آموزش سگ ها در واکنش به قاچاق میراث تاریخی و باستانی

سیامک احدی
سیامک احدی یکشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰
آموزش سگ ها در واکنش به قاچاق میراث تاریخی و باستانی

تیمی از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در حال تربیت کردن گروهی از سگ‌ها برای بو کشیدن و کشف آثار تاریخی دزدیده شده از سوریه و عراق و مقابله با قاچاق آثار باستانی هستند.

تیمی از دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا در برنامه‌ای تحت عنوان «جویندگان آثار تاریخی K-۹» با همکاری موسسه غیرانتفایی «Red Arch» و در واکنش به قاچاق میراث تاریخی در حال تربیت کردن گروهی از سگ‌ها هستند که قادر هستند آثار باستانی و تاریخی به تاراج رفته از سوریه و عراق در زمان حضور تروریست‌ها را شناسایی کنند.

قرار است از این سگ‌ها برای کشف آثار تاریخی استفاده شود که به صورت غیرقانونی و قاچاق در کشتی‌ها، کانتینرها، چمدان‌ها، ادارات پست و غیره ... حمل و نقل می‌شوند.

«مایکل دانتی» باستان‌شناس آمریکایی که پیش از این سابقه کار در کشورهای ایران، عراق و سوریه را دارد گفت:

این سگ‌ها توانایی تشخیص خاک و آثار باستانی را دارند و حس بویایی آن‌ها را بیش از این نیز می‌توان تربیت کرد.

استفاده از سگ برای کشف آثار تاریخی

شورای امنیت سازمان ملل پیش از این تایید کرده است که تروریست‌های تکفیری که بخش‌هایی از سرزمین‌های سوریه و عراق را در کنترل داشتند از طریق قاچاق آثار تاریخی کسب درآمد می‌کنند.

«مایکل دانتی» در ادامه گفت:

درصد بزرگی از محوطه باستانی «دورا اروپوس» در سوریه و در نزدیکی مرز عراق به صورت غیرقانونی کاوش شده‌ است و این در حالی است که در صورتی که باستان‌شناسان می‌خواستند به صورت علمی این محوطه را کاوش کنند، به چندین قرن زمان نیاز داشتند. این تنها محوطه است و این موضوع را در تمام منطقه تحت کنترل تروریست‌ها شاهد هستیم.

موسسه غیرانتفایی «Red Arch» که در زمینه قاچاق و غارت آثار باستانی و تاریخی تحقیق می‌کند نیز در این برنامه سهیم است.

«ریک سنت هیلاری» بنیانگذار موسسه «Red Arch» معتقد است ایده استفاده از سگ‌ها برای کشف آثار قاچاق تاریخی زمانی به ذهنش خطور کرده که یک گزارش خبری درباره استفاده از سگ‌ها در کشف و شناسایی قطعات الکترونیکی دیده است.

«سینتیا اوتو» از دانشگاه پنسیلوانیا که متخصص تحقیق درباره سگ‌های یابنده است نیز معتقد است:

این یک برنامه بی‌سابقه است که در آن به سگ‌ها پس از کشف موارد، زمان بازی یا غذا به عنوان پاداش داده می‌شود و سگ‌ها بسیار این کار را دوست دارند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه