اولین پارک ملی ایالات متحده؛ عکس های سیاه و سفید قدیمی با عمر یک قرن

زینب موحدی
زینب موحدی جمعه، ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
اولین پارک ملی ایالات متحده؛ عکس های سیاه و سفید قدیمی با عمر یک قرن

یلواستون اولین پارک ملی ایالات متحده‌ آمریکا است که از طبیعتی حیرت‌انگیز شامل آبفشان‌ها و چشمه‌های جوشان آب گرم برخوردار است. 

مجموعه‌ای از تصاویر باور نکردنی که تاریخ شگفت‌انگیز یکی از معروف‌ترین پارک‌های ملی جهان را نشان می‌دهد، به مناسبت بزرگداشت روزی که یلواستون به‌عنوان پارک ملی معرفی شد، منتشر شد. تصاویر این مجموعه که قدمت بعضی از آن‌ها به یک قرن پیش برمی‌گردد، نشان می‌دهد که تئودور روزولت و کالوین کولیج، رئیس جمهورهای اسبق ایالات متحده، در دهه‌های ۱۹۰۰ از این پارک بازدید کرده‌اند.

یلواستون

ماهیگیری در یلولستون در عکسی از سال ۱۹۰۵. یلواستون در تاریخ ۱ مارس ۱۸۷۲ به‌عنوان پارک ملی به رسمیت شناخته شد و اولین منطقه‌ی آمریکا است که به‌طور رسمی تحت محافظت دولت ایالات متحده قرار گرفت. این کار در اثر اصرار گروهی از کاوشگران انجام شد که تحت‌تاثیر زیبای طبیعی این منطقه قرار گرفته بودند.

یلواستون

اسب و کالسکه در پارک در عکسی از سال ۱۹۱۳. معمولا از اسب و کالسکه برای هدایت مردم برای گردش در مناظر باور نکردنی این پارک استفاده می‌شد. به این ترتیب، گردشگران ثروتمند برای رفتن به پارک مجبور نبودند زحمتی را محتمل شوند.

یلواستون

در عکس‌ها، گردشگران اسب‌سواری دیده می‌شوند که در نفس‌گیرترین منظره‌هایی قرار گرفته‌اند که می‌توان از این پارک در یک تصویر مشاهده کرد. در عکس دیگری هم زنی را می‌بینیم که در حال عبور کردن از یکی از آبفشان‌های معروف پارک در سال ۱۹۱۸ است. این کار در زمان حال به‌شدت ممنوع شده است. این عکس در منطقه‌ی «Devil's Ink Pot» و در لحظه‌ی فوران آب گرفته شده است. عکس مربوط به سال ۱۹۰۴ است.

یلواستون

تور گردشگری غرب آمریکای رئیس‌جمهوری تئودور روزولت. این عکس در سال ۱۹۰۳ و زمانی گرفته شد که او در حال بازدید از «Liberty Cap» در پارک ملی یلواستون است. روزولت، سیاستمدار و نویسنده‌ای بود که از سال ۱۹۰۱ تا ۱۹۰۹ به‌عنوان بیست و ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده‌ی آمریکا برگزیده شد. او همچنین از مارس تا سپتامبر ۱۹۰۱ به‌عنوان بیست و پنجمین معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده و از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۰ به‌عنوان سی و سومین فرماندار نیویورک فعالیت کرد. 

یلواستون

جمعیت بزرگی برای تماشای پرزیدنت کالوین کولیج و همراهانش که از پله‌های برج فالز پایین می‌آیند، جمع شده‌اند. کولیج جمهوری‌خواه، سی‌امین رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود و در فاصله‌ی بین سال‌های ۱۹۲۳ تا ۱۹۲۹ فعالیت کرد. او که وکیلی اهل نیو انگلند بود، در ورمونت، کالیج، متولد شد و فعالیت‌های سیاسی خود را از ایالت ماساچوست آغاز کرد و در نهایت، فرماندار آن ایالت شد.

یلواستون

مهمانی فرماندار در «بازین کمپ» (Basin Camp) در پارک ملی یلواستون در تصویری که در سال ۱۹۱۹ گرفته شده است. ده‌ها تن از مردان و زنان را می‌توان در این عکس مشاهده کرد که در حال پذیرایی شدن با غذا و نوشیدنی‌های مختلف هستند و میز فرماندار در انتهای اتاق دیده می‌شود.

یلواستون در تاریخ ۱ مارس ۱۸۷۲ به‌عنوان یک پارک ملی به ثبت رسید. این پارک اولین منطقه‌ی آمریکا است که به‌طور رسمی تحت محافظت دولت قرار گرفت. این کار به خاطر اصرار گروهی از کاوشگرانی بود که تحت‌تاثیر زیبایی طبیعی آن قرار گرفته بودند.

فردیناندو هیدن، زمین‌شناسی که نخستین سفر اکتشافی به یلواستون را رهبری می‌کرد به کنگره گفت که اگر این پارک مورد محافظت قرار نگیرد، خیلی زود توسط تبهکاران غارت خواهد شد.

او گفت:

خرابکارانی که همین حالا منتظر ورود به این سرزمین عجایب هستند، در عرض یک فصل همه این شگفتانه‌های خارق‌العاده‌ای که مادر طبیعت، هزاران سال از همه مهارت‌های زیرکانه‌ی خود برای خلق آن‌ها بهره برده است، را طوری از بین خواهند برد که دیگر قابل بازیابی نباشند.

پس از این توصیه‌ها، رئیس‌جمهوری اولیسس اس. گرانت، قانون تخصیص زمین را امضا کرد و زمین‌هایی را که در نزدیکی رودخانه‌ی یولواستون وجود دارند، به‌عنوان یک پارک عمومی اعلام کرد.

یلواستون

ارتش سفید (White Troop) در دریل (Drill) در فورت یلواستون در تصویری که در سال ۱۹۰۴ گرفته شده است. در این عکس، نظامیانی دیده می‌شوند که پرچم در دست گرفته‌اند و یونیفورم‌های یکسانی پوشیده‌اند و در حال رژه رفتن در یلواستون و دره‌های معروف و کوهستانی آن هستند. یونیفورم‌های نیروهای ارتش سفید حتی به اسب‌های آن‌ها هم تسری یافته و همان طور که در عکس می‌بینید، اسب‌ها هم سفید هستند.

یلواستون

زنی پوشیده در یک لباس بلند و کفش‌هایی پاشنه بلند در «The Punch Bowl» در پارک ملی یلواستون. او تلاش می‌کند چیزی را از داخل دهانه بیرون بکشد.

یلواستون

یکی از راهنماهای پارک ملی یلوستون (که در آغاز قرن بیستم همیشه یک سرباز آمریکایی این مسئولیت را به عهده داشت) به‌طرزی خطرناک نزدیک به لبه‌ی یک آبفشان ایستاده است. این عکس در سال ۱۹۰۳ گرفته شده است.

یلواستون

گروهی از زنان که از آب‌های تازه‌ی چشمه‌ی آپولینالیز (Apollinalis) در پارک ملی یلواستون لذت می‌برند. عکس بالا مربوط به سال ۱۹۰۵ است.

یلواستون

جاده‌ی باشکوه «ویرجینیا کانیون» و «ویرجینیا فالز» در پارک ملی یلواستون در سال ۱۹۰۵. در این عکس، یک کالسکه و چند اسب مشاهده می‌شوند که در امتداد جاده‌ی خاکی در حال گذر هستند و در پس زمینه‌ی عکس، یک رودخانه در جریان است.

یلواستون

در عکس بالا، یک سرباز سواره در «Midway Geyser Basin» در سال ۱۹۰۳ مشاهده می‌شود.

یلواستون

گروهی از گردشگران در حال کاوش آرایش‌های زمینی در عکسی از سال ۱۹۰۳ مشاهده می‌شوند. زنان، لباس‌هایی برازنده پوشیده‌اند و استادانه خود را آراسته‌اند. اما تنها مردی که در عکس دیده می‌شود، یک دست کت و شلوار به تن دارد و کلاه به سر گذاشته است.

یلواستون در یکی از بزرگ‌ترین سوپرآتشفشان‌های جهان قرار گرفته است؛ یعنی در بستری از فعالیت‌های حرارتی ناشی از آبفشان غول‌پیکر «Old Faithful» است که تقریبا هر ۹۱ دقیقه در چشمه‌ی «Grand Prismatic Spring» که بازدیدکنندگان زیادی دارد، فوران می‌کند.

سایر نقاط محبوب پارک، که از همه طرف توسط کوه‌های راکی ​​احاطه شده است، عبارت هستند از: یلواستون گراند کانیون و آبشارهای بزرگ یلوستون. حیوانات بسیاری در این پارک به چشم می‌خورند: گرگ‌ها، گاومیش‌ها، آهوهای وحشی، گوزن‌های شمالی و خرس‌ها. بازدیدکنندگان در روزهای اول پارک، معمولا به خرس‌های سیاه غذا می‌دادند، اما تعداد ۵۲۷ زخمی در مدت هشت سال از ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹ در نهایت منجر به ممنوعیت این کار شد. 

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه