نصب برج «بدون دود» در پارک جوردانای کراکوف

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
نصب برج «بدون دود» در پارک جوردانای کراکوف

برای دیدن برج «بدون دود» روزیگارد، سری به پارک جوردانا بزنید که ذرات دود را از هوای اطراف خود می‌مکد و هوا را تمیز می‌کند.

استودیوی روزیگارد - آزمایشگاه طراحی اجتماعی هلندی که متعلق به دان روزیگارد، هنرمند نوآور است، پروژه‌ی «بدون دود» را در کراکوف راه‌اندازی کرده است. این برج، بخشی از ابتکار عمل او  برای ایجاد هوای پاکیزه در فضاهای عمومی  است و می‌تواند تا ۳۰۰۰۰ مگاوات هوا را در هر ساعت تصفیه کند، اما مصرف برق آن بیشتر از یک دیگ بخار نیست. هدف این پروژه، ترکیب فناوری با هنر است. دان روزیگارد به خبرنگاران گفت:

این پروژه هیچ ربطی به خرید یک ساعت رولکس یا یک ماشین جدید ندارد؛ این‌ها دیگر از مد افتاده‌اند؛ مد جدید امروز هوای پاک است. به همین دلیل است که این برج ساخته شد. لازم نیست که بلیط بخرید، این برج مربوط به همه است.

هوای پاک

هوای پاک تنها ویژگی مهم این برج ۷ متری نیست. پس از جمع‌آوری و متراکم‌سازی ذرات دود، آن‌ها به جواهری مانند یک حلقه تبدیل می‌شوند که آن‌ها هم به وسیله‌ی همین استودیو ساخته می‌شوند. شما می‌توانید این حلقه‌ها را از وب‌سایت استودیو بخرید. حتی چند زوج از این نمادهای زیست محیطی به عنوان حلقه‌ی عروسی استفاده کرده‌اند!

هوای پاک

مهندسی این برج توسط دانشگاه صنعتی آیندهوون انجام شده و تا به حال، سفرهای موفقی به هلند و چین داشته است. شما این برج را که راهی برای بهره‌مند شدن خانواده‌ها از هوای پاک در محیط باز است، در پارک‌ها و فضاهای عمومی خواهید دید. حالا، کراکوفی‌ها می‌توانند از هوای پاک پارک جوردانا که ۵۵ تا ۷۵٪ پاک‌تر از بقیه‌ی بخش‌های شهر است، استفاده کنند.

اگر شما در کراکوف زندگی می‌کنید، به پارک جوردانا بروید تا این تاسیسات مهم را ببینید. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، به زودی این برج را در پارک‌ها و شهرهای زیادی در همه جای دنیا خواهیم دید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه