جشنواره شکوفه های گیلاس ژاپن در فروردین ۹۷

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
جشنواره شکوفه های گیلاس ژاپن در  فروردین ۹۷

همان‌طور که ژاپن در رباتیک، سوشی و آسمان خراش‌ها در دنیا مشهور است، شکوفه‌های گیلاس آن‌ها نیز زبان زد مردم جهان است؛ بنابراین این فستیوال زیبا که در فروردین ماه برگزار می‌شود را از دست ندهید.

فصل بهار در ژاپن بسیار زیبا و باورنکردنی است. جشنواره شکوفه‌های گیلاس ژاپن تداعی‌گر فرهنگ ژاپنی‌ها است. فستیوال شکوفه‌های گیلاس ژاپن از اواخر مارس تا اواسط آوریل (۲۹ اسفند تا ۲۱ فروردین) در توکیو برگزار می‌شود.

فستیوال شکوفه گیلاس ژاپن

این شکوفه‌های زیبای گیلاس که به اسم ساکورا شناخته می‌شوند، توجه تعداد زیادی تماشاگر خارجی و محلی را به خود جذب می‌کنند. رنگ زیبای شکوفه‌های صورتی در سرتاسر شهر پخش می‌شود و مردم این رویداد بزرگ را جشن می‌گیرند و آن را سمبل فرهنگ ژاپنی‌ها می‌دانند. تصور بهار ژاپن بدون این شکوفه‌ها غیرممکن است.

فستیوال شکوفه گیلاس ژاپن

هانامی یک سنت قدیمی ژاپنی‌ها است که در آن به استقبال بهار می‌روند و جشن سالانه‌ای در پارک‌ها و سراسر حومه شهر ژاپن برگزار می‌کنند که به عنوان جشنواره شکوفه‌های گیلاس نیز شناخته می‌شود؛ در این جشنواره مردم به زیر درخت شکوفه‌های گیلاس می‌روند، غذا و نوشیدنی می‌خورند و همراه ترانه‌های زیبا از طبیعت زیبای ساکورا لذت می‌برند. هانامی در لغت به معنای بازدید از گل‌ها است، اما به طور کلی به معنی بازدید از شکوفه‌های گیلاس است. قدمت این جشن‌ها به هزاران سال پیش بازمی‌گردد، زمانی که اشراف‌زاده‌ها به شکوفه‌های گیلاس نگاه می‌کردند، لذت می‌بردند، از آن‌ها الهام می‌گرفتند و شعر می‌سرودند.

فستیوال شکوفه گیلاس ژاپن

جشن‌ها در روز آغاز می‌شود و تا شب ادامه دارد. این فستیوال هر ساله با توجه به زمان روییدن این شکوفه‌ها در زمان‌های متفاوتی برگزار می‌شود.

در این جشن‌ها نوشیدنی‌های سنتی، چای و غذاهای فصلی سرو می‌شود و مردم مانند اینکه به پیک‌نیک رفته‌اند، به گذراندن اوقات خود در زیر درختان می‌پردازند. گاهی مردم غذاهای خانگی می‌پزند و با خود می‌آورند یا از بیرون تهیه می‌کنند تا زمان بیشتری را در این طبیعت زیبا بگذرانند.

فستیوال شکوفه گیلاس ژاپن

از آنجایی که هزاران نفر برای بازدید از این پارک‌های زیبا می‌آیند، گاهی برای پیدا کردن مکان مناسب بین بازدیدکنندگان رقابت به وجود می‌آید و بسیاری از آن‌ها از اوایل صبح برای پیدا کردن یک مکان دنج و مناسب به پارک‌ها می‌آیند. اگر به مکانی رفتید که ازدحام جمعیت شما را آزار داد، سعی کنید به پارک‌های اطراف بروید، قطعا می‌توانید مکانی آرامی بیابید و از این شکوفه‌های زیبا لذت ببرید. اگر در مواردی به یکی از جشن‌ها دعوت شدید، سعی کنید قبل از رفتن با آداب سلام کردن و نوشیدن در ژاپن آشنا شوید.

اهمیت نمادین شکوفه‌های گیلاس

از آنجایی که شکوفه‌های گیلاس زیبا و زودگذر هستند و اغلب بیش از دو هفته طول نمی‌کشند، به دلیلی زیبایی منحصربه‌فردشان نمادین هستند. ژاپنی‌ها شکوفه‌های گیلاس را در اغلب آثار هنری و حتی خال‌کوبی‌ها به تصویر می‌کشند.

فستیوال شکوفه گیلاس ژاپن

شکوفه‌های پرطرفدار ژاپنی

محبوب‌ترین گونه درخت گیلاس ژاپنی (ساکورا) در سراسر کشور یافت می‌شود. آن را بعضی یوشینو می‌نامند. با این حال، این بدین معنا نیست که شما می‌توانید گل‌ها را هر جا که در طول فصل بهار می‌روید، ببینید. به همین دلیل درختان ساکورا در زمان‌های مختلف در سراسر ژاپن شکوفا می‌شوند، اما دوران شکوفایی یوشینو معمولا کوتاه است.

فستیوال شکوفه گیلاس ژاپن

گل‌های باشکوه، جاذبه اصلی جشنواره شکوفه‌های گیلاس هستند، اما انواع هنرهای نمایش سنتی ژاپنی نیز برای جلب مردم در کنار آن‌ها برگزار می‌شود. سعی کنید جشن چای زیر درختان گیلاس را از دست ندهید، تجربه‌ای خاطره‌انگیز است. سرگرمی‌های زیادی در آنجا موجود است: غذاها و سوغاتی‌های مختلفی مانند: صنایع دستی منطقه‌ای و غذاهای محلی به فروش می‌رسد.

شکوفه‌های گیلاس در سایر نقاط جهان

فستیوال شکوفه گیلاس ژاپن

درست است که در همه کشورها در سرتاسر جهان شکوفه‌های گیلاس می‌رویند، اما مسلما هیچ جای جهان این رویداد را به این بزرگی جشن نمی‌گیرند. در کشورهای چین، کره و تایوان نیز مراسم هانامی برگزار می‌شود، اما نه به بزرگی این جشن در ژاپن. در سراسر اروپا و آمریکا جشن‌های کوچکی برگزار می‌شود. سعی کنید از مکان‌هایی در ایالات متحده که از این جهت شناخته‌شده‌اند؛ از جمله واشنگتن دی سی، شهر پایتخت میزبان جشنواره ملی شکوفه‌های گیلاس، بازدید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه