اولین هتل انرژی مثبت جهان، بالاتر از مدار شمالگان

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۵
اولین هتل انرژی مثبت جهان، بالاتر از مدار شمالگان

هتل سوارت، با نمایی خیره‌کننده، مصرف سالانه‌ی انرژی خود را در مقایسه با یک هتل مدرن، ۸۵٪ کاهش می‌دهد.

سوارت، اولین هتل انرژی مثبت در جهان است که قرار است در سال ۲۰۲۱ افتتاح شود. ساخت هتلی در چنین محیط پر ارزشی، مسئولیت‌های بزرگی را با خود به همراه می‌آورد. به همین دلیل است که «Snøhetta»، شرکت مسئول طراحی سوارت، این اطمینان را می‌دهد که زیبایی طبیعی سایت را حفظ خواهد کرد. این هتل، هتلی با انرژی مثبت ست که از یک طراحی نفیس و پایدار بهره می‌برد که مادر طبیعت را نیازارد.

هتل

سوارتی، هتلی است که انرژی مورد نیاز خود را تولید می‌کند و حداقل تاثیر منفی را بر محیط زیست می‌گذرد.

سوارت در پایین یخچال سوارتیزن ساخته شده که در محدوده‌ی شهری «Meløy» در شمال نروژ و درست در بالای مدار شمالگان واقع شده است. هتل از فاصله‌ی دور مثل یک یوفو به نظر می‌رسد که در یک دریاچه‌ی کریستال شفاف فرود آمده است، اما این نوع طراحی یک دلیل موجه دارد. ساختار دایره‌ای شکل آن، منظره‌ای پانوراما از آبدره ایجاد می‌کند و حتی سخت‌گیرترین اینستاگرامرهای جهان را هم قطعا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سوارت، هتلی منحصربه فرد است که از قطب‌های چوبی مقاوم در برابر آب و هوا ساخته شده است. برای رسیدن به آن باید از قایق استفاده کرد و قرار است در آینده، از شاتل‌های قایقی برای حمل و نقل بین هتل و شهر استفاده شود که این نوع قایق‌ها، از انرژی‌های طبیعی برای حرکت استفاده می‌کنند.

زنول خان، مدیر پروژه‌ی سورات می‌گوید:

طبیعت قطب شمال، خیلی شکننده و بی‌نظیر است. ما باید به زیبایی طبیعی این سایت احترام بگذاریم و آن چیزی که به سوارتیزن، به عنوان یک جاذبه‌ی دیدنی، جذابیت بخشیده است را خراب نکنیم.

هتل

ستون‌ها و راهروهای منتهی به هتل به صورت تفرجگاه‌های ساحلی توسعه یافته‌اند تا برای قدم زدن‌های تابستانی مناسب باشند. در زمستان هم از این ستون‌ها می‌توان برای نگه داشتن قایق‌ها و کایاک‌ها استفاده کرد تا نیاز به گاراژ و فضای ذخیره‌سازی اضافی نباشد.

استاندارد Powerhouse

اصطلاح «پاورهاوس» برای توصیف ساختمان‌های به اصطلاح «خانه‌های انرژی مثبت» استفاده می‌شود که با همکاری پاورهاوس ساخته شده‌اند. «خانه‌های انرژی مثبت»، ساختمان‌های مولد انرژی هستند که طی یک دوره‌ی ۶۰ ساله، انرژی تجدیدپذیرتری نسبت به کل انرژی مورد نیاز برای حفظ عملیات‌های نظیر به نظیر تولید خواهند کرد.

پاورهاوس، یک پروژه‌ی همکاری بین «Snøhetta»، «Entra»، «Skanska»، «ZERO Emission Resource Organisation» و «Asplan Viak» است.

هتل

نمای این هتل از ساختمان در مقابل تابش خورشید در تابستان محافظت می‌کند و هر گونه نیاز به خنک‌کنندگی مصنوعی را از بین می‌برد.

برای برآورده‌سازی استاندارد پاورهاوس، چند طرح جدید و نوآورانه ساخته شد. به عنوان مثال، معماران نقشه‌برداری‌های وسیعی از چگونگی رفتار تابش خورشید انجام دادند و نتیجه آزمایش‌ها، پیش‌فرض مهم مربوط به طراحی دایره‌ای هتل را شکل داد.

اتاق‌های هتل، رستوران‌ها و تراس‌ها طوری در کنار هم قرار گرفته‌اند تا انرژی خورشید را در طول روز و فصول مختلف به حداکثر برساند. علاوه بر این، سقف آن با پانل‌های خورشیدی نروژی پوشانده شده که با انرژی آبی خالص تولید شده است تا اثرات کربن را کاهش دهد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه