ثبت ملی شدن ساختمان صدا و سیمای مرکز خلیج فارس

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر سه شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۰
ثبت ملی شدن ساختمان صدا و سیمای مرکز خلیج فارس

ساختمان صدا و سیمای مرکز خلیج فارس در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

اشکان مختاری، معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان امروز سه‌شنبه ۲۲ اسفند گفت:

در جلسه شورای ثبت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، که روز چهارشنبه گذشته برگزار شد، ساختمان صدا و سیمای مرکز خلیج فارس با اکثریت آرا در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او ضمن اشاره به طراحی و اجرای مجموعه ساختمان رادیو و تلوزیون بندرعباس در سال ۱۳۴۷ و به سفارش سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران، بیان کرد:

طرح کلی ساختمان برگرفته از معماری سنتی است که در واقع به‌گونه‌ای تفسیر نو از معماری بومی منطقه شکل گرفته است.

وی افزود:

معمار طراح مجموعه پس از بازدید از بندرعباس و مواجهه با خانه‌های محلی به‌نام کپر که به حالت استوانه سنگی با پوشش نیمه مخروطی ساخته شده با شاخه‌های خشک درختان خصوصا برگ درخت خرما و برکه‌های آب (آب انبار) با سقف‌های نیم کروی و گنبدی شکل، تصمیم گرفت با توجه به اقلیم منطقه، بهترین الگو برای ساختمان صدا و سیما، معماری بومی و سنتی شهر است.

مختاری بیان کرد که بنای یاد شده قرار بود در گرم‌ترین ماه‌های سال در بندرعباس (تیر و مرداد) با درجه حرارت بین ۴۵-۵۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت ۹۰% در مدت ۶۰ روز به بهره‌برداری برسد.

او همچین اضافه کرد:

طراح بنا، زمان کافی برای اقدام به طراحی و سپس شروع عملیات اجرایی را نداشت و به همین دلیل ساختمان‌ها بدون طراحی اولیه و برداشت از معماری منطقه در ۴ شیفت کاری انجام شد و پس از کامل شدن نقشه‌های آن تهیه شد.

وی اضافه کرد:

از ویژگی بارز این اثر می‌توان به برنده شدن آن به‌دلیل توجه به ویژگی‌های معماری منطقه و زمینه در مسابقه معماری آقاخان اشاره کرد.

ساختمان صدا و سیمای مرکز خلیج فارس تحت مالکیت و جزو دارایی دولت بوده و در اختیار صدا و سیمای مرکز خلیج فارس است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه