حمل و نقل عمومی در مونته نگرو

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در مونته نگرو

مونته ‌نگرو یکی از کشورهای جنوب‌شرق اروپا است؛ اما سیستم حمل و نقل عمومی در این کشور پایین‌تر از متوسط استاندارد اروپا است.

مونته‌ نگرو از کشورهای اروپایی است که از طریق جاده، راه‌آهن، دریا و هوا با سایر کشورهای دنیا در ارتباط است. در سال‌های اخیر این کشور در بخش زیرساخت‌های جاده‌ای، سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است تا سفر به این کشور بیش از پیش ایمن‌تر، سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر شود. اگر از اروپا یا سایر کشورهای عضو لیست ویزای رایگان به مونته‌ نگرو سفر می‌کنید، دیگر نیازی به ویزا ندارید و به راحتی می‌توانید از هر یک از مرزهای رسمی به این کشور وارد شوید.

مونته نگرو

در تور مونته ‌نگرو می‌توانید از خدمات شرکت‌های متعدد کرایه خودرو استفاده کنید که با خودروهای مدرن، گردشگران را به نقاط توریستی جابه‌جا می‌کنند. تعدادی از آژانس‌های مسافرتی نیز تورها و تفریحات فوق‌العاده‌ای را به گردشگران عرضه می‌کنند.

اکثر شهرهای مونته ‌نگرو به حدی کوچک هستند که می‌توانید با پیاده‌روی در آن‌ها به گشت‌و‌گذار بپردازید. پودگوریتسا تنها شهری است که از یک شبکه محلی اتوبوسرانی کارامد برخوردار است. تاکسی‌ها نیز به راحتی در اکثر شهرها یافت می‌شوند و در صورتی که از تاکسی متر استفاده نمی‌کنند، حتما سر قیمت به توافق برسید.

فرودگاه

مونته نگرو

فرودگاه پودگوریتسا (Podgorica) به عنوان فرودگاه بین‌المللی مونته ‌نگرو شناخته می‌شود که در ۱۲ کیلومتری جنوب پودگوریتسا قرار داردبرای تردد از فرودگاه به شهر پودگوریتسا و بالعکس می‌توانید از مینی‌بوس استفاده کنید که معمولا جلوی ترمینال حضور دارد. هزینه تاکسی تا شهر گران‌تر تمام می‌شود. یکی از موارد قابل توجه در مورد این فرودگاه به فقدان خدمات اتوبوسرانی فرودگاه مربوط می‌شود. بنابراین به محض خروج از ترمینال، با افراد زیادی مواجه می‌شوید که می‌پرسند آیا تاکسی می‌خواهید.

مونته نگرو

فرودگاه بین‌المللی تیوات (Tivat) در نزدیکی شهر تیوات در ساحل مونته نگرو واقع شده است. در طول سال پروازهای منظمی از این فرودگاه به بلگراد و مسکو و پروازهای چارتر در ماه‌های تابستان به مقصد اصلی اروپا صورت می‌گیرد. این فرودگاه با بودوا و هرسگ نووی، ۲۰ کیلومتر و با شهر بار، ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

این دو فرودگاه در سال ۲۰۰۶ به‌طور کامل بازسازی شدند و در سال ۲۰۱۶ تعداد مسافران کلی هر دو معادل ۱,۸۵۲,۷۱۰ بوده است. در طول فصول گردشگری، صدها هواپیما به این دو فرودگاه تردد می‌کنند.

فرودگاه دوبرونیک (Dubrovnik) در کرواسی حدود نیم ساعت با مرز مونته ‌نگرو و شهر ساحلی هرسگ نووی فاصله دارد، بنابراین می‌تواند گزینه خوبی برای گردشگرانی باشد که با هواپیما به این کشور سفر می‌کنند (مخصوصا از شمال غرب اروپا). از فرودگاه نیز به راحتی می‌توان با تاکسی به آن سوی مرز رفت.

قطار

مونته نگرو

خط ریلی مدرنی در مونته ‌نگرو وجود ندارد و در صورتی که انتظار کیفیت بالایی از قطارها دارید، پیشنهاد می‌کنیم از این وسیله نقلیه در مونته ‌نگرو استفاده نکنید. خدمات قطار محلی از شهر بار حرکت کرده و از پودگوریتسا، Kolašin و Mojkovac عبور می‌کند و به Bijelo Polje می‌رسد. این وسیله به عنوان ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه سفر از شمال به جنوب مونته ‌نگرو است. کیفیت خدمات متفاوت است، برخی از این قطارها از نوع قطارهای برقی قدیمی ساخت شوروی با سر و صدای زیاد هستند و برخی از آن‌ها، قطارهای تمیز نوسازی شده هستند که تهویه مطبوع نیز دارند. قطارهای بین‌المللی به مقصد بلگراد ترکیبی از واگن‌های مونته ‌نگرویی و صربستانی است که واگن‌های مونته‌ نگرو عموما کیفیت بهتری ارائه می‌کنند. از پاییز سال ۲۰۱۳، خط آهن جدیدی بین پودگوریتسا تا نیکسیک (Niksic) راه‌اندازی شده است.

اتوبوس

مونته نگرو

اتوبوس شاید آسان‌ترین راه برای تردد در مونته ‌نگرو باشد. این وسیله حمل و نقل عمومی به خصوص در فصل تابستان به وفور یافت می‌شود و علاوه بر ایمن بودن، کم و بیش سر وقت می‌رسد. اتوبوس‌های محلی معمولا فاقد تهویه مطبوع هستند. قیمت بلیت در کل مونته ‌نگرو کمتر از ۱۵ یورو است. اتوبوس‌هایی که به مقاصد گردشگری تردد می‌کنند، عموما گران‌تر هستند. در ضمن اتوبوس‌های بین‌المللی نیز مسافران به شهرهای اطراف اروپا به خصوص مقاصد اصلی در کشورهای همسایه جابه‌جا می‌کنند.

علاوه بر اتوبوس، مینی‌بوس‌هایی نیز در ایستگاه‌های اتوبوس مستقر هستند که کمی ارزان‌تر بوده، اما در واقع سریع‌تر و راحت‌تر از اتوبوس هستند.

مونته نگرو

مونته ‌نگرو هیچ بزرگراهی ندارد، اکثر جاده‌ها دو لاین دارند و گاهی اوقات یک لاین سوم برای سبقت لحاظ شده است. به هر حال مطابق با استانداردهای اروپا نیست؛ هر چند که طی چند سال اخیر جاده‌ها و تونل‌های اصلی بازسازی شده‌اند و کاملا ایمن هستند. بیشتر جاده‌ها پرپیچ و خم و کوهستانی هستند و به همین دلیل سرعت بیش از ۸۰ کیلومتر به ندرت قانونی و ایمن است. استفاده از کمربند ایمنی و چراغ جلو در طول روز اجباری است و استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی ممنوع است. تابلوهای راهنمایی در مونته ‌نگرو مشابه سایر کشورهای اروپایی است.

رانندگان محلی با سرعت رانندگی کرده و حتی سبقت‌های خطرناک نیز می‌گیرند. ترافیک در ساعات شلوغی فصل تابستان رایج است. رانندگان با صدای بلند حرف می‌زنند، پس اگر سر شما داد زدند، ناراحت نشوید.

دوچرخه و موتورسیکلت

دوچرخه و موتورسیکلت از وسایل ایده‌آل برای گشتن در مونته ‌نگرو به حساب می‌آید، البته پلیس ترافیک در همه جا حضور دارد و به همین دلیل باید سرعت مطمئنه را رعایت کرده و مجوز رانندگی بین‌المللی داشته باشید. استاندارد جاده‌ها در این کشور در حد متوسط است، هر چند که در مناطق روستایی به خصوص در فصل زمستان شرایط مناسبی ندارد.

تور مونته نگروه

مطالب مرتبط:

دیدگاه