اعلام شرایط جدید فروش ارز مسافرتی

سیامک احدی
سیامک احدی دوشنبه، ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
اعلام شرایط جدید فروش ارز مسافرتی

عرضه دلار و یورو محدود به امور مسافرتی شد و فروش این دو ارز صرفا با ارائه مدارک سفر امکان‌پذیر است.

فروش ارز به متقاضیان در بازار ارز بر اساس شرایط جدیدی انجام می‌شود، شرایطی که فروش ارز را با محدودیت بیشتری همراه کرده است. افزایش تقاضا برای خرید ارزهای عمده یعنی دلار آمریکا و یورو در بازار آزاد و همزمانی آن با روزهای پایانی سال و افزایش سفرهای خارجی، سبب سیاست‌گذاری برای محدودسازی عرضه این ارزها به امور مسافرتی شد.

صرافی

بر اساس آنچه صرافی‌ها بر روی تابلو اعلان قیمت‌های خود گذاشته‌اند، فروش یورو و دلار دولتی (بانکی) صرفا با ارائه کارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از کشور امکان‌پذیر است. یعنی بر این اساس دلار رسمی یا همان دلار بانکی در حال حاضر تنها به افرادی که مسافر هستند، فروخته می‌شود.

از سوی دیگر، بانک مرکزی شرایط جدید فروش ارز در بازار را اعلام کرد. بنابراین گزارش، به هر نفر ۱۰۰۰ دلار اختصاص خواهد یافت، این در حالی است که به مسافران کشورهایی مانند ترکیه که نیازی به ویزا ندارند، به ازای هر نفر ۵۰۰ دلار داده می‌شود.

در گذشته هر فرد می‌توانست هر ماه پنج هزار یورو یا معادل آن را به ارزهای دیگر با ارایه کارت ملی از صرافی‌های منتخب بانک مرکزی دریافت کند. عرضه ارز مسافرتی نیز پاییز امسال از مقررات ارزی کشور حذف شده بود.

فعالان بازار ارز، این اقدام بانک مرکزی را مکمل برنامه‌های پیشین برای ساماندهی بازار ارز می‌دانند؛ زیرا از نهم اسفند ثبت سفارش کالا به دلار آمریکا در سامانه جامع تجارت ممنوع شد و از این بابت تقاضایی به بازار تحمیل نمی‌شود.

طی حدود دو هفته گذشته دلار و یورو بانکی در برخی از صرافی‌ها به شکل محدود عرضه می‌شد و کسانی هم که مسافر نبودند، می‌توانستند ارز خریداری کنند. اتفاقی که باعث شده بود صف‌های طولانی در مقابل برخی صرافی‌ها شکل بگیرد، ولی بررسی‌ها از بازار دیروز نشان می‌داد که صف‌ها نسبت به روزهای گذشته کمتر و محدودتر شده و به نظر می‌رسد تقریبا تمامی افرادی که در صف حضور دارند، مسافر هستند.

همچنان بخش زیادی از صرافی‌ها از خرید و فروش ارز خودداری می‌کنند و این موضوع را بر روی تابلوی اعلان قیمت‌هایشان اعلام کرده‌اند. همچنین بعضی از صرافی‌ها از فروش دلار خودداری می‌کنند و تنها یورو را با نرخ دولتی می‌فروشند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که امروز نه در بازار آزاد و نه در صرافی‌های خیابان فردوسی تهران، دلار یافت نمی‌شود و صرافی‌های بانکی نیز فقط به صرافی‌ها، دلار را به قیمت ۴۷۹۰ تومان می‌فروشند.

در پایان معاملات امروز بازار ارز هر دلار آمریکا ۴۴ هزار و ۹۲۰ ریال و هر یورو ۵۶ هزار و ۱۳۰ ریال در صرافی‌ها به فروش رفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه