جایگاه حقوق بشر در جاده سانتیاگو و توسعه گردشگری

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
جایگاه حقوق بشر در جاده سانتیاگو و توسعه گردشگری

اسپانیا با همکاری سازمان جهانی گردشگری تصمیم به احیای جاده‌ی تاریخی سانتیاگو گرفته است.  

گردشگری به عنوان ابزاری برای درک متقابل و توسعه‌ی پایدار، موضوع محوری پروژه‌ی ارزش حقوق بشر در کامینو د سانتیاگو است؛ این پروژه با عنوان کامل «ارزش حقوق بشر در کامینو د سانتیاگو: استفاده از قدرت گردشگری برای تقویت گفتگوهای میان فرهنگی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار» برگزار می‌شود.

دانشجویان رشته‌های مختلف از بیست دانشگاه در ۱۳ کشور، به مدت ۵ روز ۱۰۰ کیلومتر در مسیرهای مختلف کامینو د سانتیاگو (Camino de Santiago 100) راهپیمایی می‌کنند و اصول گردشگری پایدار را که قبلا تحلیل کرده‌اند، به صورت عملی به کار می‌بندند. «کامینو دِ سانتیاگو» یا «راه سنت جیمز» یا «مسیر سانتیاگو دِ کامپوستلا» یا «جاده‌‌ی سانتیاگو» از زیارتگاه‌های مسیحیان در شبه جزیره‌ی ایبری است که در جنوب غربی اروپا قرار دارد و شامل کشورهای اسپانیا، پرتغال، آندورا و جبل‌طارق می‌شود.

این پروژه که توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و با همکاری شبکه‌ی دانشگاه هلسینکی اسپانیا و گروه دانشگاه‌های کامپوستلا برگزار می‌شود، کامینو د سانتیاگو را به عنوان مثالی شامل ارزش‌های برگرفته از گردشگری پایدار و گفتگوی میان فرهنگی در نظر می‌گیرند. پروژه‌ی «ارزش حقوق بشر در کامینو د سانتیاگو»، دانشجویان دانشگاه‌های اسپانیا، لهستان، سودان، مکزیک و ایالات متحده و چند کشور دیگر را گرد هم جمع کرده است. این تنوع فرهنگی در امتداد یک مسیر فرهنگی و با یک هدف مشترک در کنار هم قرار گرفته است تا بر توانایی گردشگری برای درک متقابل فرهنگی و توسعه‌ی پایدار تاکید کند.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان UNWTO، در پیامی خطاب به شرکت‌کنندگان گفت:

مسیرهای فرهنگی، از افزایش برابری و محفاظت از جوامع گرفته تا استفاده پایدار از زمین، می‌توانند عاملی تسریع‌کننده برای بهتر کردن پایداری در بخش ما شود.

وی افزود:

در طول مسیر کامینو، مشاهده خواهید کرد که چگونه گردشگری می‌تواند جوامع را تغییر دهد، درآمد تولید کند و میراث و فرهنگ محلی را حفظ کند.

شرکت‌کنندگان در فاصله‌ی بین ژانویه و مارس در یک پژوهش آنلاین، با موضوع نکته‌های مهم و شرایط لازم برای توسعه‌ی گردشگری پایدار، اصول اخلاقی و مسئولیت‌پذیری در کامینو د سانتیاگو شرکت کردند.

این پروژه از ۱۷ تا ۲۲ مارس وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود. ایده‌ی اصلی این پروژه، راه رفتن و صحبت کردن است: دانشجویان به چهار گروه تقسیم می‌شوند، به مدت پنج روز پیاده‌روی می‌کنند و فاصله‌ای به طول ۱۰۰ کیلومتر را در چهار مسیر مختلف کامینو د سانتیاگو می‌پیمایند. هدف از این کار، مقایسه‌ی چالش‌هایی که قبلا بررسی شده‌اند با واقعیت‌هایی است که در مسیر کامینو وجود دارد؛ این کار برای انجام اصلاحات لازم یا شناسایی محصولات جدید گردشگری پایدار انجام می‌شود.

کامینو د سانتیاگو، یکی از مسیرهای فرهنگی نمادین در جهان است که به عنوان ابزاری برای درک متقابل از طریق گردشگری پایدار استفاده می‌شود.

در انتهای این پروژه، یک مجمع بین‌المللی دانشگاهی در سانتیاگو د کامپوستلا برگزار خواهد شد و در آن، نتیجه‌ی تحقیقات آنلاین و محصولات گردشگری ارائه و بیانیه‌ی بازرسان در خصوص جایگاه حقوق بشر در کامینو د سانتیاگو قرائت خواهد شد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه