راهنمای سفر به تنکابن

تنکابن یکی از شهرهای باستانی کشور است که از جنگل‌های رویایی و سرسبز و باغ‌های کیوی، پرتقال و چای فراوانی برخوردار است و به‌عنوان یکی از قطب‌های گردشگری و پرطرفدار شمال کشور شناخته می‌شود.

تنکابن را بیشتر بشناسید:

درباره تنکابن

آب و هوای تنکابن

تاریخچه تنکابن

غذای محلی تنکابن

صنایع دستی تنکابن

جاهای دیدنی تنکابن

درباره تنکابن

دیدنی‌های تنکابن

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Athar Roshanzamir)

تنکابن یا شهسوار یکی از شهرهای زیبای استان مازندران در شمال ایران است که بیشتر ایرانیان آن را به سرزمینی با طبیعتی سرسبز و زیبا می‌شناسند. این شهر یکی از شهرهای باستانی کشور است که در زمان حکومت هخامنشیان، محل سکونت قومی به نام «آمارد» بوده است. تنکابن که چهارمین شهر بزرگ استان مازندران به شمار می‌رود، در ۲۴ کیلومتری شهر رامسر و در ۶۰ کیلومتری شهر چالوس جای گرفته است.

شهر تنکابن جدا از جنگل‌های رویایی و سرسبزش، به خاطر باغ‌های کیوی، پرتقال، چای نیز زبانزد خاص و عام است. بزرگترین مرکز پرورش انواع گل و گیاه‌های رنگارنگ و زینتی نیز در این شهر قرار دارد. تنکابن از سویی دیگر قطب پرورش ماهی ایران و رتبه اول در مرکبات در کل کشور را نیز دارا است. جمعیت شهرستان تنکابن، حدود ۲۰۰ هزار نفر است، و در شهر تنکابن یا همان شهسوار، حدود ۶۰ هزار نفر سکونت دارند. مردم تنکابن به زبان مازندرانی و گیلکی سخن می‌گویند.

آب و هوای تنکابن

دشت دریاسر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: صالح صبوری)

تنکابن از لحاظ آب و هوایی، تابستان های شرجی و زمستان های سردی دارد. دمای این شهر در خنک ترین زمان تابستان به ۲۱ درجه و در گرمترین زمان در فصل تابستان به ۳۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و از جمله خوش آب و هواترین شهرهای استان مازندران محسوب می‌شود.

تاریخچه تنکابن

قلعه مارکوه

عکس از ویکی‌‌مدیا (عکاس: غلامرضا شمس ناتری)

سکنه باستانی و بومی تنکابن «آماردها» هستند که در زمان شاهنشاهی هخامنشیان در کرانه جنوبی دریای خزر با اقوام کادوسی و تپوری زندگی می‌کردند. گفته می‌شود که نژاد بومی این منطقه به قبل آریایی‌ها و حتی به انسان‌های نخستین که از آفریقا به اروپا و آسیا آماده بودند، باز می‌شود.

تنکابن همچنین مرکز منطقه محال ثلاث تنکابن در دوران حکومت قاجار بوده که در دوران حکومت پهلوی به نام شهسوار تغییر نام پیدا کرد و پس از انقلاب اسلامی مجددا با نام تنکابن شناخته می‌شود.

غذای محلی تنکابن

ترشه تره شمالی

عکس از وب‌سایت kalleh.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای شمالی نیز زبانزد خاص و عام هستند و بیشتر آن‌ها از موادی چون سیر، گردو، بادمجان و تخم‌مرغ تهیه می‌شود. غذاهای خاص تنکابنی نیز شامل مرغ ترش، ماهی شکم پر، بادمجان کباب، میرزا قاسمی، باقالی قاتق، کباب ترش و ترشی‌تره می‌شود.

صنایع دستی تنکابن

محصولات صنایع دستی تنکابن مازندران شامل چوخا، چادر شب، جاجیم، سفره، کلاه پشمی، کول‌گیر، پوستین کلاه و جوراب پشمی، سفال، صنایع چوبی، فرش و گلیم، بامبو و معرق می‌شود.

جاهای دیدنی تنکابن

طبیعت دشت دریاسر

عکس از گوگل‌مپ (عکاس: Kamrooz Kolahi)

تنکابن هم مانند دیگر شهرهای ساحلی استان مازندران دارای طبیعت بی‌نظیری است. بهترین جاهای دیدنی تنکابن شامل جنگل های دوهزار و سه هزار، دشت دریاسر، روستای قلعه گردن، پلاژ ساحلی عباس آباد، آبگرم فلک ده، پارک ملی خشکه داران، قله سیالان، آبشارهای کوه سر، آبشار جلیسان، پارک جنگلی چالدره، و قلعه مارکوه می‌شود. زیبایی‌های طبیعی و رویایی جنگل های دوهزار و سه‌هزار، آب وهوای مطبوع ییلاقی وچشم اندازهای بسیار جذاب ساحلی، این شهرستان را به مرکز جذب گردشگر تبدیل کرده است.

نویسنده: شیدا خرمشاهی

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا و گوگل مپ؛ عکاسان: مصطفی متقی‌نیا، حسین بیگی، M.khallaghi

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map