از سوغات چیانگ مای

تایلند محل زندگی گونه‌ای خاص از کرم ابریشم است که از برگ‌های توت تغذیه می‌کند. ابریشم تایلند به خاطر کیفیت بالا و طرح‌ها و رنگ‌های فوق‌العاده، از طلایی گرفته تا سبز روشن، در سراسر دنیا مشهور است. البته این نوع ابریشم معمولا بسیار گران است. در چیانگ مای علاوه بر پارچه‌ ابریشم می‌توانید محصولات تهیه شده از آن را تهیه کنید. مثلا شال و روسری، کوسن و کالای خواب، لباس و...

فانوس‌های تایلندی

این فانوس‌ها به‌شکل بالن‌های هوای گرم تهیه می‌شوند. بسیار سبک و رنگارنگ و زیبا هستند و غیر از تایلند در بسیاری از کشورهای آسیایی رواج دارند. این فانوس‌ها را معمولا با الیاف برنج و بامبو تهیه می‌کنند و آن را با شمع‌های کوچکی روشن می‌کنند که حتی در باد شدید هم روشن می‌ماند. البته این فانوس‌ها ممکن است خطراتی را هم ایجاد کنند و در بسیاری از مناطق، روشن کردن آن‌ها ممنوع شده است، مگر در بعضی مناسبت‌های خاص. اگر می‌خواهید از این فانوس‌ها بخرید، بهتر است روشن کردن آن را تا رسیدن به شهر و دیار خود به تاخیر بیندازید.

چترهای تایلندی

چتر با طرح های محلی از سوغات چیانگ مای

چترهای تایلندی طرح‌های بی‌نظیر و رنگارنگی دارند که به‌راحتی قابل تشخیص است. این چترها را معمولا با الیاف گیاهی، بامبو و حتی ابریشم تهیه می‌کنند. چترهایی که تماما از بامبو تهیه می‌شوند، معمولا برای استفاده در بارندگی است و آن چترهایی که با الیاف گیاهی تهیه می‌شوند، جنبه‌ تزیینی دارند.

کاسه‌ها و تندیس‌های سرامیکی

تایلند را به خاطر اشیا و ظروف سرامیکی‌اش می‌شناسند که طرح‌ها و رنگ‌های خاص و زیبایی دارد. تندیس‌های سرامیکی معمولا کاریکاتورهای انسانی یا تصاویری از حیوانات است. در بازارها به‌راحتی می‌توانید این تندیس‌ها را پیدا کنید که معمولا قیمت‌های بسیار مناسبی دارند.

ماسک‌های تای خون

از این ماسک‌ها در اجرای نمایش‌های رقص سنتی تایلندی استفاده می‌کردند که در زمان‌های قدیم بسیار رواج داشت. امروزه هنرمندان بسیار کمی این هنر ساخت ماسک‌ها را دنبال می‌کنند. این ماسک‌های سنتی طرح‌های جالبی دارند و رنگارنگ هستند. اگر به هنرهای بومی علاقه دارید، از این ماسک‌ها به‌عنوان یک وسیله‌ دکوری می‌توانید استفاده کنید و حال و هوای دیگری به منزل‌تان بدهید.

ادویه‌جات و گیاهان معطر

برای اینکه عطر و طعم غذاهای تایلندی را به غذاهای خود اضافه کنید، می‌توانید از غرفه‌های بازارها، ادویه‌های مخلوط تایلندی بخرید. در سفر به تایلند می‌توانید در کلاس‌های آشپزی شرکت کنید تا بهتر بتوانید از این ادویه‌ها برای طعم دادن به غذاهای تایلندی استفاده کنید. غیر از ادویه انواع دمنوش و سبزیجات و گیاهان معطر با خاصیت‌های درمانی مختلف در غرفه‌ها به فروش می‌رسد.

توک توک

توک توک‌ها یکی از وسایل نقلیه‌ عمومی در بسیاری از کشورهای آسیایی هستند. خرید نمونه‌های کوچک این توک توک‌ها که از جنس‌های مختلف مثل فلز و چوب ساخته می‌شوند، می‌تواند خاطرات سفر به تایلند را زنده کند. انواع آلومینیومی آن سبک‌تر است و به‌راحتی می‌توانید آن را حمل و نقل کنید.

گل‌های صابونی

قالب های گرد از گلهای صابونی سوغات چیانگ مای

در سراسر تایلند می‌توانید صابون‌های زیبایی بخرید که به‌شکل گل تراشیده می‌شوند. این صابون‌های زیبا در طرح‌ها و رنگ‌های جذاب با عطرهای بی‌نظیر جزو سوغاتی‌های محبوب تایلند است. البته این سوغاتی در شمال تایلند و در چیانگ مای به خاطر طرح‌های بی‌نظیر و خاصش، بیشتر مورد توجه قرار دارد. به‌خصوص بازارهای شبانه، به یکی از مراکز پررونق عرضه و فروش این صابون‌ها تبدیل شده است. صابون‌ها به‌شکل‌های مختلف تهیه می‌شوند، ولی معمولا طرح گل‌های مختلف بیشتر مورد توجه مردم قرار دارد. یک هنرمند با ذوق، گل‌ها را از صابون می‌تراشد و بعد آن‌ها را رنگ‌آمیزی می‌کند. این هدیه‌ زیبا بدون شک مورد توجه‌تان قرار می‌گیرد و عزیزان‌تان را خوشحال می‌کند.

لباس‌های موی تای

این لباس‌های ورزشی معمولا مورد توجه گردشگران دوستدار ورزش قرار می‌گیرد. اگر در نزدیکان‌تان کسی هست که به موی تای علاقه داشته باشد، با خرید این هدیه می‌توانید او را خوشحال کنید یا ترغیب کنید که این ورزش را یاد بگیرد و از آن لذت ببرد.

چای

در مناطق کوهستانی شمال تیلند و چیانگ مای، چای پرورش داده می‌شود که عطر و طعم متفاوتی دارد و سوغاتی خوبی برای علاقه‌مندان به چای است. انواع چای سبز، سرخ و سیاه در بسته‌بندی‌های گوناگون عرضه می‌شود.

زیورآلات نقره

زیورآلات نقره‌ای در تایلند رواج بسیاری دارند. از دیرباز اهالی این کشور از این فلز برای ساخت انواع زیورآلات استفاده می‌کنند و امروزه می‌توانید آن‌ها را با طرح‌های سنتی یا مدرن در فروشگاه‌های سطح شهر چیانگ‌ مای پیدا کنید. طرح‌های سنتی طرفداران بیشتری دارند و سوغاتی خاص‌تری هستند.

منبت کاری

چاینگ مای به خاطر هنر منبت‌کاری شهرت دارد. کارگاه‌های مختلف منبت‌کاری در سراسر شهر محصولا ت چوبی مختلف را با طرح‌های جذاب سنتی تزیین می‌کنند. در بازارهای شبانه و فروشگاه‌های سوغات می‌توانید محصولات این کارگاه‌ها را خریداری کنید، ضمنا در طول سفرتان می‌توانید از یکی از این کارگاه‌ها دیدن کنید. نظر و تجربیات خود را در خصوص سفر به تایلند با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه