حمل و نقل عمومی در یاسوج

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در یاسوج

یاسوج یکی از شهرهای لرنشین جنوب غربی ایران و مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است. در حال حاضر سیستم حمل و نقل عمومی این شهر شامل تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و هواپیما می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های جنوبی ایران به شمار می‌رود که با پنج استان همسایه است: از شرق با اصفهان و فارس، از جنوب با بوشهر، از غرب با خوزستان و از شمال با چهارمحال و بختیاری

۳۷۰۰ دستگاه خودروی تاکسی، تاکسی تلفنی، تاکسی بی‌سیم، اتوبوس و مینی‌بوس در سطح شهر یاسوج فعالیت می‌کنند. در یاسوج تنها گزینه‌ی شما تاکسی‌های زرد و سبز رنگ هستند. البته گهگاهی اتوبوس‌هایی را هم در سطح شهر مشاهده می‌کنید، ولی به خاطر تمایل کم مردم بومی به استفاده از این وسیله‌ی نقلیه، چندان روی آن‌ها حساب باز نکنید. در ادامه با ما همراه باشید تا از حمل و نقل عمومی این شهر بیشتر بدانید.

فرودگاه

یاسوج

فرودگاه یاسوج، یک فرودگاه داخلی است که ۵۱۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه در سال ۲۰۱۶ میلادی انجام شده و ۲۶٬۰۵۵ کیلوگرم بار و ۱۱۴٬۳۰۵ نفر مسافر از طریق آن جابه‌جا شده‌اند. فرودگاه یاسوج در ۶ کیلومتری غرب شهر یاسوج و در مسیر جاده یاسوج به اصفهان قرار گرفته است. عملیات ساخت فرودگاه از سال ۷۳ آغاز و در سال ۷۹ به پایان رسید. در سال‌های اول احداث فرودگاه هفته‌ای دو پرواز در مسیر تهران-یاسوج و بالعکس انجام می‌شد، ولی در حال حاضر به پنج پرواز افزایش یافته است.

یاسوج

همه روزه یک پرواز  از تهران به یاسوج (۷:۳۰) و بالعکس (۹:۴۵) با هواپیمایی آسمان اقدام به انتقال مسافران می‌کند. با توجه به استقبال زیاد مسافران نیاز به رزرو جا از مدت‌ها قبل از عزیمت ضروری است. در صورت لزوم همچنین می‌توانید از طریق فرودگاه شیراز نسبت به رزرو هواپیما اقدام کنید که دارای پروازهای روزانه متعددی از تهران و شهرهای مختلف است و حدود ۳ ساعت از یاسوج فاصله دارد (سرویس‌های سواری به طور پیوسته از منطقه قصردشت شیراز به سمت یاسوج اقدام به مسافرگیری می‌کنند).

راه آهن

یاسوج

شهر یاسوج فاقد راه‌آهن است؛ هر چند که روند اجرایی پروژه راه‌آهن «یاسوج-اقلید» در سال آینده تسریع می‌یابد. ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای این خط آهن اختصاص یافته است. فاز اول پروژه راه‌آهن اقلید-یاسوج با طول ۱۷۰ کیلومتر به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های کهگیلویه و بویراحمد در حوزه حمل و نقل هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تاکسی

یاسوج

هم‌اینک یک هزار و ۴۸ دستگاه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی یاسوج فعالیت می‌کنند و روزانه ۴۰ هزار نفر توسط این ناوگان در مناطق شهری یاسوج جابه‌جا می‌شوند. بر اساس داده‌های آماری از هر سه نفر ساکن در مناطق شهری یاسوج، یک نفر از تاکسی استفاده می‌کند. دانش‌آموزان، کارکنان و خانواده‌ها به ترتیب بیشترین شمار استفاده‌کننده از ناوگان حمل و نقل عمومی و تاکسی را تشکیل می‌دهند. برای ارائه خدمات به شهروندان یاسوجی ۱۴ نقطه شهری به ایستگاه سواره‌رو و تاکسی اختصاص یافته و ۳۱ خط تاکسی فعال شده است.

کرایه‌ها به صورت منطقه‌ای حساب می‌شوند. به طور مثال از مرکز شهر تا منطقه‌ی ترمینال که فاصله‌ی زیادی هم ندارد، باید ۵۰۰ تومان بپردازید و هر کجای این مسیر که پیاده شوید، کرایه تغییری نمی‌کندبه یاد داشته باشید از ساعت ۹ شب به بعد، به سختی می‌توانید تاکسی‌های کورسی پیدا کنید و احتمالا مجبور هستید دربست بگیرید. از آنجایی که یاسوج شهر کوچکی محسوب می‌شود و اغلب جاذبه‌های آن در حومه‌ی شهر قرار دارند، استفاده از اتومبیل شخصی بهترین گزینه است.

در خود مرکز شهر یاسوج هم نیاز چندانی به تاکسی نخواهید داشت. شهر سی‌سخت نیز چندان بزرگ نیست و نیازی به استفاده از تاکسی ندارید. باید بگوییم که بدون داشتن اتومبیل شخصی، تقریبا لذت چندانی از سفر به این مناطق نخواهید برد.

اتوبوس برون شهری

یاسوج

ترمینال مسافربری بویراحمد در جاده یاسوج به شیراز قرار دارد و با وجود داشتن فضای مناسب برای اسکان، هنوز در یاسوج جا نیفتاده است. این ترمینال دارای ۴ پابانه مسافربری سواری و ۴ پایانه مسافربری اتوبوسرانی و یک پایانه مینی‌بوس است و بقیه فضای آن به مدیریت و عوامل مدیریت ، بخش حراست در کنار درب ورودی، بخش بهداشتی در پشت ترمینال است.

وجود ماشین های شخصی در کنار درب ورودی ترمینال یکی از عوامل اصلی کمبود مسافر در ترمینال به حساب می‌آید. جابه‌جایی‌های مداوم ترمینال در سال‌های گذشته باعث شده است که مسافرین گیج و سردرگم شده و حتی عده‌ای از آن‌ها،که از پایانه قدیمی استفاده می‌کردند، از خودروی شخصی استفاده کنند؛ زیرا هزینه رسیدن به این ترمینال زیاد است و آن‌ها هم خودروی سواری را به اتوبوس ترجیح می‌دهند.

اتوبوس درون شهری

کمبود اتوبوس و شاید ساماندهی نشدن مناسب این بخش از ناوگان عمومی، شرایط را برای شهروندان این شهر دشوار کرده است. در حالی که برخی شهرهای کلانشهر و مراکز استان های کشور به سمت حمل و نقل جدید از جمله قطار شهری، اتوبوس‌های ویژه و خط سریع و حتی اتوبوس برقی می‌روند، متاسفانه یاسوج سال‌های سال است که ناوگان عمومی اتوبوس مناسبی ندارد. در حالی که بر اساس استانداردهای جهانی در حمل و نقل شهری، برای هر یک هزار نفر باید یک دستگاه اتوبوس باید وجود داشته باشد، اتوبوسرانی یاسوج چندین دستگاه اتوبوس دارد، اما آحاد مردم و شهروندان بیشتر مناطق مختلف شهر یاسوج از این خدمات بی‌بهره‌اند.

مردم به علت نبود اتوبوس برای ایاب و ذهاب مجبور هستند به صورت دربستی مسیر محله خود تا شهر را طی کنند. یکی از دلایل اصلی نبود اتوبوس در سطح شهر یاسوج جهت استفاده آحاد مردم نبود زیرساخت است، هم‌اکنون ۲۳ دستگاه اتوبوس ملکی و ۲۰ دستگاه اتوبوس خصوصی در سطح شهر یاسوج وجود دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه