ایروان در یک نگاه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی دوشنبه، ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۰
ایروان در یک نگاه

ایروان پایتخت ارمنستان و یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا به حساب می‌آید. این شهر با جاذبه‌های متعددی نظیر مجسمه مادر ارمنستان، پارک عشاق، کلیسای جامع سنت گرگوری روشنگر و... پذیرای گردشگران است.

ایروان، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر جمهوری ارمنستان است که در امتداد رود «هرازدان» و در ناحیه ایروان قرار دارد. قدمت این شهر آسیایی به ۸ قرن پیش از میلاد در دشت‌های آرارات می‌رسد. بین قرن‌های ۶ و ۴ پیش از میلاد مسیح، این شهر یکی از مهم‌ترین مراکز ساتراپی در امپراتوری عظیم هخامنشی محسوب می‌شد. از آنجایی که این شهر مقصد استراتژیک بسیار مهمی تلقی می‌شد، در طول سالیان بارها بین ملت‌ها و پادشاهی‌های مختلف دست به دست شد، به‌گونه‌ای که تنها در جنگ‌های ایران و عثمانی بین سال‌های ۱۵۱۳ تا ۱۷۳۷ میلادی حدود ۱۴ بار بین این دو کشور رد و بدل شد. این شهر که در اصل بخشی از ایران به شمار می‌رفت، متاسفانه طی قرارداد ننگین ترکمانچای در دوران قاجار برای همیشه از ایران جدا شد.

ایروان

مساحت کل ایروان برابر ۲۲۳ کیلومتر مربع است و در سال ۲۰۱۱، جمعیت کل این شهر برابر با ۱،۰۶۰،۰۰۰ نفر بوده است. اکثر مردم ایروان مسیحی هستند، اما پیروان ادیان و مذاهب دیگر از جمله مسلمانان، یهودیان و یزیدی‌ها نیز در این شهر زندگی می‌کنند زبان رسمی در ایروان، زبان ارمنی و واحد پول مردم این سرزمین، درام ارمنستان است. ایروان به «شهر صورتی» شهرت دارد که به‌دلیل رنگ طبیعی فوق‌العاده‌ی ساختمان‌های تاریخی است که از سنگ‌های آتشفشانی طبیعی ساخته‌ شده‌اند. در سال ۲۰۱۴ ارمنستان میزبان ۱۲۰۴۰۰۰ گردشگر خارجی بود که برای بازدید از ترکیب سنت و مدرنیته‌ی این کشور، به ایروان آمده بودند.

به‌طور کلی ماه‌های آوریل تا اکتبر گرم‌ترین ماه‌های سال در ایروان به شمار می‌روند که از این میان، ماه‌های ژوئیه، اوت و سپتامبر، گرم‌‌ترین زمان سال محسوب می‌شوند. در دو ماه ژوئیه و اوت گاهی دمای هوا تا بالای ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد هم می‌رسد. در مقابل فصل زمستان (ژانویه، فوریه و ومارس) و همچنین پاییز (اواخر اکتبر، نوامبر و دسامبر) سردترین زمان‌های سال محسوب می‌شوند که قطعا برای سفر در این ماه‌ها به لباس گرم نیاز خواهید داشت.

ایروان

تقریبا بیشتر مراکز تفریحی و گردشگری ایروان در مرکز شهر واقع شده و فاصله‌ی مکان‌های دیدنی آن با پای پیاده، زیر ۲۰ دقیقه است. رایج‌ترین و پرطرفدارترین وسایل نقلیه‌‌ی عمومی در ایروان، اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها هستند، با این حال می‌توانید در تور ایروان از مترو، اتوبوس برقی و تاکسی نیز استفاده کنید.

جاهای دیدنی ایروان عبارت‌اند از: کاسکاد ایروان (Cascade)، پارک آبی ایروان (Yerevan Water World)، مجسمه مادر ارمنستان (Mother Armenia)، پارک عشاق (Lover's Park)، کلیسای جامع سنت گرگوری روشنگر (St Gregory the Illuminator Cathedral)، دژ اربونی (Erebuni Fortress)، مسجد کبود ایروان (Blue Mosque)، میدان جمهوری (Republic Square)، خانه اپرا (The Opera House)، موزه ساریان ایروان، پارک انگلیسی (English Park)، باغ گیاه‌شناسی (Botanical Garden)، خیابان آبوویان (Abovian street)، میدان آزادی (Freedom square) و ... .

ایروان

برای خرید می‌توانید به مراکزی نظیر بازار ورنیساژ (Vernissage)، ایروان مال (Yerevan Mall)، مرکز خرید دالما گاردن (Dalma Garden)، مرکز خرید Rossia Mall، بازارهای پوشاک خیابان Tigran Mets Avenue و... سر بزنید.

به عزیزان خود می‌توانید سوغاتی‌های مثل اشیای ساخته شده از سنگ آتشفشانی، دودوک (یکی از اصیل‌ترین سازهای ملی ارمنستان)، فرش، خشکبار، شیرینی و مرباهای محلی، زیورآلات، پوسترها و تصاویری از کوه آرارات و سایر جاذبه‌های گردشگری ارمنستان و عروسک‌هایی با لباس‌های محلی هدیه دهید.

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia kojaro

دیدگاه