اروپایی ها به دنبال چاره ای برای حل مشکل ازدحام بیش از حد گردشگران

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۰
اروپایی ها به دنبال چاره ای برای حل مشکل ازدحام بیش از حد گردشگران

قطب‌های گردشگری پرطرفدار اروپا به دنبال روش‌های جدیدی برای مقابله با مشکل «ازدحام گردشگری» می‌گردند.

شهرهایی مانند ونیز، دوبرونیک و بارسلون تلاش می‌کنند تا راه حلی برای مدیریت جمعیت زیادی پیدا کنند که روزانه و با استفاده از پروازهای ارزان قیمت و کشتی‌های کروز به آن‌جا وارد می‌شوند. این شهرها از برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و تبلیغات اتوبوسی برای مقابله با ازدحام بیش از حد جمعیتی که باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم محلی و گردشگران شده‌اند، کمک گرفته‌اند.

طبق آمار UNWTO، نگرانی‌های امنیتی در ساحل‌های مصر و ترکیه بالا رفته است و افزایش پروازهای ارزان قیمت باعث رشد بیش از ۱۰ درصدی ورودی گردشگران بین المللی به کشورهایی مانند اسپانیا و کرواسی، نسبت به سال‌های گذشته شده است.

ماتو فرانکوویچ، شهردار دوبرونیک، در ITB برلین گفت:

نقاط گردشگری که دچار شلوغی بیش از اندازه‌ی گردشگران شده‌اند، مراکز موفقی هستند؛ اما مرز نازکی بین موفقیت و شکست وجود دارد.

اما این شهرها، به جای محدود کردن تعداد بازدیدکنندگانی که برای رزرو هتل و خرید غذا و سوغاتی هزینه می‌پردازند، دنبال راه‌های جدیدی می‌گردند تا موج گردشگران را از محبوب‌ترین اماکن گردشگری به مناطق دیگر هدایت کنند. بارسلون در حال برنامه‌ریزی روی یک اقدام مشترک با مناطق حومه‌ی شهری است تا بتواند گردشگران را به مکان‌های دیگری غیر از معروف‌ترین سایت‌های شهر، مانند کلیسای «ساگرادا فامیلیا» یا «بولوارد لاس رامبلاس» (Boulevard Las Ramblas)، بفرستند.

شهر نیویورک، کمپینی راه‌اندازی کرده است تا گردشگران را تشویق کند تا مناطقی فراتر از منهتن و مجسمه‌ی آزادی را برای گردش انتخاب کنند. این شهر همچنین تلاش می‌کند تا با برگزاری رویدادهایی مانند هفته‌ی رستوران نیویورک و هفته‌ی برادوی، بازدیدکنندگان بیشتری را در ماه‌های ژانویه و فوریه که زمان اوج گردشگری است، اغوا کند.

رونق صنعت سفرهای تفریحی هم یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی است که برای این شهرها به وجود آمده است. کشتی‌های کروز در دوبرونیک چندین هزار مسافر را به صورت روزانه به این شهر منتقل می‌کند و باعث شلوغ و پر جمعیت شدن خیابان‌های شهر شده است. این شهر تلاش می‌کند تا مانع از ورود کشتی‌هایی شود که در طول هفته به صورت مرتب به شهر می‌آیند. مقامات شهری می‌خواهند که ۱۰ کشتی به طور همزمان وارد بندر نشوند.

بعضی از شرکت‌های مسافرتی نیز نقش مهمی در جنگ علیه ازدحام گردشگران به عهده گرفته‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه