علائم سکته قلبی و مغزی را قبل از سفر بشناسیم

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان یکشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۰
علائم سکته قلبی و مغزی را قبل از سفر بشناسیم

سعی کنید از علائم بیماری‌های خطرناک، به خصوص علائم سکته مغزی و قلبی، قبل از رفتن به سفر کاملا آگاهی پیدا کنید تا خدایی‌نکرده دچار دردسر نشوید.

آگاهی از علائم سکته مغزی و حمله قلبی در هر زمان مهم است، اما این موضع زمانی که شما در سفر هستید و از خانه و محیط زندگی‌تان دور می‌شوید، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند. هر چه بیشتر علائم را بشناسید، سریع‌تر می‌توانید اقدام کنید و آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانید. سلامت در سفر از مواردی است که باید از قبل از سفر برای آن برنامه‌ریزی کرد و اطلاعات کافی را به دست آورد. علائم سکته مغزی و قلبی از جمله مواردی است که باید قبل از رفتن به سفر از آن‌ها آگاهی پیدا کنید.

سلامت در سفر

سکته مغزی

اگر هر کدام از علائم زیر را تجربه کردید، به اولین نکته‌ای که باید توجه کنید، زمان ظهور این علائم است.

علائم

  • احساس بی‌حسی یا ضعف صورت، دست یا پا، به خصوص در یک طرف بدن؛
  • سرگیجه، اختلال در صحبت کردن و فهمیدن؛
  • مشکل دید در یک یا هر دو چشم؛
  • مشکل در راه رفتن صحیح، سرگیجه و عدم تعادل؛
  • سردرد شدید بدون علت.

در حالی که مردان و زنان علائم سکته مغزی یکسانی را تجربه کنند اما زنان معمولا علائم اضافی را گزارش می‌دهند:

  • درد صورت و اندام
  • سکسکه
  • حالت تهوع
  • ضعف عمومی
  • درد قفسه سینه
  • تنگی نفس
  • لرزش بدن

اگر احساس کردید که دچار سکته مغزی شده‌اید، برای اطمینان بیشتر فعالیت‌های زیر که توسط انجمن ملی حمله مغزی معرفی شده است را انجام دهید یا از کسانی که در سفر شما را همراهی می‌کنند، بخواهید که به شما در انجام کارهای زیر کمک کنند. برای اینکه یادتان بماند مخفف این فعالیت‌ها به لاتین کلمه FAST را می‌سازد:

F-FACE (صورت): لبخند بزنید. آیا یک طرف صورت شما پایین می‌آید؟

A-ARMS (دست‌ها): دو دست را بالا ببرید. آیا یک دست به پایین کشیده می‌شود؟

S-SPEECH (صحبت کردن): کلمات و عبارات ساده را تکرار کنید. آیا دچار لکنت می‌شوید؟

T-TIME (زمان): در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بدون معطلی به اورژانس مراجعه نمایید. اگر در عرض سه ساعت پس از اولین علامت، دارو مصرف کنید، باعث کاهش ناتوانی‌های بلندمدت در شایع‌ترین نوع سکته مغزی می‌شود.

حمله قلبی

سلامت در سفر

در هنگام مسافرت بسیار اهمیت دارد که شما علائم سکته قلبی را بشناسید و در اسرع وقت آن را کنترل کنید. علائم هشداردهنده حمله قلبی برخلاف آنچه که در فیلم‌ها می‌بینید، معمولا ناگهانی و شدید نیستند درواقع بسیاری از حمله‌های قلبی آهسته مانند دردی خفیف شروع می‌شود. علائم حتی گاهی بسیار زودگذر هستند و ممکن است لحظه‌ای آن علائم ظاهر شوند و لحظه‌ای دیگر از بین بروند.

علائم

درد قفسه سینه: این درد معمولا از مرکز سینه شروع می‌شود و چند دقیقه طول می‌کشد یا اینکه درد لحظه‌ای می‌آید و می‌رود. در این حالت شخص احساس فشار، پریشانی و درد می‌کند.

درد یا ناراحتی در دیگر اندام‌های فوقانی بدن: اندام‌های دیگر بدن شامل یک یا هر دو دست، کمر، گردن، فک یا معده می‌شود.

تنگی نفس همراه یا بدون درد قفسه سینه.

عرق سرد، حالت تهوع یا سرگیجه: زنان به احتمال زیاد علائم یکسانی نسبت به مردان دارند و تنگی نفس، تهوع، استفراغ و درد پشت و یا فک را تجربه می‌کنند.

حتی کسانی که قبلا حمله قلبی را تجربه کرده‌اند، نمی‌توانند کاملا حمله را تشخیص دهند، زیرا علائم هر دفعه متفاوت است.

بر اساس تحقیقات موسسه ملی قلب، ریه و خون، زنان اغلب به اشتباه معتقد هستند نسبت به مردان کمتر در معرض حمله قلبی قرار می‌گیرند و اغلب درمان‌های اضطراری را به تأخیر می‌اندازند.

اگر این علائم را تجربه کردید، سعی کنید در عرض ۵ دقیقه به اورژانس مراجعه کنید.

اولین اقدامی که در هنگام روبرو شدن با این حملات بایستی انجام دهید، این است که با اورژانس تماس بگیرید تا زمان رساندن شما به بیمارستان کاهش پیدا کند. قبل از سفر حتما بیمه مسافرتی تهیه فرمایید که خدمات بهتری دریافت کنید.

مطالب مرتبط:

منبع trip.ustia.org

دیدگاه