رشد سریع گردشگری ورزشی نسبت به سایر بخش ها

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
رشد سریع گردشگری ورزشی نسبت به سایر بخش ها

گردشگری ورزشی، یا مسافرت برای تماشا کردن یا شرکت کردن در یک رویداد ورزشی امسال جمعیت بیشتری را نسبت به هر زمان دیگر به خود مشغول می‌کند.

در ماه سپتامبر سال گذشته، یک توییت ساده درباره‌ی جام جهانی فوتبال توجهات زیادی را در این شبکه‌ی اجتماعی به خود جلب کرد:

اگر همین الان همسرتان باردار شود و اگر نوزاد شما بعد از نه ماهه کامل به دنیا بیاید، در آن صورت دو هفته مرخصی که به خاطر پدر شدن نصیب شما می‌شود، درست مقارن با زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ خواهد بود.

اگرچه این جمله کمی بعید و غیرواقعی به نظر می‌رسد، اما این که فردی برنامه‌های زندگی خود را حول محور چنین رویدادهایی تنظیم کند، اصلا کار غیرمعمولی نیست. حتی از نظر خیلی از ورزش‌دوستان، تعطیلات سالانه و رویدادهای بزرگ ورزشی در هر سال، هر دو معمولا با هم ارتباط نزدیکی دارند.

طبق گفته‌های ویتالی موتکو، معاون نخست وزیر روسیه، امسال بیش از یک میلیون گردشگر از روسیه بازدید خواهند کرد. گزارش انجمن ملی انجمن‌های ورزشی فاش کرده که درآمد حاصل از گردشگری ورزشی این کشور در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱۰٫۴۷ میلیارد دلار بوده است و گفته می‌شود که این بخش، یکی از سریع‌ترین رشدها را در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری جهان داشته است.

به طور طبیعی، این روند در میان گردشگران هندی نیز مورد توجه قرار گرفته است و انتظار می‌رود که آن‌ها رکورد بازدید از روسیه را برای جام جهانی فوتبال بشکنند (بازی‌های جام جهانی از ۱۴ ژوئن آغاز می‌شود). اما برای بعضی از هندی‌ها، روسیه جایی در میان لیست مقصدهای برتری که حتما باید از آن بازدید کنند، ندارد. شرایط کشور هند، که یک میلیون هوادار ورزشی در رشته‌های دیگری غیر از فوتبال دارد، به راحتی قابل تحلیل نیست.

سواروف سوبرامانیان، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا ورزش بر کشور ارجحیت دارد یا خیر، توضیح می‌دهد که:

من برای تجربه‌ی مستقیم فرهنگ مسابقات جام جهانی در روسیه به آن کشور می‌روم. اما بازدید از اماکنی مانند مسکو، سن پترزبورگ و حتی شهر کازان هم برای من از همان اندازه اهمیت برخوردار است.

شرکت فنتیک اسپورتس (Fanatic Sports) در کلکته، کارشناس فروش بلیط ورزشی، مهمان‌نوازی و سفر به برخی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی در جهان است. ایده‌ی تاسیس این شرکت که توسط راقاو گوپتا، یک هوادار ورزش فوتبال تاسیس شده است، زمانی به سراغ وی آمد که او فهمید رفتن به یک رویداد ورزشی بزرگ در خارج از کشور چقدر سخت است.

گردشگری ورزشی

گوپتا می‌گوید:

مهم‌ترین آرزوی یک طرفدار کریکت بعد از تماشای مسابقات هند، تماشای مسابقات آشز (Ashes) در میدان لرد (Lord) یا یک مسابقه‌ی بزرگ به همراه ۹۰۰۰۰ طرفدار دیگر در MCG (زمین کریکت ملبورن) است.

او اضافه می‌کند که بیشتر مشتری‌های او طرفداران کریکت و بعد، طرفداران فوتبال هستند.

یک رویداد ورزشی به گردشگران فرصتی برای کشف تجربیاتی می‌دهد که هرگز فکر نمی‌کردند شدنی باشد. پولاستا دهار، یک مفسر ورزشی است که حضور در مسابقات مختلفی را تجربه کرده است. او می‌گوید:

خیلی از ورزش‌ها به غیر از کریکت، فقط دو یا سه ساعت از روز یک فرد را اشغال می‌کنند.

او معتقد است که تنیس و فوتبال، «گردشگر پسندترین» بازی‌های ورزشی هستند و ادامه می‌دهد:

وقتی بعد از تمام شدن بازی‌ها، زمان زیادی به دست می‌آورید در شهر گردش می‌کنید. من به جای نشستن در یک اتاق هتل، ترجیح می‌دهم بیرون بروم و تمرین تیم‌های ورزشی را نگاه کنم. به این ترتیب، پرتغال و هلند را از نزدیک تماشا کردم و عکس‌های امضا شده از بازیکنان تیم گرفتم.

ریچارد نرین، عضو هیئت مدیره‌ی انجمن صنایع گلف هند، می‌گوید:

با اینکه کریکت مهم‌ترین جذابیتی است که گردشگران را از کشورهای دیگر به اینجا می‌کشاند، اما هند در رشته‌های دیگر ورزشی و گردشگری خود به شدت عقب مانده است. تایلند در طول ۲۰ سال گذشته به یک مقصد مهم گردشگری برای ورزش گلف تبدیل شده است. ما باید در کشور، مسابقات مهمی برگزار کنیم و بازیکنان معروفی به اینجا بیاوریم، زیرا پولی که طرفداران گلف صرف تعطیلات خود می‌کنند، خیلی بیشتر از سایر ورزش‌ها است.

او به تیمی متشکل از ۲۰ میلیونر و گلف‌باز آمریکایی اشاره می‌کند که به تازگی با یک جت خصوصی به مقصد کلکته پرواز کرده بودند تا در مسابقات قهرمانی باشگاه گلف رویال کلکته شرکت کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه