چگونه در سفرهای جاده ای سالم بمانیم؟

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۰۵
چگونه در سفرهای جاده ای سالم بمانیم؟

آنفولانزا، دل درد، مشکلات تنفسی و سایر بیماری‌ها بسیار آزاردهنده هستند، اما اگر این بیماری‌ها در سفر به سراغ شما بیایند، مشکلات شما دوچندان می‌شوند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۶ به‌روزرسانی شده است.

بیماری در سفر به‌خصوص در سفرهای جاده‌ای می‌تواند سفر شما را تلخ کند و شما را درگیر چالش‌هایی کند که برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده‌اید. زمانی که شما به دور از خانه خود هستید و از مکان استراحت همیشگی‌تان دور می‌شوید، درگیر شدن با یک بیماری می‌تواند اوقات‌تلخی را برای شما ایجاد کند. در این مطلب شما را راهنمایی می‌کنیم تا در سفر دچار بیماری‌ها و ویروس‌های مختلف نشوید و از سفر خود کاملا لذت ببرید.

آب

آب آشامیدنی سالم برای سلامت در سفر جاده ای

جالب است بدانید هیچ راهی بهتر از نوشیدن آب کافی برای حفظ سلامت در سفرهای جاده‌ای نیست، البته باید بدانید که تمیزی و منبع آبی که می‌نوشید، اهمیت زیادی دارد. از نوشیدن آب با یخ بپرهیزید و از پلمپ سر بطری آب‌هایی که خریداری می‌کنید، اطمینان حاصل کنید.

غذا

استفاده از غذای خانگی برای سلامت در سفر جاده ای

از خوردن غذا و گوشت‌های نیم‌پز و خام بپرهیزید. سعی کنید از فروشندگان خیابانی و رستوران‌های بین‌راهی که لوله‌کشی داخلی و امکانات شست‌و‌شوی دست را ندارند، خرید نکنید. سبزی‌ها و میوه‌های تازه را با آب و ضدعفونی‌های مناسب شست‌و‌شو دهید. اگر مطمئن نیستید که یک غذا چقدر مانده است، از خوردن آن پرهیز کنید.

شستن دست‌ها

شست و شوی دستها برای سلامت در سفر جاده ای

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های مسری شست‌و‌شوی دست‌ها به‌طور مکرر است. دستان خود را قبل از خوردن غذا و بعد از دست زدن به پول یا اقلام فروشگاه‌ها و مکان‌های عمومی شست‌و‌شو کنید. سعی کنید به‌همراه خود ژل‌های ضدعفونی و دستمال‌کاغذی به‌همراه ببرید؛ در برخی از مکان‌ها این موارد وجود ندارند.

جلوگیری از بیماری‌های حشرات و حیوانات

جلوگیری از نیش حشرات برای سلامت در سفر جاده ای

تا جایی که امکان دارد، لباس‌های بلند و پیراهن‌های آستین‌دار بپوشید، به‌خصوص در مناطقی که مالاریا و بیماری دنگ شایع است. مواد ضد حشرات با خود به‌همراه ببرید و به‌صورت مکرر استفاده کنید. در مناطقی که خطر نیش حشرات وجود دارد، زیر پشه‌بند بخوابید و هر شب قبل از خواب محیط داخل را چک کنید و حشرات را خارج کنید.

برنامه‌ریزی و خواب

برخورداری از خواب کافی برای سلامت در سفر جاده ای

هنگامی‌که به مسافرت‌های طولانی و عبور از چندین منطقه زمانی می‌پردازید، سعی کنید فعالیت‌های خود را متناسب با آن منطقه‌ای که هستید تنظیم کنید. برای مثال اگر صبح حرکت می‌کنید و به مقصد خود هم صبح می‌رسید، سعی کنید تا نزدیک شب نخوابید و بیدار بمانید، اما اگر به مقدار زیادی احساس خستگی می‌کنید، سعی کنید فقط برای دو ساعت استراحت کنید و بخوابید، سپس بیدار شوید و دوش بگیرید و به فعالیت‌های خود بپردازید. این‌گونه زمان بیشتری برای لذت بردن خواهید داشت. برای رفع خستگی کامل و احساس نشاط نیاز به هشت ساعت خواب مفید دارید؛ سعی کنید در مسافرت آن را از دست ندهید.

کرونا

همه‌گیری ویروس کرونا، تاثیری غیرقابل‌انکار بر حوزه سفر و گردشگری داشته است. سفرهای جاده‌ای با اتومبیل شخصی ، محیطی خصوصی را برای مسافران رقم می‌زند؛ اما به‌دلیل پیمودن ساعات طولانی در جاده و لزوم استفاده از رستوران‌ها و سرویس‌های بهداشتی عمومی، ویروس کرونا در کمین افراد است.

بنابراین رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شست‌‌وشوی مداوم دست‌ها ضروری است؛ گرچه هوشمندانه‌ترین کار، ماندن در خانه و پرهیز از سفر در این دوران تلقی می‌شود.

در نهایت، آماده بودن

حتی کسانی که در سفر بسیار مهارت دارند و اطلاعات کافی دارند، ممکن است در سفر دچار بیماری شوند؛ اما سعی کنید نکات گفته شده در بالا را رعایت کرده و قبل از سفر حتما بیمه مسافرتی تهیه کنید. سفر ایمن‌تر لذت بیشتری به شما می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع trip.ustia

دیدگاه