پلمب ورودی دوم شهر زیرزمینی نوش آباد

سیامک احدی
سیامک احدی چهار شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۵
پلمب ورودی دوم شهر زیرزمینی نوش آباد

آب‌انبار مرکزی نوش آباد که ورودی مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد است، در آستانه نوروز در حالی که باید بیش از پیش پذیرای گردشگران داخلی و خارجی باشد، پلمب شد.

«ابوالفضل رافعی» رییس شورای اسلامی شهر نوش‌آباد گفت:

اداره اوقاف و امور خیریه آران و بیدگل به اعتبار اینکه آب‌انبارها وقف است و در مالکیت این اداره است، ادعای دریافت اجاره به مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال دارد و چون این اجاره پرداخت نشده، با رای دادگاه نسبت به پلمب آب‌انبار مرکزی اقدام کرده است.

رافعی افزود:

این اقدام در حالی انجام شد که گردشگرانی از سوئد و گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی مشغول بازدید از این مجموعه بودند.

وی ادامه داد که برای بازگشایی این مجموعه از طریق مجاری قانونی مشغول پیگیری هستیم، اما انتظار است که با توجه به فرارسیدن ایام نوروز، دستگاه‌های مسئول مثل فرمانداری و میراث فرهنگی آران و بیدگل، اقدام لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه آب‌انبارهای مخروبه نوش‌آباد در سال ۱۳۸۳ از محل اعتبارات شهرداری، میراث فرهنگی و کمک‌های شهروندان پاکسازی و مرمت شده و سازمان اوقاف و امور خیریه هیچ اقدامی در این خصوص نکرده است، گفت:

ضمن پیگیری از مراجع قانونی، در مکاتبه‌ای با دفتر مقام معظم رهبری در این مورد استفتا کرده‌ایم.

به گفته رافعی بر اساس ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها، شهرداری‌ها می‌توانند برای تامین احتیاجات شهری از قبیل باغ‌های عمومی، تاسیسات آب و برق و نظایر آن که به‌منظور اصلاحات شهری و رفع نیازمندی های عمومی است تمام یا قسمتی از اراضی یا املاک یا ابنیه واقع در محدوده شهر را به تصرف شهرداری درآورند.

شهر زیرزمینی واقع در شهر نوش‌آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل که در مجموعه تاریخی چاله سی شهری قرار دارد. این مجموعه دارای قدمت ۱۵۰۰ ساله است و به دوره ساسانیان مربوط می‌شود. این شهر زیرزمینی ساختارهای متراکم، پیچیده و گسترده‌ای چون دالان‌های باریک تودرتو و اتاق‌هایی با ابعاد کوچک است. مجموعه اویی در زیر بافت قدیم شهر نوش‌آباد شکل گرفته و تا سطح کنونی شهر نیز گسترده شده است. وسعت این شهر به‌دلیل ارتباط میان محلات و حفاظت از جان و مال مردم در مواقع ناامنی زیاد بوده و در دو سطح افقی و عمودی گسترش یافته‌است. این معماری در شهر نوش آباد با واژه «اویی» نامیده می‌شود.

مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد که در سال ۱۳۸۳ کشف شد، به شماره ۱۵۸۱۶ و در سال ۱۳۸۵ در فهرست آثار ارزشمند ملی ثبت شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه