سومین نمایشگاه صنایع روستایی و محصولات عشایری ایران؛ گزارش اختصاصی کجارو

آزاده یوسف نژاد
آزاده یوسف نژاد شنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۵
سومین نمایشگاه صنایع روستایی و محصولات عشایری ایران؛ گزارش اختصاصی کجارو

سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر ایران در تاریخ ۱۵ تا ۱۸ اسفند ماه ۹۶ در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

با توجه به نزدیکی ایام نوروز ۹۶ و سال نو و نیاز به تامین خوراکی‌های این ایام، بخش بزرگی از تولیدات نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر ایران، در راستای محصولات مورد نیاز مردم برای عید و فرصتی برای تمامی روستاییان و عشایران و تولیدکنندگان داخلی کشور برای ارائه محصولات خوب و ارگانیک و معرفی این  توانمندی‌ها برای ایرانی‌ها و امکان فروش آن‌ها بوده است.

نمایشگاه عشایر

جامعه روستایی و عشایری کشور ضمن ایفای نقش تولید محصولات کشاورزی و دامی، مسئولیت خطیر حفظ امنیت غذایی کشور را عهده دار است. بنابراین بهره‌مندی از استعدادها و ظرفیت‌های متنوع بالقوه روستایی و عشایری می‌تواند به‌عنوان یکی از کارآمدترین ابزارها در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به‌کار آید.

نمایشگاه عشایر

محصولات متنوع به‌ویژه در زمینه (صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی) معرفی روستاهای نمونه به‌عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه، معرفی جاذبه های فرهنگی، طبیعی و گردشگری، معرفی مشاهیر، استعدادهای جوان و کارآفرین، ایجاد ارتباط دو سویه شهر‌نشینان با روستاییان و عشایر، برقراری ارتباط تجاری بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان (با ایجاد تقاضای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق) و تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری از اهداف برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر است.

نمایشگاه عشار

نمایشگاه صنایع روستایی و محصولات عشایری ایران

محصولات روستایی

محصولات ناب روستایی

اهداف برگزاری نمایشگاه 

آگاهی بازدیدکنندگان از وجود استعدادها، قابلیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در مناطق روستایی و عشایر، ظرفیت این مناطق در تولید محصولات متنوع به‌ویژه در زمینه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی

نمایشگاه عشایر

معرفی روستاهای نمونه و معرفی آن‌ها به‌عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها با موقعیت و وضعیت مشابه

نمایشگاه عشایر

معرفی جاذبه‌های فرهنگی (از قبیل آداب و رسوم، بازی‌های بومی، پوشش‌های محلی ایرانی، غذاها و…)، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری

نمایشگاه عشایر

معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان، کارآفرینان و… در مناطق روستایی و عشایری

معرفی دارائی‌های معنوی، دارائی مالی و فیزیکی

 نمایشگاه روستایی

ایجاد ارتباط دوسویه بین شهرنشینان با روستائیان و عشایر

نمایشگاه عشایر

برقراری ارتباط تجاری فی ما بین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان با ایجاد تقاضاهای جدید و شناسایی بازارهای مصرف برای خرید محصولات و تولیدات این مناطق

تقویت روحیه خود باوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری

نمایشگاه عشایر

در این بین با رونق تولید، ضمن افزایش درآمد برای روستائیان و عشایر به‌تدریج با توسعه ارتباط بین گروه‌های همکار، خوشه‌ها و زنجیره‌های تولید در این مناطق شکل گرفته که موجب افزایش اشتغال و کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان خواهد شد.

نمایشگاه عشایر

تعریف جامعه هدف

جامعه هدف در این نمایشگاه آحاد مردم به‌ویژه جامعه شهری،‌ تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، اصناف و تجّار بود.

نمایشگاه عشایر

این نمایشگاه از ۱۴ بخش به نام‌های نمایشگاه معرفی توانمندی‌های روستایی شهرستانی و استانی، نمایشگاه نوآوری‌ها و اید‌ه‌های نو، روستای نمادین، چادرهای عشایری، نمایشگاه عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها، سرزمین ما، بخش بین الملل، نمایشگاه عرضه تولیدات و محصولات، کارگاه آموزشی، نمایشگاه عکس و فیلم، محوطه بازی کودک، سن مراسم آیینی، چایخانه و سفره‌خانه سنتی تشکیل شده است. پلان جانمایی و ترتیب بخش‌ها بر اساس فضاها و سالن‌ها در نمایشگاه بین‌المللی به‌درستی جانمایی شده بود.

نمایشگاه عشایر

در بخش روستای نمادین  و  ایل نمادین یعنی  (چادرهای عشایری) المان‌هایی از خانه روستایی – فضای سبز – درخت – گل – احشام – تنور – چاه آب– چوپان – اهالی روستا – بوی دود و خاک – لباس محلی روستایی – سفره روستایی، موسیقی روستا – مراسم و آداب و سنن روستایی به‌نمایش درآمد.

نمایشگاه  عشایر

اجرای برنامه موسیقی و رقص محلی 

نمایشگاه عشایر

بخشی از نمایشگاه برای نمایش بخش کوچکی از زندگی عشایری با مسئولیت سازمان امورعشایر ایران انواع چادرهای عشایری اقوام و اقلیم‌های مختلف ایران نمایش داده می‌شود. محصولات، تولیدات و توانمندی‌های خاص عشایر نیز در این بخش ارائه و به زیبایی به نمایش درآمد.

نمایشگاه عشایر

امید است که با توجه بیش از پیش به این مقوله و با اجرای نمایشگاه‌ها و رویدادهای فرهنگی در این زمینه ‌بتوان گام بزرگ‌تری را در راستای حمایت از روستاییان و عشایر کشور و نیز مصرف محصولات داخلی و تهیه مواد و صنایع مورد نیاز از تولیدکنندگان داخلی از هموطنانمان به‌نمایش گذاشته و رژیم غذایی‌مان را به‌سمت محصولات ارگانیک تولید داخل سوق دهیم.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه