نکاتی جالب درباره سن آنتونیو که نمی‌دانستید

فرید دالایی
فرید دالایی جمعه، ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
نکاتی جالب درباره سن آنتونیو که نمی‌دانستید

سن آنتونیو دومین شهر بزرگ ایالت تگزاس، یکی از مهم‌ترین شهرهای آمریکا از لحاظ گردشگری، سیاسی، هنری، ورزشی و غیره است. نبرد آلامو یکی از مشهورترین وقایع تاریخی این شهر به شمار می‌رود؛ اما نکات دیگری درباره این منطقه وجود دارد که بسیار جالب توجه هستند.

تولد سن آنتونیو نزدیک است و شهر آلامو قرار است به مناسبت ۳۰۰ سالگی آن جشن تولد بزرگی برگزار کند. اطلاعات بی‌شمار دیگری وجود دارد که احتمالا درباره این شهر نمی‌دانستید. بیایید همان‌طور که تولد ۳۰۰ سالگی را با کیک‌ها و نوشیدنی‌های خوشمزه مکزیکی در کنار رود واک (walk) جشن می‌گیریم به اطلاعاتی درباره سن آنتونیو بپردازیم که احتمالا از آن‌ها بی‌خبر هستید.

۱. تنها میراث جهانی یونسکو در مکزیک در این شهر قرار دارد



حتما آلامو را می‌شناسید؛ میسیون (ساختمان‌هایی که توسط مبلغان دینی استفاده می‌شد) و قلعه‌ای که در دهه ۱۷۰۰ در مکان نبرد ننگین آلامو در ۱۸۳۶ بنا شد؛ اما سن آنتونیو به‌جز این ساختمان، ۴ ساختمان تاریخی دیگر نیز دارد: میسیون سن خوان (Misiion San Juan)، میسیون سن خوزه (Mission San Jose)، میسیون اسپادا (Mission Espada) و میسیون کنسپسیون (Mission Concepcion). این مکان‌ها در سال ۲۰۱۵ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت و یکی از ۲۳ میراث آمریکا و تنها میراث تگزاس شناخته شدند. هر چهار میسیون (بجز آلامو) پارک تاریخی ملی میسیون سن آنتونیو را تشکیل می‌دهند. می‌توانید هر کدام را که مایلید انتخاب کنید و ببینید؛ اما با قدم زدن در پیاده‌روهای تعبیه‌شده یا دوچرخه‌سواری در امتداد رودخانه واک می‌توانید به‌راحتی بقیه ساختمان‌ها را نیز ببینید. در این مسیر (کنار رودخانه) مکان‌های مخصوص پیکنیک، پل‌ها و پاویون‌های (هر سازه ساده و کلاسیک مانند غرفه، عمارت‌های تابستانی، خیمه و غیره) مختلف بسیاری تعبیه شده است. دفتر مرکزی پارک در میسیون سن خوزه قرار دارد؛ اما چهار میسیون دیگر نیز در طول هفته به‌صورت رایگان برای عموم باز و آماده خدمت‌رسانی هستند.

۲. سن آنتونیو تسخیرشده‌ترین شهر آمریکا است

هتل menger

با وجود اینکه این آمار تا حدی شخصی محسوب می‌شوند؛ اما سن آنتونیو به عنوان یکی از تسخیرشده‌ترین شهرهای آمریکا به شمار می‌آید. به یاد دارید که قرار شد تولد ۳۰۰ سالگی اش را جشن بگیریم؟ این زمان برای گرد هم آمدن ارواح زمان کافی است. هتل‌های تسخیر شده مانند Menger و Crockett بخشی از تورهای وحشت و بخشی از آلامو هستند. از دیگر مکان‌های مخصوص ارواح بیمارستان منطقه، منطقه اطراف ریل قطار و تئاتر آلامو هستند. راهبران تورهای وحشت (یا تور ارواح) شما را به خوبی راهنمایی می‌کنند؛ اما اگر بدانید که باید کجا بروید خود به‌راحتی می‌توانید از پس این تور بر بیایید. البته اگر قصد خطر کردن دارید.

۳. فیلیپ کالینز درحال راه انداختن موزه دیگری در سن آنتونیو است

فیلیپ کالینز

فیلیپ کالینز موسیقیدان انگلیسی به‌جای اینکه پول حاصل از موسیقی‌های راک خود را مانند ستاره‌های راک دیگر خرج کارهای مخصوص این کار کند، شیفته تاریخ آلامو شد و شروع به جمع‌آوری سوغاتی و هرآنچه که به دستش می‌رسید کرد. در نهایت مجموعه‌ای متشکل از ۲۰۴ شی به ارزش بالای ۱۵ میلیون دلار را جمع‌آوری و تمام آن را به آلامو اهدا کرد. متاسفانه این مجموعه هنوز عمومی نشده است. این طرح در حال بررسی است؛ اما زمانی که به روی عموم گشوده شود، نمایشگاه بسیار تاثیرگزاری خواهد بود. این مجموعه شامل کیسه چرمی جای گلوله و تفنگ Davy Crockett، و چاقوی Bowie متعلق به Jesse Robinson است.

۴. وندالیسم (تخریب اموال) جانی کش در موزه Witte

حکاکی جانی کش روی نیمکت

زمانی که جانی کش (خواننده و موسیقیدان معروف به مرد سیاه‌پوش) جوان (که هنوز معروف نشده بود) همسر اولش، ویویان را ملاقات کرد جمله «جانی عاشق ویویان است» را روی نیمکت پارکی در River Park حکاکی کرد تا احساسش را نسبت به عروس آینده‌ی اهل سن آنتونیو جاودانه کند. این نیمکت به موزه Witte منتقل شد.

۵. در باغ چای، تاریخی طویل نهفته است

باغ چای ژاپنی

باغ چای ژاپنی در سن آنتونیو که قدمت آن به دهه ۱۸۰۰ می‌رسد زمانی بخشی از یک معدن بود. کارگران آلمانی در آنجا کار می‌کردند بدین صورت که برای ساخت بیشتر ساختمان‌های کلاسیک شهر مانند هتل Menger سنگ استخراج می‌کردند. سپس در این قسمت یک کارخانه سیمان احداث شد که کوره‌های آن هنوز سرجای خود باقی مانده‌اند. سپس در سال ۱۹۱۸ این معدن جای خود را به باغ چای ژاپنی امروزی داد. برای ساختن پل‌ها و پیاده‌روهای باغ از کارگران زندان استفاده کردند.

باغ چای ژاپنی

اما چرا هنگام ورود به این باغ با علامت «باغ چای چینی» روبه‌رو می‌شویم؟ بعد از بمباران Pearl Harbor، مخالفان سرسخت ژاپنی‌ها در کار خود چنان پیشرفت کردند که نام باغ را به باغ چای چینی تغییر دادند (حتی کارگران ژاپنی باغ را نیز عوض کردند). نام باغ در دهه ۱۹۸۰ به نام اصلی خود تغییر یافت؛ اما علامت «باغ چای چینی» همچنان سرجای خود باقی ماند. این گذشته پر پیچ‌و‌تاب، باغ را جالب و جذاب‌تر کرده و به زیبایی آن افزوده است. این باغ زیبا شامل زمین‌ها و پل‌های سنگی است که آنچنان با دقت و ظرافت محافظت می‌شوند که حتی حشرات موذی هم از آسیب مصون هستند.

۶. فیستای سن آنتونیو میزبان دومین رژه بزرگ آمریکا است

فیستا در سن آنتونیو جشن بزرگی است که همه ساله به مدت ۱۱ روز در سن آنتونیو برگزار می‌شود و مراسم‌های بی‌شمار دیگری از جمله رژه گل رز را دربر دارد. اما آیا می‌دانستید تمام برگزارکنندگان این رژه همگی خانم هستد؟ تاریخ به‌وجود آمدن این رژه به سال ۱۸۹۱ بازمی‌گردد، زمانی که به عنوان جنگ گل آغاز شد. شرکت‌کننده یا بازدیدکنندگان با درشکه‌های تزئین‌شده با گل خود از راه می‌رسیدند و به جای اسلحه‌هایی که در جنگ آلامو و سن جاسینتو (San Jacinto) استفاده شد، دسته‌های گل را برای هم پرتاب می‌کنند. هرچه جنگ گل‌ها محبوب‌تر شد، رژه نیز گسترده‌تر شد و کارناوال‌ها، توپ‌ها و بادکنک‌ها، و بسیاری جشن‌های دیگر به این فستیوال اضافه شد.

فیستای سن آنتونیو

امروزه این فستیوال از مرزهای شهر گذشته و به شهرهای همسایه رسیده است. هر ۱۱ روز این جشن بهترین زمان برای دیدن شهر است. با اطمینان می‌گویم که این جشن در سال ۲۰۱۸ بسیار بزرگ‌تر و باشکوه‌تر از قبل برگزار خواهد شد، پس سعی کنید از ۱۹ تا ۲۹ آوریل خود را به آلامو برسانید.

 ۷. آلامو تنها مورد شناخته‌شده توسط یونسکو نیست. غذای این منطقه به همین اندازه مشهور است

غذاهای سن آنتونیو

سن آنتونیو در سال ۲۰۱۷ توسط یونسکو به عنوان یکی از دو «شهر خلاق در آشپزی» در آمریکا شناخته شد. شاید این‌طور برداشت کنید که این به معنای «تاکوهای بسیار خوشمزه» است؛ اما این مربوط به صدها آشپزی متفاوت می‌شود که تاکو نیز بخشی از آن‌ها است. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که مکزیک هم در همین نزدیکی است و شما علاوه بر غذاهای آلامو با بی‌شمار غذاهای دیگر نیز روبه‌رو می‌شوید.

غذاهای سن آنتونیو

قرن‌ها پیش، زمانی که مهاجران اسپانیایی و اهالی Gulf Island به این منطقه رسیدند، ادویه‌ها و طعم‌های مخصوص غذاهای خود را با غذاهای مردم بومی ترکیب کردند. از آن به بعد هر گروه از مهاجران نشانه‌ای از خود در آشپزی محلی برجای گذاشت.

۸. مارک تواین سن آنتونیو را یکی از چهار شهر بی‌همتای آمریکا می‌دانست

مارک تواین

مارک تواین طنزپرداز بزرگ آمریکایی زمانی نوشت: «در آمریکا تنها ۴ شهر بی‌نظیر وجود دارد: بوستون، نیواورلئان، سان فرانسیسکو و سن آنتونیو». امروزه با اضافه کردن شهرهای دیگری چون لاس‌وگاس و نیویورک، این لیست (پس از مارک تواین) طولانی‌تر شده است. با این وجود سن آنتونیو همچنان جایگاه محبوبش را حفظ کرده است و شما به ندرت می‌توانید همتای چنین منطقه‌ای را پیدا کنید. همچنین درصورتی که فراموش کرده‌اید باید بگویم اینجا یکی از چهار مکانی است که در تهیه تاکو حرفی برای گفتن دارد.

۹. برج آمریکاس دومین برج بلند تفریحی - دیدبانی در آمریکا است

برج آمریکاس

احتمالا زمانی که صحبت از برج‌ها و آسمان‌خراش‌ها می‌شود، سیاتل را به خاطر می‌آورید؛ اما برنده واقعی این مسابقه استراتوسفر لاس وگاس (Las Vegas Stratospher) است. برج سوزن فضایی (Space Needle) سیاتل، رتبه چهارم را دارد. برج آمریکاس در سن آنتونیو با ۲۲۹ متر ارتفاع دومین برج بلند آمریکا به شمار می‌رود. این برج تنها حدود ۹۰ متر از برج ایفل کوتاه‌تر است. برج آمریکاس برای نمایشگاه جهانی سال ۱۹۶۸ ساخته شد و بهترین منظره را از سن آنتونیو در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

سکوی بازدید برج بی‌نظیر است؛ اما اگر می‌خواهید نهایت لذت را از تجربه خود ببرید سری به رستوران Chart House بزنید. همچنین یک سینمای ۴ بعدی نیز وجود دارد که شما را به اسکی تگزاس می‌برد. اگر بخواهید می‌توانید برای رفتن به نوک برج ۹۵۲ پله را بالا روید؛ اما بسیاری از مردم از آسانسور استفاده می‌کنند.

۱۰. نام سن آنتونیو برگرفته از نام قدیسی پرتغالی با نامی ایتالیایی است

سن آنتونیو

سن آنتونیو نامش را از رودخانه سن آنتونیو که سال‌ها پیش از به‌وجود آمدن شهر در جریان بود گرفته است. کاوشگران اسپانیایی در روز جشن سنت انتونی به این منطقه آمدند و این نام را منطقی‌ترین نام برای رودخانه دانستند. آنتونیوی پادوای قدیس چه کسی است؟ بی‌شک کسی نیست جز فرناندو مارتین د بولو پرتغالی. اینکه چطور آنتونیوی پادوا از لیسبون در نهایت به آنتونیوی پاوای قدیس تبدیل شد، داستانی طولانی‌تر از داستان نام‌گذاری سن آنتونیو است؛ اما یک چیز مشخص است و آن این است که تنوع و تاریخ، دو مقوله جدایی‌ناپذیر و همیشگی در سن آنتونیو هستند.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه