غواصی بین میلیون ها عروس دریایی؛ پالائو

سعید شاعری
سعید شاعری جمعه، ۱۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۰
غواصی بین میلیون ها عروس دریایی؛ پالائو

عروس‌های دریایی علی‌رغم زیبایی و ظرافت خیره‌کننده خود، معمولا برای افرادی که در آب‌های آزاد شنا یا موج‌سواری می‌کنند، مشکل‌ساز می‌شوند. اما دریاچه‌ی پالاو «palau» اینگونه نیست.

شدت نیش عروس‌های دریایی بسیار متفاوت است. اغلب آن‌ها موجب درد فوری، تحریک و قرمزی پوست می‌شوند. برخی گزش‌های عروس دریایی ممکن است سبب بیماری‌های سیستمیک شوند. و در مواردی نادر مرگبار هستند. ولی دریاچه پالاو بسیار متفاوت است. با خیال راحت بین میلیون‌ها عروس دریایی شنا کنید، بدون اینکه خطری شما را تهدید کند؛ بله! میلیون‌ها عروس دریایی!

صثب

دریاچه عروس دریایی را در ساحل جزیره‌ی سنگلاخی و خالی از سکنه «Koror» پالاو پیدا کنید. عکس‌ها واقعی و البته کمی ترسناک است. اما خوشبختانه هیچ خطری در کار نیست. چرا که این نوع از موجودات زیبا هیچ گونه سلاح دفاعی برای مقابله با متجاوزین قلمرو خود ندارند. البته نوعی نیش بسیار ضعیفی دارد که پوست انسان اصلا آن‌ را حس نمی‌کند که این خبر خوبی برای غواصان است. 

تعداد بسیار بالای این موجودات به گونه‌ای است که انگار کسی با هدف قبلی موجبات تولید مثل زیاد این عروس های دریایی را برای جذب توریست به دریاچه را فراهم کرده است. که این گونه نیست! دریاچه منحصر به فرد عروس ‌های دریایی کاملا طبیعی است و بدون دخالت انسان ها به وجود آمده است. 

«Jellyfish Lake» یا همان دریاچه عروس دریایی یکی از ۷۰ دریاچه آب شور جنوب اقیانوس آرام است که زمانی به اقیانوس متصل بودند و بعد‌ها بر اثر اتفاقات طبیعی جدا شد. متاسفانه در سال‌های اخیر جمعیت عروس‌های دریایی به‌طور قابل توجهی کم شده است. اما چرا؟

غواصان دریاچه با توجه به تجربه و مشاهدات خود می‌گویند:

گرم شدن آب اقیانوس موجب شوری بیشتر آب دریا شده و در نتیجه کار را برای تولید مثل عروس‌های دریایی سخت کرده است.

حهت

با این وجود هنوز امید بازگشت به شرایط اولیه تولید مثل وجود دارد. دانشمندان بر این باور هستند اگرچه مشکل زیستی دریاچه در ۶۵ سال گذشته به بیشترین مقدار خود رسیده است، اما اگر وضعیت بهبود یابد، عروس دریا قطعا جمعیت خود را دوباره به دوران اوج خود می‌رساند. کاهش جمعیتی که ما از آن صحبت می‌کنیم، برای بازدیدکنندگان جزیره ملموس نخواهد بود و آن‌ها همچنان خود را غرق در انبوهی از عروس دریایی می‌بینند.

.مخ

شاید این دریاچه از مهم‌ترین مراکز گردشگری ناحیه نباشد، اما یکی از مقاصد توریستی پالاو هست. به هر حال اگر اهل غواصی در آب‌های گرم هستید، سفر به این دریاچه را از دست ندهید! قطعا غواصی بین میلیون‌ها عروس دریایی لذت‌بخش خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه