دیدنی های مسجد سلیمان

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

جاهای دیدنی مسجد سلیمان؛ از سد شهید عباسپور تا دشت شیمبار

مسجد سلیمان شهری تاریخی است که میان کوه‌های زاگرس در استان خوزستان جای گرفته است. قدمت این شهر زیبا به تمدن ایلامی‌ها می‌رسد و از شهرهای پیشگام حفاری نفت در ایران است. علاوه بر نفت، دیدنی های مسجد سلیمان از خصلت‌های کمتر شناخته شده تاریخی و طبیعی این شهر هستند. در این مطلب با ما همراه باشید تا مهم‌ترین جاذبه های دیدنی شهر تاریخی و زیبای مسجد سلیمان را به شما معرفی کنیم.

سد شهید عباسپور

آدرس: ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان (مشاهده در نقشه)

دریاچه ای پرآب و فیروزه‌ای در کنار کوهی بلند

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: مریم معصومی)

سد شهید عباسپور روی پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه کشور، کارون، در فاصله ۵۵ کیلومتری از شمال مسجد سلیمان احداث شده است. این سد یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که به‌صورت دو قوسی به‌منظور تولید انرژی برق آبی، تامین آب شرب، صنعت کشاورزی و کنترل سیلاب ساخته شده است. پشت این سد نیز بسیار دیدنی است و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبایی دارد.

جزیره کوشک

آدرس: ۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان، سد شهید عباس‌پور (مشاهده در نقشه)

دریاچه ای آبی رنگ در احاطه کوه های بلند

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: ناشناس)

جزیره کوشک پشت یکی از بزرگ‌ترین سدهای استان خوزستان، یعنی سد شهید عباسپور قرار گرفته است. در این جزیره کوچک ۱۲ ویلا در فضایی بسیار زیبا برای پذیرایی از مسافران و گردشگران همراه با امکانات تفریحی و اقامتی ساخته شده است.

این جزیره به خاطر داشتن طبیعتی بکر و زیبا، درختان و چمنزارهای مملو از گل و گیاه و مناظر زیبا از دریاچه در اطراف سد، گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند.

آتشکده جاویدا (سر مسجد)

آدرس: شمال شرقی مسجدسلیمان (مشاهده در نقشه)

بقایای سازه ای تاریخی از سنگ های بزرگ در ابعاد مختلف

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: احسان مشعلی)

آتشکده یا معبد جاویدا یا سرمسجد از مهم‌ترین اماکن تاریخی و باستانی استان خوزستان در شمال‌شرقی مسجد سلیمان است. قدمت این بنا به قرن هفتم قبل از میلاد باز می‌گردد و کارشناسان بر این باور هستند که معماران و سازندگان این بنا برای ساخت آن از بنای تاریخی تخت‌ جمشید الهام گرفته‌اند. این آتشکده به دستور یکی از پادشاهان بزرگ هخامنشی بنا شده و هرکدام از سنگ‌های به کار رفته در آن نزدیک به چهار یا پنج تن وزن دارد.

آبشار نگین

آدرس: مسجد سلیمان، شمال درياچه سد شهيد عباسپور (مشاهده در نقشه)

جریان آبشار از میان کوه و در کنار جنگل

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: A & R)

آبشار نگین، آبشار بسیار زیبایی است که در روستایی به همین نام در محلی کمتر شناخته‌شده در شمال دریاچه سد شهید عباسپور در مسجد سلیمان، همچون نگینی بر پهنای این دیار بکر و دست‌نخورده می‌درخشد. در بالای این آبشار مرتفع و سرسره مانند، دهانه‌ای قرار دارد که آب را به طرف دیگر کوه هدایت می‌کند و باعث پدید آمدن این آبشار شده است.

دشت گلگیر

آدرس: ۳۸ كیلومتری شمال شرقی مسجدسلیمان

دشت گلگیر یکی از زیباترین مناطق استان خوزستان در ۳۸ کیلومتری شمال‌شرقی مسجد سلیمان است. این منطقه مملو از گُل و دشت‌های سرسبز و زیبا است که از نظر جذب گردشگر، پتانسیل بسیار بالایی دارد. یکی از جاذبه‌های این دشت چشمه‌ای است که آب گوگردی دارد و به‌صورت خودجوش از اعماق زمین می‌جوشد و در فصل زمستان و پاییز آب آن گرم و در فصل تابستان و بهار آب آن خنک است. آب این چشمه از نظر درمانی نیز خواص زیادی برای دردهای مفصلی دارد.

منطقه شکار ممنوع شو ولندر

آدرس: مسجد سلیمان، محدوده زاگرس جنوبی

جریان رودخانه ای پرآب از میان تنگه

منبع عکس: سایت گردشگری ۷۲۴ (عکاس: ناشناس)

منطقه شکار ممنوع شو ولندر در زاگرس جنوبی در شهر مسجد سلیمان در استان خوزستان قرار دارد. این منطقه دارای تنوع گیاهی و جانوری و همین طور شرایط اکولوژیکی خاصی است و از جمله مناطق ارزشمند استان خوزستان و کشور، از نظر حیات وحش جانوری و قابلیت‌های بالای زیستگاهی به شمار می‌رود.

تپه باستانی گله زری (زرین)

تپه باستانی گله زری (زرین)

منبع عکس: سایت لالی نیوز (عکاس: ناشناس)

تپه باستانی کلگه زری در جنوب شهر مسجد سلیمان در منطقه کلگه قرار دارد و قدمت آن به هزاره سوم قبل از میلاد باز می‌گردد. آثار کنده‌کاری شده از انقلاب حضرت ابراهیم روی صخره‌ای در این تپه، نشان از پذیرفتن دین آن حضرت از سوی مردم مسجد سلیمان فعلی بوده است. در این محل همچنین آثاری از ادوار ساسانی و اشکانی نیز به دست آمده و گفته می‌شود که در دوران حکومت هخامنشیان نیز از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. کارشناسان بر این باور هستند که مرکز مالی و بانک هخامنشیان در همین محل و تپه‌های اطراف آن قرار داشته است.

مجموعه فرهنگی تفریحی شهدای گمنام

کودکی در حال بازی با وسایل شهربازی

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: بیژن الماسی)

مجموعه فرهنگی تفریحی شهدای گمنام یکی از  جاهای دیدنی مسجد سلیمان است که دارای چشم‌اندازهای دیدنی، پارک کودکان، آلاچیق‌های زیبا و فضای سبز تراس‌بندی شده، در کنار المان یادبود شهید ۱۳ ساله مسجد سلیمان به نام «بهنام محمدی» است.

پارک جنگلی تمبی

آدرس: ۶ کیلومتری جنوب شهر مسجد سلیمان

پارک جنگلی تمبی در کنار نیروگاه برق تمبی در ۶ کیلومتری جنوب شهر مسجد سلیمان قرار گرفته است. این پارک دارای مناظر طبیعی بسیار زیبا و آلاچیق‌هایی جهت استراحت گردشگران است.

دشت شیمبار

آدرس: مرز خوزستان و چهارمحال و بختیاری، ۱۰۰ کیلومتری مسجد سلیمان (مشاهده در نقشه)

اتراق گردشگران در منطقه ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Arubarzan2514Anbar)

دشت شیمبار یا شیرین بهار در ۷۵ کیلومتری مسجد سلیمان در مرز استان خوزستان و چهارمحال بختیاری جای گرفته است. این دشت یکی از پرجاذبه‌ترین نقاط دیدنی و تفریحی این ناحیه است.

معبد بردنشانده

آدرس: ۱۶ کیلومتری مسجد سلیمان، جاده سد شهید عباسپور (مشاهده در نقشه)

بقایای دیوار سازه ای تاریخی از سنگ ها بزرگ در زمان غروب خورشید

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: بهرنگ مولایی)

معبد بردنشانده، بنایی تاریخی به‌جای مانده از دوران حکمت هخامنشیان است که در ۱۶ کیلومتری شهر مسجد سلیمان در جاده سد شهید عباسپور واقع شده است. برای قرن‌ها تشریفات مذهبی، در هوای آزاد این معبد انجام می‌شده است. نقوش برجسته روی سنگ‌های این معبد نیز به عهد اشکانیان می‌رسد. این بنای تاریخی همچنین یکی از آثار ملی ثبت شده در کشور است.

عمارت بنه وار

بقایای سازه ای تاریخی از سنگ

منبع عکس: ایرنا (عکاس: ناشناس)

عمارت تاریخی بنه‌وار از خوانین ایل ذلقی در شهر مسجد سلیمان، در روستایی به همین نام به‌جای مانده است. این عمارت تاریخی با شماره ۹۹۶۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه متبرکه امامزاده هفت شهیدان

آدرس: ‫جاده قدیمی مسجدسلیمان‬‎ (مشاهده در نقشه)

روستایی کوچک در منطقه ای سرسبز

منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سید محمد تلغری)

بقعه متبرکه امامزاده هفت شهیدان در روستای هفت شهیدان در بخش مرکزی مسجد سلیمان مربوط به «سادات تلغز» است و شامل هفت نفر می‌شود. گفته می‌شود که نسب این افراد به «سید عبدالله بن موسی کاظم» می‌رسد. این هفت تن شامل پنج تن و دو زن بودند.

پرسش‌های متداول

جاذبه‌های تاریخی مسجد سلیمان کدامند؟

عمارت بنه‌وار، معبد بردنشانده، تپه باستانی گله زری، آتشکده جاویدا (سر مسجد)

سد شهید عباسپور کجاست؟

۵۰ کیلومتری شمال شرقی مسجد سلیمان

نویسنده: شیدا خرمشاهی