سفر ۴ روزه از یزد به بیرجند

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
سفر ۴ روزه از یزد به بیرجند

بیرجند مرکز استان خراسان، با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی شاخص در خود شهر می‌تواند توانایی جذب گردشگران زیادی را دارد.

بیرجند در زمره شهرهایی قرار دارد که علاوه بر اینکه جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده است، جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی اطراف آن نیز می‌توانند نقش مهمی در جذب گردشگر داشته باشند. در ضمن یکی از جاذبه‌های تاریخی این شهر به نام باغ اکبریه در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو ثبت شده است که افتخار بزرگی برای این شهر محسوب می‌شود.

در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر از سوی وب‌سایت کجارو تهیه و تدوین شده است،‌ در سفر جاده‌ای از یزد تا بیرجند با شما هم‌سفر می‌شویم و با گذر از دو شهر مهم این مسیر یعنی طبس و خوسف، شما را با بهترین جاذبه‌های این دو شهر آشنا می‌کنیم و در مقصد نیز شما را با معرفی برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر و حومه شهر همراهی می‌کنیم؛ البته این برنامه سفر تنها یک پیشنهاد به شما کجارویی‌های عزیز است و می‌توانید متناسب با وقت و برنامه خود تغییراتی در آن ایجاد کنید. در هر صورت خوشحال می‌شویم شما نیز در این سفر با همراه باشید.

خوب است بدانید کجارو به گردشگرانی که قصد سفر به یزد یا دیگر مقاصد داخلی را دارند، در انتخاب ارزان‌ترین تور کمک می‌کند. شما می‌توانید از میان پکیج‌های ده‌ها آژانس معتبر همکار کجارو، تور یزد را انتخاب و سفرتان را با پایین‌ترین قیمت، برنامه‌ریزی کنید.

تور یزد ارزان

اطلاعات کلی سفر

نوع سفر: جاده‌ای

مسافت بین دو شهر: ۶۲۵ کیلومتر

مسافت زمانی بین دو شهر: ۷ ساعت و ۲۸ دقیقه

شهرهای بین مسیر: طبس و خوسف

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم

روز اول

جاده

اولین مقصد سفر شما شهر طبس است. این شهر ۳۶۶ کیلومتر با یزد فاصله دارد و فاصله زمانی بین این دو شهر نیز در حدود ۴ ساعت و ۳۰ دقیقه است. با توجه به طولانی بودن فاصله این دو شهر، توصیه می‌کنیم ۶ صبح حرکت خود را به‌سمت طبس آغاز کنید تا در حدود ساعت ۱۰:۳۰ به مقصد برسید.

طبس

طبس یکی از شهرهای کویری زیبای استان خراسان جنوبی است که در سال ۱۳۸۰ و قبل از تقسیم استان بزرگ خراسان به سه استان خراسان شمالی، خراسان رضوی و خراسان جنوبی، به یزد ملحق شد؛ اما در سال ۱۳۹۱ یکی از شهرهای استان خراسان جنوبی شد. طبس به‌دلیل برخورداری از معادن غنی زغال‌سنگ، یکی از شهرهای ثروتمند ایران محسوب می‌شود و وجود این معادن در این شهر نشان‌دهنده این است که در گذشته‌های بسیار دور جنگل‌های انبوه و دریاچه‌های زیادی در این شهر وجود داشته است.

 وجود دو روستای مهم توریستی فوق‌العاده زیبا و البته شگفت‌انگیز یعنی خَرو و اِزمیغان (در ادامه به معرفی این دو روستا می‌پردازیم و شما را با پدیده‌های طبیعی عجیب و منحصر‌به‌فرد آن‌ها آشنا می‌کنیم) در نزدیکی طبس باعث شده است هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی روانه این شهر شوند.

توصیه می‌کنیم قبل از ورود به شهر طبس، از امامزاده حسین ابن موسی، آرامگاه برادر امام رضا (ع) بازدید کنید.

امامزاده حسین ابن موسی

امامزاده حسین ابن موسی

حسین ابن موسی یکی از برادران هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت، امام رضا (ع) است و آرامگاه او مورد احترام ویژه مردم طبس است؛ زائران امام رضا که از این مسیر عبور می‌کنند نیز زیارت این امامزاده را بر خود واجب می‌دانند.

متاسفانه بنای قدیمی این امامزاده که طبق روایت‌های تاریخی متعلق به قرن پنجم بوده است، در زلزله ویرانگر طبس به‌طور کامل تخریب شد؛ اما به همت مسئولان آستان قدس رضوی بسیار باشکوه‌تر از قبل بازسازی شد. فضای سبز این امامزاده که درختان نخل بخش اعظمی از آن را تشکیل می‌دهد، به‌همراه حوض‌های متعدد با فواره‌های زیبای خود، فضای لذت‌بخشی را در این حرم مطهر ایجاد کرده است.

امامزاده حسین ابن موسی

در ضمن این حرم از امکاناتی همچون زائرسرا با ترکیبی از معماری سنتی و مدرن، چندین غرفه و سوئیت، دفتر مخابراتی، پارکینگ و آشپزخانه عمومی، سرویس بهداشتی کاملا مناسب و حتی شهربازی اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم حداقل یک ساعت در این مکان معنوی و زیبا توقف کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران ناردون

اگر متمایل به صرف ناهار در رستوران هستید، می‌توانید ناهار را در باغ رستوران سبزه باغ یا پنجه طلایی این شهر با فضایی دلنشین و سنتی یا رستوران و سفره‌خانه سنتی ناردون با فضایی بسیار زیبا و سنتی میل کنید. هر دو رستوران در خیابان امام خمینی طبس واقع شده‌اند.

چنانچه متمایل به صرف فست فود هستید، فست فود هفت ستاره با ساندویج‌های خوشمزه واقع در خیابان طبس یا فست‌ فود نوژ واقع در میدان پلیکان، انتخاب‌های خوبی هستند.

فاصله امامزاده تا باغ رستوران سبزه باغ ۷ دقیقه (۴ کیلومتر)، تا رستوران ناردون ۶ دقیقه (۴٫۳ کیلومتر)، تا فست فود هفت ستاره ۵ دقیقه (۲٫۸ کیلومتر) و تا فست فود نوژ هم ۶ دقیقه (۴٫۳ کیلومتر) است.

پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار و اندکی استراحت، از شاخص‌ترین جاذبه شهر طبس یعنی باغ گلشن، بهشتی بی‌نظیر در دل کویر، بازدید کنید

باغ گلشن

باغ گلشن طبس

می‌توان گفت این باغ یکی از باغ‌های زیبای ایران و حتی جهان است. گلشن به چهار قسمت تقسیم شده است که در هر یک از آن‌ها درختان نخل و مرکبات با زیبایی تمام خودنمایی می‌کنند. در ضمن یک باغ دارای یک استخر بزرگ و سه فواره طبیعی است که آب چاه حفر شده در زیر استخر از طریق آن‌ها از چاه خارج شده و در استخر ذخیره می‌شود.

عمارت باغ گلشن طبس

ساختمان دو طبقه سردرب نیز در این باغ توجه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. این ساختمان دارای یک زیرزمین است و در طبقه تالار و ایوانی بزرگ برای مشاهده مناظر باغ ساخته شده است. البته ساختمان اصلی در زلزله طبس کاملا ویران شد و بنای فعلی بر اساس نقشه ساختمان قبلی بازسازی شده است. یکی دیگر از زیبایی‌های این باغ، تعداد زیادی پلیکان هستند که به این مکان انتقال داده شده‌اند. این باغ از امکاناتی نظیر رستوران و بوفه نیز برخوردار است و بهترین زمان سفر به آن فصل بهار است.

باغ گلشن طبس

  • آدرس: خیابان باغ گلشن
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از باغ رستوران سبزه باغ: ۱ دقیقه (۶۰۰ متر)

بهتر است پس از بازدید از این باغ رویایی و زیبا، حرکت خود را به‌سمت روستای خَرو برای بازدید از چشمه مرتضی علی ادامه دهید. در این چشمه با پدیده طبیعی عجیبی مواجه می‌شوید که نظیر آن در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

چشمه آبگرم مرتضی علی

چشمه مرتضی علی

این چشمه یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز روستای خور در ۲۷ کیلومتری شمال شرق طبس است. یکی از ویژگی‌های واقعا عجیب این چشمه که آن را در دنیا بی‌نظیر کرده، وجود جریان آب سرد و گرم در کنار یکدیگر است؛ در قسمتی از این چشمه آب سرد و گرم بدون ترکیب شدن با یکدیگر، در کنار یکدیگر جریان پیدا می‌کنند و وقتی در حال پیاده‌روی در این چشمه هستید، یک پایتان در آب سرد و پای دیگر در آب گرم قرار می‌گیرد! اختلاف دمای این دو قسمت چشمه گاهی به ۱۰ درجه هم می‌رسد.

چشمه مرتضی علی

برای رسیدن به این چشمه آب گرم باید در حدود ۴۵ دقیقه (پنج کیلومتر) پیاده‌روی کنید. ورودی دره کال سردر که چشمه در آن قرار گرفته است، با روستای خور فاصله چندانی ندارد و طی کردن این مسیر با خودرو تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد. در ضمن در این محل امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و آب گوارای قنات نیز وجود دارد. مسیر پیاده‌روی جذاب منتهی به چشمه مرتضی‌ علی، نیز در میان دره‌ کال سردر با دو دیواره با حفره‌های متعددی به نام خانه گبر قرار دارد. این حفره‌ها که ساخته دست انسان هستند و با نظم و مهندسی خاصی ایجاد شده‌اند، با قدمتی نزدیک به ۱۵۰۰ سال در دوره ساسانیان ایجاد شده‌اند و از درون برخی از آن‌ها چشمه‌های جوشانی به داخل دره سرازیر می‌شود. بزرگ‌ترین حفره به حمام مرتضی علی شهرت دارد که دوش گرفتن در زیر آن خستگی پیاده‌روی را از تن به در می‌کند. قبل از رسیدن به چشمه مرتضی علی، چشمه‌ای به نام قنبری وجود دارد که آب سردی دارد و آب آن در بالا دست در کنار آب چشمه مرتضی علی جریان پیدا می‌کند.

  • نشانی: روستای خَرو، دره کال سردر
  • بهترین زمان بازدید: بهار
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳۲ دقیقه

بهتر است پس از آب تنی در چشمه مرتضی علی و تجربه آرامش مطلق، به مسیر خود ادامه دهید؛ زیرا پس از چند دقیقه پیاده‌روی باریک‌ترین سد باریک جهان یعنی سد شاه عباسی را پیش روی خود خواهید دید.

سد شاه عباسی

سد شاه عباسی

این بنای تاریخی شگفت‌انگیز، رکوردهای زیادی را به خود اختصاص داده است. سد عباسی که به سد تاریخی کریت هم شهرت دارد، نه‌تنها به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان است؛ بلکه با ۶۶ متر ارتفاع، به‌مدت ۵۰۰ سال مرتفع‌ترین سد جهان نیز بوده است. عرض تاج این سد تنها یک متر است و همین امر موجب شده سد عباسی لقب نازک‌ترین سد دنیا را نیز از آن خود کند؛ عنوانی که هنوز هیچ سدی در دنیا نتوانسته آن را تصاحب کند و این امر نشان از دانش و نبوغ دانشمندان ایرانی است. در ضمن سنگ‌نگاره‌هایی در اطراف این سد دیده می‌شوند که قدمت آن‌ها به ۷۰۰۰ سال می‌رسد.

  • نشانی: روستای خرو، بالاتر از چشمه مرتضی علی
  • بهترین زمان بازدید: فصل بهار
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده (۱۵۰ متر)

->مشاهده سایر جاهای دیدنی طبس<-

پیشنهاد اقامتگاه

اقامتگاه بومگردی عمو نوروز طبس

چندین اقامتگاه در روستای خور طبس برای گردشگران ایجاد شده است که یکی از آن‌ها اقامتگاه بومگردی سنتی عمونوروز است که با فضای سنتی و دلنشین خود هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند و با اقامت در آن لذت تماشای شب بی‌نظیر رویایی کویر را تجربه خواهید کرد. هزینه اقامت در این مکان زیبا هم مناسب است و صبحانه، ناهار و شام نیز در آن سرو می‌شود. فاصله این اقامتگاه تا سد تاریخی کریت ۶۰ دقیقه (۷۶ کیلومتر) است.

چنانچه متمایل به اقامت در خود طبس هستید، می‌توانید شب را در هتل‌ آپارتمان امیر طبس واقع در ضلع جنوبی خیابان امامزاده یا هتل ۲ ستاره نارنجستان طبس واقع در کیلومتر سه جاده طبس به روستای خور یا هتل بهمن طبس واقع در ابتدای ورودی شهر، میدان شهدا بگذارنید. هزینه اقامت در هر سه هتل نسبتا مناسب است.

ما به دو دلیل اقامت در اقامتگاه سنتی عمو نوروز را به دو دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم؛ اولین دلیل برخورداری این اقامتگاه از فضایی جالب، زیبا و منحصربه‌فرد است و با اقامت در آن احساس بودن در فضای آرامش‌بخش یک روستای کویری را به‌معنای واقعی احساس می‌کنید. دومین دلیل هم فاصله کم این اقامتگاه با روستای فوق‌العاده زیبای ازمیغان است. با این حال انتخاب با خود شما است.

روز دوم

توصیه می‌کنیم روز دوم خود را با بازدید از روستای ازمیغان طبس و دره کال جنی یا دره جن‌ها آغاز کنید که یکی دیگر از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی اطراف طبس محسوب می‌شود و به ثبت ملی هم رسیده است.

روستای ازمیغان

روستای ازمیغان

این روستا نمادی از قدرت طبیعت و بهشتی در دل کویر تفتیده است. در این روستا پدیده جالبی می‌بینید که در هیچ کجای کشور شاهد آن نیستید و آن هم وجود نخلستان‌ و شالیزار در کنار یکدیگر است. طبیعت زیبای این روستا نیز واقعا شما را شگفت‌زده می‌کند. وجود چند رودخانه و آبشاری به نام آبشار قدمتگاه، با پوشش گیاهی زیبایی مانند درختان انجیر مرتفع و کهن، نیز زیبایی این روستا را دو چندان کرده است. دلیل وجود چنین روستای آباد و حاصل‌خیری در دل کویر، موقعیت جغرافیایی ویژه آن است؛ این روستایی در دل دره‌ای کم‌عمق با آب فراوان واقع شده است و همین موضوع باعث می‌شود آب و هوای گرم و خشکی در این روستا حاکم نباشد و شرایط بسیار خوبی برای کشاورزی داشته باشد. وجود شالیزار در دل کویر پدیده‌ای است که شاید در هیچ کجای این کره خاکی نتوانید آن را ببینید.

 از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به تخت عروس اشاره کرد. تخت عروس در واقع تخته‌سنگ سفیدی است که در بستر رودخانه‌ای با آب زلال خودنمایی می‌کند و چون آب از هر دو طرف آن در جریان است، همچون تختی زیبا نظر همه را به خود جلب می‌کند. سبک معماری خانه‌های این روستا که مختص مناطق کویری است نیز می‌تواند برای برخی از گردشگران جذاب باشد.

تخت عروس

یکی دیگر از جذابیت‌های این روستا، وجود تعداد زیادی ماهی‌های گاراروفا (ماهی‌های ماساژور) در حوضچه پایین دست تخت عروس است. این ماهی‌ها لایه‌های زائد و مرده پوست شما را می‌خورند و با این کار به شادابی پوست شما کمک زیادی می‌کنند و شما را سرزنده‌تر می‌کنند؛ حتی می‌توانید در آب چشمه بخوابید و خود را کاملا در اختیار این ماهی‌های واقعا مفید قرار دهید تا هم خستگی از تن به در کنید و هم تمام لایه‌های زائد پوست شما از بین برود.

روستای ازمیغان

البته در برخی از استخرها نیز این ماهی‌ها به کار گرفته شده‌اند و تحت‌عنوان سرویسی به نام دکتر فیش یا ماهی ماساژور مورد استفاده قرار گرفته‌اند؛ اما هزینه این سرویس کمی زیادی است؛ این در حالی است که در روستای ازمیغان استفاده از این ماهی‌ها کاملا رایگان است!

  • نشانی: ۳۰ کیلومتری شمال طبس
  • بهترین زمان بازدید: این روستا در پاییز بهترین هوا را دارد؛ اما اگر می‌خواهید مناظر شالیزارهای زیبا و آب تنی در رودهای خروشان آن را از دست ندهید، در فصل تابستان به این روستا سفر کنید که البته باید گرمای طاقت‌فرسای آن را نیز تحمل کنید
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از اقامتگاه بومگردی عمو نوروز: ۴۴ دقیقه (۵۲ کیلومتر)

بهتر است پس از ترک روستای ازمیغان و آغاز حرکت به‌سمت شهر خوسف که مقصد بعدی سفر شما است، بازدیدی هم از دره‌ای مخوف، اسرارآمیز و البته زیبا به نام کال‌جنی داشته باشید. برای بازدید از این دره باید پس از خروج از روستا به‌سمت دوراهی استخر شاعر حرکت کنید و سپس با طی کردن ۵ کیلومتر جاده خاکی به دره می‌رسید؛ البته می‌توانید از میانه‌های جاده هم به این دره راه پیدا کنید؛ اما توصیه می‌شود این جاده را تا انتها طی کنید؛ با دیدن چشمه جاری انتهای جاده که با نخل‌های خودروی در هم تنیده احاطه شده است، دلیل اصرار ما را می‌فهمید.

دره کال جنی

دره کال جنی

این دره هم یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی و مقاصد دره نوردی ایران است که بر اثر سال‌ها فرسایش آب ایجاد شده است. احتمالا در گذشته‌های بسیار دور، رودخانه‌ خروشانی نیز در این دره جاری بوده است. دره کال جنی با دو دیواره بلند احاطه شده است که در برخی نقاط به‌قدری به هم نزدیک می‌شوند که تنها روزنه‌ای از نور از میان آن‌ها پیدا است و در برخی نقاط هم کاملا به هم متصل می‌شوند.

دره کال جنی

در برخی از نقاط این دره جریانی از آب از دل دیواره‌ها در حال سرازیر شدن به داخل دره‌ها است و حوضچه‌های آب ایجاد شده در زیر آن‌ها محل مناسبی برای آب تنی و رفع خستگی است. خانه‌های گبر که ساختارهای پیچیده آن‌ها شما را متحیّر می‌کند، علاوه بر چشمه مرتضی علی در این دره هم به چشم می‌خورند؛ از دیگر جاذبه‌های زیبای این دره، نخل‌های خودرویی هستند که در نقاط مختلف پراکنده شده‌اند؛ دلیل نام‌گذاری این دره به کال جنی یا دره جنی، خوفناک بودن فضای این محل و باور مردم محلی مبنی بر حضور جن‌ها در این دره اسرارآمیز است. توصیه می‌کنیم در صورتی که فرد صخره‌نورد زبده‌ای همراه شما نیست، وارد قسمت‌های خطرناک این دره نشوید.

  • نشانی: نرسیده به روستای ازمیغان
  • بهترین زمان بازدید: بهار
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا روستای ازمیغان:۶ دقیقه با خودرو (۴٫۷ کیلومتر)

پس از بازدید از کال جنی باید به شهر خوسف حرکت کنید. این شهر ۲۸۳ کیلومتر با دره کال جنی فاصله دارد و طی کردن این مسیر تقریبا سه ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشید. در مسیر سفر خود از کال جنی به خوسف باید از طبس عبور کنیدِ، بنابراین توصیه می‌کنیم ناهار را در یکی از رستوران‌های طبس میل کنید که با بهترین‌های آن‌ها آشنا شدیم.

طبق برنامه باید ساعت ۱۵ تا ۱۵:۳۰ به خوسف برسید. خوسف یکی از کهن‌ترین شهرهای استان خراسان جنوبی بوده و دارای بافت تاریخی با اهمیتی است که آثار تاریخی زیادی را در خود جای داده است. آثار تاریخی خوسف به‌دلیل واقع شدن این شهر روی هسته مقاوم، از آسیب زلزله در امان مانده است.

خوسف

توصیه می‌کنیم خوسف را بدون بازدید از آرامگاه ابن حسام خوسفی، شاعر و فیلسوف برجسته این شهر، ترک نکنید.

آرامگاه ابن حسام خوسفی

آرامگاه ابن حسام خوسفی

این بنا که با قدمتی ۵۰۰ ساله، متعلق به دوران صفوی است، بر بلندای صخره‌ای در شمال شهر واقع است. این آرامگاه دارای اتاقکی هشت‌ضلعی است که با سقف گنبدی شکل پوشانیده شده است و نورگیرهایی نیز در اطراف آن وجود دارد که موجب تهویه هوا هم می‌شود.

در داخل بنا هم کاشی‌کاری‌های سفیدی منقش به اشعار این شاعر معروف دیده می‌شود. آرامگاه ابن حسام خوسفی در دوران صفویه ساخته شده و در دوران قاجار نیز تغییراتی در آن ایجاد شده است.

  • آدرس: حاشیه شمالی شهر خوسف
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۰ دقیقه

بهتر است پس از بازدید از این آرامگاه تاریخی به‌سمت روستای آرک حرکت کنید.

روستای آرک

روستای آرک

در ۳۵ کیلومتری شمال خوسف و در بین دو رشته‌کوه آرک و بین‌آباد، روستای زیبایی به نام آرک واقع شده که باغات و مزارع زیادی را در خود جای داده و وجود آبشاری زیبا و خروشان در بین آن‌ها، زیبایی این مواهب طبیعی را دو چندان کرده است. بافت تاریخی این روستای کهن ۱۰۰۰ ساله که هنوز شکل اولیه خود را از دست نداده و وجود خانه‌های بسیار قدیمی روی صخره‌ها، از دیگر جذابیت‌های این روستا هستند. گردشگران در این روستا می‌توانند بزهای کوهی را نیز از فاصله نسبتا نزدیکی مشاهده کنند. بهتر است قبل از ترک این روستا سری هم به خانه غفاری بزنید که با معماری منحصر‌به‌فردی ساخته شده است

نشانی: ۳۵ کیلومتری شمال خوسف مابین رشته کوه‌های آرک و مابین

بهترین زمان بازدید: بهار

مدت زمان بازدید: یک ساعت و سی دقیقه (در صورتی که بخواهید از خانه غفاری نیز بازدید کنید)

فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو در حدود یک ساعت (۵۰٫۸ کیلومتر)

خانه غفاری

یکی از بناهای قابل‌توجه روستای آرک خانه غفاری بوده که دارای معماری منحصر‌به‌فردی است. این خانه قدمت زیادی ندارد و نمی‌توان آن را یک اثر تاریخی دانست و تنها معماری خاص آن باعث جلب توجه گردشگران به این بنا شده است. این بنا ظرف سه سال تنها با خشت و گل ساخته شده و هفت خانه مرتبط با یکدیگر را در خود جای داده است. این خانه ۲۲ اتاق دارد که تمام آن‌ها دارای چهار در چوبی در چهار طرف اتاق و یک شومینه هستند؛ درهای اصلی بنا نیز چهار عدد و چوبی هستند. از دیگر ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به نمای آجری و دالان ورودی آن اشاره کرد.

  • نشانی: روستای آرک
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

پیشنهاد اقامتگاه

اقامتگاه بومگردی علوی

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از روستای آرک و خانه غفاری به شهر خوسف بازگشته و شب را در اقامتگاه بومگردی علوی واقع در روستای مرانک سپری کنید. اقامت در این اقامتگاه بومگردی با معماری سنتی می‌تواند تجربه خوبی برای شما باشد. در ضمن در این اقامتگاه می‌توانید طعم غذاهای محلی، سنتی و گیاهی منطقه را نیز امتحان کنید. در این اقامتگاه امکان استفاده از اینترنت هم فراهم شده است.

روز سوم

بهتر است پیش از حرکت از خوسف به‌سمت بیرجند، سری هم به روستای گُل بزنید که مانند روستای آرک دارای باغات و مزارع سبز و گسترده‌ای است و چندین قنات پرآب نیز خوان نعمت خود را برای مردم این روستا گسترده‌اند. بازدید از مسجد جامع این روستا با قدمت ۲۶۰ سال که به ثبت ملی هم رسیده است، خالی از لطف نیست و از لحاظ معماری و تاریخی جزو شاخص منطقه محسوب می‌شود. این مسجد از سردر ورودی، دهلیز شبستان ستوندار، صحن، پایاب و دو ایوان تشکیل شده است و گچبری‌های قسمت ورودی آن می‌تواند برای علاقه‌مندان به این آثار جذاب و زیبا باشد. تاریخ ساخت این بنا سال ۱۱۱۷ هجری قمری ساخته شده است. توصیه می‌کنیم ساعت ۷ صبح از اقامتگاه علوی به‌سمت این روستا حرکت کنید.

روستای گل خوسف

نمایی از روستا

  • نشانی: جلگه ماژان، مرکز دهستان براکوه
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت و سی دقیقه
  • فاصله تا اقامتگاه بومگردی علوی: با خودرو تقریبا ۴۶ دقیقه (در حدود ۳۳ کیلومتر)

در صورت تمایل می‌توانید از روستای گیوشاد که در نزدیکی روستای گل قرار دارد نیز بازدید کنید با آب تنی در چشمه آب معدنی نزدیک روستا که آب ترشی دارد، از خواص درمانی آن (مخصوصا برای درمان برای بیماری‌های پوستی) بهره‌مند شوید؛ البته دسترسی به این روستا کمی دشوار است و هنوز جاده مناسبی برای این روستا احداث نشده است.

روستای گیوشاد

پس از بازدید از روستای گل و مسجد جامع زیبای آن، باید روستا را به‌سمت مقصد نهایی خود، بیرجند ترک کنید. این روستا تقریبا ۷۵ کیلومتر با شهر بیرجند فاصله دارد و طی کردن این مسیر تقریبا یک ساعت و ۲۶ دقیقه طول می‌کشد.

بیرجند

بیرجند به حق نگینی ارزشمند در دل کویر است که جاذبه‌های تاریخی و باغ‌های زیبای زیادی را در طول خود جای داده است. بیرجند پس از تهران، دومین شهر در ایران بود که از نعمت آب لوله‌کشی شده بهره‌مند شد. در ضمن سومین فرودگاه ایران نیز در این شهر تاسیس شد. همچنین مدرسه شوکتیه در این شهر پس از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز، سومین مدرسه ایران است که به سبک جدید ساخته شده است.

طبق برنامه تقریبا ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه به بیرجند می‌رسید. توصیه می‌کنیم بازدید خود از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی بیرجند را با بازدید از گل سرسبد این شهر، یعنی باغ اکبریه که در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو نیز ثبت شده است، شروع کنید.

باغ اکبریه

باغ اکبریه بیرجند

تردیدی نیست که زیبایی تمام باغ‌های ایرانی مثال‌زدنی است؛ اما در میان آن‌ها ۹ باغ شهرت جهانی پیدا کرده است که یکی از آن‌ها باغ اکبریه بیرجند است. گویی این باغ مجموعه‌ای غنی از نمادهای طبیعت، تاریخ و معماری ایران است و درخت کاج‌های سربه‌فلک آن هر بیننده‌ای را به تحسین وامی‌دارد. وجود چندین جوی آب با صدایی آرامش‌بخش دل‌کندن از این باغ را دشوار می‌کند. حوض‌های آب و انعکاس تصویر درختان قد برافراشته نیز زیبایی باغ را مضاعف کرده‌اند.

ساختمان‌های این باغ با معماری اصیل ایرانی نیز هرکدام تبدیل به موزه‌ای شده‌اند که در هرکدام از آن‌ها با چهره‌ای متفاوت از استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند آشنا می‌شوید. عمارت مرکزی باغ اکنون به موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی تبدیل شده است. در موزه باستان‌شناسی اشیای باستانی فلزی و سفالی، وسایل باستانی مرتبط با روشنایی، چندین قرآن قدیمی نفیس و با ارزش و چند نمونه ظرف با ارزش و تزیین شده با جواهرات نمایش داده شده است.

نمایی از موزه باستان شناسی

در موزه مردم‌شناسی با آداب و رسوم و مشاغل سنتی مردم منطقه آشنا می‌شوید. در موزه عروسک و فرهنگ این مجموعه، عروسک‌های کوچکی با لباس‌های محلی نمایش داده شده که نمادی از فرهنگ و سنن مردم منطقه هستند و هدف از نمایش آن‌ها آشنا کردن گردشگران با عناصر زندگی مردم محلی است.

در موزه مشاهیر این باغ نیز مجسمه و سردیس مشاهیر استان خراسان جنوبی نمایش داده شده و اطلاعات مختصری نیز در مورد آن‌ها ارائه شده است.

موزه مشاهیر باغ اکبریه

در موزه حیات‌وحش این مجموعه نیز می‌توانید تاکسیدرمی گونه‌های کمیاب و نادر استان خراسان جنوبی را مشاهده کنید. در این موزه با ۱۰۰ گونه مختلف پرنده و ۴۰ گونه پستاندار و خزنده آشنا می‌شوید.

موزه حیات وحش باغ بیرجند

  • نشانی: میدان مادر، بلوار معلم
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به‌جز دوشنبه، جمعه صبح و ایام سوگواری از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ و ۱۶ تا ۱۹
  • مدت زمان بازدید: دو ساعت

پیشنهاد ناهار

ناهار

در صورت تمایل برای صرف ناهار در رستوران، می‌توانید ناهار را در رستوران سنتی شمس‌العماره با محیطی دلنشین و غذایی با کیفیت واقع در میدان ولیعصر یا رستوران لوکس پارس واقع در خیابان ارتش بین غفاری و معلم میل کنید. فاصله هر دو رستوران از باغ اکبریه با خودرو به‌ترتیب ۲ دقیقه (۸۵۰ متر) و ۷ دقیقه (۲٫۹ کیلومتر) است.

توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار و اندکی استراحت به‌سمت خانه تاریخی اعتمادی نیا که اکنون به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است، حرکت کنید.

خانه تاریخی اعتمادی نیا

خانه تاریخی اعتمادی نیا

این خانه یادگاری از دوران قاجاریه در بیرجند بوده که در دو طبقه ساخته شده است. معماری خانه تاریخی اعتمادنیا مطابق با ویژگی‌های معماری خانه‌های مناطق گرمسیری است و تزیینات آجرکاری آن نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در ابتدای ورودی اصلی این خانه در ضلع غربی، یک هشتی و یک راهرو وجود دارد که پس از گذر از راهرو به حیاط بزرگی می‌رسید. ورودی دیگر در ضلع شرقی آن قرار دارد. این خانه اکنون به موزه مردم‌شناسی شخصی تغییر کاربری داده و اشیایی همچون انواع لوازم زندگی، ابزار و وسایل  مرتبط با مشاغل سنتی و صنایع دستی، انواع لباس محلی، ظروف و دیگر لوازم زندگی و بازی محلی و... در آن نمایش داده می‌شود.

  • نشانی: خیابان حکیم نزاری ۶، پلاک ۲۰
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا رستوران شمس‌العماره: با خودرو تقریبا ۱۱ دقیقه (۴٫۳ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از خانه تاریخی اعتمادی نیا به‌سمت موزه میراث پهلوانی رفته تا بیشتر با ورزش باستانی آشنا شوید.

موزه میراث پهلوانی

موزه میراث پهلوانی بیرجند

این موزه در سال ۱۳۸۵ در ساختمان قدیمی زورخانه امیرعرب مشهور به لوبند به همت بخش خصوصی افتتاح شد و در آن ابزار ورزش باستانی مانند میل، کباده، تخته شنا و...، ضرب، اشیای تزیینی مانند شمشیر و سپر و تصاویر پهلوانان و پیشکسوتان به نام ورزش باستانی در بیرجند نمایش داده است. در ضمن چند مجسمه نیز در این موزه قرار دارد که در حال انجام برخی از حرکات ورزش باستانی هستند. ساختمان موزه هم در حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد. گردشگران در موزه میراث پهلوانی با آداب و رسوم ورزش باستانی نیز آشنا می‌شوند.

  • نشانی: خیابان مطهری، مطهری ۳، زورخانه امیرعرب
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: با خودرو ۵ دقیقه (۱٫۳ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این موزه منحصر‌به‌فرد و کم نظیر به‌سمت یکی از قدیمی‌ترین محله‌‌های بیرجند یعنی محله چهاردرخت حرکت کنید.

محله چهار درخت

محله چهار درخت

این محله در قلب بافت تاریخی شهر واقع شده و یکی از معتبرترین محله‌های شهر هم محسوب می‌شود. دلیل نام‌گذاری این محله به این نام، وجود چهار درخت قدیمی در اطراف میدان اصلی محله است. در گذشته در این میدان چهار فواره وجود داشته که آب قنات از طریق آن‌ها به سطح زمین راه پیدا می‌‌کرده و به چندین محله انتقال داده می‌شده است. دلیل شهرت و اعتبار این محله در گذشته وجود مسجد، حمام، آب‌انبار و میدان کوچک بوده است. این محله به‌همراه چند اثر تاریخی شاخص خود از مسجد جامع، حمام و مدرسه به ثبت ملی رسیده است. شاخص‌ترین اثر تاریخی این محله مسجد چهار درخت آن است که در ادامه آن را به‌صورت مختصر معرفی می‌کنیم. حیف است که محله چهار درخت را بدون دیدن این مسجد زیبا ترک کنید.

  • نشانی: میدان شهید مطهری، محله چهار درخت
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت (به‌همراه بازدید از مسجد)
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲ دقیقه با خودرو (۳۵۰ متر)

مسجد چهار درخت

مسجد چهار درخت

این مسجد که یادگاری از دوران قاجار است، نزد مردم بیرجند از اهمیت و قداست ویژه‌ای برخوردار است. از ویژگی‌های شاخص معماری این مسجد می‌توان وجود شبستان‌ ستون‌دار در آن و برخورداری از دو ورودی و شکل خاص نورگیرهای آن اشاره کرد. سقف گنبدی این مسجد بر ۲۱ ستون قطور با ساختاری خاص استوار است. یکی از ویژگی‌های کاملا منحصر‌به‌فرد این مسجد که آن را بی بدیل کرده است، وجود دو محراب در آن است که عده‌ای معتقدند یکی آز آ‌ن‌ها مختص شیعیان و دیگری متعلق به اهل سنت است؛ اما برخی دیگر بر این باورند که یکی از محراب‌ها به‌منظور احترام به قبله اول مسلمین ساخته شده است.

بهتر است پس از بازدید از محله و مسجد زیبای چهار درخت به‌سمت بنای تاریخی خواجه خضر حرکت کنید. این بنا هم معماری جالبی دارد و هم نزد مردم بیرجند از احترام ویژه‌ای برخوردار است.

بنای تاریخی خواجه خضر

بنای تاریخی خواجه خضر

این بنا یکی از بناهای ارزشمند استان خراسان جنوبی محسوب می‌شود و در گذشته به‌دلیل اینکه آرامگاهی در نزدیکی آن قرار داشته، برای ادای نماز میت و مراسم تشییع و تدفین مورد استفاده قرار می‌گرفته است و به همین مردم بیرجند احترام خاصی برای این مکان قائل بوده‌اند. از ویژگی‌های معماری این بنا می‌توان به تک ایوان بودن آن، ورودی هشتی با فضای گنبدی، طاقنمای قرینه در دو طرف ایوان، پا کار قوس پیش طاق ایوان به‌صورت مقرنسکاری و گنبد ایوان که در زیر آن از تزیینات رسمی‌بندی استفاده شده است، اشاره کرد. بنای تاریخی خواجه خضر که در حال حاضر نوعی مسجد آرامگاه محسوب می‌شود، متعلق به دوران قاجار است

  • نشانی: خیابان شهید منتظری، کوچه پست قدیم
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: یک دقیقه با خودرو (۳۵۰ متر)

مدرسه شوکتیه

مدرسه شوگتیه

شوکتیه یکی دیگر از آثار به جا مانده از دوران قاجار در بیرجند بوده که سومین مدرسه ایران است که پس از مکتب‌خانه‌های سنتی به سبک جدید ساخته است. معماری مدرسه شوکتیه بر اساس کویری بودن بیرجند طراحی شده و به‌صورت چهارفصل است. در وسط این بنا حیاط بزرگی قرار گرفته که حوض کوچکی نیز در میان آن قرار دارد. این بنا از تمام قسمت‌های تشکیل‌دهنده یک بنای تاریخی ایرانی از جمله دهلیز، ایوان و شاه‌نشین برخوردار بوده و به‌صورت تک ایوانی ساخته شده است. گج‌بری‌های زیبا، مقرنس‌ها و آجر کاری‌های زیبا در ایوان و حیاط، زیبایی این بنای تاریخی را دو چندان کرده است.

  • نشانی: خیابان منتظری
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با خودرو (۲٫۴ کیلومتر)

توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این چند بنای تاریخی، مدت کوتاهی را هم با گشت‌وگذار در بازار تاریخی بیرجند سپری کنید.

بازار تاریخی بیرجند

بازار بیرجند

بیرجند هم مانند بسیاری از شهرهای ایران دارای یک بازار تاریخی است. بازار تاریخی بیرجند هنوز هم بافت خود را حفظ کرده و معماری سنتی در برخی از بخش‌های آن کاملا محسوس است. این بازار به‌دلیل همجواری با مرز کشورهای افغانستان و پاکستان، یکی از مهم‌ترین بازارهای شرق ایران محسوب می‌شود. این بازار پس از گذشت زمانی در حدود ۳۰۰ سال از ساخت آن، همچنان پررونق و پرجنب و جوش است.

  • نشانی: خیابان جمهوری، میدان امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز و شب
  • مدت زمان بازدید: یک تا دو ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با خودرو (۲٫۷ کیلومتر)

پیشنهاد اقامتگاه

هتل بزرگ کوهستان

اگر برای پرداخت هزینه اقامت مشکلی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم شب را در هتل بزرگ کوهستان در قلب منطقه توریستی بند عمر‌شاه بگذارند و از منظره کوهستانی در قلب کویر لذت ببرید. این هتل که معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فردی هم دارد، در بلوار پیامبر اعظم، منطقه توریستی برادران ذوالفقاری واقع شده است. اگر هم می‌خواهید هزینه کمتری برای اقامت خود بپردازید، هتل دو ستاره قائم واقع در خیابان امام خمینی انتخاب خوبی برای شما است؛ البته هتل قائم بیرجند فاقد رستوران است و در صورت تمایل برای صرف شام در رستوران، رستوران حکیم واقع در خیابان حکیم نزاری انتخاب خوبی است. اگر هم می‌خواهید پول کمی برای محل اقامت خود بپردازید، مهمانپذیر آرین واقع در میدان امام خمینی یا مهمانپذیر حکیم در خیابان غفاری می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

->هتل های بیرجند<-

روز چهارم

پیشنهاد می‌کنیم روز چهارم سفر خود را با بازدید از بند تاریخی عمرشاه آغاز کنید. فاصله این بند تا هتل بزرگ تنها ۱۵۰ متر است و برای رسیدن به آن باید تنها یک دقیقه رانندگی کنید. پیشنهاد می‌کنیم ساعت ۸ صبح از هتل به‌سمت این بند حرکت کنید.

بند عمرشاه

بند عمرشاه

این بند در دوران قاجار در رشته‌کوه باقران برای ذخیره آب و مهار سیلاب‌ها ساخته شده و دارای ۲۷متر طول، ۴٫۶ متر عرض و ۱۳ متر ارتفاع است. البته این بند در سال ۱۳۶۷ بازسازی شد و اکنون از حالت تاریخی خود خارج شده است. توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این بند به‌سمت مجموعه روستایی حرکت کنید که ۱۴ آبشار با ارتفاع مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفتند.

  • نشانی: بلوار پیامبر اعظم، منطقه توریستی برادران ذوالفقاری
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

آبشارهای چهارده

آبشارهای چهارده

در نزدیکی بند امیرشاه روستایی بکر و با آرامش به نام چهارده واقع شده که چهارده آبشار کوچک و بزرگ (ارتفاع بزرگترین آبشار هفت متر است) در اطراف آن، طراوت خاصی به این روستا بخشیده است. در مسیر رسیدن به آبشار، قنات‌های کوچکی وجود دارد که می‌توانید توقف کوتاهی در کنار آن‌ها داشته باشید و آبی به سر و روی خود بزنید تا خستگی راه دشوار و نسبتا صعب‌‌العبور از تن شما به در شود.

این منطقه برای کوهنوردی مناسب است و حوضچه‌های زیر آبشارها نیز محل مناسبی برای شنا کردن است. مسیر دسترسی به آبشارها نیز زیبایی‌های خود را دارد و با گذر از کنار درختان انار و بادام کوهی و مزارع و رودخانه‌ها می‌توانید خستگی راه را کمتر حس کنید. برای رسیدن به این آبشارها ابتدا باید به‌سمت بلوار غفاری بروید و پس از عبور از دانشگاه آزاد بیرجند و بیدخت به این آبشارهای زیبا می‌رسید.

  • نشانی: ارتفاعات باقران، روستای چهارده
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با خودرو (۹٫۱ کیلومتر)

عمارت و باغ معصومیه

باغ معصومیه

این باغ در دوران پهلوی ساخته شده و معماری آن متعلق به دوران قاجار است. عمارت اصلی باغ معصومیه در میان درختان سربه‌فلک کشیده کاج محصور شده و استخر بزرگی نیز در مقابل آن قرار دارد که انعکاس تصویر درختان در آن، زیبایی آن را دوچندان کرده است. در این باغ علاوه بر درختان کاج، درختان زردآلو، عناب و زرشک نیز در آن دیده می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب این باغ این است که علاوه بر باغ اصلی، دو باغ دیگر نیز در آن ایجاد شده است. توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این باغ به‌سمت عمارت کلاه فرنگی حرکت کنید.

  • نشانی: خیابان البرز، بلوار شهدای عابدی، خیابان بهارستان
  • ساعات بازدید: در طول روز (بهترین زمان بازدید بهار و تابستان)
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۶ دقیقه با خودرو (۱۱٫۲ کیلومتر)

عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی بیرجند

عمارت کلاه فرنگی معمولا به اطاقک‌های گفته می‌شود که در گذشته برای استراحت در میان کاخ‌ها و باغ‌ها برای استراحت کردن ساخته می‌شده و دارای سقف مخروطی شکل بوده است. عمارت کلاه فرنگی بیرجند یکی از زیباترین نمونه‌های عمارت کلاه فرنگی بوده که به‌صورت پله‌ای در شش طبقه ساخته شده است. این عمارت متعلق به اواخر دوران زندیه و اوایل دوران قاجار بوده و از شش طبقه آن تنها دو طبقه قابل سکونت بوده و بقیه طبقات تنها برای زیبایی بنا ساخته شده‌اند.

  • نشانی: خیابان شهید مطهری
  • ساعات بازدید: ساعات اداری
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با خودرو (۲٫۹ کیلومتر)

قلعه تاریخی بیرجند

قلعه تاریخی بیرجند

این بنای باشکوه متعلق به دوران صفویه بوده و برای محافظت از شهر ساخته شده است. در این بنا که عمدتا از خشت و گل ساخته شده، شش برج دو طبقه جهت استقرار نگهبانان در چهار گوشه آن و ضلع شرقی و غربی آن ایجاد شده و دیواره‌های آن نیز برای استقرار نگهبانان روی آن‌ها به‌اندازه کافی ضخیم است. معماری جالب این بنا هر ساله باعث جذب گردشگردان زیادی به آن می‌شود. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب این بنا این است که از طریق تونل‌های زیرزمینی به دیگر مکان‌های استراتژیک شهر از جمله ارگ بهارستان، ارگ کلاه‌فرنگی، قنات قصبه و خانه‌های مسئولان حکومتی شهر در آن زمان راه دارد. توصیه می‌کنیم بعد از بازدید از این قلعه تاریخی زیبا به‌سمت باغ شوکت آباد رفته تا علاوه بر بازدید از باغ و موزه حیات‌وحش آن، ناهار را نیز در رستوران سنتی آن میل کنید.

  • نشانی: خیابان جمهوری
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با خودرو (۲٫۳ کیلومتر)

باغ شوکت آباد

باغ شوکت آباد

این باغ نیز یکی از آثار به جامانده از دوران قاجار در بیرجند است که عمارت زیبایی را نیز در خود جای داده است. بخش اندرونی عمارت از جمله هشتی، فضاهای ارتباطی، ایوان، راهروها و اتاق‌های متعددی در اطراف حیاط تشکیل شده است. ایوان این بنا به‌صورت هشت‌ضلعی ساخته شده و حوض هشت‌ضلعی بزرگ و زیبایی که با چند باغچه کوچک احاطه شده نیز در مقابل ایوان ایجاد شده است. وجود درختان متعدد چنار، سرو، کاج، هلو، انار، توت و انار در این باغ، زیبایی آن را دوچندان کرده است. بخشی از این باغ به موزه حیات‌وحش و تاریخ طبیعی و بخشی دیگر به رستوران سنتی، تغییر کاربری داده است. در ضمن در این باغ بخش‌های دیگری همچون عمارت نارنجستان، حوضخانه، اصطبل و فضاهای خدماتی دیگری و برج‌های دیدبانی نیز وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

  • نشانی: ۵ کیلومتری بیرجند، روستای شوکت آباد
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۲۰ دقیقه (۱۳ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

ناهار

می‌توانید ناهار را در رستوران سنتی این باغ میل کنید و از فضای دلنشین آن لذت ببرید. پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار خود را برای بازدید از یکی دیگر از باغ‌های بیرجند، یعنی باغ امیرآباد آغاز کنید.

باغ امیرآباد

باغ امیرآباد

این باغ هم یکی از باغ‌های زیبای بیرجند است که یک کوشک باشکوه را نیز در خود جای داده است. این کوشک که در امتداد ورودی باغ قرار دارد، از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه اول یک حوضخانه قرار دارد و در طبقه فوقانی بنا که شاه‌نشین است، درها و پنجره‌های هلالی شکل متعددی وجود دارد. نمای کلی کوشک هم دارای تزیینات ساده و مهندسی آجری است.

این باغ پوشش گیاهی انبوهی دارد  و از درختان متنوعی همچون کاج، سرو، زرشک، عناب، انواع‌ پسته، انجیر و... تشکیل شده است. توصیه می‌کنیم پس از بازدید از این باغ به‌سمت باغ رحیم‌آباد حرکت کنید

  • نشانی: غرب بیرجند، ۵ کیلومتر جاده خوسف
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۰ دقیقه با خودرو (۲۲٫۱ کیلومتر)

باغ رحیم آباد

باغ رحیم آباد بیرجند

این باغ با تزیینات زیبای خود، جایگاه ویژه‌ای در میان باغ‌های ایرانی دارد. باغ رحیم‌آباد از بخش‌هایی همچون عمارت اصلی، حوضخانه، اصطبل و محل سکونت خدمه تشکیل شده است. مهم‌ترین بخش این عمارت تالار آینه است و عمده‌ترین تزیینات این عمارت، آینه‌کاری و گچ‌بری‌های زیبا است؛ البته قرنیزهای گجی که به‌عنوان سرستون محسوب می‌شوند نیز توجه گردشگران را به خود جلب می‌‌کند.

باغ رحیم آباد بیرجند

این باغ از دو خیابان تشکیل شده و در خیابان اصلی آن که درختان در دو طرف آن قرار گرفته‌اند، استخری بزرگ و دو حوض ساخته شده است. این باغ در دوران زندیه ساخته شده و در دوران قاجار نیز تغییراتی در آن ایجاد شده است. درختان این باغ شامل درختان سپیدار، کاج، زرشک و زردآلو می‌شود. می‌توانید پس از بازدید از عمارت و باغ باشکوه رحیم‌آباد، به‌سمت بند تاریخی دره حرکت کنید که در دل رشته‌کوه باقران واقع شده است.

نشانی: خیابان پاسداران، پشت بوستان شهدای گمنام

ساعات بازدید: در طول روز

مدت زمان بازدید: یک ساعت

فاصله تا جاذبه قبلی: ۱۷ دقیقه با خودرو (۱۱٫۷ کیلومتر)

بند دره

بند دره

این بند که در سال ۱۲۹۴، در اواخر دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه در میان رشته‌کوه های باقران ساخته است، با گذشت زمان مقاومت خوبی از خود نشان داده است. این بند از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و طول تاج آن ۳۱ متر، عرض آن سه تا پنج متر و ارتفاع آن ۱۳ متر است. در پشت دیواره بند هم محفظه‌ای به‌شکل چاه ایجاد شده که در هر متر ارتفاع آن یک دریچه ایجاد شده که به داخل بند راه دارد. وجود این بند در دل کوه منظره زیبایی به وجود آورده و به یک تفرجگاه مناسب برای مردم تبدیل شده است. این بند در جنوب بیرجند و در ۵ کیلومتری انتهای خیابان بیرجند، در میان رشته‌کوه باقران واقع شده است؛ البته از طریق خیابان پاسداران نیز می‌توانید به این بند برسید. این بند فصلی بوده و بهترین زمان بازدید آن بهار و زمستان است.

  • بهترین زمان بازدید: بهار و زمستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳۴ دقیقه با خودرو (۳۴٫۴ کیلومتر)

پس از بازدید از بند تاریخی دره و بازگشت به بیرجند، می‌توانید سری به پارک جنگلی آن بزنید و ساعتی را در آن استراحت کنید. این پارک دارای ۱۵ هکتار فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی است.

پارک جنگلی بیرجند

  • نشانی: بلوار صنعت و معدن
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۴۵ دقیقه با خودرو (۳۶٫۸ کیلومتر)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه