حقایق جالب درباره مالدیو؛ کوچکترین کشور قاره آسیا

فاطمه محمدی | یکشنبه, ۲۷ اسفند ۹۶ ساعت ۲۰:۴۵

مالدیو کشوری جزیره‌ای در اقیانوس هند، واقع در جنوب غربی هند است که جمعیتی برابر با ۴۲۷۰۰۰ نفر دارد. مالدیو طبیعتی بکر و زیبا داشته و به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگران شناخته می‌شود.

مالدیو، کشوری است در اقیانوس هند که ازنظر جغرافیایی در جنوب غربی هند قرار دارد. مالدیو هم ازنظر جمعیت و هم ازنظر مساحت، به‌عنوان کوچک‌ترین کشور قاره آسیا شناخته می‌شود، جمعیت این کشور برابر با ۴۲۷۰۰۰ نفر است و مساحتی برابر با ۲۹۸ کیلومتر مربع دارد. مالدیو به‌دلیل جزیره‌ای بودن، طبیعت زیبایی دارد و به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دنیا برای غواصی شناخته می‌شود. پایتخت مالدیو، ماله نام دارد که دارای مرز آبی مشترک با سریلانکا است.

مالدیو

ماله پایتخت و بزرگ‌ترین شهر و مرکز تجاری کشور مالدیو و فرودگاه مجهز و مدرنی دارد. نام ماله از کلمه «ماهالای» گرفته شده که در زبان سانسکریت به‌معنای «خانه بزرگ» است و در این زبان این کلمه اشاره به قصر پادشاه دارد.

بر اساس روایات تاریخی، روحانی ایرانی با نام «یوسف تبریزی» مردم مالدیو را به اسلام دعوت کرده است. دریانوردان ایرانی و عرب، از مالدیو بانام «دیباجات» یاد می‌کنند.

در این مطلب به سراغ حقایق جالب درباره کشور زیبای مالدیو رفته‌ایم، با ما همراه باشید تا مالدیو را بهتر بشناسیم:

۱. مالدیو پایین‌ترین کشور در دنیا است! ارتفاع پایین‌ترین نقطه مالدیو از سطح دریا چیزی حدود ۱٫۵ متر است و بلندترین ارتفاع کشور از سطح دریا ۲٫۳ متر است. امروزه خطر زیرآب رفتن این جزیره جدی شده و با توجه به تغییرات آب و هوایی، بسیاری از متخصصان نگران این جزیره زیبا هستند.

مالدیو

۲. سران مالدیو در سال ۲۰۰۹، یکی از جلسات و نشست‌های خود را زیرآب برگزار کردند! این موضوع بسیار عجیب است، ولی حقیقت دارد و این حرکت اعتراضی نسبت به تغییرات جوی برای اولین بار در مالدیو رخ داد.

۳. نخست‌وزیر مالدیو، «محمد ناشید» سعی داشت تا با برگزاری این جلسه نامتعارف توجه جهانی را به بالا آمدن آب اقیانوس آرام بر اثر گرم شدن زمین جلب کند.

مالدیو

۴. چیزی حدود ۹۹ درصد از مساحت مالدیو را آب تشکیل می‌دهد.

۵. مالدیو از نظام آموزشی بریتانیا پیروی می‌کند و چیزی حدود ۹۸ درصد از جمعیت مالدیو باسواد هستند (سواد خواندن و نوشتن).

۶. همه عناصر استفاده‌شده در پرچم مالدیو، نمادین است. هلال ماه نمادی از اسلام، رنگ سبز نماد درختان نخل و سرسبزی این منطقه و رنگ قرمز نماد خون قهرمانانی بوده که در راه کشور ریخته شده است.

مالدیو

۷. مالدیو یکی از امن‌ترین مقاصد گردشگری در سال‌های اخیر، معرفی شده است.

۸. روزهای شنبه و یکشنبه در بیشتر کشورهای دنیا به‌عنوان تعطیلات شناخته می‌شود، ولی مالدیو هم مانند بیشتر کشورهای مسلمان روزهای جمعه و شنبه تعطیل است و این روزها به‌عنوان تعطیلات آخر هفته در مالدیو شناخته می‌شود.

۹. مالدیو نه‌تنها کوچک‌ترین کشور آسیایی است، بلکه به‌عنوان کوچک‌ترین کشور مسلمان جهان هم شناخته می‌شود.

مالدیو

۱۰. بیشتر سواحل مالدیو را جزایر مرجانی تشکیل می‌دهند، شن و ماسه‌های جزایر مالدیو سفید و شگفت‌انگیز است. جزایر مرجانی، جز نادرترین جزایر دنیا است و تنها ۵ درصد از جزایر دنیا، مرجانی هستند.

۱۱. بخش عمده‌ای از ماهی‌های آب‌های مالدیو را، طوطی ماهیان تشکیل می‌دهند، طوطی ماهی‌ها نقش مهمی در ایجاد هماهنگی در اکوسیستم منطقه دارند.

مالدیو

۱۲. گونه‌های متنوع و زیبایی از نهنگ‌ها و دلفین‌ها در آب‌های مالدیو زندگی می‌کنند و آبزیان این منطقه در نوع خود بسیار منحصربه‌فرد هستند. کوسه‌نهنگ، بزرگ‌ترین ماهی جهان در آب‌های مالدیو زندگی می‌کند که طول آن به بیش از ۱۸ متر می‌رسد.

۱۳. مسجد جامع ماله یا مال، قدیمی‌ترین مسجد مالدیو است که در سال ۱۹۶۵ ساخته‌شده، ساختمان این بنا از سنگ مرجانی است و از طرح‌های پیچیده قرآنی در داخل بنا استفاده شده است. این مسجد در سال ۲۰۰۸ در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مسجد ماله

۱۴. بیشتر غذاهای محلی مالدیو، از ماهی و میوه‌های بومی مثل نارگیل تهیه می‌شود.

۱۵. درخت بومی مالدیو، نارگیل است؛ گل بومی و ملی در مالدیو، رز صورتی بوده و ماهی ملی مالدیو، ماهی گیدر یا تون زرد باله است که از مرغوب‌ترین نوع ماهی‌های تن است.

۱۶. درخت‌های نارگیل در مالدیو بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارند و بیشتر درختان این ناحیه به سن ۱۰۰ سالگی می‌رسند. از چوب درختان نارگیل برای ساخت نوعی قایق به نام «دهونی» استفاده می‌شود.

نخل

۱۷. در سال ۲۰۰۴ زلزله‌ای به بزرگی ۹ ریشتر در غرب سواحل سوماترای اندونزی رخ داد که این زلزله منجر به سونامی بزرگی شد و به بیشتر کشورهای نزدیک اندونزی خسارت وارد کرد. مالدیو هم در این سونامی خسارت‌های زیادی دید و بیش از ۸۲ نفر کشته، ۲۶ نفر ناپدید و ۱۵۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

سونامی 2004

۱۸. سونامی سال ۲۰۰۴ تاثیر زیادی بر اقتصاد مالدیو گذاشت، ولی امروزه صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمد در مالدیو به‌حساب می‌آید. در جزایر مالدیو هتل‌هایی برای اقامت گردشگران ساخته شده است که بیشتر کارمندان آن را مهاجران کشورهای همسایه تشکیل می‌دهند.

۱۹. اقتصاد مالدیو بر پایه کشاورزی، ماهیگیری و گردشگری استوار است. در مالدیو، نارگیل، ذرت، ارزن، سیب‌زمینی شیرین و میوه‌ تجارت می‌شوند. در این کشور صنعت کشتی‌سازی رونق دارد و مردم آن به صنایع دستی علاقه‌مند هستند. از مالدیو، ماهی، گوشت، صنایع دستی و نارگیل صادر می‌شود.

۲۰. در سواحل مالدیو، سپید مهره‌ها (نوعی صدف) به‌وفور به چشم می‌خورند. در قرون‌وسطی در مالدیو از این نوع صدف‌ها به‌عنوان پول استفاده می‌شد، به همین دلیل طرح صدف امروز در پشت سکه‌های مالدیو نقش بسته است.

صدف

۲۱. در گذشته بسیاری از افراد محلی از مرجان‌ها برای ساخت خانه‌های خود استفاده می‌کردند، ولی امروزه این کار ممنوع اعلام شده است.

۲۲. مالدیو در نزدیکی خط استوا قرار دارد و زاویه تابش خورشید در این منطقه حدود ۹۰ درجه تخمین زده شده است؛ استفاده از کرم‌های ضدآفتاب مخصوصا در فصول گرم سال به‌شدت توصیه می‌شود.

مالدیو

۲۳. کاوش‌های زمین‌شناسی نشان داده که در حدود ۶۰ میلیون سال پیش، آتش‌فشانی در مالدیو فوران کرده است و شاید بسیاری بافت‌های طبیعی جزیره یادگار آتش‌فشان فوران کرده باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه