لوکیشن فیلم: تئوری همه چیز

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
لوکیشن فیلم: تئوری همه چیز

فیلم «تئوری همه چیز» درباره زندگی استیون هاوکینگ، فیزیکدان نظری و کیهان‌شناس مشهور بریتانیایی است. در این فیلم ادی ردمین در نقش استفن هاوکینگ ظاهر شده است.

«تئوری همه‌چیز» فیلمی به سبک درام و زندگی‌نامه است که کارگردانی آن را جیمز مارش بر عهده داشت. این فیلم محصول سال ۲۰۱۴ است و در جشنواره‌های مختلف به موفقیت‌های زیادی دست یافته است. آنتونی مک‌کارتن، فیلم‌نامه‌ی این فیلم را  بر اساس کتاب «سفر به بی‌نهایت: زندگی من با استیون» نوشته‌ی جین وایلد هاوکینگ، نوشته است. در این کتاب او به رابطه‌اش با همسر سابقش، استیون هاوکینگ، ابتلای استیون به بیماری عصبی حرکتی و موفقیتش در فیزیک می‌پردازد.

تئوری همه چیز

ادی ردمین در نقش استیون هاوکینگ، فلیسیتی جونز، چارلی کوکس، امیلی واتسون، سایمن مک‌برنی، کریستین مک‌کی و دیوید تیولیس در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. ادی ردمین برای بازی در فیلم تئوری همه‌چیز، جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد در هفتادودومین مراسم گلدن گلوب و همچنین جایزه‌ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد در هشتاد‌وهفتمین دوره جوایز اسکار را دریافت کرده ‌است.

ادی ردمین با بازی خیره‌کننده‌اش بخشی از زندگی استیون هاوکینگ را به تصویر می‌کشد. هاوکینگ با همراهی همسرش بر سختی‌های بیماری نورون حرکتی غلبه می‌کند و در عین بیماری و ناتوانی جسمی، جست‌وجوی حقیقت را رها نمی‌کند.

تئوری همه چیز

بیشتر صحنه‌های فیلم در کمبریج و اطراف آن فیلمبرداری شده است، یعنی جایی که هاوکینگ جوان به تحصیل مشغول بود. این شهر که نامش را از رود «کم» گرفته از مرکز شهر می‌گذرد، در ۸۰ کیلومتری شمال لندن قرار دارد و دانشگاه کمبریج، یکی از معتبرترین مراکز علمی بریتانیا است. اگرچه استیون هاوکینگ در ترینیتی هال، یکی از کالج‌های دانشگاه کمبریج تحصیل کرده بود، در فیلم از کالج سنت جان که معماری بسیار زیبایی دارد، برای ثبت صحنه‌های حضور هاوکینگ در دانشگاه استفاده شده است.

جشن پایان سال تحصیلی ۱۹۶۳، جایی که استفان و جین رابطه‌ی عاشقانه‌ی خود را شروع می‌کنند، در زمین چمن مقابل ساختمان نیو کورت فیلمبرداری شده که بخشی از کالج سنت جان است.

نمایش آتش‌بازی به شرکت تیتانیوم فایرورکس سفارش داده شده بود. شرکتی که مسئولیت طراحی و اجرای آتش‌بازی‌های بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن را برعهده داشت.

تئوری همه چیز

صحنه‌ی رقص آرام و عاشقانه‌ی استیون و جین روی پل «کیچن بریج» ضبط شده است. این پل را سر کریستوفر رن، دانشمند و معماری انگلیسی طراحی کرده است.

تئوری همه چیز

در یکی از صحنه‌های فیلم، دنیس ویلیام سیاما، فیزیکدان بریتانیایی، کلید «آزمایشگاه کاوندیش» را در اختیار هاوکینگ می‌گذارد و توضیح می‌دهد که اینجا همان‌جایی است که الکترون توسط جوزف جان تامسون و هسته‌ی اتم اولین بار توسط ارنست رادرفورد شکافته شد. مورد اول درست است، ولی ادعای دوم کاملا صحیح نیست. این آزمایش را رادرفورد در ازمایشگاه خودش انجام داد و شکافت اتم در دانشگاه ویکتوریا در منچستر انجام شد.

صحنه‌ای که در آن هاوکینگ تعادل خود را از دست می‌دهد و به شدت زمین می‌خورد، در Tudor Second Court در کالج سنت جان فیلمبرداری شده است. بعد از این حادثه بیماری آتروفی عضلانی استیون هاوکینگ تشخیص داده می‌شود.

پلکان مارپیچی که به سمت اتاق هاوکینگ می‌رود، در نیو کورت کالج سنت جان قرار دارد؛ ولی همه‌ی صحنه‌های مرتبط با این اتاق در نیوکورت و در لوکیشن واقعی فیلمبرداری نشده است.

تئوری همه چیز

مدرسه‌ی تاریخی هارو در شمال غربی لندن، محل فیلمبرداری صحنه‌های مرتبط با فضای داخلی ترینیتی هال بود. جالب است بدانید که بندیکت کامبربچ، در همین مدرسه تحصیل کرده است. بندیکت کامبربچ پیش از ساخت فیلم تئوری همه‌چیز نقش استیون هاوکینگ را در فیلم تلویزیونی شبکه‌ی بی‌بی‌سی بازی کرده بود. نام این بازیگر در حکاکی‌های بخش‌های چوبی در جریان فیلمبرداری دیده شد. این مدرسه در سال ۱۵۷۲ پایه‌گذاری شده  و هنوز هم یکی از مشهورترین مدارس دنیا است. به غیر از بندیکت کامبربچ، افراد سرشناس زیادی در این مدرسه تحصیل کرده‌اند . لرد بایرون، بسیاری از اعضای خانواده‌های سلطنتی اردن و عراق و انگلستان، جواهر لعل نهرو، امیر قطر، ریچارد کرتیس، جیمز بلانت از جمله افراد مشهوری هستند که در این مدرسه تحصیل کرده‌اند.

از این مدرسه به عنوان لوکیشن فیلم هری پاتر و سنگ جادو برای فیلمبرداری صحنه‌های مرتبط با کلاس درس، استفاده شده است.

ایستگاه کمبریج، جایی که هاوکینگ برای رسیدن به قطار لندن می‌دود، احتمالا برای طرفداران سریال دانتون ابی (Downton Abbey) آشنا است. اینجا دهکده‌ای به نام Horsted Keynes است که در فیلم‌های زیادی به عنوان لوکیشن مورد استفاده قرار گرفته است.

کلیسای هولی ترینیتی (Holy Trinity) در دهکده‌ای به نام پن، جایی است که مراسم ازدواج استیون هاوکینگ و جین وایلد برگزار می‌شود. برای فیلمبرداری این صحنه‌ها از دوربین‌های خاصی استفاده شده که فیلم‌های قدیمی سوپر ایت زمان ازدواج این زوج را شبیه‌سازی کند.

تئوری همه چیز

کلیسای دیگری که در فیلم به نمایش درآمده، یعنی جایی که جین با پیانیستی به نام جاناتان هلیر جونز آشنا می‌شود، کلیسای یحیی (St John the Baptist) در ناحیه‌ی پینر در شمال غربی لندن است. بعدها، جین وایلد با جاناتان ازدواج می‌کند.

پروفسور هاوکینگ در جریان تماشای اجرای اپرای Die Walkure شدیدا بیمار می‌شود تا جایی که عمل جراحی اورژانسی روی وی انجام می‌شود که این عمل منجر به از دست دادن صدایش می‌شود. خانه‌ی اپرای سلطنتی در کاونت گاردن، محل اجرای این اپرا است. این بنای نمادین لندن، در فیلم‌های زیادی به نمایش درآمده است.

تئوری همه چیز

صحنه‌های داخلی کاخ باکینگهام در خانه‌ی لنکستر فیلمبرداری شده است. راهروی سفید و طلایی که در آن پروفسور هاوکینگ نشان افتخار خود را دریافت می‌کند، متعلق به این خانه است. این خانه دور از دید در میان دیوارهای بلند قرار دارد و فضای داخلی آن بسیار مجلل و زیبا است و به ندرت به روی عموم باز می‌شود. این خانه نیز بارها در فیلم‌های مختلف به تصویر کشیده شده است. معمولا از این خانه برای نمایش صحنه‌های مربوط به کاخ باکینگهام استفاده می‌کنند. در فیلم‌هایی مثل ویکتوریای جوان، سخنرانی پادشاه، کینگ رالف و... می‌توانید این خانه را ببینید که در نقش کاخ باکینگهام ظاهر شده است.

تئوری همه چیز

باغ کاخ، جایی که استیون هاوکینگ بعد از دریافت نشان افتخار با خانواده‌اش دیده می‌شود، باغ سابق کاخ همپتون کورت است. کاخ همپتون کورت در سال ۱۵۱۴ برای کاردینال ولسی، ساخته شد و بعدها به عنوان اقامتگاه سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این کاخ به ندرت در فیلم‌ها به نمایش درآمده است، ولی در فیلم‌هایی مثل دنیای جدید ترنس مالیک دیده می‌شود. همچنین به عنوان کاخ سنت جیمز در فیلم دزدان دریایی کارائیب؛ سوار بر امواج ناشناخته به نمایش درآمده است.

مطالب مرتبط:

منبع movie-locations

دیدگاه