آگرا در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
آگرا در یک نگاه

آگرا (Agra) یا آگره سومین شهر بزرگ در ایالت اوتار پرادش در کشور هند است که در نیمه‌ی شمالی این کشور قرار دارد. در این شهر می‌توانید شاهد جاذبه‌های دیدنی و تاریخی بی‌نظیری مثل تاج محل باشید.

می‌خواهید به هند سفر کنید و در تور آگرا شرکت کنید؟ پس علاوه بر مطالعه این مقاله، لیست تورهای آگرا و سایر تورهای هند را در کجارو ببینید و با مقایسه آن‌ها تور مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را از فروشندگان معتبر همکار کجارو خریداری کنید.

مقاله‌های مرتبط:

آگرا در ایالت اوتار پرادش در کشور هند و در کنار رودخانه یامونا (جمنا) قرار گرفته و از دهلی پایتخت هند، با قطار تنها دو ساعت و نیم، با خودرو چهار ساعت و با هواپیما ۳۰ دقیقه فاصله دارد. در واقع  آگرا در نواحی شمالی استان «اوتار پرادش» واقع شده که در فاصله‌ی ۲۰۶ کیلومتری از پایتخت هند (شهر دهلی)، ۵۸ کیلومتری جنوب ماتورا (Mathura) و ۱۲۵ کیلومتری شمال گوالیر (Gwalior) قرار گرفته است. قدمت سکونت اولیه‌ی بشر در این منطقه به قرن‌های بسیار دور باز می‌گردد. از طرفی آغاز پیدایش شهر و ترقی در این منطقه به قرن ۱۶ مربوط است. دورانی که این شهر پایتخت امپراتوری مغول محسوب می‌شد. نام آگره به‌شکل «آگرهبانا» نخستین بار در کتاب حماسی ماهابهاراتا آمده و معناشناسان آن را «پردیس» یا «بهشت» معرفی کرده‌اند. در قرن‌های ۱۶ یا ۱۷ میلادی، آگره به راستی تمثالی از پردیس در روی زمین شده بود.

آگرا

آگرا تنها شهر در کشور هند است که از ۳ میراث ثبت شده در یونسکو بهره می‌برد. تاج محل، قلعه سرخ آگرا و شهر فاتح پور این آثار را شامل می‌شوند. در ۳۵ کیلومتری آگرا، شهر قدیمی «فاتح پور سیکری» (Fatehpur Sikri) قرار دارد که به معنی «شهر پیروزی» است. این شهر در برهه‌ای از تاریخ به‌عنوان پایتخت امپراتوری مغول انتخاب شد. از اواسط قرن ۱۹ بود که آگرا شکل امروزی خود را پیدا کرد. این تحولات هم‌زمان با اقدامات بریتانیا در هند و این منطقه صورت گرفتامروزه آگرا بیش از ۱٫۵ میلیون نفر جمعیت دارد. دین غالب ساکنین این منطقه هندوئیسم است؛ در حالی که اسلام در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد. زبان‌های متداول ساکنین آگرا، هندی و اردو است؛ هرچند که زبان انگلیسی نیز مورد استفاده است. ۴۰ درصد از ساکنین آگرا در صنایع دستی، کشاورزی و چرم فعالیت می‌کنند.

آگرا

با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی این منطقه، آب و هوای آگرا عموما گرم و مرطوب است. میانگین دما در روزهای گرم سال ۴۰ درجه و در روزهای سرد سال ۱۰ درجه اندازه‌گیری شده است.

از جاهای دیدنی آگرا می‌توان به مسجد جامع (Jama Masjid)، تاج محل، قلعه سرخ (Agra Fort)، مسجد نگینا (Nagina Masjid)، خاص محل (khas Mahal)، کاخ جهانگیر (Jehangir's Palace)، شهرک سیکندرا (Sikandra)، مقبره اعتماد الدوله (Tomb of I'timād-ud-Daulah)، مقبره اکبر کبیر (Akbar's tomb) اشاره کرد.

در تور آگرا می‌توانید از مراکز خریدی نظیر آشوک مال (Ashok Mall)، اوماکس ودینگ مال (Omaxe Wedding Mall)، تی دی آی مال (TDI Mall)، پسیفیک تاج مال (Pacific Taj Mall)، بازار راجا کیماندی (Raja ki mandi)، بازار سادار (Sadar)، بازار ناولخا (Naulakha) و... خرید خود را انجام دهید. سوغاتی‌های این شهر عبارت‌اند از صنایع دستی مرمرین، محصولات چرمی، فرش، صنایع دستی فلزی، انواع ماکت کوچک تاج محل و... .

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه