سفر ۵ روزه از خرم آباد به اهواز

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد پنجشنبه، ۲۸ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
سفر ۵ روزه از خرم آباد به اهواز

اهواز با برخورداری از جذابیت‌هایی مانند رود خروشان کارون، پل سفید، مردم خون‌گرم با آداب و رسوم کهن، یکی از بهترین مقاصد گردشگری جنوب کشور است.

شاید در سال‌های اخیر، تنها تصور ما از اهواز، شهری پر از آلودگی و ریزگردها است؛ اما اهواز هم برخلاف تصور مردم مانند بسیاری از شهرهای ایران، جذابیت‌های مختلفی دارد که این شهر را به قادر به جذب گردشگرانی با علایق متفاوت می‌کند؛ از جاذبه‌های طبیعی مانند رود  کارون و تالاب بامدژ گرفته تا جاذبه‌های تاریخی مانند خانه معین‌التجار و جاذبه‌های فرهنگی مانند آداب و رسوم کهن مردم شهر.

تمام این جاذبه‌ها انگیزه خوبی برای سفر به این شهر هستند. در ادامه سفر خود را از خرم‌آباد، شهر آبشارها شروع می‌کنیم و پس از گذر از شهرهای دزفول، شوش، شوشتر و مسجد سلیمان و بازدید از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهرها، به اهواز می‌رسیم و با جاذبه‌های این شهر از ابعاد مختلف آشنا می‌شویم.

البته این برنامه سفر که از سوی وب‌سایت کجارو تهیه شده است، تنها یک پیشنهاد به شما مخاطبان عزیز است و می‌توانید متناسب با زمان و برنامه خود، تغییراتی در آن ایجاد کنید.

با این وجود اگر قصد سفر با تور اهواز را با برنامه‌ریزی مخصوص خود را دارید، می‌توانید انواع آفرهای تور را در کجارو از لحاظ قیمت مقایسه کرده و از فروشنده‌های معتبر مسافرتی تهیه کنید.

تور اهواز با کمترین قیمت

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارمروز پنجم

اطلاعات کلی سفر

مسیر پیشنهادی کجارو

نوع سفر: جاده‌ای

فاصله بین دو شهر: در حدود ۵۰۴ کیلومتر

مسافت زمانی بین دو شهر: ۷ ساعت

البته ما این مسیر را به‌دلیل وجود جاذبه‌های مختلف در شهرهای بین آن انتخاب کرده‌ایم و شما می‌توانید از مسیر کوتاه‌تری که از شهرهای  حسینیه و اندیمشک می‌گذرد، نیز به اهواز برسید. طول این مسیر ۳۳۱ کیلومتر است و فاصله زمانی بین خرم‌آباد و اهواز از این مسیر، ۴ ساعت و ۹ دقیقه است؛  البته اگر این مسیر را انتخاب کنید،  از دیدن بهترین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی جنوب کشور محروم می‌شوید،  با این حال انتخاب با شما است.

روز اول

جاده

پیشنهاد می‌کنیم ساعت هشت صبح حرکت خود را از خرم‌آباد به‌سمت دزفول آغاز کنید. فاصله این دو شهر ۱۸۶ کیلومتر است و طی کردن این مسیر ۲ ساعت و ۱۳ دقیقه طول می‌کشد؛ بنابراین حدود ساعت ۱۰:۱۵ به دزفول می‌رسید.

دزفول

دزفول یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای ایران و استان خوزستان با قدمت چند هزار ساله است و به‌دلیل حاصلخیز بودن، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی ایران نیز محسوب می‌شود. مردم این شهر نیز در ایام عزاداری ماه محرم، طبق آداب و سنن کهن خود، مراسمی را برگزار می‌کنند که در نوع خود خاص و منحصربه‌فرد است و می‌تواند برای برخی از گردشگران جذاب باشد.

عزاداری محرم

یکی از این مراسم‌ها، حرکت دسته‌جمعی مردم به‌سمت محلی به نام رودبند با علم‌های بزرگ با تزیینات خاص (گاهی ارتفاع این علم‌ها به ۱۲ متر هم می‌رسد) است. چوب‌زنی نیز یکی دیکر از مراسم مذهبی دزفول است که در آن عده ای از مردان با ابزار جنگی مانند شمشیر، سپر و زره با یکدیگر می‌جنگند و صحنه‌های جنگ واقعه عاشورا را شبیه‌سازی می‌کنند. مراسم چلاب‌زنی، نیز آیین مذهبی دیگری است که در آن عده‌ای بازیگر در حالی که گهواره علی اصغر را بر دستان خود حمل می‌کنند، برخی از وقایع روز عاشورا را بازسازی می‌کنند و مردم هم ندورات خود را در این گهواره می‌ریزند. این مراسم همراه با شعر با لحن و آهنگ خاص و گاهی اوقات هم با مداحی برگزار می‌شود. از سوغات معروف این شهر هم می‌توان به قلم خوشنویسی این شهر اشاره کرد.

موزه مردم‌شناسی (حمام کرناسیون) دزفول، شروع خوبی برای بازدید از جاذبه‌های این شهر است.

موزه مردم شناسی (حمام کرناسیون) دزفول

موزه مردم شناسی دزفول

حمام کرناسیون یکی از آثار تاریخی این شهر با مساحت ۸۸۰ متر و متعلق به دوران قاجار است که پس از بازسازی در سال ۱۳۸۵ به موزه مردم شناسی دزفول و مکانی برای آشنایی با مشاغل قدیمی مردم این شهر تبدیل شد. این حمام در بافت تاریخی شهر واقع شده است.

  • نشانی: جاده ساحلی، خیابان رو‌به‌روی قصر روناش، محله کرناسیون
  •  ساعات بازدید:  همه‌روزه به‌جز دوشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۶
  •  مدت زمان بازدید: یک ساعت

خانه تاریخی سوزنگر

خانه تاریخی سوزنگر

این بنای تاریخی با ۹۰ سال قدمت متعلق به دوران قاجار است و قدمت بنای اولیه آن به دوران صفویه می‌رسد. این خانه اعیانی دو طبقه بوده و وجود آجرهای مختلف با اشکال واندازه های متنوع، معماری آن را منحصربه‌فرد کرده است. هشتی ورودی خانه سوزنگر نیز با سنگ‌های طبیعی رودخانه‌ای، سنگ‌فرش شده است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

  • نشانی: محله قلعه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با خودرو

مسجد جامع دزفول

مسجد جامع دزفول

این مسجد یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران بود که در ساخت آن از معماری دوران ساسانی استفاده شده است و تاریخ ساخت آن به قرون سوم و چهارم هجری قمری می‌رسد؛ البته برخی معتقد هستند که این بنای تاریخی متعلق به قرن هفتم است. گلدسته‌های مسجد جامع دزفول که در دوران صفوی و قاجار بازسازی و مرمت شده است، ۱۵ متر است که نشان‌دهنده شکوه معماری ایرانی و اسلامی است.

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  •  مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  •  فاصله از جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با خودرو و ۵ دقیقه پیاده

پیشنهاد ناهار

باغ رستوران فلاحتی دزفول

پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در رستوران طاووس واقع در ابتدای خیابان آفرینش، روبه‌روی پاساژ سعید یا باغ رستوران فلاحتی واقع در خیابان شریعتی، کوچه زرگران، بام پارکینک طبقاتی شریعتی میل کنید که به‌ترتیب با خودرو سه و چهار دقیقه با مسجد جامع دزفول فاصله دارند؛  البته اگر می‌خواهید هزینه کمتری برای غذا بپردازید یا فست‌فود میل کنید، می‌توانید سری هم به فست‌فود آقای نخود واقع در خیابان طالقانی، بین خیابان هجرت و آفرینش بزنید که با خودرو تنها چهار دقیقه با مسجد جامع دزفول فاصله دارد.

پیشنهاد می‌کنیم پس از صرف ناهار و کمی استراحت، بازدید خود را از جاذبه‌های شهر با بازدید از خانه تیزنو ادامه دهید.‌

خانه تیزنو

خانه تیزنو

دزفول علاوه بر خانه تاریخی سوزنگر، خانه تاریخی دیگر به نام تیزنو را نیز در خود جای داده است. تیزنو یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین خانه‌های تاریخی این شهر است. این خانه که به ثبت ملی هم رسیده است، متعلق به دوره صفویان بوده و اکنون به اداره میراث فرهنگی دزفول تبدیل شده است. این خانه که تمام ویژگی‌های معماری مرتبط با خانه‌های دزفول در آن رعایت شده است، دارای هشت ورودی، ایوان مرکزی، اتاق‌هایی در ایوان، چندین راهرو، محوطه اندرونی و قسمتی به نام شوادون (محلی زیرزمینی در خانه‌ها که ساکنان خانه در فصل تابستان با پناه بردن به آن، از گرمای طاقت فرسای دزفول فرار می‌کرده‌اند) است. تیزنو به‌دلیل موقعیت ویژه خود، در فصل بهار بازدیدکنندگان زیادی دارد.

  • نشانی: ضلع شرقی میدان اصلی محله قلعه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  •  مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  •  فاصله تا رستوران طاووس: با خودرو ۴ دقیقه، پیاده ۱۵ دقیقه

پل تاریخی دزفول

پل تاریخی دزفول

این پل که با ۱۷۰۰ سال قدمت یکی از پل‌های قدیمی ایران و جهان است، در سال ۲۶۰ میلادی یعنی در حدود ۱۷۵۰ سال پیش ساخته شده است و در حال حاضر قسمت شرقی و غربی دزفول را به هم متصل می‌کند. پل تاریخی دزفول در سه دوره تاریخی مختلف تکمیل شده است؛ بخش‌های از پایه‌های متعلق به دوران ساسانیان بوده و ساختمان فعلی آن در محل ساختمان قبلی به دست صفویان از نو بنا شده و قسمت عرشه آن در دوران پهلوی با مواد جدیدی همچون سیمان و فلز، بازسازی و ترمیم شده است. این بنا یکی از با ارزش‌ترین بناهای تاریخی دزفول است که هنوز برای تردد وسایل نقلیه از آن استفاده می‌شود و قدیمی‌ترین پل آجری جهان محسوب می‌شود.

  • نشانی: پل تاریخی دزفول
  • ساعات بازدید: در طول روز
  •  مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  •  فاصله تا جاذبه قبلی: ۳ دقیقه با خودرو، ۸ دقیقه پیاده

بقعه شاه رکن الدین

بقعه شاه رکن الدین

این بقعه که متعلق به قرن دوازدهم هجری قمری بوده و در محله‌ای به همین نام واقع شده است، دارای گنبد آبی‌رنگ مزین  به کاشی‌کاری‌های زیبا و دو گلدسته آجری با کاشی‌کاری‌های زیبا است. ایوان این بنا نیز با طاق‌های مقعر و متعدد خود، زیبایی خاصی به آن بخشیده است. در کنار این بنا، مسجد و حمام تاریخی بسیار زیبایی و همچنین یک مدرسه علمیه نیز وجود دارد که با یک راهروی کاشی‌کاری شده به این بقعه راه پیدا می‌کنند. بقعه شاه رکن‌الدین با برخورداری از فضای سبز زیبای خود، به نگین سبز بافت تاریخی دزفول شهرت پیدا کرده است.

  • نشانی: محله شیخ رکن‌الدین در نزدیکی خیابان طالقانی
  •  ساعات بازدید: در طول روز
  •  مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  •  فاصله تا جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو و ۱۱ دقیقه پیاده

دره کول دره

دره کول دره

دره کول دره یا اشگفت زرده که به دره ارواح نیز شهرت دارد، دره‌‌ای شگفت‌انگیز در نزدیکی دزفول است که با دو دیواره به طول چندین کیلومتر که ارتفاع آن‌ها در برخی از نقاط به صد متر هم می‌رسد، احاطه شده است. دما در این دره حتی در تابستان‌های گرم دزفول هم زیر ۲۰ درجه است؛ زیرا همیشه چندین چشمه دائمی، آب‌چکان و حتی چندین آبشار از دل دیواره‌های این دره به سفت کف آن در جریان هستند و هوای خنک و دلپذیری در این دره ایجاد می‌شوند.

دره ارواح

در برخی از نقاط، قسمت بالای این دیواره‌ها به هم می‌پیوندند و تنها فاصله‌ای به‌اندازه یک روزنه نور در بین آن‌ها وجود دارد. همه این ویژگی‌‌ها باعث شده است پیاده‌روی در دل این دره تجربه بسیار خوبی باشد. بهترین فصل سفر به این دره تابستان است؛ زیرا در بهار احتمال جاری شدن سیل در آن وجود دارد.

  • نشانی: کیلومتر ۲۵ جاده دزفول- شهیون، نرسیده به بیشه بزان
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: در حدود ۱۵ دقیقه با خودرو (۷٫۴ کیلومتر)

دره تو بیرون

دره تو بیرون

پس از بازدید از دره ارواح بهتر است سری هم به دره تو بیرون بزنید که همانند دره ارواح با دیواره‌های مرتفع احاطه شده است. این دره هم نیز دارای چشمه‌‌ها و آب‌چکان‌هایی در کف و دیواره‌‌های خود است و درختان انبوه نیز مانند درخت انگور و انجیر وحشی، زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است. در تابستان زمانی که دمای دزفول ۴۰ درجه سانتی‌گراد است، دمای این دره به زیر ۳۰ و حتی به ۲۵ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد. در ضمن در این منطقه دو آبشار زیبا نیز وجود دارند که کمی با دره فاصله دارند.

  • نشانی: ۲۰ کیلومتری شمال دزفول، بخش سردشت، قبل از منطقه تنگسرا
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۳۶ دقیقه با خودرو، ۳۳٫۵ کیلومتر

پیشنهاد اقامتگاه

هتل روناش دزفول

دزفول دارای دو هتل دو ستاره و یک هتل سه ستاره است. هتل دو ستاره روناش جاده ساحلی شمالی، حد فاصل پل جدید و پل سوم و هتل دو ستاره آوان در میدان امام حسین، بلوار پانزده خرداد، بین خیابان پست و هتل، روبه‌روی هایپر زیتون واقع شده است. هتل سه ستاره جهانگردی دزفول نیز در میدان امام حسین بلوار ۱۵ خرداد، جنب استادیوم شهید مجدیان واقع شده است.

چنانچه قصد دارید هزینه کمتری برای محل اقامت خود بپردازید، مسافرخانه احسان واقع در خیابان شریعتی، تقاطع امام نیز می‌تواند انتخاب خوبی باشد. از میان هتل‌های معرفی شده، هتل روناش کمترین فاصله را با دره تو بیرون دارد.

روز دوم

توصیه می‌کنیم روز دوم سفر خود را با بازدید از دره چال کندی آغاز کنید. چنانچه یکی از دو هتل روناش یا آوان را برای اقامت انتخاب کرده باشید، فاصله کمی با این دره بسیار زیبا دارید و برای رسیدن به آن تنها باید در حدود سی دقیقه رانندگی کنید. توصیه می‌کنیم ساعت هفت صبح هتل را برای بازدید از این مکان زیبا ترک کنید.

چال کندی

چال کندی

این منطقه یکی از بکرترین مناطق دزفول است و به‌قدری ناشناخته است که بسیاری از مردم استان خوزستان حتی نام را نیز نشنیده‌اند؛ پس اگر عاشق مناطق بکر هستید، برای دیدن این منطقه شگفت‌انگیز تردید نکنید. علفزارها، بیشه‌زارها و دیگر جاذبه‌های این منطقه، هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند. در ضمن می‌توانید در این منطقه از کوهنوردی و ماهی‌گیری هم لذت ببرید. لازم به ذکر است با قایق‌سواری نیز می‌توان به این منطقه راه یافت.

  • نشانی: ۱۸ کیلومتری شمال شهر دزفول در محور جاده دزفول-شهیون و هفت کیلومتر بعد از پادگان قدس در مسیر رود
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

روستای پامنار

روستای پامنار

روستای پامنار که در فاصله بسیار نزدیکی از دریاچه شهیون واقع شده، یکی از روستاهای زیبای اطراف دزفول است. این روستا با مساحت ۵۷ هکتار دارای مناظر بسیار زیبایی بوده و پوشش جنگلی انبوه مانند درختان انگور و انگور وحشی و همچنین وجود چشمه‌‌های متعدد، زیبایی آن را دوچندان کرده است. از دیگر جاذبه‌‌های این روستا می‌توان به قلعه طبیعی شاداب و دره‌های حیرت‌آور اشاره کرد.

قلعه طبیعی شاداب با ۱۰ کیلومتر طول و چهار کیلومتر عرض یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های طبیعی ایران و متعلق به دوران ساسانیان است. این قلعه دارای موقعیت استراتژیکی بسیار خوبی بوده و تنها دارای یک ورودی صعب‌‌العبور است؛ به همین دلیل مردم روستا از این قلعه به‌عنوان پناهگاهی در برابر راهزنان استفاده می‌کردند.

قلعه شاداب

قلعه شاداب

  • نشانی: ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمشک، پشت دو کوه شاداب و تنگوان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت (به‌همراه بازدید از دریاچه شهیون و قلعه طبیعی شاداب)
  • فاصله تا جاذبه قبلی: در  حدود ۴۵ دقیقه (۳۹ کیلومتر)

دریاچه شهیون

دریاچه شهیون

دریاچه زیبای شهیون یا دریاچه سد دز که در پشت کوه های منطقه شاداب دزفول واقع شده، دارای ۶ هزار هکتار مساحت و ۵۰ متر عمق در عمیق‌ترین نقطه است. وجود چند جزیره کوچک و بزرگ در میان این دریاچه با پوشش جنگلی انبوه،  زیبایی آن را دو چندان کرده است و بزرگ‌ترین جزیره این دریاچه با مساحت ۶۰ هزار متر مربع توجه افراد را به خود جلب می‌کند. شهیون برای انجام ورزش‌های آبی مانند اسکی روی آب و شنا نیز کاملا مناسب است. لازم به ذکر است سد دز در حال حاضر جزو پنجاه مرتفع  سد دنیا است و زمانی ششمین سد مرتفع دنیا بوده است. دریاچه شهیون تنها دو دقیقه با روستای پامنار فاصله دارد. توصیه می‌کنیم پس از بازدید از روستای زیبای پامنار و دریاچه شهیون، آبشار بسیار زیبای شوی را نیز از دست ندهید.

 آبشار شوی

آبشار شوی

این آبشار با ارتفاع ۸۵ متر و عرض ۵۰ متر، مرتفع‌ترین آبشار ایران و خاورمیانه است. نام این آبشار که در نزدیک دهی به همین نام واقع شده، به‌معنای لطافت است. پوشش گیاهی اطراف آبشار از جمله بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط زیبایی خاصی به این آبشار بخشیده است. برای رسیدن به این آبشار باید دو ساعت پیاده‌روی کنید؛ البته پیاده‌روی در یک مسیر زیبا، نیز می‌تواند تجربه جذابی باشد.

  • نشانی: دهستان شوی
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۲ ساعت و سه دقیقه

در صورت تمایل می‌توانید از آسیب‌های آبی این شهر که در بستر رودخانه دز در سه بخش پارک ساحلی دز، پل جدید دزفول و پل قدیم دزفول وجود دارد، بازدید کنید. این آسیاب‌ها یادگاری از دوران صفویه و قاجاریه در دزفول هستند. روستای نورآباد، دریاچه میانه و بازار قدیمی دزفول، نیز می‌توانند برای شما جذاب باشند. در ضمن می‌توانید در فواصل زمانی بین بازدیدهای خود از  جاذبه‌های داخل شهر، اندکی هم در کنار رود دز استراحت کنید و از آرامش آن لذت ببرید. 

آسیاب های آبی دزفول

نمایی از آسیاب‌های آبی دزفول

رفت و برگشت به آبشار شوی و پیاده‌روی در مسیر منتهی به آن در حدود ۹ ساعت طول می‌کشد؛ بنابراین در حدود ساعت ۷:۴۵ به دزفول می‌‌‌‌رسید. به‌دلیل اینکه دزفول فاصله اندکی با شهر شوش دارد، بهتر است حرکت خود را تا شوش ادامه دهید و شب را در این شهر اقامت کنید. شوش ۳۳٫۷ کیلومتر با شوش فاصله دارد و فاصله زمانی این دو شهر نیز در حدود ۴۰ دقیقه است.

شهر شوش

شوش یکی از کهن‌ترین شهرهای ایران با سابقه چند هزار ساله است که زمانی پایتخت زمستانه هخامنشیان بوده است. این شهر زمانی مرکز استان خوزستان بوده و در دوران پس از اسلام نیز رونق و شکوه آن تا مدتی حفظ شد؛ اما پس از اینکه اهواز مرکز استان خوزستان شد، به‌تدریج اهمیت خود را از دست داد. باستان‌شناسان با بررسی آثار به دست آمده از لایه‌های پایین‌تر شهر، قدمت این شهر باستانی را هشت هزار سال تخمین زده‌اند. از سوغات معروف این شهر می‌توان به ابریشم خام، ترنج، نیشکر و انار اشاره کرد.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل آپادانای شوش

هتل آپادانای شوش واقع در خیابان فتح المبین، رو‌به‌روی فرمانداری گزینه خوبی برای یک شب اقامت در این شهر تاریخی است. شام را نیز می‌توانید در رستوران این هتل میل کنید. اگر هم دوست دارید شب را در یک اقامتگاه بومی و سنتی بگذارید، می‌توانید شب را در اقامتکاه بوم‌گردی تک ستاره اهورا دانیال این شهر  واقع در فلکه یازهرا، خیابان حرم، روبه‌روی درب موزه، اقامتگاه پردیس اهورا دانیال سپری کنید. 

روز سوم

توصیه می‌کنیم روز سوم سفر خود را با بازدید از بقعه دانیال نبی شروع کنید که می‌توان گفت یکی از نمادهای این شهر است.

بقعه دانیال نبی

بقعه دانیال نبی

این بنا مدفن حضرت دانیال، پیامبر یهود است که گنبد مخروطی شکل و پله‌ای آن توجه هر فردی را به خود جلب می‌کند. کاشی‌کاری‌‌ها، آینه‌کاری زیر پوست گنبد در قسمت داخل بنا، گچ‌بری‌ها و سنگ‌های مرمر استفاده شده در این بنا، مانند سایر اماکن گردشگری، توجه گردشگران را خودبه‌خود جلب می‌کند.

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت

قلعه شوش

قلعه شوش

این قلعه که یادگاری از دوران قاجار در شوش است، با طرح قلعه‌های قرون‌وسطا و به‌شکل دوزنقه‌ در سال ۱۸۹۷ به دست ژاگ دمورگان فرانسوی برای سکونت دادن به باستان‌شناسان کشورش ساخته است و اکنون هم به‌عنوان مرکزی برای تحقیق و پژوهش در مورد آثار باستانی و نگه‌داری از آن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. از مهم‌ترین آثار باستانی یافت شده در قلعه شوش می‌توان به مجسمه معروف ملکه ناپیر اسوستون، لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی و نقش بزکوهی و قانون حمورابی اشاره کرد.

  • نشانی: خیابان امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: یک دقیقه با خودرو و ۲ دقیقه پیاده

موزه شوش

موزه شوش

چنانچه می‌خواهید بیشتر با تاریخ باشکوه شهر شوش آشنا شوید، بازدید از موزه باستان‌شناسی شوش را حتما به شما توصیه می‌کنیم. این موزه در سال ۱۳۴۵ در میان باغی بزرگ گشایش یافت. این موزه از شش تالار بزرگ تشکیل شده است و آثار نمایش داده شده در آن شامل آثار مرتبط با دوران پیش از تمدن عیلام تا دوران پس از اسلام می‌شود. ارزشمندترین آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه، آثار به جا مانده از کاخ آپادانا است.

  • نشانی: خیابان امام خمینی رو‌به‌روی بقعه دانیال نبی
  • ساعات بازدید: ۹ تا ۱۹
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: یک دقیقه با خودرو و یک دقیقه پیاده

کاخ آپادانا

کاخ آپادانا

این کاخ به دست داریوش کبیر، پادشاه هخامنشی در سال‌‌های ۵۱۵ تا ۵۲۱ قبل از میلاد ساخته شده و دارای دیوارهای گلی و ستون‌هایی از جنس سنگ است. کاخ آپادانا دارای بخش‌های مختلفی از جمله تالار بار عام، حرم‌سرا، دروازه و پذیرایی و همچنین سه حیاط است. دیوارهای داخلی کاخ با آجر لعابدار منقش به طرح‌های سپاه جاویدان، شیر بالدار و نقش گل نیلوفر آبی بوده‌اند که آثار به جا مانده از آن‌ها در معروف‌ترین موزه‌های خارجی و داخلی نگهداری می‌شود.

  • نشانی: بلوار امام خمینی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۱ دقیقه با خودرو و ۷ دقیقه پیاده

منطقه حفاظت‌شده کرخه

پارک ملی کرخه

اگر می‌خواهید علاوه بر آثار باستانی شوش از دیدن زیبایی‌‌های طبیعی این شهر، نیز بی‌نصیب کنید، بازدید از منطقه حفاظت‌شده کرخه را نیز در برنامه سفر خود قرار دهید. پارک ملی کرخه با چندین هزار هکتار مساحت و ۱۸۰ کیلومتر طول در امتداد رودخانه کرخه کشیده شده است. جنگل قلعه و رود شاوور از جاذبه‌های زیبای این منطقه محسوب می‌شود. در ضمن گونه‌های جانوری مختلف (از جمله گوزن زرد ایرانی) و گاه خطرناکی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند که ممکن است در حین بازدید از پارک ملی، آن‌ها را نیز به‌صورت تصادفی ببینید.

  • نشانی: ۵ کیلومتری غرب جاده مواصلاتی اهواز-شوش
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۲۷ دقیقه با خودرو (۳۶٫۳ کیلومتر)

پیشنهاد ناهار

رستوران

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از پارک ملی کرخه ناهار را در رستوران جوجه طلایی واقع در شوش دانیال، خیابان شهید دانش، رو‌به‌روی دکل مخابرات یا رستوران سنتی دورنتاش در رو‌به‌روی موزه شهر یا رستوران کوثر واقع در  بلوار ۴۵ متری فتح المبین، بین خیابان امام خمینی و پل سوم، نبش خیابان اعظم یا رستوران چغازنبیل واقع در میدان الزهرا، رو‌به‌روی قلعه آپادانا میل کنید. توصیه می‌کنیم پس از صرف ناهار به‌سمت زیگورات چغازنبیل حرکت کنید.

زیگورات چغازنبیل

زیگورات چغازنبیل

به اعتقاد برخی از باستان‌شناسان، این بنا نخستین پرستشگاه ایرانیان بوده و نخستین اثر ایرانی ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی جهانی یونسکو نیز محسوب می‌شود. چغازنبیل دارای صد متر طول، پنج متر عرض و ۵۲ متر ارتفاع بوده و به‌شکل مربعی ساخته شده است. در بالای این بنای ۵ طبقه، معبدی وجود دارد که به اعتقاد مردم تمدن ایلام، جایگاه خداوند آن‌ها بوده است. یکی از شگفتی‌های مرتبط با این بنا، سیستم آبرسانی و تصفیه آب است.

  • نشانی: ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله تا رستوران جوجه طلایی: ۴۶ دقیقه با خودرو (۴۵ دقیقه)

در صورت تمایل می‌توانید از دیگر جاذبه‌های شهر شوش مانند موزه هفت تپه، بقعه دعبل خزایی و ایوان کرخه نیز بازدید کنید. توصیه می‌کنیم لحظاتی را نیز در کنار رودهای شاوور و کرخه سپری کنید تا از فضایی آرامش‌بخش لذت ببرید.

طبق برنامه ساعت ۱۴:۳۰ باید از سمت زیگورات چغازنبیل به‌سمت شوشتر حرکت کنید. شوشتر ۴۴٫۵ کیلومتر با این بنا فاصله دارد و فاصله زمانی این دو مکان نیز ۴۵ دقیقه است.

شوشتر

شوشتر نیز یکی از شهرهای بسیار کهن ایران است که در جلگه خوزستان از موقعیت ویژه‌ای برخوردار بوده و همین امر موجب شده است خاک آبفرفتی و حاصلخیزی داشته باشد. این شهر علاوه بر خاک آبرفتی دارای معادن غنی گچ، آهن، سنگ ساختمانی و شن است. همچنین جنگل‌های بزرگی در این شهر به‌صورت بیشه در شاخه‌های مختلف رود کارون خودنمایی می‌کنند.

توصیه می‌کنیم بازدید از جاذبه‌های این شهر را با بازدید از سازه های آبی شوشتر آغاز کنیم که یکی از نمادهای اصلی این شهر محسوب می‌شود.

سازه‌های آبی شوشتر

سازه های آبی شوشتر

این سازه‌ها مجموعه‌‌ای شگفت‌انگیز از پل‌ها، بند‌ها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در هماهنگی با یکدیگر فعالیت می‌کنند. قدمت این سازه‌ها که در دنیا نمونه مشابهی ندارند و به ثبت میراث فرهنگی جهانی یونسکو نیز رسیده، متعلق به دوران ساسانیان و هخامنشیان است و در دوران قاجار بازسازی شده است. یکی از زیبایی‌های شگفت‌انگیز این مجموعه، سرازیر شدن پساب آسیاب‌ها به‌صورت آبشار مصنوعی در حوضچه‌های آب است.

  • نشانی: جنوب پل بند گرگر و خيابان شريعتي در حد فاصل بين بند گرگر تا بند برج عيار
  • ساعات بازدید: تابستان‌ها ۸ تا ۲۰ و زمستان‌ها ۸ تا ۱۷:۳۰. این مجموعه تنها در روزهای تاسوعا و عاشورا، شهادت حضرت علی (ع)، شهادت امام جعفر صادق (ع) و رحلت امام (ره) تعطیل است.
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

خانه تاریخی مستوفی

خانه تاریخی مستوفی

این خانه با ارزش تاریخی در دوران قاجار در شوشتر ساخته است و اکنون به‌صورت چند منظوره به‌عنوان موزه، رستوران، مرکز صنایع دستی و عکاسی از آن استفاده می‌شود. از ویژگی‌های خاص خانه مستوفی شوشتر می‌توان به چشم‌انداز زیبا از رود شیط و پل‌بند تاریخی شادروان اشاره کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این بنا برخورداری از چند بادگیر است که بیشتر در یزد دیده می‌شوند. یکی دیگر از زیبایی‌های این خانه تاریخی، حیاط آن با ویژگی‌های معماری خاص است.

  • نشانی: بشرویه، خیابان شریعتی، کوچه مستوفی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: پنج دقیقه با خودرو

خانه معین‌التجار شوشتری

خانه معین التجار شوشتر

این خانه هم یکی دیگر از خانه‌های تاریخی شوشتر و متعلق به یک تاجر شوشتری بوده است. این خانه که تاریخ ساخت آن به سلسله قاجار می‌رسد، از یک ایوان اصلی و دو طبقه تشکیل شده است. درب و پنجره‌های چوبی و ارسی، آجرکاری‌های زیبای آن و گچبری‌های مشبک این خانه در نورگیر‌های آن، زیبایی این خانه را دو چندان کرده‌اند. این خانه در سال ۱۳۴۰ به مدرسه تغییر کاربری داده و اکنون هم بخشی از آن به‌عنوان یک مدرسه غیرانتفاعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بنا قبل از تبدیل شدن به مدرسه، اداره دارایی شهر بوده است.

  • نشانی: انتهای خیابان امام شرقی، محله درب عباس، جنب مقام حضرت عباس (ع)
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با خودرو

خانه گازر شوشتر

خانه گازر

این بنا نیز اثری به جامانده از دوران قاجار در شوشتر است که از لحاظ اهمیت دومین خانه تاریخی این شهر محسوب است. خانه گازر که از معماری سنتی بسیار زیبایی برخوردار بوده، فاقد اندرونی است و در دو طبقه ساخته شده است. قسمت بیرونی شامل شبستان، ایوان، شودان و اتاق است؛ طبقه دوم روی شبستان احداث شده است. از ویژگی‌های خاص این بنا می‌توان به آجرکاری‌های زیبا، حجاری‌ها و گچبری‌های مشبک در نورگیرها اشاره کرد

  • نشانی: محله دل دل، پشت زینبیه کلانتر، کوچه افضلان، کوچه شهید قصاب نژاد
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: در حدود چهار دقیقه با خودرو

مسجد جامع شوشتر

مسجد جامع شوشتر

بهتر است روز سوم سفر خود را با بازدید از مسجد جامع این شهر به پایان رسانید. طبق اسناد تاریخی این مسجد متعلق به دوران صدر اسلام بوده و با قدمتی در حدود ۱۲۰۰ سال در سال ۲۵۴ هجری قمری ساخته شده است. از ویژگی‌های بارز مسجد جامع شوشتر می‌توان به ۴۸ ستون سنگی و طاق‌های گنبدی این ستون‌ها اشاره کرد. این مسجد قبلا دارای مناره‌ای به طول ۲۶ متر بوده که اکنون تنها ۱۶ متر از آن باقی مانده است. در گذشته کتیبه‌های زیادی روی دیوارهای این مسجد نصب شده که در حال حاضر تنها ۱۸ عدد از آن‌ها باقی مانده است. این مسجد دومین مسجد جامع قدیمی ایران بوده و دارای قدیمی‌ترین منبر ایران است

  • نشانی: خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: در حدود ۳ دقیقه با خودرو

پیشنهاد اقامتگاه

هتل سنتی سرابی شوشتر

اگر می‌خواهید شبی را در مکانی با معماری سنتی مختص شهرهای جنوبی ایران سپری کنید، می‌توانید هتل سنتی سرابی این شهر واقع در خیابان عبدالله بانو، جنب دبستان پسرانه زرین یا هتل سنتی طبیب شوشتری واقع در چهارراه امام خمینی، کوچه سنگ‌فرش یا اقامتگاه سنتی عمارت افضل واقع در چهارراه امام، ضلع غربی، خیابان سنگ‌فرش را انتخاب کنید؛ البته هزینه اقامت در هتل سرابی نسبت به دو هتل دیگر کمتر است. چنانچه قصد دارید شب را در یک اقامتگاه ارزان‌قیمت‌تر بگذارید، می‌توانید مهمانپذیر شوشتر واقع در بلوار شرافت را برای اقامت خود انتخاب کنید.

روز چهارم

توصیه می‌کنیم روز چهارم سفر خود را با بازدید از باغ فوق‌العاده‌ زیبای خان که یکی از جاذبه‌های طبیعی جذاب شوش است، آغاز کنید و هتل را ساعت ۷ صبح برای دیدن این باغ زیبا ترک کنید

باغ خان شوش

باغ خان شوش

آثار به جا مانده از دوران قاجار در شهر شوش به آثار تاریخی ختم نمی‌شود؛ باغ زیبای خان هم یکی از این یادگارها است. این باغ به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع در حاشیه غربی رود گرگر و در کنار بافت تاریخی شوشتر واقع شده است. پوشش گیاهی این باغ زیبا، گل‌های زینتی مانند رز، محمدی، شاه پسند و عباسی و درختان میوه از جمله انجیر، انار، توت، موز و مرکباتی پرتغال و نارنج است. این باغ فاصله زیادی با محوطه تاریخی آبشارهای شهر ندارد و از دو بخش باغ بالا و باغ پایین تشکیل شده است

  • نشانی: بافت تاریخی شهر، ۷۰۰ متر پایین‌تر از محوطه تاریخی شهر
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از هتل سرابی: با خودرو ۲ دقیقه

 در صورت تمایل می‌توانید از دیگر جاذبه‌های این شهر مانند پل بند شادروان، قلعه سلاسل شوشتر، منطقه حفاظت‌شده کرایی، پل بند لشکر و برج کلاه فرنگی نیز بازدید کنید. پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از باغ دیدنی خان، حرکت خود را به‌سمت مسجد سلیمان آغاز کنید. این شهر در حدود ۵۹ کیلومتر با باغ خان فاصله است و طی کردن این مسیر در حدود ۵۲ دقیقه طول می‌کشد.

مسجد سلیمان

شهر نفت‌خیز مسجد سلیمان نیز یکی از شهرهای بسیار کهن ایران بوده که تاریخ ورود اولین ساکنان آن به سده نهم تا اوایل سده هفتم قبل از میلاد می‌رسد. این شهر در گذشته اهمیت مذهبی بسیار زیادی داشته و آتشکده‌های آن تا سال‌های متمادی پرفروغ بوده است. اهمیت مذهبی این شهر حتی تا مدت‌ها پس از ورود اسلام حفظ شده و بسیاری از مردم برای زیارت روانه این شهر می‌شدند!

در ضمن این شهر لقب اولین‌‌ها را نیز به خود اختصاص داده زیرا بسیاری از اولین کارخانه‌ها، اولین سازه‌ها، اولین ساختمان‌های عمرانی و اولین زیرساخت‌های حمل و نقل مانند فرودگاه و راه‌آهن و بسیاری از اولین‌های دیگر کشور برای نخستین بار در این شهر اجرایی شده است.

بیشتر جاذبه‌های گردشگری شاخص این شهر در اطراف آن واقع شده است. توصیه می‌کنیم پس از ورود به این شهر به‌سمت دشت گلگیر حرکت کنید.

دشت گلگیر

دشت گلگیر

این دشت در ۳۸ کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان واقع شده است و یکی از مناطق طبیعی بسیار زیبای ایران محسوب می‌شود. در این دشت چشمه آبگرم شگفت‌انگیزی وجود دارد که در پاییز و زمستان دارای آب گرم و در بهار و پاییز از آب خنکی برخوردار است. آب این چشمه به‌دلیل اینکه دارای گوگرد است، خاصیت درمانی دارد و برای بهبود دردهای مفصلی مفید است. در ضمن گل‌های زیبایی نیز در سراسر دشت گلگیر به چشم می‌خورند.

  • نشانی: ۳۸ کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان
  • بهترین زمان بازدید: هر چهار فصل سال
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت

پیشنهاد ناهار

رستوران واروک

پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از این دشت به‌سمت منطقه منطقه شکار ممنوع شو ولندر حرکت کنید. به‌دلیل اینکه برای رسیدن به این منطقه  باید از مسجد سلیمان عبور کنید، پیشنهاد می‌کنیم ناهار را در یکی از رستوران‌های این شهر میل کنید. می‌توانید ناهار را در رستوران بین‌المللی کاوه واقع در خیابان آزادی، جنب حلال احمر یا رستوران واروک واقع در خیابان آزادی، کوچه بانک سپه یا رستوران پدیده جنوب بالاتر از میدان بنگله، پل مالجونگی میل کنید؛ اگر هم متمایل هستید برای ناهار فست فود میل کنید، می‌توانید سری به پیتزا ایلماه در جاده مسجد راکیها یا حتی فلافل و سمبوسه لهراسب در خیابان همافران بزنید.

منطقه شکار ممنوع شو ولندر

منطقه شکار ممنوع شو ولندر

منطقه شكار ممنوع «شو ولندر» در زاگرس جنوبی واقع شده است. تنوع گیاهی و جانوری و شرایط اكولوژیكی این منطقه آن را به یكی از مناطق ارزشمند استان و حتی كشور تبدیل کرده است. این مکان یکی از مناطق زیستگاه «سمندر امپراتور»، از گونه‌های زیبا و حائز اهمیت جهانی است.

  • نشانی: مشرف به روستای اولاد واقع دهستان آبژدان، شهرستان اندیکا
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا رستوران واروک: یک ساعت و ۲۲ دقیقه (۷۰ کیلومتر)

دشت شیمیار

دشت شیمیار

این منطقه که به شیرین بهار نیز شهرت دارد، منطقه‌ای خوش و آب در ۷۵ کیلومتری مسجد سلیمان است که دارای چشمه‌های متعدد، آبشارهای زیبا، رودخانه‌ای به نام شط شیمبار و جنگل‌هایی از درختان بلوط و بادام است. در این دشت بسیار زیبا کوه‌های سر‌به‌فلک کشیده‌ای نیز وجود دارد که منطقه را برای کوهنوردی مناسب کرده است. همچنین سنگ‌ نگاره‌هایی نیز در این منطقه وجود دارند که احتمالا متعلق به دوره اشکانیان است.

  • نشانی: ۷۵ کیلومتری شمال شرق مسجد سلیمان
  • بهترین زمان بازدید: بهار و تابستان
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: یک ساعت با خودرو (۴۷ کیلومتر)

در صورت تمایل می‌توانید از آبشار نگین که با خودرو تقریبا نیم ساعت از دشت شیمبار فاصله دارد. آبشار نگین آبشاری فوق‌العاده زیبا در روستایی بکر به همین نام واقع است. گل‌های شقایق در فصل بهار در دامنه‌های پوشیده از بلوط در اطراف آبشار و دره‌های حیرت‌انگیز، زیبایی این آبشار را دو چندان کرده است؛ البته برای رسیدن به این آبشار رویایی، باید چهار ساعت پیاده‌روی کنید.

آبشار نگین

پیشنهاد می‌کنیم پس از گشت‌وگذار یک ساعته از دشت شیمیار، از این دشت به‌سمت اهواز حرکت کنید. فاصله این دشت تا اهواز، ۲۳۱ کیلومتر است و طی کردن این مسیر تقریبا سه ساعت و ۴۴ دقیقه طول می‌‌کشد.

اهواز

اهواز هم همانند بسیاری از شهرهای ایران، قدمت بسیاری زیادی دارد و تاریخ پیدایش آن به دوران پیش از اسلام و سلسله ساسانیان رسد. عبور رود پر خروش کارون، پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رود پرآب ایران، زیبایی خاصی به این شهر بخشیده است. مردم خون‌گرم این شهر نیز آداب و رسوم جذابی دارند که در این مطلب پس از معرفی شاخص‌ترین جاذبه‌های شهر، کمی هم در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد. در ضمن این شهر با برخورداری از چندین دانشگاه معتبر، جایگاه علمی بسیار ویژه‌ای دارد. در ضمن این شهر پایتخت کتاب ایران نیز لقب گرفته است. از سوغات این شهر می‌توان به خرما، شیرینی‌های تهیه شده از خرما، شیره خرما، گلیم، صنایع دستی خراطی شده و قلم‌زنی شده اشاره کرد.

پل سفید

با ورود به اهواز، اولین جاذبه‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند، پل سفید، پل معلق یا پل هلالی این شهر است که نماد اصلی این شهر محسوب می‌شود و برای تردد به نقاط مختلف، بارها از روی آن عبور می‌کنید. این پل که در شب نمای بسیار زیبایی دارد، توسط یک مهندس آلمانی ساخته شده و در سال ۱۳۸۹ بازسازی و ترمیم شده است.

