راهنمای سفر به تربت حیدریه

تربت‌ حیدریه شهری در استان خراسان رضوی است که ۲۴ هزار کیلومتر وسعت دارد و در ۱۴۰ کیلومتری شهر مقدس مشهد واقع‌شده است. تربت‌ حیدریه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید زعفران شناخته می‌شود و عرفای زیادی را در دل خود پرورش داده است. 

تربت‌ حیدریه را بهتر بشناسید:

درباره تربت‌ حیدریه

تاریخچه تربت‌ حیدریه

آداب و رسوم مردم تربت‌ حیدریه

سوغات و صنایع دستی تربت‌ حیدریه

غذای محلی تربت‌ حیدریه

جاهای دیدنی تربت‌ حیدریه

درباره تربت‌ حیدریه

پارک پیشکوه تربت حیدریه

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: مهران غفاری)

تربت‌ حیدریه شهری با وسعت ۲۴ هزار کیلومتر در جنوب غربی مشهد است و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۳۳ متر است. بلندترین قله تربت‌ حیدریه، قله مکان است که ارتفاعی برابر با ۳۰۱۳ متر دارد. تربت‌ حیدریه با شهرستان مشهد ۱۴۰ کیلومتر و با تهران ۱۰۸۶ کیلومتر فاصله دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت تربت‌ حیدریه برابر با ۲۲۴۶۲۶ نفر است. تربت‌ حیدریه چهارمین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی است.

تربت‌ حیدریه از شرق به تایباد، تربت‌ جام و رشتخوار، از غرب به کاشمر، از شمال به مشهد، نیشابور و فریمان و از جنوب به شهرستان مه ولات منتهی می‌شود.

تاریخچه تربت‌ حیدریه

 مزار و مسجد قطب الدین حیدر در شب

عکس از ویکی‌‌مدیا (عکاس: الیاس امینیان)

نام تربت‌حیدریه در دوران حکومت اشکانیان، «زاوه» بوده و دلیل این نام‌گذاری هم وجود عارفی با نام «قطب‌الدین حیدر تونی» در این ناحیه بوده که مقبره او امروز در خاک این شهر قرار دارد. نام زاوه برای اولین بار در استاد تاریخی پس از اسلام آورده شده است. در بسیاری از منابع آورده شده که زاویه اولین شهری است که در حمله مغول مورد حمله قرار گرفت، در همین زمان بود که قطب‌الدین حیدر تونی، عارف قرن ششم، درگذشت.

از حمله مغول تا به عصر صفوی، اسناد و شواهد زیادی در رابطه با زاوه یا تربت امروزی در دسترس نیست، دومین باری که زاوه رونق گرفت، در عصر قاجار بود. اسحاق خان قرایی (از خوانین عصر قاجار) کمر به آبادانی زاوه بست و به این منطقه توجه ویژه‌ای کرد، اسحاق خان به‌اندازه‌ای به تربت ارج و قرب بخشید که تا مدت‌ها از تربت‌حیدریه با نام تربت اسحاق خان یاد می‌شد.

بناهای تاریخی تربت حیدریه

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: محمد جهانبخشی)

مردم خطه تربت‌حیدریه نقش بسزایی در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران داشته‌اند؛ یکی از جالب‌ترین نکات در تاریخ معاصر ناحیه این است که در انقلاب سال ۵۷، مردم تربت‌حیدریه پیشتاز شدند و زودتر از همه جای ایران قیام کردند و در نهم دی‌ماه با دادن ۹ شهید شهر را از حکومت پهلوی پس گرفتند.

آداب و رسوم مردم تربت‌ حیدریه

لباس محلی مردم تربت‌ حیدریه، لباس محلی است که به‌عنوان لباس خراسان رضوی شناخته می‌شود و در این ناحیه پوشش خاصی دیده نمی‌شود. لباس محلی مردان عبارت‌اند از:

سرپوش‌ها: کلاه نمدی، شب‌کلاه، مندیل، کلاه دوره دار، کلاه پهلوی، کلاه قرص، عرقچین، کلاه ترمه، گردن پیچ

تن‌پوش: جلیقه، پیراهن، قمیس، لباده، نیم‌تنه، پالتو، شلوار، قارت (شبیه به کت ولی بلندتر)، قبا، مچ پیچ (پارچه‌ای که مردان به دوردست می‌بندند)، پاپوش

لباس‌های محلی زنانه عبارت‌اند از:

سرپوش، دستمال، روبند، کلوته (نوعی کلاه که با سکه تزیین می‌شود)، کوسه (شبیه به چارقد ولی نازک‌تر مخصوص تابستان)، عرقچین، تن‌پوش یا پیراهن، دالاق (شبیه به جوراب از نوک پا تا کمر را می‌پوشاند)، شلیته، شلوار، یل (شبیه به جلیقه)، چادر، پاپوش

لباس محلی مردم خراسان

عکس از وب‌سایت mashhadrokhsar.ir (عکاس: نامشخص)

تربت‌حیدریه هم مانند سایر نقاط دنیا، رسم و رسوم خاص خود را دارد و یکی از مراسم‌هایی که در این شهر با آداب خاصی صورت می‌پذیرد، مراسم عروسی و خواستگاری است.

قبل از خواستگاری رسمی، جمعی از زنان به منزل دختر رفته و دختر را می‌بیند و از سلامت جسمی او آگاه می‌شوند، به این شب، «کدخدایی» گفته می‌شود. در جلسه «بله برون» در رابطه با میزان مهریه و لوازم و اثاثیه و شیربها بحث می‌شود، در این جلسه پسر و پدر خانواده حضور دارند، به جلسه بله برون «جواب استنی» می‌گویند. پس از تعریف کردن شرایط و توافق، پسر و دختر با یکدیگر صحبت می‌کنند و در صورت رضایت عقدکنان برگزار می‌شود. دو روز قبل از عروسى مقدارى جنس شامل چند کيسه حنا به‌عنوان «خرباره» از طرف داماد به خانه عروس فرستاده مى‌شود. غروب همان روز زن‌های فامیل عروس از جانب این خانواده به حنابندان دعوت می‌شوند و اطرافيان عروس حنا مى‌بندند.

چند روز بعد از عروسی جوانان محله جمع می‌شوند و داماد را خبر می‌کنند تا مراسم «هیزمی» را انجام دهد. در این مراسم داماد به اولین نفری که پس از جمع‌آوری هیزم به روستا برمی‌گردد، دستمالی ابریشمی و عرقچین هدیه می‌دهد.

سوغات و صنایع دستی تربت‌ حیدریه

زعفران‌چینی در تربت حیدریه

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Safa.daneshvar)

از سوغاتی‌های تربت‌ حیدریه می‌توان به زعفران، پسته، بادام، گردو و خشکبار اشاره کرد. صنایع دستی تربت‌ حیدریه عبارت‌اند از چاقو، فرش‌بافی، ابریشم‌بافی، نمدمالی، گلیم‌بافی، پلاس بافی و سفالگری.

غذای محلی تربت‌ حیدریه

در جشنواره غذاهای محلی تربت‌ حیدریه که در سال ۹۳ در این منطقه برگزار شد، زنان محلی و روستایی بیش از ۱۰۰ غذا را به ثبت رساندند. از جمله غذاهای محلی تربت‌ حیدریه و روستاهای آن می‌توان به اشکنه ریواس، کدو بشیر، بلغور بشیر، قروتی، گرماس، ماست جوش و اشکنه بنه اشاره کرد.

جاهای دیدنی تربت‌ حیدریه

 مزار و مسجد قطب الدین حیدر

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Azadeh.yarabbi)

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی و جاهای دیدنی تربت‌ حیدریه، مقبره قطب‌الدین حیدر و ایوانی از مسجد جامع قدیم است که در مرکز شهر تربت‌حیدریه قرار دارد. این مقبره در سال ۹۸۷ هجری قمری بناشده است و می‌توان آثار معماری تیموریان را در این بنا دید. آرامگاه قطب‌الدین در سال ۱۰۲۳ هجری قمری به همت سلطان محمود تربتی بازسازی و مرمت شد.

از دیگر بناهای تاریخی تربت‌حیدریه می‌توان به کاروانسرای طبسی، موزه مردم‌شناسی، خانه امینی، حمام حاجی رئیس، مزار بوری آبادو بنای مقبره و مسجد شیخ حیدر کدکنی اشاره کرد.

از جاذبه‌های طبیعی تربت می‌توان به باغ ملی، پارک کوهستانی پیشکوه، منطقه گردشگری رودخانه حصار، آبشار رود معجن و قله ملکوه اشاره کرد.معادن طلای زرمهر تربت حیدریه که در روستای زرمهر واقع شده، تولیدکننده اولین شمش‌های طلا در کشور است.

نویسنده: فاطمه محمدی

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا، گوگل مپ و torbatema.ir؛ عکاسان: الیاس کاظمی بیدختی، آزاده یاربی، نامشخص

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map