پاکسازی محوطه باستانی، قلعه تاریخی و باغ خالصه بمپور، محوطه های تاریخی نیشابور و گنبد قابوس و استرآباد

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۰
پاکسازی محوطه باستانی، قلعه تاریخی و باغ خالصه بمپور، محوطه های تاریخی نیشابور و گنبد قابوس و استرآباد

مراسم پاک‌سازی محوطه باستانی، قلعه تاریخی و باغ خالصه بمپور، محوطه‌های تاریخی نیشابور و میراث جهانی گنبد قابوس و میراث ملی شهر تاریخی استرآباد برپا شد.

۱۸ اسفند ۹۶ با مشارکت مردمی و همراهی گردشگران ایتالیایی و حضور مسئولان، میراث جهانی گنبد قابوس و میراث ملی شهر تاریخی استرآباد (گرگان) همزمان با مراسم پاک‌سازی محوطه‌های میراث جهانی و پایگاه‌های ملی در سراسر کشور پاک‌سازی شد.

ابراهیم کریمی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان در این‌باره بیان کرد:

پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی اقدام اثربخش و بستری مناسب برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر برنامه‌های نوروز و استقبال از گردشگران و مسافران نوروزی خواهد بود.

همچنین مراسم پاک‌سازی محوطه باستانی، قلعه تاریخی و باغ خالصه بمپور نیز انجام شد.

عبدالحمید خدایاری رئیس اداره میراث‌فرهنگی ایرانشهر امروز شنبه ۱۹ اسفند در این مورد گفت:

با حضور دوستداران تاریخ، فرهنگ و محیط زیست، روز گذشته همزمان با سراسر کشور با هدف استقبال از مهمانان نوروزی و پیشواز از سال نو، بنابه به فراخوان پایگاه پژوهشی قلعه بمپور مراسم پاک‌سازی محوطه باستانی، قلعه تاریخی و باغ خالصه بمپور با حضور تعدادی از دوستداران میراث‌فرهنگی انجام شد.

خدایاری اضافه کرد:

امیدواریم با این‌گونه اقدامات بتوان ضمن ترویج فرهنگ محیطی پاک، نسبت به حفظ و حراست از میراث ارزشمند تاریخی استان گامی هر چند کوچک برداریم.

وی بیان کرد:

به مناسبت عید نوروز نیز آیین نوروزگاه علاوه بر ایرانشهر، در قلعه بمپور این شهرستان با اجرای برنامه‌های متنوع از قبیل موسیقی سنتی، برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی، پخت غذاهای محلی و غیره برگزار می‌شود.

 آیین پاک‌سازی محوطه‌های تاریخی نیشابور نیز هم‌زمان با پاک‌سازی محوطه‌های ثبت جهانی و میراث‌فرهنگی کشور اجرا شد.

هادی شریفان رئیس اداره میراث‌فرهنگی نیشابور امروز شنبه ۱۹ اسفند گفت:

همزمان با پاک‌سازی محوطه‌های ثبت جهانی و میراث‌فرهنگی کشور در مورخ ۱۸ اسفند این مراسم نیز در عرصه شهر کهن نیشابور، سایت موزه شادیاخ، قلعه و روستای تاریخی لک لک آشیان، تپه و محوطه باستانی کهن‌دژ (روستای تاریخی ترب‌آباد) برگزار شد.

وی بیان کرد:

این برنامه با هدف آشنایی مردم و علاقه‌مندان به ویژه نوجوانان و کودکان با میراث‌فرهنگی، ابنیه تاریخی، ایجاد ارتباط دوسویه و پویا میان محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی اجرا شد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه