برنامه سفر ۴ روزه تهران به زنجان

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی سه شنبه، ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۴۵
برنامه سفر ۴ روزه تهران به زنجان

زنجان یکی از شهرهای تاریخی ایران است که در فاصله کمی از تهران قرار دارد. بازدید از جاذبه های زنجان در ایام نوروز پیشنهاد بسیار مناسبی است.

زنجان شهری در شمال غرب ایران است که در عینِ حال به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای شمال غرب شناخته می‌شود. زنجان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در طول تاریخ بارها شاهد اتفاقات مهمی بوده است. زنجان از شمال به شهرستان طارم و خلخال، از شرق به سلطانیه و طارم، از جنوب به خدابنده و ایجرود و از غرب به ماه‌نشان می‌رسد.

گنبد سلطانیه

بسیاری از ما ایرانی‌ها زنجان را با سوغات معروفش، چاقو و اثر تاریخی باشکوه این شهر، گنبد سلطانیه می‌شناسیم. اگر قصد دارید در طول ایام عید به سفری کوتاه‌مدت و پر از هیجان بروید، پیشنهاد ما به شما سفر تهران به زنجان است. زنجان در فاصله کمی از تهران قرار دارد و شهری است پر از جاذبه‌های تاریخی با آب و هوای خوب.

مسیر انتخابی ما از تهران به‌سمت کرج، نظرآباد، قزوین، تاکستان، ابهر و سپس زنجان است.

روز اول | روز دوم

روز اول

سفر را در ساعت ۸ صبح از تهران آغاز می‌کنیم. اولین مقصد ما در این سفر، قزوین است. فاصله تهران تا قزوین ۱۵۷ کیلومتر است که دو ساعت طول می‌کشد. زمانی که به قزوین می‌رسید، ساعت ۱۰ صبح است.

قزوین یکی از شهرهای تاریخی ایران است، از گردش در این شهر زیبا غافل نشوید.

قزوین

قزوین جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد و هدف کجارو آشنایی مخاطبان با آثار تاریخی ایران است، در این برنامه سفر ما یک روز را در قزوین سپری می‌کنیم و از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر دیدن می‌کنیم. شب را در یکی از هتل‌های قزوین اقامت کرده و صبح به‌سمت ابهر حرکت می‌کنیم.

کاخ‌موزه چهل‌ستون (عمارت کلاه‌فرنگی شاه‌طهماسب)

کاخ موزه چهل ستون قزوین

  • نشانی: قزوین، میدان آزادی (سبزه‌میدان)
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

کاخ‌موزه چهل‌ستون یا عمارت کلاه‌فرنگی شاه‌طهماسب یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی در شهر قزوین است که قدمت آن به دوران صفوی بازمی‌گردد و در مرکز این شهر، در میدان آزادی (سبزه‌میدان) قرار دارد. گفته می‌شود این بنا تنها کوشک باقی‌مانده از مجموعه کاخ‌های سلطنتی دوران شاه‌طهماسب است. زمانی که قزوین پایتخت بود، به این عمارت کلاه‌فرنگی می‌گفتند. در این موزه نقاشی‌هایی مربوط به دوران صفوی نگهداری می‌شود.

کاخ‌موزه چهل‌ستون (عمارت کلاه‌فرنگی شاه‌طهماسب)

شاه‌طهماسب صفوی در سال ۹۵۱ هجری قمری پایتخت را از تبریز به قزوین انتقال داد و به معماران برجسته کشور فرمان داد تا باغی به‌شکل مربع بسازند و در میان آن عمارت‌های عالی، تالار، ایوان‌ها و حوض‌های زیبا بنا کنند. گفته می‌شود شاه‌طهماسب این بنا را از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته است که پنجره‌های چوبی بسیار زیبا و ظریفی دارد. در دوران قاجار محمدباقر سعدالسلطنه، فرماندار وقت قزوین این عمارت را بازسازی کرد و از آن پس نام چهل‌ستون بر آن نهادند. عمارت چهل‌ستون قزوین، در سال ۱۳۳۴ با شماره‌ی ۳۸۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

موزه قزوین

موزه قزوین

  • نشانی: قزوین، ابتدای خیابان حلال احمر از سمت خیابان سبزه‌میدان
  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۶ عصر
  • مدت‌زمان بازدید: دو ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده، ۵ دقیقه با خودرو

موزه قزوین یکی از مقصد‌های مهم گردشگری در شهر قزوین است. این موزه دیدنی و جذاب در شرق دولت‌خانه صفوی واقع شده است. در این موزه اشیای گران‌بهایی مربوط به دوران مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. این موزه بخش‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها مربوط به یکی از دوران تاریخی هستند. تعدادی از اشیای به نمایش درآمده در موزه قزوین مربوط به هزاره‌های سوم و اول پیش از میلاد هستند. سایر اشیایی که در موزه قزوین می‌بینیم مربوط به دوران اسلامی از ابتدا تا دوران معاصر هستند. در این موزه تنوع بالایی از اشیای مختلف به نمایش درآمده است. عمده این اشیا ظروف مفرغی (برنزی) و سفالی هستند.

کلیسای رفیع

کلیسای رفیع

  • نشانی: قزوین، بن‌بست رفیع
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو

کلیسای رفیع در خیابان طالقانی قزوین و در حیاط مدرسه‌ای به همین نام قرار دارد. این کلیسا در دوران پهلوی اول، در محوطه‌ی این مدرسه ساخته شد که از دیرباز، مجموعه‌ی آموزشی و عبادتی ارمنی‌های ساکن قزوین بود. بنای آجری این کلیسا، طرحی مبتنی بر محورهای چلیپایی دارد و فضای اصلی آن به‌شکل مستطیل است و ۴ ستون دارد. محراب کلیسا در ضلع شرقی واقع‌شده و با چند پله، از هال نمازخانه جدا می‌شود.

پس از بازدید از جاذبه‌های یاد شده، ساعت ۱:۳۰ دقیقه ظهر است، قبل از ادامه گردش به یکی از رستوران‌های نزدیک و خوب قزوین بروید.

پیشنهاد ناهار

ناهار

رستوران یاس، رستوران ایتالیایی کاربن و رستوران اقبالی، نزدیک‌ترین رستوران‌ها به کلیسای رفیع هستند که بر اساس تمام سلیقه‌ها معرفی شدند.

پس از اختصاص دادن یک ساعت به‌صرف ناهار و استراحت، ساعت ۲:۳۰ ظهر گردش در قزوین را ادامه می‌دهیم.

مسجدالنبی

مسجدالنبی

  • نشانی: قزوین، قزوین، ضلع جنوبی خیابان امام خمینی (ره) در راستای بازار قزوین
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۸ دقیقه با خودرو

مسجد‌النبی دارای سه ورودی شمالی، غربی و شرقی است که هر یک به‌تناسب اهمیت، دارای سردر و ورودی اصلی بنا (که در ضلع شمالی استقرار یافته دارای سردر باشکوهی است) است که پیش خان منتهی به خیابان امام را پس از گذشت از هشتی به صحن مسجد مرتبط می‌سازد. سر در شمالی مسجد بسیار محتشم، مجلل و رفیع است و سراسر آن با کاشی‌های مینایی و اسلوبی بدیع تزیین‌شده و دارای کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی به خط نستعلیق ممتاز به تاریخ ۱۲۰۲ هجری قمری است و به ایوانی می‌پیوندد که سطح زمین آن به‌شکل کثیرالاضلاع به مساحت ۸۲ متر بنا شده و بالای آن ماذنه بزرگی ساخته‌اند. کتیبه‌های ایوان‌های شرقی و غربی مزین به سوره مبارکه «عم یتسائلون عن النبا العظیم» و کتیبه دو ایوان شمالی و جنوبی سوره مبارکه «هل اتی علی الانسان حین من الدهر» را چون نقشی جاویدان در خود نگه‌داشته است.

حمام قجر

حمام قجر

  • نشانی: قزوین، قزوین، خیابان عبید زاکانی، کنار بازارچه و مسجد آقا کبیر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۸ دقیقه با خودرو

حمام قجر در حدود ۱۰۴۵ مترمربع است و از دو قسمت جداگانه زنانه و مردانه و سه بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده است. درب اصلی حمام رو به جنوب باز می‌شود و با راه‌پله مارپیچی به سربینه منتهی می‌شود. سربینه بزرگ گرمابه که حوض زیبایی در وسط آن قرار دارد، شش شاه‌نشین و طاق‌نما را در پلانی هشت‌ضلعی با راهرویی به گرمخانه پیوند می‌دهد. سربینه مکانی برای تعویض لباس و آماده شدن مراجعان برای استحمام بوده است. درب دیگری نیز از جانب غربی به حمام راه داشته که احتمالاً مخصوص بانوان بوده است.

این موزه از سه بخش تالار اقوام، مشاغل و آیین‌ها تشکیل شده است که در قسمت سربینه زندگی اقوام غالب ساکن قزوین مانند تات، مراغی، کرد، لر و ترک به معرض نمایش گذاشته و در تالار میاندر، آیین‌های سیزده‌بدر، پنجاه بدر و مراسم سوگواری امام حسین (ع) و در قسمت آخر نیز شش شغل حجامت، مکتب‌خانه داری، بارفروشی، آهنگری، تعزیه‌خوانی، دعانویسی و حلاجی در معرض دید بازدیدکنندگان قرارگرفته است.

بازار قزوین

بازار قزوین

  • نشانی: قزوین، بازار قزوین
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو

مجموعه‌ی بازار قزوین یکی از اماکن دیدنی شهر قزوین است که در زمان پایتختی این شهر در دوران صفویان ساخته شده است. در دوران قاجار نیز این بازار را توسعه دادند و چندین کاروان‌سرا، سرا و تیمچه به آن اضافه شد. در طول ۹ قرن، در این بازار یک جابه‌جایی جنوب به شمال اتفاق افتاد که در آن مسجد جامع قزوین از بافت بازار کلا جدا شد. از بخش‌های به‌جامانده از بازار قزوین، می‌توان به قیصریه‌ی قزوین اشاره کرد که طاق‌های آجری و ارتفاع بسیار زیاد دارد. بازار قزوین ۴ در دارد که یکی به تیمچه‌ی سرباز، دیگری به تیمچه‌ی سرپوشیده، در شرقی به سرای وزیر و در دیگر به چهارسوق کوچکی باز می‌شود.

بازار قزوین

از مهم‌ترین بخش‌های این بازار می‌توان به مسجدالنبی، سرای سعدالسلطنه، سرای وزیر، سرای حاج رضا، سرای رضوی، سرای خوش‌نویسان، تیمچه‌ی سرباز، تیمچه‌ی سرپوشیده، تیمچه‌ی سید کاظم، تیمچه‌ی حاج محمدتقی، سرای شاه، سرای نقد علی، سرای حاج محمدباقر، سرای دالان دراز، سرای ضراب‌خانه، سرای نگار‌السلطنه، سرای بهشتی، بازار قیصریه، گرمابه‌ی سعدیه، گرمابه‌ی رضوی و حیاط قهرمانی اشاره کرد. این اثر تاریخی در ۵ دی‌ماه ۱۳۵۶ با شماره‌ی ۱۰۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حسینیه امینی‌ها

حسینیه امینی‌ها

  • نشانی: قزوین، خیابان مولوی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی:  ۵ دقیقه با خودرو

حسینیه امینی‌ها دارای چهار حیاط و فضاهای مختلف در دوطبقه همکف و زیرزمین است. در میان بنا، سه تالار ساخته شده که امتداد آن‌ها به موازات یکدیگر از شرق به غرب است و میان دو حیاط شمالی و جنوبی قرار دارد. تالارها دارای ارسی‌های بسیار زیبایی بوده که در هنگام روضه‌خوانی با بلند کردن آن‌ها، هر سه تالار یکی می‌شوند و محوطه سرپوشیده بزرگ و آیینه‌کاری زیبایی تشکیل می‌دهند. وسط تالار بزرگ چهل چراغ آویخته شده و فرش‌های تالار یک‌تخته و عتیقه بوده‌ است. زیر تالارها خالی است و سردابه زیرزمین، تربت‌خانه و انبار ساخته‌اند.

حسینیه امینی‌ها

زیباترین قسمت این خانه که هرساله پذیرای گردشگران زیادی است، این تالارها میان دو حیاط شمالی و جنوبی واقع شده‌اند که هر یک از حیاط‌ها از سمت شمال و شرق به بیرون راه دارند. تالار میانی بزرگ‌تر از دو تالار دیگر بوده که طول آن ۱۸ متر و عرض آن پنج متر است و دو تالار شمالی و جنوبی نیز هرکدام به طول ۱۰ و عرض پنج‌متر هستند و در انتهای شرقی و غربی هر یک از این تالارها دو اتاق کوچک قرار دارد. تالار جنوبی با ۹ دهنه ارسی به غایت زیبا، با شیشه‌های تمام‌رنگی که خود از شاهکارهای هنری محسوب می‌شود، به چشم‌انداز حیاط جنوبی گشوده می‌شود و سقف آن‌چنان استادانه آیینه‌کاری و نقاشی شده که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.

مسجد جامع قزوین

مسجد جامع قزوین

  • نشانی: قزوین، خیابان شهدا (سپه سابق)
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با خودرو، ۳ دقیقه پیاده

مسجد جامع قزوین این مکان مقدس در چهار جهت در ورودی و صحن دارد که در هرکدام از صحن‌ها ایوان بسیار بزرگی ساخته‌شده است. عالی‌ترین معماری اسلامی و سنتی را می‌توان در گنبد بسیار زیبای مسجد و در مناره‌ها و صحن‌های آن مشاهده كرد. سبک معماری آن به دوران سلجوقی و صفویه برمی‌گردد. گنبد فیروزه‌ای و مناره‌های کاشی‌کاری شده مسجد با ارتفاع زیاد از دوردست چشم‌ها را به خود جلب می‌کند. این بنای عظیم و تاریخی وسعتی بیش از ۳۵۰۰ متر دارد.

مسجد جامع قزوین

گنبد بزرگ مسجد آجری بوده و در قسمت جنوبی مسجد واقع شده است. زمانی که از پایین به گنبد نگاه می‌کنیم، بسیار مرتفع و بزرگ با تزیینات زیبا و چشم‌نواز است. در قسمت جنوبی مسجد محرابی زیبا پوشیده از سنگ مرمر درست شده است که اطرافش را با کاشی‌های رنگارنگ تزیین کرده‌اند و در فاصله کمی از آن منبری از جنس سنگ وجود دارد که خیلی هم زیبا است. روی دیوار آن در جاهای خاص به‌شکل کتیبه وجود دارد که روی هرکدام از آن‌ها به خط‌های زیبای قدیمی گچ‌بری شده است. روی یکی از این کتیبه‌ها سوره مبارکه بقره به‌طور کامل به‌صورت برجسته نوشته شده که دو سمت محراب را در برگرفته است.

جاذبه‌های قزوین بسیار بیشتر از لیست ذکر شده است و بدون شک برنامه سفر تهران به قزوین، برنامه‌ای مجزا و مفصل خواهد بود. بازدید از جاذبه‌های قزوین را با مسجد جامع قزوین به پایان می‌رسانیم و پیشنهاد می‌کنیم شب را در یکی از هتل‌های خوب قزوین اقامت کنید.

مسجد جامع قزوین

پیشنهاد ما برای اقامت در قزوین هتل البرز، هتل مهمان‌پذیر ابریشم، هتل مرمر، هتل سنتی خانه بهروزی، هتل جهانگردی تاکستان، هتل ایرانیان، هتل ورزش، هتل سفیر و هتل میرعماد است.

روز دوم

در روز دوم سفر، ساعت ۸ صبح به‌سمت ابهر حرکت می‌کنیم. فاصله زنجان تا ابهر، ۸۵ کیلومتر است و این مسیر حدود یک ساعت طول می‌کشد. زمانی که به ابهر می‌رسید، ساعت ۹ صبح است.

ابهر یکی از شهرهای استان زنجان است که پس از زنجان، بزرگ‌ترین شهر این استان به‌حساب می‌آید. ابهر یکی از شهرهای خوش آب و هوای زنجان است و بازدید از جاذبه‌های طبیعی ابهر خالی از لطف نیست.

چشمه‌علی بلاغی

چشمه‌علی بلاغی

  • نشانی: زنجان، ابهر، جاده ابهر به قیدار
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

چشمه‌علی بلاغی یکی از چشمه‌های شهرستان ابهر در جاده ابهر به قیدار است. این چشمه در هر ثانیه ۱۰ لیتر آبدهی می‌کند و از نظر مذهبی ارزش زیادی برای افراد محلی دارد و بسیاری از افراد برای برطرف کردن حاجات خود به سراغ این چشمه می‌روند.

این چشمه در سمت جنوب ابهر در دامنه ملا داغی و ارتفاع حدود ۷۰۰ متری از سطح جاده قرار گرفته است. این چشمه آب زیادی دارد و از دامنه کوه بیرون می‌آید که بسیار زلال و خنک و گوارا است و در فصول مختلف به یک اندازه جاری است. در قسمت شرق آن غارهای متعددی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها غار «زگیل» است که چند صد متر طول دارد و در صورت کاوش احتمال وجود غاری بزرگ در این قسمت زیاد است.

فاصله چشمه‌علی بلاغی با مرکز شهر ابهر، ۳۰ دقیقه است.

سد کینه ورس

سد کینه ورس

  • نشانی: زنجان، ۱۴ کیلومتری جنوب غربی ابهر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه با خودرو

سد کینه‌ ورس در شهرستان ابهر و در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و حدود ۵ کیلومتری روستای کینه ‌ورس قرار دارد. این سد روی شاخه ‌کینه ‌ورس از رودخانه ابهر رود ساخته شده که از جنوب به‌طرف شمال جریان داشته و به دشت تاکستان وارد می‌شود.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود ۱۲ است، بهتر است به‌سمت سلطانیه حرکت کرده و قبل از رسیدن به زنجان، از گنبد سلطانیه بازدید کنید.

فاصله سد کینه ورس تا سلطانیه، ۶۷ کیلومتر است که یک ساعت طول می‌کشد. زمانی که به سلطانیه می‌رسید،  ساعت یک ظهر است و قبل از بازدید از گنبد سلطانیه، بهتر است ناهار میل کرده و کمی استراحت کنید.

پیشنهاد ناهار

غذای ایرانی

پیشنهاد ما برای ناهار، رستوران زعفرون، رستوران ستاره شهر، رستوران صدف، رستوران برنا و تاج‌محل است.

دو ساعت را به ناهار و استراحت اختصاص دهید و پس از آن به بازدید از بنای عظیم گنبد سلطانیه بپردازید.

گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه

  • نشانی: زنجان، سلطانیه، ۳۵ کیلومتری زنجان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه بنایی است هشت‌ضلعی كه با آجر ساخته شده است، قطر داخل بنا ۲۵ متر است، در محل اتصال هر دو ضلع، دو ستون قطور و مرتفع در جوار هم ساخته‌اند. هر ستون به‌وسیله یك قوس جناغی به ستونی كه در انتهای همان ضلع قرار دارد، متصل شده است. در نتیجه در هشت ضلع بنا، هشت طاق مرتفع به وجود آمده است. حدفاصل قوس‌ها در طاق مجاور را، با آجر پوشانده‌اند، در قسمت فوقانی طاق‌ها، طوق زیرین گنبد ساخته شده است و روی آن ساق گنبد را به‌صورت دایره بناکرده‌اند.

گنبد سلطانیه

بنا در این قسمت، از هشت‌ضلعی به‌صورت دایره درآمده است و روی ساق گنبد، گنبد عظیم و رفیع بنا را استوار كرده‌اند، گنبد از نوع دو پوش است و فاصله از نوک گنبد تا كف بنا ۵۲ متر است. تزیینات داخلی بنای گنبد سلطانیه شامل گچ‌بری، مقرنس‌کاری، کاشی‌کاری، خطوط تزیینی و تزیینات آجری متنوع است.

پس از بازدید از گنبد سلطانیه، ساعت ۴ عصر است و بهتر است به‌سمت زنجان حرکت کنید.

فاصله سلطانیه تا زنجان ۴۵ کیلومتر است که حدود ۴۰ دقیقه طول می‌کشد، زمانی که به زنجان می‌رسید ساعت حدود ۵ عصر است. به‌دلیل خستگی راه بهتر است دریکی از هتل‌های زنجان اقامت کنید و صبح به گردش در زنجان بپردازید.

هتل بزرگ زنجان

پیشنهاد ما برای اقامت، در زنجان هتل بزرگ زنجان، هتل آسیا، هتل جهانگردی زنجان، هتل سپهر، هتل قصر، هتل سپید، هتل پارک و هتل پیام است.

گردش در زنجان

روز اولروز دوم

روز اول

گردش در زنجان را در ساعت ۸ صبح با بازدید از مسجد و مدرسه جامع زنجان آغاز می‌کنیم. روز اول را به بازدید از آثار تاریخی و موزه‌ها اختصاص می‌دهیم.

مسجد و مدرسه جامع زنجان

مسجد و مدرسه جامع زنجان

  • نشانی: زنجان، بافت قدیمی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه

مسجد و مدرسه جامع زنجان معروف به مسجد سید، در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط یکی از پسران فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا که مرید آیت‌الله سید محمد مجتهد سردانی بود، ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد. خاندان حسینی زنجانی از آن زمان تاکنون تولیت مسجد را به عهده دارند. این مسجد که در قلب بافت قدیمی شهر و در مکان مناسبی ازنظر دسترسی قرار گرفته‌ است، از سمت غرب با بازار قیصریه، از سمت شرق با کوچه مسجد سید و از سوی شمال با خیابان امام خمینی و سبزه‌میدان در ارتباط است.

مسجد و مدرسه جامع زنجان

این مسجد در دوره زندگانی بانی آن به نام‌های مسجد دارا، مسجد سید، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نیز خوانده می‌شده‌ است. این مجموعه تاریخی که در شمار بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است، یکی از بناهای ارزشمند ساخته‌شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی است. ایوان‌های چهارگانه‌ای که در چهار ضلع مسجد به‌شکل قرینه قرار گرفته‌اند، بیشتر از هر چیزی در صحن مسجد خودنمایی می‌کنند.

مسجد چهل‌ستون

مسجد چهل‌ستون

  • نشانی: زنجان، بافت بازار بالای زنجان، ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته‌ی حجت‌الاسلام
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده، یک دقیقه با خودرو

مسجد چهل‌ستون زنجان از مساجد تاریخی شهر زنجان است. این مسجد در بافت بازار بالای زنجان در ضلع جنوب شرقی مسجد جامع زنجان در راسته معروف به راسته‌ی حجت‌الاسلام قرار دارد. این مسجد یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین حوزه‌های علمیه ایران در دوره قاجار بوده و توسط یکی از علمای معروف آن زمان بنام ملاعلی قار پوز آبادی ساخته‌شده است. طبق کتیبه‌ای که روی پیشانی ورودی بنا نصب‌شده این بنای در سال ۱۲۸۴ هجری قمری ساخته شده است. این مسجد دارای صحن و شبستان‌های بزرگی است که طاق و تویزه‌های ضربی آن به‌صورت متقارن روی ۳۲ ستون قطور استوار شده است. محراب این مسجد با رسمی بندی و کاشی معقلی آرایش‌شده و ازاره‌های آن نیز مزین به کاشی‌هایی با طرح‌های گل و بوته (طرح گلدانی) است که متأثر از مکتب کاشی‌کاری دوران قاجار است.

بازار زنجان

بازار زنجان

  • نشانی: زنجان، خیابان انقلاب
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: یک دقیقه پیاده

بازار زنجان که یکی از مهم‌ترین و زیباترین مجموعه‌های تجاری سراسر استان زنجان است، در قلب بافت قدیمی و مشرف به دروازه قلتوق (دروازه جنوبی شهر زنجان) قرار دارد.

بازار زنجان

مجموعه بازار قدیمی به‌صورت یک خط مستقیم به‌عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته تقسیم می‌شود؛ از جمله راسته زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها و چند راسته دیگر که این تقسیم‌بندی از نظر حفظ حقوق صنفی و کنترل قیمت کالاهای عرضه‌شده دارای اهمیت است. مجموعه‌ی بازار زنجان ۵۶ راه ورودی اصلی و فرعی به شبکه ارتباطی کل شهر دارد و با دارا بودن ۹۴۰ باب مغازه جایگاه فعالیت ۱۰ نوع شغل است. این بازار به‌طورکلی از ۲ قسمت بازار بالا و پایین تشکیل شده است. در قسمت پایین بازار علاوه بر دادوستد رایج طبیعی، از طریق دو کاروان‌سرا، تولیدات محلی و محصولات روستاها و قصبه‌های اطراف زنجان به فروش می‌رسد که البته امروزه این بازار به انبار کالاهای وارداتی تبدیل‌شده است.

اگر به‌جای بازار سنتی، ترجیح می‌دهید تا از بازارهای مدرن زنجان دیدن کنید، مجتمع تجاری پردیس، پاساژ تهران، پاساژ مروارید، مجتمع تجاری نور، مجتمع تجاری شهر راز و مجتمع تجاری ایران‌زمین پیشنهاد می‌شود.

سرای ملک

سرای ملک

  • نشانی: زنجان، پایین بازار زنجان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۳ دقیقه پیاده، ۸ دقیقه با خودرو

سرای ملک در بازار پایین زنجان قرار دارد. این سرا، به مساحت ۸۲٫۲۸۱۱ مترمربع با داشتن یک حیاط، سه دالان ورودی و یک دالان عمود بر دالان ورودیِ جنوبی که از سمت شرق یک ورودی دیگر دارد، در یک طبقه بنا شده است. این بنا از الگوی سراهای رواق‌دار تبعیت کرده که امروزه رواق‌های آن مسدود و به حجره‌ها اضافه شده است.

سرای ملک

حیاط دارای معماری چهار ایوان با پلان مربع است که دورتادور آن ۲۰ حجره‌ و چهار راهروی دسترسی بین حجره‌های شرقی-غربی دارد. به نظر می‌رسد ستون‌های رواق‌ها به‌صورت مستطیل با نیم‌ستونی گرد اجرا شده است. ایوان شمالی این سرا از همه مرتفع‌تر است.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود ۱۲ است، بهتر است قبل از ادامه بازدید، ناهار میل کنید و کمی استراحت کنید.

پیشنهاد ناهار

ناهار

سرای ملک در نزدیکی میدان انقلاب زنجان قرار دارد. اطراف این میدان و در بلوار فردوسی فست‌فودها و رستوران‌های متعددی دیده می‌شود، بهترین رستوران را بر اساس میل غذایی خود انتخاب کنید.

دو ساعت را به ناهار و استراحت اختصاص داده و در ساعت ۲ گردش را ادامه دهید.

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان

  • نشانی: زنجان، خیابان زینبیه، موزه باستان‌شناسی
  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۶ عصر
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با خودرو

عمارت ذوالفقاری یکی از بناهای به‌جای مانده از دوران قاجار است که زمانی ساختمان اداری و مسکونی حکمران زنجان به شمار می‌رفت.

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان

این عمارت در حال حاضر به نام موزه باستان‌شناسی زنجان شناخته می‌شود و در آن می‌توانید مومیایی‌های مردان نمکی با مو و ریش‌های بلند سپید که متعلق به دوران هخامنشی است را تماشا کنید.

موزه رختشویخانه

موزه رختشویخانه

  • نشانی: زنجان، خیابان سعدی، کوچه فرهنگ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با خودرو

موزه رختشویخانه بنای تاریخی زنجان است که در محل معروف به بابا جامال چوقوری (گودال باباجمال) در قلب بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته و دسترسی به بنای رخت‌شوی‌خانه از خیابان سعدی از طریق کوچه فرهنگ نیز امکان‌پذیر است.

موزه رختشویخانه

فضاهای این مجموعه را می‌توان به دو بخش مدیریت رخت‌شوی‌خانه شامل حیاط و قسمت مسکونی و فضای اصلی شستشوی رخت با چهار قسمت تقسیم کرد. حیاط محوطه‌ای است به‌شکل مربع و مستطیل به میزان ۴۰۰ مترمربع (۳۲×۱۲ متر) شامل درختکاری و فضای سبز و اعیانی آن در جبهه شمالی محوطه به مقدار ۶۰ مترمربع شامل دو اتاق و یک ورودی است که این ورودی فضاهای محوطه، سرایداری و محل شستشوی رخت را به همدیگر متصل می‌کند. طراحی و اجرای فضای داخلی و اصلی بنای رختشویخانه دورنمای بسیار زیبایی دارد و سالن آن با ۱۱ ستون به‌طور قرینه به دو قسمت تقسیم‌شده‌ است. این فضا از سالنی به عرض ۷٫۱۳ متر، طول ۶۲ متر و مساحت زیربنای ۸۵۰ مترمربع برخوردار است. فاصله ۱۱ ستونی که به‌طور قرینه سالن را به دو قسمت تقسیم کرده‌اند در جهت قرینه از چهار واحد حوضچه و مجاری آب در حدفاصل حوضچه‌ها تشکیل‌شده و حدود آن را سنگ‌های حجاری‌شده از جنس تراورتن از یکدیگر مجزا می‌کند.

مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان

مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان

  • نشانی: زنجان، خیابان فردوسی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با خودرو

مسجد حسینیه‌ی اعظم زنجان را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی ایران در ماه محرم دانست. این مسجد بعد از منا، دومین قربانگاه بزرگ جهان اسلام است. در روز هشتم ماه محرم تمامی هیئت‌های عزاداری از تمامی شهرها و روستاهای زنجان برای عزاداری وارد این حسینیه می‌شوند که هم حسینیه است و هم مسجد.

مسجد حسینیه‌ اعظم زنجان

 اهالی این استان و حتی استان‌های دیگر کشور نذورات خود را در روز هشتم محرم (شب تاسوعا) به این حسینیه اهدا می‌کنند. از دسته‌ی عزاداری حسینیه‌ی اعظم زنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین تجمع عزاداری امام حسین (ع) در ایران یاد می‌شود که به یاد و احترام برادر بزرگوار سیدالشهدا، حضرت ابوالفضل العباس (ع) برگزار می‌شود و این روز در تقویم سوگواری محرم زنجان «یوم الابوالفضل و یوم العباس» نامیده شده است.

مسجد خانم

مسجد خانم

  • نشانی: زنجان، خیابان امام، کوچه فخیم الدوله
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۴ دقیقه

مسجد خانم زنجان مربوط به دوره قاجاریه است. وجود مناره‌های قطور و کوتاه بر فراز سردر که دارای تزیینات بدیع آجر کاشی است و قابل‌مقایسه با مناره‌های مدرسه سپه‌سالار تهران است. تمامی شیوه‌های به‌کاررفته در معماری مسجد خانم منحصرا از خصوصیات معماری دوره قاجار است. برای مثال تزیینات پرکار بخش اعظمی از درب ورودی، سطوح فوقانی حجره‌های مشرف‌به میانسرا، نقوش هندسی موجود در آن‌ها و رنگ‌های استفاده‌شده در آن‌ها به بهترین شکل گویای معماری دوران قاجار است.

موزه نسخ خطی

موزه نسخ خطی

  • نشانی: زنجان، بلوار استقلال، رو‌به‌روی شهرداری ناحيه ۲، مقبره ميرزا مهدی
  • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۶ عصر
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو

موزه‌ نسخ خطی زنجان در آرامگاه میرزا مهدی قرار دارد. بنای آرامگاه، محوطه‌ای به وسعت ۷۰۰ مترمربع است که دارای یک ورودی زیبا با پلان پنج‌ضلعی است. در چهار ضلع ورودی سکوهای نشیمن دارد و بالای طاق‌نماهای شمال شرق و شمال غرب مقرنس‌های گچی به رنگ آبی داشت. آرامگاه از یک حیاط و ساختمانی در شمال آن تشکیل یافته است. ساختمان آرامگاه دارای دو ایوان ستون‌دار همسان در دو طرف ورودی و مجموعه فضاهایی در پشت ایوان‌ها است.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده ساعت حدود ۶ است، بهتر است برای استراحت و آماده شدن برای گردش روز بعد به محل اقامت خود بروید. گردش در روز دوم را به بازدید از جاذبه‌های طبیعی اختصاص می‌دهیم.

روز دوم

گردش روز دوم را ساعت ۸ از مجموعه تفریحی ائل داغی آغاز می‌کنیم.

مجموعه تفریحی ائل داغی

مجموعه تفریحی ائل داغی

  • نشانی: زنجان، شمالی‌ترین نقطه زنجان، دامنه کوه گاوازنگ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

مجموعه‌ تفریحی ائل داغی یکی از دوست‌داشتنی‌ترین مراکز تفریحی و گردشگری در شمال شهر زنجان، است که به گاوازنگ نیز شهرت دارد. این مکان در دامنه‌ی کوه گاوازنگ و در فاصله‌ی نسبتاً کمی از مرکز شهر قرار دارد و از امکانات رفاهی موردنیاز نیز برخوردار است.

سد گاوازنگ

سد گاوازنگ

  • نشانی: زنجان شمال زنجان، مجتمع تفریحی گاوازنگ
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با خودرو

سد گاوازنگ از جاذبه‌های طبیعی شهر زنجان به شمار می‌آید و در شمالی‌ترین نقطه شهر واقع شده است. این سد که در مجموعه تفریحی گاوازنگ یا ائل داغی قرار دارد، زیبایی دوچندانی به این مجموعه بخشیده است. سد خاکی گاوازنگ در تفرجگاه بزرگ زنجان «دهکده تفریحی گاوازنگ زنجان» در کنار دیگر تفریحات این مجموعه مانند لند مارک و چایخانه، رستوران پذیرایی، مجموعه بازی و تفریحی روباز، مجموعه ورزشی، پیست دوچرخه‌سواری قرارگرفته است.

سد تهم

سد تهم

  • نشانی: زنجان، ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۲۵ دقیقه با خودرو

سد تهم، در استان زنجان، در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان زنجان و در هشت کیلومتری پایین‌دست روستای تهم قرار دارد. محل احداث سد در فاصله حدود ۳۰۰ متری پایین‌دست، محل تقاطع رودخانه تهم و گله رود که تشکیل‌دهنده رودخانه سارمساقلو است، قرار دارد. این رودخانه یکی از شاخه‌های رود بزرگ قزل اوزون است.

آبشار شارشار

آبشار شارشار

  • نشانی: زنجان، شمال شرقی زنجان، منطقه تهم
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله با جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

آبشار شارشار در شمال شرقی شهر زنجان در میان سنگ‌های صخره‌ای قرار دارد که می‌توان از آن به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر یاد کرد. آبشار شارشار با قرارگیری در فاصله‌ی ۵ کیلومتری دریاچه‌ی سد تهم، موقعیت ایده‌آلی برای کوهنوردی و علاقه‌مندان به این رشته ایجاد کرده که به‌ویژه در فصول بهار و تابستان، بسیار دیدنی است.

پس از بازدید از جاذبه‌های طبیعی یادشده، ساعت یک است و پیشنهاد می‌شود برای استراحت و صرف ناهار به زنجان بروید.

پیشنهاد ناهار

رستوران سنتی

اگر قصد دارید تا ناهار را در محیطی سرسبز و آرام میل کنید، مجتمع تفریحی ائل داغی بهترین گزینه است و در فاصله کمتری از آخرین جاذبه قرار دارد. درصورتی‌که ترجیح می‌دهید به داخل شهر برگشته و ناهار را در زنجان میل کنید، پیشنهاد کجارو رستوران صدف، رستوران سنتی حاج داداش، رستوران دیزی سرای عابدینی و رستوران سنتی مشاهیر است.

پس از اختصاص دادن دو ساعت به ناهار و استراحت، بازدید را از ساعت ۳ ادامه می‌دهیم.

پل میر بها الدین

پل میر بها الدین

  • نشانی: زنجان، جاده زنجان به کردستان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه

پل میر بهاءالدین در شهرستان زنجان در محور جنوبی حومه شهر زنجان در مسیر زنجان به کردستان روی رودخانه زنجان رود قرار دارد. این پل توسط یکی از افراد مرفه شهر به نام حاج میرزا بهاءالدین زنجانی که از تجار معروف ناحیه خمسه بود در سال ۱۳۱۲ هجری قمری، ساخته شده است. این پل حدود ۱۰۰ متر طول دارد و عرض آن به ۷۰ متر می‌رسد. ارتفاع پل در بلندترین نقطه آن ۱۱ متر است و سه دهانه با طاق جناغی دارد که دهانه میانی از دو دهانه دیگر بزرگ‌تر است. این پل کاملا از آجر ساخته‌شده و در نمای داخلی بزرگ‌ترین طاق آن با خط معقلی، تاریخ ساخت آن همراه با عبارت «یاعلی» به‌صورت قرینه نقش شده است. در نزدیکی پل بهاءالدین منطقه‌ای به نام پارک زنجان‌رود قرار دارد که بازدید از آن خالی از لطف نیست.

پس از بازدید از پل میربهاالدین و گشت‌وگذار در فضای سبز این منطقه، کجارو پیشنهاد ویژه‌ای برای شما دارد. با توجه به پراکندگی جاذبه‌های طبیعی در منطقه زنجان و محدودیت زمان، برای استفاده هرچه بهتر از زمان بازدید از جاذبه‌های بکر، بازدید از غار کتله خور را به شما پیشنهاد می‌کنیم. غار کتله خور در مسیر بازگشت قرار دارد و باید بخشی از مسیر را از جاده فرعی طی کنید، ولی بازدید از این غار منحصربه‌فرد ارزش حدود یک ساعت و ۴۰ دقیقه رانندگی بیشتر را دارد.

اگر در مسیر بازگشت از سلطانیه به‌سمت جاده غار کتله خور حرکت کنید، باید ۱۰۳ کیلومتر را طی کنید.

غار کتله خور

غار کتله خور

غار کتله خور در ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، در نزدیکی شهر کوچک گرماب واقع شده است. مسیر متداول برای بازدید از این جاذبه طبیعی جاده زنجان به خدابنده (قیدار) در امتداد زرین‌آباد به گرماب است.

غار کتله خور

این غار از سه طبقه تشکیل‌شده و دارای تونل‌های فرعی، استلاکتیت‌ها و استلاکمیت‌ها و ستون‌های بسیار در گذرگاه‌های اصلی است و قندیل‌های مخروطی آویزان از سقف‌ها در اثر داشتن ناخالصی‌ها، رنگ‌های متنوع به خود گرفته‌اند. آن‌ها که ترکیبات به‌همراه نداشته یا کمتر دارند، به‌صورت بلورهای شیشه‌ای بسیار شفاف مشاهده می‌شوند.

غار کتله خور

غار کتله خور از نظر قدمت تقریبا هم‌سن غار علیصدر همدان است، البته از دو جهت باهم تفاوت دارند. یکی اینکه غار علیصدر همدان غاری است کاملا آبی، اما غار کتله خور زنجان غاری است تقریبا خشک.

دوم اینکه آهک‌های غار کتله خور نسبت به آهک‌های غار علیصدر بسیار خالص‌تر است که عاملی برای زیباتر شدن غار است، چراکه خالص بودن آهک‌ها موجب شفافیت آن‌ها و در نتیجه عبور نور از قندیل‌ها می‌شود.

غار کتله خور

در حال حاضر این غار به سه بخش فرهنگی، تفریحی و ورزشی تقسیم‌ شده است؛ بخش ورزشی آن تنها مورد استفاده غارنوردان و صخره‌نوردان قرار می‌گیرد، حدود ۴ کیلومتر است که البته هنوز انتهای آن کشف نشده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه