بیشترین نرخ رشد سفرهای بین المللی در بیست سال گذشته

زینب موحدی
زینب موحدی شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۴۰
بیشترین نرخ رشد سفرهای بین المللی در بیست سال گذشته

طبق گزارش‌های منتشر شده، سال ۲۰۱۷ سال خوبی برای گردشگری بین‌المللی بوده است و اروپا بیشترین منفعت را از رونق سال گذشته به دست آورده است.

طی نطق IPK اینترنشنال در ITB برلین ۲۰۱۸ مطرح شد: «سال ۲۰۱۷، سال رو به رونقی برای سفرهای بین‌المللی بود و اروپا، هم به عنوان یک بازار منبع و هم به عنوان یک منطقه‌ی مقصد، محرک اصلی این رشد بوده است.

تعداد سفرهای خارج از کشور در همه‌ی بخش‌های جهان ۶٫۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۱٫۲ میلیارد سفر بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ رسیده است. برای اولین بار از زمان آغاز بررسی‌های IPK روی تروریسم در سفرهای بین‌المللی، حساسیت‌های تروریستی در میان گردشگران کاهش یافته و مقصدهای گردشگری «امن‌تر» از قبل به نظر می‌رسند.

این یافته‌ها مبتنی بر آخرین نتایج «IPK's World Travel Monitor» هستند که بررسی‌های سالانه‌ای است که به بررسی رفتار سفرهای خارج از کشور در بیش از ۶۰ کشور جهان می‌پردازد و بیش از ۹۰ درصد از تقاضای جهانی را در بر می‌گیرد. روند هشت ماه اول سال ۲۰۱۷ را می‌توان در گزارش روند گردشگری جهانی در «گردشگری ITB» یافت که هر سال توسط ITB برلین منتشر می‌شود.

اسپانیا در صدر فهرست مقاصد گردشگری برتر

در سال ۲۰۱۷، اروپا قدرتمندترین منطقه‌ی منبع برای سفرهای بین‌المللی بود که نسبت به سال گذشته، ۷ درصد افزایش را تجربه می‌کرد و آمریکای شمالی و آمریکای لاتین، هر دو با ۶ درصد و آسیا با ۵ درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند. همچنین، تعداد سفرهایی که در سال ۲۰۱۷ به اروپا به عنوان یک منطقه‌ی مقصد انجام گرفته بود، ۸ درصد بیشتر از سال گذشته بود. با نگاهی به مقصدهای گردشگری در سطح کشورها در می‌یابیم که اسپانیا، آمریکا و آلمان، به ترتیب، رتبه‌های اول، دوم و سوم را در فهرست مقصدهای گردشگری به خود اختصاص داده‌اند. فرانسه و ایتالیا چهارمین و پنجمین مقصدهای موفق هستند. از لحاظ نوع تعطیلات، سفرهای شهری در سال گذشته رشد مثبتی با ۱۸ درصد افزایش تجربه کرده‌اند. سفرهای ساحلی برای بهره بردن از آفتاب ساحل هم که بزرگ‌ترین بازار تعطیلات را تشکیل می‌دهند، ۹ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، تورهای گردشگری به سرتاسر جهان هم ۱ درصد کاهش داشته است.

تاثیر منفی ازدحام گردشگران بر مسافران

به تازگی، حضور بیش از حد گردشگران در بسیاری از نقاط جهان تبدیل به تیتر اصلی اخبار شده و اعتراضات گسترده‌ی ساکنان را در پی داشته است. این اعتراضات باعث اتخاذ اقدامات مختلفی توسط مقامات محلی شده است. این موضوع نه تنها اهداف، جاذبه‌های توریستی، زیرساخت‌های محلی و زندگی ساکنان، بلکه گردشگران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین، IPK اینترنشنال در ماه فوریه ۲۰۱۸ تحقیقی ویژه روی مسافران بین‌المللی انجام داد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ۲۴ درصد از گردشگران بین‌المللی احساس می‌کنند که مقصد آن‌ها، بیش از حد شلوغ بود؛ ولی فقط ۹ درصد از آن‌ها گفتند که این شلوغی بیش از حد بر کیفیت سفرهای خارج از کشور تاثیر می‌گذارد. شهرهایی که بیشترین تاثیرپذیری را از این موضوع داشتند عبارت هستند از مکزیکوسیتی (۲۳ درصد)، شانگهای (۲۲ درصد)، ونیز (۲۰ درصد)، پکن (۱۹ درصد)، هنگ کنگ (۱۸ درصد)، استانبول، آمستردام و فلورانس (هر کدام، ۱۷ درصد) و بارسلون (۱۶ درصد).

تاثیرپذیری رفتارهای سفر از تهدیدهای تروریستی، علی‌رغم کاهش ترس مسافران 

«IPK ایتنرنشنال» در ماه فوریه‌ی ۲۰۱۸ برای پنجمین بار، بررسی ویژه‌ای درباره‌ی تأثیرات تهدیدات تروریستی روی رفتار سفر‌های بین‌المللی در بازارهای اصلی جهانی انجام داد. این بررسی فاش کرد که ۳۷ درصد از مسافران بین‌المللی معتقد بودند که بی‌ثباتی‌ها و هشدارهای تروریستی اخیر روی برنامه‌های سفر آن‌ها در سال ۲۰۱۸ تاثیر گذاشته است؛ در حالی که این آمار در اکتبر ۲۰۱۷ برابر با ۴۱ درصد بوده است. در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت فعلی می‌تواند بر رفتار سفر تاثیر بگذارد، ۲۴ درصد اظهار داشتند که آن‌ها همچنان به کشورهایی که آن را امن می‌دانند، سفر خواهند کرد. امنیت در بعضی از کشورهای مقصد مثل اسپانیا، ایالات متحده‌ی آمریکا، آلمان و بریتانیا بهبود یافته است و نسبت به اکتبر سال ۲۰۱۷، آن‌ها «امن‌تر» تصور می‌شوند.

چشم‌انداز 2018 IPK پیش‌بینی می‌کند که علی‌رغم وجود ریسک‌های مختلف در هر نوع سفر، سفرهای خارج از کشور در سطح جهانی تا ۵ درصد در سال ۲۰۱۸ افزایش یابد. طبق پیش‌بینی‌های سفرهای خارج از کشور IPK اینترنشنال برای سال ۲۰۱۸، انتظار می‌رود که آمریكای لاتین بیشترین رشد را با ۷ درصد تجربه کند و آسیا با فاصله‌ای کم (۶+ درصد) در جایگاه بعدی قرار بگیرد. پیش‌بینی می‌شود که سفر به اروپا و آمریکای شمالی تا ۴ درصد افزایش یابد.

مطالب مرتبط:

منبع 4hoteliers

دیدگاه