پیشنهاد اقامتگاه

هتل

چون راه زیادی را پشت سر گذاشته‌اید، بهتر است به‌محض رسیدن به اهواز، محلی را برای اقامت شبانه انتخاب کنید. اگر مایل هستید هتل لوکسی را برای اقامت در اهواز انتخاب کنید، می‌توانید هتل پنج ستاره پارس واقع در خیابان ۲۴ متری، خیابان شهید عابدی یا هتل چهار ستاره توسعه نی شکر واقع در جاده گلستان، سه راهی گلستان جنب اداره توسعه نی شکر را انتخاب کنید.  

اگر می‌خواهید هتل متوسطی را انتخاب کنید، هتل سه ستاره اکسین واقع در بلوار پاسداران، کوی ملت یا هتل سه ستاره پرشیا واقع در خیابان شریعی، خیابان سیروس، گزینه مناسبی هستند.

چنانچه قصد اقامت در یک هتل ارزان قیمت را دارید، می‌توانید هتل دو ستاره مهیاز در اتوبان آیت‌الله بهبهانی، چهارراه آبادان، نبش خیابان کافی یا هتل تک ستاره پارک نو واقع در خیابان امام خمینی بین مسلم و شریعتی را انتخاب کنید. اگر باز هم می‌خواهید هزینه کمتری برای محل اقامت خود بپردازید، می‌توانید مسافرخانه اخوت واقع در خیابان ابومسلم، نبش کاوه یا مسافرخانه اهواز واقع در چهارراه امام خمینی را انتخاب کنید.

روز پنجم

روز پنجم سفر خود را می‌توانید را با گشت‌وگذار در کنار رود کارون، طولانی‌ترین رود ایران با طول ۷۵۰ کیلومتر آغاز کنید و پس از آن سری به دو بازار قدیمی این شهر یعنی بازار عبدالحمید و بازار کاوه بزنید. می‌توانید ساعت ۹ صبح پس از گردش در ساحل زیبای رود کارون به‌سمت این دو بازار  تاریخی حرکت کنید.

بازار عبدالحمید

بازار عبدالحمید

این بازار که قدمت آن به یک قرن می‌رسد، قدیمی‌ترین بازار اهواز و روزگاری مهم‌ترین شهر اهواز بوده است و اشرافیان شهر بیشتر مایحتاج خود را از این بازار تهیه می‌کردند؛ اما عبدالحمید اکنون دیگر رنگ و بوی گذشته خود را ندارد و یکی از ارزان‌ترین بازارهای شهر محسوب می‌شود

  • نشانی: خيابان نظامی (نظری‌پور) بين خيابان نادری و امام خمينی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت

بازار کاوه

بازار کاوه

اگر عاشق خوراکی‌های تند و خوشمزه هستید، بازار کاوه را که متعلق به دوران پهلوی است، از دست ندهید. با اینکه سال‌های زیادی از عمر این بازار می‌گذرد، اما هنوز هم رونق دارد. بازار کاوه مکانی رویایی برای عاشقان خوراکی‌های جنوبی است و می‌توانید سوغاتی‌های خوشمزه و خوش‌عطر اهواز را از این بازار تهیه کنید. در این بهشت خوراکی‌ها همه چیز یافت می‌شود؛ از ماهی و میگو گرفته تا ترشی‌های خوشمزه و ادویه‌های خوش‌عطر. حتی می‌توانید فلافل و سمبوسه جنوبی واقعی را نیز در این بازار امتحان کنید.

  • نشانی: بین خیابان طالقانی و امام خمینی، خیابان کاوه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: با خودرو در حدود ۴ دقیقه

موزه هنرهای معاصر اهواز

موزه هنرهای معاصر

اگر به هنرهای معاصر علاقه‌مند هستید، بازدید از موزه هنرهای معاصر را نیز در برنامه خود قرار دهید. این موزه بزرگ که دومین موزه بزرگ کشور است، در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد و دارای دو طبقه و پنج گالری است. گردشگران در گالری و نمایشگاه این موزه که دارای سبک معماری خاصی نیز است، با آثار هنرمندان داخلی و خارجی آشنا می‌شوند و می‌توانند از کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مختلفی که در این موزه برگزار می‌شوند، نیز استفاده کنند. این موزه دارای رستوران بین‌المللی و کافی‌شاپ نیز است و گردشگران می‌توانند علاوه بر استفاده از فضای آرامش‌بخش کافی‌شاپ، آثار فروشی موردعلاقه خود را نیز خریداری کنند.

  • نشانی: امتداد بلوار ساحلی شرقی (بین پل نادری و پل هشتم)، موزه هنرهای معاصر
  • ساعات بازدید: همه‌روزه به غیر از جمعه‌ها، از ساعت ۹ تا ۲۰
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه با خودرو

پیشنهاد ناهار

رستوران

پس از بازدید از موزه می‌توانید ناهار را در رستوران بین‌المللی این مجموعه یا رستوران شمشیری واقع در میدان هجرت مابین پورات و راه‌آهن که فاصله آن با موزه با خودرو، تنها هشت دقیقه است یا رستوران خیمه واقع در  امانیه، بین فلکه ۳گوش و فلکه ساعت، رو‌به‌روی دادگستری، که با خودرو تنها شش دقیقه با موزه فاصله دارد، میل کنید.

پس از صرف ناهار و کمی استراحت می‌توانید با حرکت به سوی خانه تاریخی معین‌التجار، به بازدید خود از جاذبه‌های و جاهای دیدنی اهواز ادامه دهید.

خانه معین‌التجار

خانه معین التجار اهواز

یکی از یادگارهای دوران قاجار در اهواز، خانه معین‌التجار است که معماری بسیار زیبا و منحصربه‌فردی دارد. این بنا در ساحل رود کارون احداث شده و یک حمام، باغ و مسجد نیز در کنار آن ساخته شده است. متاسفانه در سال ۱۳۷۴ این بنا دچار حریق شد و بخش زیادی از ستون‌ها و سقف آن از بین رفت.

  • نشانی: خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از موزه هنرهای معاصر: ۷ دقیقه با خودرو

کلیسای سورت مسروپ

کلیسای سورت مسروپ

پس از بازدید از کاروانسرای معین‌التجار، به‌سمت کلیسای سورت مسروپ حرکت کنید. این کلیسا به دست ترداد داویدیان، یکی از کارمندان ارمنی شرکت نفت، طراحی و ساخته شد و در حال حاضر جمع قلیلی از ارمنیان اهواز از آن استفاده می‌کنند.

  • نشانی: خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان شهید موسوی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

دانشکده سه گوش

دانشکده سه گوش

این بنای باشکوه در سال ۱۳۰۸ ساخته شد و برای نخستین بار به‌عنوان ساختمان بانک ملی مورد استفاده قرار گرفت؛ اما امروزه از آن به‌عنوان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه چمران اهواز، استفاده می‌‌شود. در ساخت این بنا از سبک معماری دوران ساسانی الهام گرفته شده و آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های معماری ایرانی در دوران پس از اسلام نیز در آن دیده می‌شود.

دانشکده سه گوش که معماران آلمانی طراحی آن را به عهده داشته‌اند و به دست معمار فرانسوی آندره گدار ساخته شده است، اکنون در حال ترمیم و مرمت است و طبق گفته‌ها قرار است میزبان بزرگ‌ترین موزه کشور در جنوب باشد.

  • نشانی: خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

محله نیوسایت

محله نیو سایت

پس از بازدید از این بنای باشکوه که اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشته است، به‌سمت یکی از محله‌های اهواز با ساختاری متفاوت از سایر محله‌های اهواز یعنی محله نیوسایت یا فدائیان اسلام حرکت کنید. این محله سال‌ها که پیش محل خانه‌‌های سازمانی شرکت نفت بوده است، محله‌ای سرسبز شبیه یکی از  محله‌های لندن است که در آن با خانه‌‌های ویلایی بزرگ احاطه شده با شمشادهای بزرگ مواجه می‌شوید. این محله که در شرقی رود کارون واقع شده، با برخورداری از امکانات متنوع، محل خوبی برای زندگی در اهواز است.

  • نشانی: محله نیوسایت یا فداییان اسلام
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه با خودرو

پل طبیعت

پل طبیعت

این پل زیبا به طول ۵۰۰ متر و عرض ۵ متر بر فراز رود کارون ساخته شده است و دو پارک مهم این شهر، یعنی پارک ساحلی و لاله را با یکدیگر متصل می‌کند. پل طبیعت روی لوله‌های انتقال آب که از زمان مغول در اهواز به‌جای مانده و اکنون دیگر قابل استفاده نیستند، ساخته شده و کف آن نیز با چوب پلاست پوشیده شده که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

  • نشانی: پل طبیعت
  • ساعات بازدید: همه ساعات
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۲۸ دقیقه با خودرو

محله کیانپارس

محله کیانپارس اهواز

اگر دوست دارید سری هم به محله اعیان‌نشین اهواز بزنید، می‌توانید به‌سمت محله کیانپارس حرکت کنید. این منطقه یکی از پویاترین، سرسبزترین و در عین حال گران‌ترین محله‌های اهواز است و پاساژها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زیبای این محله می‌تواند برای هر مسافری جذاب باشد. برخورداری از امکانات زیاد، قرار گرفتن در کنار کارون و وجود پارک‌های متعدد در این محله باعث شده است کیانپارس مکان مناسبی برای زندگی در اهواز باشد.

  • نشانی: منطقه کیانپارس
  • ساعات بازدید: همه ساعات
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۲۸ دقیقه با خودرو

لشکرآباد

بازار لشکرآباد اهواز

اگر می‌خواهید در کنار رود کارون، عصرانه خوشمزه‌ای میل کنید و در عین حال عاشق بو و مزه فلافل‌های آتشین جنوبی هستید، سریع به‌سمت محله لشکرآباد یا بازار فلافل اهواز حرکت کنید. اگر اهواز را بدون امتحان کردن فلافل‌های بی‌نظیر آن ترک کنید، قطعا پشیمان خواهید شد. در ضمن در این بازار می‌‌توانید علاوه بر فلافل، سمبوسه، پاکوری و انواع سالادهای تند جنوبی را نیز امتحان کنید. در اغلب مغازه‌های این بازار، خوراکی‌ها به‌صورت سلف‌سرویس عرضه می‌شوند.

حرم علی بن مهزیار

حرم علی ابن مهزیار

این حرم یکی از اماکن مذهبی اهواز است و مردم این شهر احترام خاصی برای این حرم قائل هستند. با قدم گذاشتن در این حرم فضایی روحانی و آرامش‌بخشی را در یک مکان زیبا تجربه می‌کنید.

  • نشانی: خیابان امت
  • ساعات بازدید: همه ساعات
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۱۱ دقیقه

پس از بازدید از جاذبه‌های مختلف شهر اهواز دیگر نوبت بازدید از جذاب‌ترین جاذبه این شهر یعنی آبشار مصنوعی پل هفتم است.

آبشار مصنوعی پل هفتم

آبشار مصنوعی اهواز

این آبشار که طولانی‌ترین آبشار مصنوعی خاورمیانه محسوب می‌شود، روی پل هفتم اهواز احداث شده است. سقوط آب از ارتفاع بلند به کارون و نورپردازی بی‌نظیر این آبشار، آن را به زیباترین جاذبه شهر تبدیل کرده است. شهروندان اهوازی نیز اغلب این مکان را برای گردش و تفریح انتخاب می‌کنند. طول این آبشار از یک سو ۱۵۰ متر و از سوی دیگر به ۲۰۰ متر است. برای نورپردازی این آبشار از ۷۵۰ لامپ LED و ۸۰ پروژکتور رنگی استفاده شده است.

  • نشانی: پل هفتم اهواز
  • ساعات بازدید: بهتر است در شب از این پل بازدید کنید
  • مدت زمان بازدید: نیم ساعت
  • فاصله تا جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

روز پنجم

بهتر است قبل از ترک اهواز سری هم به تالاب بامدژ بزنید.

تالاب بامدژ

تالاب بامدژ

این تالاب آب شیرین و دائمی، با وسعت ۴۰۰۰ هکتار یکی از جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای اهواز است که هم در فصل بهار و هم در هم فصل پاییز زیبایی فریبنده‌ای دارد. پوشش گیاهی و جانوری غنی و متنوع این تالار آن را به یک اکوسیستم طبیعی با ارزش تبدیل کرده است. تماشای پرندگان مهاجر این تالاب در فصل زمستان هم خالی از لطف نیست. این تالاب در ۴۰ کیلومتری شمال غرب اهواز واقع شده است و از طریق جاده اهواز اندیمشک، می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

جاذبه‌های فرهنگی و آداب و رسوم

آداب و رسوم در اهواز

از جاذبه‌های فرهنگی این شهر می‌توان به لباس محلی مردان (دشداشه) این شهر و همچنین آداب و رسوم این شهر مانند مراسم قهوه‌خوری (که با رسوم خاصی مانند آغاز پذیرایی از مهمانان از راست به چپ و استفاده از ظروف خاص برای سرو قهوه) که در مناسبت‌های خاص از جمله مراسم خواستگاری یا سوگواری یا مهمانی‌های عید فطر با احترام ویژه‌ای برگزار می‌‌شود. اگر فرد سیدی در مراسم حضور داشته باشد، مراسم با پذیرایی از او آغاز می‌شود و اگر این‌چنین نباشد، پذیرایی از فرد ریش سفید جمع شروع می‌شود. در ضمن در این مراسم مهمان باید فنجان را با دست راست خود بگیرید و گرفتن فنجان با دست چپ نوعی بی‌احترامی تلقی می‌شود.

مراسم قهوه خوری

ظروف مراسم قهوه‌خوری اهواز

از دیگر رسومات اهواز می‌توان به گرگیعان اشاره کرد که در روز ۱۵ محرم انجام می‌شود و در آن کودکان کیسه‌های کوچکی به گردن خود می‌آویزنند و در حالی که یکی از سرودهای محلی خود را می‌خوانند، به در خانه همسایه‌ها می‌روند و از آن‌ها می‌خواهند چیزی را به‌عنوان عیدی درون کیسه قرار دهند.

مراسم گرگیعان

غسل تعمید مندائیان، پیروان حضرت یحیی، در رود کارون در روزهای یکشنبه که همراه با خواندن متون مذهبی این فرقه و خوردن آب و نان مقدس صورت می‌گیرد، نیز یکی دیگر از جاذبه های شهر اهواز است. مراسم ازدواج مندائیان نیز در روز یکشنبه انجام می‌شود و عروس و داماد در رود کارون غسل تمعید می‌شوند. در ضمن اقلیتی از ساکنان اهواز نیز زرتشتی هستند.

غسل تعمید مندائیان

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه