کتابخانه هاسکل؛ کتابخانه‌ای در مرز کانادا و آمریکا

سعید شاعری
سعید شاعری پنجشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
کتابخانه هاسکل؛ کتابخانه‌ای در مرز کانادا و آمریکا

کتابخانه هاسکل، کتابخانه‌ای است که دقیقا روی مرز دو کشور آمریکا و کانادا قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا این مجموعه ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد.

اگر از در  کتابخانه هاسکل که واقع در ورمونت  آمریکا است، وارد ساختمان شوید و به سمت قفسه‌های کتاب بروید، دیگر در آمریکا نخواهید بود! حالا شما در کبک کانادا هستید. ساختمان مجموعه کتابخانه‌ی آزاد هاسکل «The Haskell Free Library» و خانه اپرا دقیقا روی مرز ایالات متحده آمریکا و کانادا بنا شده است. قرار گرفتن مجموعه در این مکان غیرمعمولی اتفاقی نبوده و با علم بر مرزی بودن این نقطه ساخته شده است.

سیز

این کتابخانه توسط فردی به نام مارتا هاسکل «Martha Stewart Haskell» و فرزندش کلونل استوارت هاسکل به عنوان یادبودی از همسر مرحوم مارتا، یعنی کارلس ساخته شده است. مارتا اصالتا اهل کانادا بود و کارلوس آمریکایی. زیبایی کار آن ها در این بود که محموعه‌ای ساختند که اتحاد و همدلی دو کشور را زیر یک سقف واقعی یا همان کتابخانه و خانه‌ی اپرا به نمایش می‌گذارد. جالب است بدانید که روند پیشرفت و کار این ساختمان توسط ناظران هر دو کشور کنترل می‌شد.

صثی

قرار گرفتن کتابخانه‌ی هاسکل در مرز آمریکا و کانادا مسبب اتفاقات جالبی شده است. مثلا از آنجایی که کتاب‌ها و میز‌های مطالعه در قسمت کانادایی مجموعه هستند، اما ورودی از قسمت آمریکایی است، به این ساختمان لقب تنها کتابخانه‌ی بدون کتاب آمریکا را داده‌اند. همچنین استیج خانه‌ اپرا در قسمت کانادایی است و صندلی‌های سالن در بخش آمریکایی قرار گرفته که به آن تنها خانه اپرای بدون استیج ایالت متحده می‌گویند.

صث

مجموعه هاسکل هدیه‌ای به هر دو کشور بود، اما نکته جذاب ماجرا اینجا است که تمام مسیر اطراف ساختمان فنس‌کشی شده است. یعنی اگر کسی قصد عبور از این مسیر برای رفتن به کبک کانادا از آمریکا را داشته باشد، باید حتما از این کتابخانه بازدید کند.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه