سفر به جزیره فوگو؛ یکی از چهار گوشه زمین

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۰
سفر به جزیره فوگو؛ یکی از چهار گوشه زمین

کای بورلی، به جزیره‌ی فوگو، سرزمینی در دورترین نقطه‌ی کره‌ی زمین، سفر کرده است؛ اینجا سرزمینی رام نشده است که دل هر گردشگری را می‌برد.

کای بورلی معتقد است که سفر به دورترین نقطه‌ی روی زمین، کاری دشوار و نیازمند برنامه‌ریزی، انعطاف‌پذیری و استقامت است. در ادامه، یادداشت او را از سفر به این جزیره‌ی بکر می‌خوانید:

برای رفتن به جزیره‌ی فوگو، یکی از چهار گوشه‌ی جهان، باید سه سفر هوایی، دو سفر جاده‌ای و یک سفر دریایی را متحمل شد تا از میان یخ‌های متراکم به این جزیره برسید. 

حتما باید فوگو را که مردمانی ماهی‌گیر در آن ساکن هستند و فاصله‌ای دور با ساحل نیوفاندلند و لابرادور در کانادا دارد، ببینید و وقتی هم که به این سرزمین دست‌نخورده رسیدید، دیگر از آن دل نخواهید کند؛ هرگز.

جزیره فوگو

کای در این هتل که روی زمینی با شیب خیلی تند بنا شده است، اقامت کرد

جزیره‌ی فوگو که از نظر مساحت از جزیره‌ی وایت، حدود ۱۰۰ مایل مربع کوچک‌تر است و جمعیتی کمتر از ۲۵۰۰ نفر دارد، تا همین اواخر، در برابر مشکلات زانو زده بود و در معرض ورشکستگی کامل قرار گرفته بود. ساکنان جوان جزیره در حال ترک آن بودند. صنعتی که ۳۰۰ سال پیش مهاجران ایرلندی و انگلیسی را به اینجا کشانده بود، تقریبا به‌دلیل ماهیگیری بی‌رویه ماهی‌های کاد از بین رفته بود.

جزیره فوگو

جزیره‌ی فوگو، در نقشه‌های مسطح کره‌ی زمین، در یکی از چهار گوشه‌ی زمین قرار گرفته است

جاذبه‌های کمی در این جزیره وجود داشت که گردشگران را به این محیط خصمانه و مملو از سنگ‌های بی‌حفاظ گرانیتی که در معرض بادهای سرد قرار گرفته‌اند، می‌کشاند. آینده‌ی فوگو، نامعلوم بود.

جزیره فوگو

کای روی عرشه‌ی کشتی ایستاده است که او را به طبیعت دست‌نخورده‌ای می‌برد که محبوب عاشقان طبیعت‌گرد است

زیتا کوب، که یکی از ساکنان قبلی این جزیره بود و اکنون یک مولتی میلیونر است، دست به اقداماتی در جزیره زد. او دختر یک ماهی‌گیر بی‌سواد بود که تلاش می‌کرد غذای خانواده‌اش را تامین کند، به‌محض اینکه شرایطی برای تحصیل در رشته‌ی بازرگانی برای او مهیا شد، از جزیره رفت. زمان زیادی طول نکشید که او به ثروت زیادی از تجارت فیبر نوری دست یافت.

جزیره فوگو

محلی مناسب برای کسب آرامش: اتاق کای با منظره‌ای خیره‌کننده از آب‌های یخ‌زده‌ای که دورتادور آن را فرا گرفته‌اند

او اکنون به جزیره برگشته و تصمیم گرفته است که جهان را از اتفاقاتی که در کنج آن می‌گذرد، مطلع کند. به همین منظور، زیتا یک هتل لوکس در بی‌ثمرترین نقطه‌ی زمین بنا کرد.

مردم محلی فکر می‌کردند او دیوانه شده است. اما این کار، چالش غیرمنتظره‌ای بود. او با این ذهنیت که «اینجا را خواهم ساخت و مردم به اینجا خواهند آمد» به ملاقات یک معمار محلی رفت تا مسافرخانه‌ای با ۲۹ اتاق بسازد که با چشم‌انداز منطقه در هم آمیزد.

جزیره فوگو

مسافرخانه‌ی جزیره‌ی فوگو، به لطف سبک شیک و سازگار با محیط زیست خود، یکی از پرطرفدارترین مکان‌های این سیاره به شمار می‌رود

ساخت این هتل سه سال طول کشید و از چنان زیبایی و ظرافتی برخوردار است که به‌عنوان یکی از ۱۰۰ هتل معتبر دنیا، نظر گردشگران ثروتمند را از نقاط مختلف جهان، از استرالیا گرفته تا انگلستان و شاید حتی از سه گوشه‌ی دیگر زمین - هیدرا، پاپوآ گینه‌ی نو و مثلث برمودا، به خود جلب کرده است.

گردشگران در این ساختمان چهار طبقه‌ی لوکس، کارهای زیادی برای انجام دادن خواهند داشت تا رضایت‌شان جلب شود. برای ساعاتی که گردشگران در خارج از هتل به سر می‌برند هم فعالیت‌های زیادی در نظر گرفته شده است که به فراخور هر فصل تغییر می‌کند.

جزیره فوگو

سالن ناهارخوری مسافرخانه با منظره‌هایی شگفت‌انگیز از طبیعت اطراف

تماشای نهنگ‌ها، ماهیگیری، قایقرانی، پیاده‌روی، حمام آب داغ بدون سقف در حین تماشای توده‌های یخ شناوری که به‌آرامی می‌لغرند و در ماه‌های تابستان و پاییز، مثل ذرات طلایی به نظر می‌رسند.

زمستان و بهار هم جذابیت‌های خودشان را دارند. برنامه‌های مفصلی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است که گردشگران را ناامید نمی‌کند.

جزیره فوگو

جزیره‌ی فوگو از نظر مساحت از جزیره‌ی وایت کوچک‌تر است و جمعیتی کمتر از ۲۵۰۰ نفر دارد

بازدید من از  این جزیره، با پیاده‌روی به دور جزیره به‌همراه یکی از بومیان منطقه شروع شد. «روی دیویر»، مردی از جنس دریا است. او فردی باهوش و زیرک است. سنش را نپرسیدم، اما احتمالا باید در دهه‌ی هفتم عمرش باشد و بیشتر عمر خود را در اقیانوس اطلس گذرانده باشد.

جزیره فوگو

روی دیویر، کای را به گردش به اطراف جزیره برد

او، همچنین نویسنده و شاعر است و زمانی که در مسیرهای برفی جزیره راه می‌رفتیم، اسکله‌های ماهیگیری را نشان می‌داد که در آن، ماهی‌ها را نمک سود می‌کنند تا کل زمستان را دوام بیاورد. او شعرهایی را برایم خواند که زمانی که منتظر به تله افتادن ماهی‌های کاد است، آن‌ها را سروده بود.

جزیره فوگو

شاید جزیره‌ی فوگو، جزیره‌ای یخی و خیلی سرد باشد، اما این موضوع نباید مانع از خوش‌پوشی کای شود

ساکنان جوان جزیره‌ی فوگو هم مشغول کارهایی هستند که محدود به کارهای هتل نیست. آن‌هایی که ویژگی‌های ذاتی این مناظر و پیش‌بینی ناپذیری آب و هوایی منطقه را درک می‌کنند، از جایگاهی ارزشمند برای گردشگران برخوردارند.

جزیره فوگو

کای، در حال یک ماجراجویی اسنوموبیلی و لغزیدن روی یک دریاچه‌ی یخ زده است

اسنوموبایل سواری در یک دریاچه‌ی یخ‌زده تجربه‌ای بسیار هیجان‌انگیز برای من بود؛ اما واقعیت این است که دستان مطمئن «روی» از من محافظت می‌کرد.

جزیره فوگو

او به کای نشان داد که چگونه یخ را بشکند و ماهی قزل آلا شکار کند

او در مورد ضخامت یخ به من اطمینان کافی را داده بود و برای اینکه قطر یخ را به من نشان بدهد، یک سوراخ ماهیگیری عمیق در یخ ایجاد کرد و ریسمان بلندی به دست من داد که در انتهای آن کمی پنیر گره زده بود و کمکم کرد تا ماهی قزل آلا شکار کنم.

جزیره فوگو

کای، نحوه‌ی ساختن یک ایگلو را یاد گرفت

او به من ساختن یک سرپناه برفی را یاد داد که برای ساختنش، نیاز به قدرت بدنی زیادی است.

تجربه‌ی جالب، اما سردی بود. خوشحال بودم که در نهایت به میان رفاه و نعمت‌های واقعی هتل برگشتم تا شامی عالی را صرف کنم که به دست یک سرآشپز حرفه‌ای طبخ شده است.

جزیره فوگو

کای، خیره به مناظر جزیره‌ی فوگو، به ناملایمات زندگی می‌اندیشد

تمام شب را به‌شدت برف بارید و من نیاز به استراحت داشتم. زمانی که به ستاره‌ها نگاه می‌کردم، به این فکر می‌کردم که چگونه بصیرت زیتا کوب به‌همراه صنعت که به کمک ساخت این هتل آمد، توانست به‌معنای واقعی کلمه این جزیره را نجات بدهد. شانس زمانی به جزیره رو آورد که زیتا کوب مولتی میلیونر مسافرخانه‌ی جزیره را ساخت. 

قبل از اینکه راز این جزیره فاش شود، به اینجا بیایید.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه