برنامه سفر ۴ روزه از تهران به گرگان

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی جمعه، ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
برنامه سفر ۴ روزه از تهران به گرگان

گرگان، شهری سرسبز و زیبا، در استان گلستان در جنوب شرقی شمال کشور است. گرگان علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد.

گرگان شهر شمالی کشور، مرکز استان گلستان و مرکز شهرستان گرگان است که مقصد محبوب بسیاری از ایرانی‌ها برای تعطیلات آخر هفته به شمار می‌آید. گرگان تنها به خاطر سرسبزی‌اش شهره نیست، بسیاری از تمدن‌های تاریخی از این خطه بر خواسته‌اند. یکی از تاریخی‌ترین مناطق در نزدیکی گرگان، تورنگ تپه است که در ۱۹ کیلومتری شرق گرگان فعلی است. آثار به‌دست‌آمده از این تپه به ۵۰۰۰ سال قبل، دوره نوسنگی تعلق دارد.

گرگان

صحبت از تاریخ این شهر زیبا بسیار طولانی بوده و از حوصله این بحث خارج است. سفر به گرگان، یکی از بهترین برنامه‌ها برای سفرهای نوروزی عید یا  سایر روزهای سال است. با سفر به گرگان با یک تیر دو نشان زده‌اید، نیز از زیبایی طبیعت در فصل بهار لذت برده‌اید و نیز از آثار تاریخی گرگان دیدن می‌کنید.

گرگان

در این مطلب به بررسی برنامه سفر تهران به گرگان می‌پردازیم. مسیر پیشنهادی ما سفر از جاده فیروزکوه و گذشتن از شهرهای قائم‌شهر، ساری، بهشهر است.

مسیر بعدی، مسیر جاده چالوس است که از شهرهای آمل، بابل، ساری و بهشهر می‌گذرد.

یکی دیگر از مسیرهای دیدنی برای رسیدن به گرگان، گذشتن از شهر سمنان است. این مسیر از تهران شروع شده و با گذشتن از شهرهای ورامین، گرمسار، سمنان، دامغان و شاهرود به گرگان می‌رسد. طول این مسیر ۷ ساعت است.

مسیر پیشنهادی کجارو مسیر فیروزکوه است و در این مطلب نیز به بررسی این مسیر و دیدنی‌های شهرهای طول راه می‌پردازیم.

روز اول | روز دوم

روز اول

سفر از تهران را در ساعت ۸ صبح شروع می‌کنیم و اولین هدف ما در طول سفر، بازدید از دیدنی‌های دماوند است. فاصله تهران تا دماوند ۱ ساعت و ۲۱ دقیقه است و برای رسیدن به دماوند باید ۷۸ کیلومتر رانندگی کنید.

دماوند

زمانی که به دماوند می‌رسید ساعت حدود ۹:۳۰ دقیقه است. در دماوند شما را به بازدید از یک مقبره تاریخی و جاذبه طبیعی دعوت می‌کنیم.

مقبره شیخ جبلی

مقبره شیخ جبلی

  • نشانی: شهر دماوند، منتهیالیه شرق دماوند، تپه شیخ جبلی
  • ساعات بازدید: در طول روز
  • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه

مقبره شیخ جبلی یکی از قدیمی‌ترین آثار تاریخی دماوند است. این برج یکی از برج مقبره‌های عصر سلجوقی است و در سال ۱۳۵۱ در فهرست آثار ملی ثبت شده است. ساخت برج مقبره یکی از سنت‌های معماری عصر سلجوقی بوده و آجرکاری این برج یکی از زیباترین آجرکاری‌های برج مقبره‌های این عصر است. برج مقبره شبلی ابتدا به‌صورت ۸ ضلعی ساخته شده و آجرکاری‌ها در عصر سلجوقی الحاق شده است. این بنا ۱۰ متر ارتفاع دارد و گره‌چینی‌های بدنه برج در نوع خود بی‌نظیر است.

چشمه اعلا

دماوند

      • نشانی: شهر دماوند، ارتفاعات شمال غربی
      • ساعات بازدید: در طول روز
      • مدت‌زمان بازدید: حدود یک ساعت
      • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۷ دقیقه با خودرو

در دامنه ارتفاعات شمال غربی شهر دماوند در میان یکی از دره‌هایی که آبریز آن از غرب به شرق امتداد دارد، چشمه‌ای است که سر منشاء حیات در این منطقه است، آب‌معدنی این چشمه بسیار گوارا بوده و صفای خاصی به آن منطقه بخشیده است.

بازدید از جاذبه‌های دماوند حدود ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و پس از بازدید از آن‌ها ساعت ۱۱ است. فاصله دماوند تا قائم‌شهر از مسیر فیروزکوه،۱۸۴ کیلومتر است که ۲ ساعت و ۴۹ دقیقه طول می‌کشد. پس از رسیدن به قائم‌شهر ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه است.

قائم شهر

به‌دلیل خستگی ناشی از رانندگی و مسیر بهتر است قبل از گشت‌وگذار در شهر، برای صرف ناهار به یکی از رستوران‌های خوب شهر بروید.

پیشنهاد ناهار

پیشنهاد ناهار

پیشنهاد کجارو برای صرف ناهار، رستوران مجموعه آوینا به نشانی: «قائم‌شهر، میدان امام، ابتدای جاده کیاکلا، جنب بانک ملی، مجموعه رستورانی آوینا» و رستوان اکبر جوجه، شعبه قائم‌شهر است.

پس از صرف ناهار و استراحت ساعت حدود ۲ است. بهتر است بازدید از جاذبه‌های قائم‌شهر را شروع کنیم.

منطقه حفاظت‌شده خیبوس

منطقه حفاظت‌شده خیبوس

          • نشانی: قائم‌شهر، حدفاصل جنگل‌های جنوبی نزدیک قادیکلا تا مناطق باغ کوه برنجستانک
          • ساعات بازدید: در طول روز
          • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت

منطقه حفاظت‌شده خیبوس حدفاصل جنگل‌های جنوبی نزدیک قادیکلای قائم‌شهر تا مناطق باغ کوه برنجستانک شیرگاه است. منطقه حفاظت‌شده خیبوس و انجیل سی یکی از مناطق چهارگانه حفاظت محیط‌زیست ایران است. این منطقه با مساحت ۳۴۷۱ هکتار در دامنه ارتفاعی ۲۵۰ تا ۹۳۰ متر، دما و بارندگی متوسط سالانه ۱۶ درجه سانتی‌گراد و ۸۰۰ میلی‌متر، دارای اقلیم مرطوب معتدل است. منطقه حفاظت‌شده خیبوس و انجیل در سال ۱۳۷۸ حفاظت‌شده اعلام شد.

منطقه حفاظت‌شده خیبوس

خیبوس پوشیده از جنگل های هیرکانی و توده‌های کم دست‌خورده شمشاد است. از دیگر گونه‌های درختی مهم منطقه می‌توان ممرز، بلند مازو، راش، پلت شیردار، نمدار، ملچ، خرمندی، انجیلی و توسکا را نام برد. گونه‌های اصلی جانوری منطقه عبارت‌اند از: مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودک، سنجابک، درختی، کبوتر جنگلی، توکای گلوسیاه، توکای پشت بلوطی، مار آبی و لوس مار. وجود تنوع زیستی بالا، جنگل‌های کم‌نظیر و کم دست‌خورده هیرکانی، گونه‌های باارزش شوکا و مرال و دره‌های پرآب و راه‌های دسترسی مناسب، زمینه فعالیت‌های علمی و پژوهشی و گردشگری را در منطقه فراهم ساخته‌اند.

سد زمزم

سد زمزم

              • نشانی: قائم‌شهر، برنجستانک، سد خاکی برنجستانک یا زمزم
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
              • فاصله با جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با خودرو

سد زمزم (سد برنجستانک) سدی از نوع خاکی با هسته رسی واقع در روستای برنجستانک در حریم منطقه حفاظت‌شده جنگلی خیبوس است. طول این سد ۲۴۲ متر، عرض آن ۱۰ متر و ارتفاعش از کف پی ۳۲ متر بوده و حجم آن ۹٫۰۰۰٫۰۰۰ مترمکعب است. این سد به‌منظور ذخیره‌سازی آب و استفاده از آن در مواقع کم‌آبی برای تأمین آب در ۱۱۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی و شالیزارهای پایین‌دست سد، احداث شده‌ است. فضای جنگلی و قرار گرفتن سد زمزم یا همان سد برنجستانک فضای زیبایی را برای گردشگران فراهم آورده است که می‌تواند فضای شاد و نابی را برای علاقه‌مندان به طبیعت ایجاد کند.

آب‌بندان ساروکلا

آب‌بندان ساروکلا

              • نشانی: قائم‌شهر، روستای ساروکلا
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
              • فاصله با جاذبه قبلی: ۳۰ دقیقه با خودرو

یکی از جاذبه‌ها و مناطق طبیعی و گردشگری قائم‌شهر آب‌بندان روستای ساروکلا است که منطقه‌ای سرسبز و دیدنی همراه با دریاچه مصنوعی آب‌بندان است و با وسعتی ۱۰ هزار متری در ضلع شرقی روستای کوهساران قرار دارد. می‌توان به‌وفور، مزارع شالیزارها و چمنزارها به‌اضافه باغ‌های مرکبات که از میوه‌های بومی استان به‌شمار می‌آیند را در کنار آبگیر مشاهده کرد. قایق‌سواری در دریاچه مصنوعی آب‌بندان خاطره‌ای فراموش‌نشدنی خواهد بود و به‌شدت توصیه می‌شود.

آرامگاه امامزاده سید محمد زرین نوا

آرامگاه امامزاده سید محمد زرین نوا

              • نشانی: قائم‌شهر، روستای چمازکتی
              • ساعات بازدید: در طول روز
              • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
              • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۸ دقیقه با خودرو

آرامگاه امامزاده سید محمد زرین نوا مربوط به سده هشت ه.ق است و در شهرستان قائم‌شهر در روستای چمازکتی واقع شده، دارای زیربنای حدود ۷۰ متر مربع و محوطه‌ای به مساحت تقریبی ۵٫۱ هکتار است که در میان گورستان قدیمی و فعلی روستای چمازکتی قرار دارد.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۳۳۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پس از بازدید از جاذبه‌های قائم‌شهر، ساعت حدود ۶ عصر است. بهتر است قبل از تاریک شدن هوا به‌سمت ساری حرکت کنید.

ساری

فاصله قائم‌شهر تا ساری ۲۱ کیلومتر است و باید ۳۵ دقیقه رانندگی کنید تا به ساری برسید. زمانی که به ساری می‌رسید ساعت حدود ۷ است. بهتر است شب را در ساری اقامت کنید تا صبح به بازدید از جاذبه‌های ساری بپردازید.

پیشنهاد ما برای اقامت در ساری هتل اسرم و هتل نوید است.

                      • هتل اسرم: مازندران، ساری، پل تجن، میدان هلال‌احمر، ابتدای کمربندی

هتل اسرم

                      • هتل نوید: مازندران، ساری، کیلومتر ۴ جاده‌ ساری به قائم‌شهر

هتل نوید

روز دوم

گردش در روز دوم را بازدید از ساری آغاز می‌کنیم و بازدید از ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود. ابتدا از یک‌خانه تاریخی زیبا بازدید کرده و سپس به سراغ جاذبه‌های طبیعی می‌رویم.

خانه تاریخی کلبادی

خانه تاریخی کلبادی

                      • نشانی: مازندران، میدان ساعت
                      • ساعات بازدید: در طول روز
                      • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت

خانه منوچهر خان کلبادی مربوط به اواخر دوره قاجار است و در ساری، چهارراه برق، ساختمان اداره‌کل میراث فرهنگی (سابق) واقع شده است. این اثر در تاریخ ۹ آبان ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۱۴۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عمارت منوچهر خان کلبادی واقع در محله آب‌انبار نو حدود صد و سی سال قبل به دستور سردار جلیل از امرا ارتش وقت ساخته شد و به نام فرزند بزرگش امیر نصرت شکوه نظام به امیریه معروف شد. امیر نصرت در جوانی فوت شد و سردار بنا را به فرزند وی منوچهر خان بخشید. منوچهر خان کلبادی که بعدها از ملاکین منطقه و زمانی نیز نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی بود در سال ۱۳۶۲ دار فانی را وداع گفت و این بنا در سال ۱۳۷۰ در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. سبک معماری این ساختمان از تکایای دوره قاجاری برگرفته‌شده و دو بخش اندرونی و بیرونی دارد. بنای اصلی این عمارت در بخش اندرونی در دوطبقه و یک زیرزمین احداث‌شده و هر طبقه دارای یک شاه‌نشین و اتاق‌های دوطرفه است.

شاه‌نشین طبقه دوم از زیباترین اتاق‌های این عمارت است و جای‌جای آن یاد آمد شیوه‌های هنرهای تزیینی دوره قاجاری است. مصالح ساختمانی این بنا شامل چوب و آجر و بام آن به‌صورت شیروانی و سفال پوش است.

ساری

موزه صنایع دستی و هنرهای سنتی ساری نیز در این بنا وجود دارد، شما می‌توانید پس از بازدید از خانه کلبادی، سری نیز به موزه هنرهای سنتی بزنید. زمان در نظر گرفته‌شده برای این بازدید، با احتساب زمان بازدید از موزه بوده است.

بازار ترکمن

بازار ترکمن

                              • نشانی: ساری، بلوار امام رضا، بازار ترکمن مرکزی
                              • ساعات بازدید: در طول روز
                              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                              • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه با خودرو

یکی از بازارهای معروف در ساری «بازار ترکمن‌ها» است که بیشتر اجناسش شامل لباس زنانه و صنایع دستی ترکمن‌ها است. علاوه بر پوشاک و صنایع دستی، از جمله کالاهایی که در راهروهای این بازار به‌وفور دیده می‌شود شامل لوازم دکوری، لوازم آشپزخانه، بدلیجات، لوازم‌آرایش و غیره هستند.

پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده

پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده

                                  • نشانی: مازندران،۱۰ کیلومتری جنوب شرقی ساری
                                  • ساعات بازدید: در طول روز
                                  • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
                                  • فاصله با جاذبه قبلی: ۹ دقیقه با خودرو

پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده در اراضی جنگلی جنوب شرقی شهر ساری مرکز استان مازندران و بعد از پارک جنگلی شهید زارع واقع شده است. این پناهگاه یکی از جاهای دیدنی مازندران برای طبیعت دوستان و دوستداران حیات‌وحش به شمار می‌رود.

مسیر دسترسی آن از ساری تا سمسکنده بوده و در ادامه با یک جاده روستایی به داخل محوطه راه می‌یابد. دسترسی به منطقه از طریق جاده اصلی ساری به نکا امکان‌پذیر است. این پناهگاه حدود ۱۰۴۱ هکتار وسعت دارد و حدود ۶ هکتار آن مختص نگهداری و تکثیر گوزن زرد و قرمز (مرال) است.

پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده

این منطقه از گونه‌های جنگلى-جلگه‌ای کم‌ارتفاع تشکیل شده است و این مناطق به‌صورت دو منطقه جداگانه و مدیریت یک‌پارچه به‌صورت اراضی جنگلی مناطق جلگه‌ای خزری با گونه‌های شاخص بلوط، انجیلی،‌ آزاد, توسکا است و به‌عنوان زیستگاه و محل تکثیر گوزن زرد است که پس از تکثیر و پرورش در پناهگاه، به زیستگاه اصلی خود در دز و کرخه و همچنین دیگر زیستگاه‌ها چون جزیره اشک و میان کتل فارس انتقال می‌یابند.

پس از بازدید از جاذبه‌های یادشده، ساعت حدود ۱۲ است و بهتر است پس از صرف ناهار به ادامه بازدیدها بپردازید.

پیشنهاد ناهار

غذای شمالی

پیشنهاد ما برای ناهار، رستوران حاج حسن یا رستوران معین است که فاصله کمی با پناهگاه حیات‌وحش سمسکنده دارند.

پس از اختصاص ۲ ساعت برای صرف ناهار و استراحت، ساعت حدود ۲ است. حرکت خود را به‌سمت گرگان آغاز می‌کنیم و در میان راه از جاذبه‌های طبیعی و روستاهای زیبا دیدن می‌کنیم.

نکا

مقصد بعدی شهرستان نکا است که در غرب ساری قرار دارد. فاصله ساری تا جاذبه بعدی در نکا حدود ۳۲ کیلومتر است که برای رسیدن به آن باید ۳۶ دقیقه رانندگی کنید. اولین جاذبه مسیر ما غار گمیشان است.

غار گمیشان

غار گمیشان

                                      • نشانی: مازندران، روستای خانه سر
                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                      • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه

اين غار در روستای خانه سر در ۵ كيلومتري شهر نكا و ۲۰ كيلومتری بهشهر قرار دارد و از سال ۱۳۶۷ مورد بررسی باستان‌شناسان قرار گرفته است. قدمت غار گميشان به ۱۴ تا ۱۵ هزار سال قبل يعنی به عصر فراپارینه‌سنگی برمی‌گردد. كاوشگران باهدف گاه نگاری، تعيين قدمت، طبقه‌بندی مصنوعات سنگی، بازسازی اقليم و مطالعه رژيم غذايی ساكنان اين منطقه تحقيقات خود را در اين محوطه تاريخی آغاز کرده‌اند. تاکنون ۴۰ هزار تکه استخوانی، ۳۰ هزار دست‌ابزارهای سنگی که به‌عنوان ابزار به کار می‌رفت و تعدادی سفال در لایه‌های بالایی کشف شد که می‌تواند جوابگوی بسیاری از سؤالات در خصوص شیوه و نحوه زندگی مردم این منطقه باشد.

غار گمیشان

بهشهر

پس از بازدید از این غار باستانی، به‌سمت بهشهر حرکت می‌کنیم. فاصله گمیشان تا بهشهر ۲۱ کیلومتر است و با ۲۰ دقیقه رانندگی کردن به بهشهر می‌رسید. زمانی که به بهشهر رسیده‌اید ساعت ۳:۳۰ دقیقه است. بهتر است قبل از رفتن به‌سمت گرگان از چند جاذبه دیدنی بهشهر دیدن کنید.

قبرستان تاریخی سفید چاه

قبرستان تاریخی سفید چاه

                                      • نشانی: مازندران، بهشهر
                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                      • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه

قبرستان تاریخی سفید چاه مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان بهشهر واقع‌شده و این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قبرستانی که با سنگ‌های عمودی خاکستری و حکاکی‌های عجیب و غریب این سنگ‌ها، عنوان اولین قبرستان مسلمانان ایران را با خود یدک می‌کشد.

گورستان سفید چاه مربوط به دوره تیموریان است و در شهرستان بهشهر، بخش یانه سر، روستای سفید چاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۸۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

روستای پینه نو

روستای پینه نو

                                      • نشانی: مازندران، بهشهر، روستای پیته نو
                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                      • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                      • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه با خودرو

پیته نو روستایی از توابع بخش یانه‌سر شهرستان بهشهر در استان مازندران، ایران است. از آثار تاریخی می‌توان به دو تپه (دین تپه و حسن تپه) و یک غار (غار مراد) اشاره کرد. چشمه معروفی به نام افرابن با آبی خنک و گوارا در داخل روستا جاری است که مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد.

روستای پینه نو

 این روستا با توجه به اینکه آثار تاریخی بسیاری ندارد، اما ازلحاظ جغرافیایی در مکانی با ارتفاع ۱۶۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد که یکی از مرتفع‌ترین روستاهای منطقه قلمداد می‌شود. همچنین به‌خاطر داشتن چشم‌اندازی زیبا و آب و هوایی مطبوع یکی از خوش‌نشین‌ترین و مهمان پیرترین روستا در منطقه هزارجریب به شمار می‌آید. گذشته از این عبور کریدور شمال-جنوب از کنار روستا بر اهمیت آن افزوده است.

پس از بازدید از جاذبه‌های بهشهر ساعت حدود ۶ است، بهتر است به‌سمت گرگان حرکت کرده و برای بازدید از شهر زیبای گرگان آمده شوید.

فاصله بهشهر تا گرگان ۸۷ کیلومتر است و این مسیر یک ساعت و ۸ دقیقه طول می‌کشد. زمانی که گرگان می‌رسید، ساعت ۷ شب است و بهتر است دریکی از اقامتگاه‌های گرگان استراحت کنید.

از هتل های گرگان می‌توانیم به هتل شهاب، آذین، زیارت، هتل جهانگردی ناهارخوران گرگان، هتل‌آپارتمان نرگس، بهشت هیرکان و هتل طهماسبی اشاره‌کنیم.

هتل گرگان

گردش در گرگان

روز اول | روز دوم

روز اول

گردش در روز اول را با بازدید از یک خانه تاریخی آغاز می‌کنیم. گردش در ساعت ۸ صبح شروع می‌شود.

خانه امیر لطیفی

خانه امیر لطیفی

                                          • نشانی: گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، جنب مسجد جامع و بازار نعلبندان
                                          • ساعات بازدید: در طول روز
                                          • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه

خانه امیر لطیفی در نزدیکی بازار قدیمی نعلبندان و پشت مسجد جامع گرگان قرار دارد. این بنای هزار متری با ساختار سنتی که قدمتش به دوران قاجار برمی‌گردد، به‌عنوان اثر ملی به ثبت رسیده و امروزه به‌شکل موزه تغییر کاربری داده است. در ساخت بنا مانند اغلب خانه‌های قدیمی ایرانی از چوب، خشت، آجر به‌همراه ساروج (ملاط) استفاده و البته بعدها کف اتاق‌های آن را سیمان کرده‌اند.

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان

                                              • نشانی: گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، جنب مسجد جامع و بازار نعلبندان
                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                              • مدت‌زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
                                              • فاصله با جاذبه قبلی: ۳ دقیقه پیاده

مسجد جامع گرگان در کنار بازار نعلبندان قرار دارد و قدمت آن به قرون پنجم و ششم و عصر سلجوقیان بازمی‌گردد. ساختار این بنای قدیمی به‌صورت حیاطی مرکزی با وسعت ۱, ۰۰۰ متر و چهار شبستان در چهارگوشه‌ به‌همراه دو ایوان در سمت شرق و غرب آن است. از جمله مصالح و تزیینات سنتی به‌کار رفته در ساخت مسجد می‌توان به آجر، کاشی‌های رنگی و تزیینی به‌همراه خطوط زیبای کوفی آن دوران اشاره کرد. مناره‌های کروی و مزین بنا به زیبایی آن کمک شایانی کرده‌اند. در زلزله‌ شدید سال ۱۳۲۳ بخشی از مسجد ویران و دوباره بازسازی شد. اگر به مکان‌های تاریخی و معماری ایرانی اسلامی علاقه‌مند هستید، بازدید از این بنای ارزشمند را از دست ندهید.

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان

                                              • نشانی: گلستان، گرگان، حدفاصل چهارراه میدان تا سه‌راه میر کریم و میدان قیصریه
                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                              • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
                                              • فاصله با جاذبه قبلی: ۲ دقیقه پیاده

بازار نعلبندان در مرکز شهر گرگان قرار دارد. طبق اسنادی، نام این بازار که قدمت آن به سال ۳۷۵ ه.ق بازمی‌گردد، بر اساس وجود راسته‌ نعلبندها در این بازار انتخاب شده است. این بازار با وجودآنکه ازنظر تاریخی ارزش بسیاری دارد، امروزه کمتر مورد توجه است. در این بازار می‌توانید انواع صنایع دستی، میوه و سبزی‌های تازه همراه انواع ماهی تازه را تهیه کنید. علاوه بر آن، اگر دوست دارید روزمرگی مردم این شهر را از نزدیک تماشا کنید، هیچ کجا بهتر از یک بازار قدیمی پیدا نمی‌شود.

کاخ‌موزه گرگان

کاخ‌موزه گرگان

                                                  • نشانی: گلستان، گرگان، میدان ولیعصر، پارک شهر
                                                  • ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر روزهای شنبه تا یکشنبه (به‌جز روزهای تعطیل)
                                                  • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                  • فاصله با جاذبه قبلی: ۹ دقیقه پیاده، ۴ دقیقه با خودرو

کاخ‌موزه‌ گرگان یکی از ۱۲ کاخ سلسله‌ پهلوی بود که در پارک شهر (کتابخانه‌ سابق) قرار دارد. این بنا در دوره‌ پهلوی اول (رضاشاه) ساخته شده است. کاخ‌موزه‌ گرگان به‌عنوان اولین موزه‌ شمال کشور، بیست‌ و ‌چهارمین موزه‌ کشور و چهارمین موزه‌ تخصصی باستان‌شناسی به روی عموم باز است. رضاشاه در سال ۱۳۱۷ دستور ساخت این بنا را در کنار چندین بنای اداری دیگر صادر کرد. همچنین بد نیست بدانید موزه‌ مذکور به ثبت ملی رسیده است و تندیس‌هایی از ۳۰ شخصیت برجسته‌ استان گلستان به‌همراه آثار به‌جامانده از دوران پهلوی برای نمایش عموم در این مکان نگهداری می‌شود. از ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر روزهای شنبه تا یکشنبه (به‌جز روزهای تعطیل) می‌توانید از این مجموعه بازدید کنید.

بازدید از کاخ‌موزه گرگان در ساعت ۱۲ پایان می‌یابد، قبل از ادامه گردش بهتر است تا برای صرف ناهار و استراحت به یکی از رستوران‌های گرگان بروید.

پیشنهاد ناهار

غذای ایرانی

پیشنهاد ما برای ناهار رستوران بازار و رستوران چیلی است.

پس از اختصاص دو ساعت برای صرف ناهار و استراحت، به ادامه گردش در گرگان می‌پردازیم.

محله تاریخی سرپیر

محله تاریخی سرپیر

                                                      • نشانی: استان گلستان، گرگان، محله تاریخی سرپیر
                                                      • ساعات بازدید: در طول روز
                                                      • مدت‌زمان بازدید: کمتر از یک ساعت
                                                      • فاصله با جاذبه قبلی: ۴ دقیقه با خودرو، ۱۲ دقیقه پیاده

محله سرپیر گرگان که در حاشیه خیابان شهدا فعلی قرار گرفته تا زمان پهلوی اول یکی از گذرهای محله بزرگ سبزه مشهد بود. قدیمی‌های این منطقه درباره وجه‌تسمیه این محل می‌گویند: در گذشته سر یک شخصیت پیر (زاهد و عارف) را در این گذر دفن کرده و از آن پس محل سرپیر نام گرفته است. سرپیر دارای مسجدی قدیمی به نام قاضی بوده که در حاشیه آن نیز گورستان تاریخی محل قرار داشت که معمولا اهالی گذر سرپیر در آنجا دفن می‌شدند. در کشتار عظیم طاعون سال ۱۲۴۷ هجری قمری که باعث مرگ بسیاری از استرآبادیان شد، بسیاری از ساکنان سرپیر در این گورستان دفن شدند.

موزه باستان‌شناسی گرگان

موزه باستان‌شناسی گرگان

                                                              • نشانی: استان گلستان، گرگان، خیابان شهدا
                                                              • ساعات بازدید: ۹ صبح تا ۶ عصر
                                                              • مدت‌زمان بازدید: یک ساعت
                                                              • فاصله با جاذبه قبلی: ۷ دقیقه پیاده، ۲ دقیقه با خودرو

پیشینه موزه باستان‌شناسی گرگان در مکان فعلی به سال ۱۳۵۵ خورشیدی بازمی‌گردد که به‌عنوان موزه سنگ‌قبر افتتاح شد و در بهمن‌ماه سال ۱۳۶۷ با افزودن اشیای باستان‌شناسی به‌صورت موزه باستان‌شناسی درآمد. در سراسر حیاط سرسبز موزه، سنگ‌قبرهایی از قرن هشتم تا دهم هجری قمری وجود دارد. عمدتا سنگ‌ها از نوع ریشه‌ای و گهواره‌ای است که روی سنگ‌ها عموما آیاتی از قرآن، صلوات کبیر، احادیث، اشعار و نام متوفی همراه با شغل و پیشه و تاریخ فوت نقل شده است. سنگ‌ها به شیوه‌های گوناگون تزیین شده‌اند که از مهم‌ترین آن می‌توان نقوش محرابی و تزیینات مقرنس و طرح‌های اسلیمی را نام برد. همچنین نقوش تعدادی از سنگ‌ها در عین خاموشی حاکی از نوع تلاش دستان توانمند متوفی در رهگذر زندگی و مبین شغل و حرفه متوفی است.

پس از بازدید از جاذبه‌های تاریخی گرگان، ساعت ۲ ظهر است، به‌سمت روستای زیارت و جاذبه‌های طبیعی آن می‌رویم. بازدید از آبشار و روستای زیارت بین ۳ تا ۴ ساعت طول خواهد کشید، بهتر است بقیه روز خود را در این منطقه بگذرانید.

روستای زیارت

روستای زیارت

                                                              • نشانی: گلستان، دهستان استرآباد جنوبی گرگان، ده کیلومتری نهارخوران
                                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                                              • فاصله با جاذبه قبلی: ۳۲ دقیقه با خودرو

روستای زیارت، روستایی در دهستان استرآباد جنوبی گرگان و حدود ۱۰ کیلومتر پس از جنگل ناهارخوران است. این روستا به‌دلیل برخورداری از آب و‌ هوای مطلوب، چشمه‌ آب گرم، آبشار، کوه‌های بلند سرسبز و طبیعتی زیبا مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است، ازاین‌رو آپارتمان‌‌سازی در این ناحیه رونق بسیاری دارد. علاوه بر این گردشگران بسیاری چشم به این ناحیه دوخته‌اند و تعطیلات خود را در این منطقه سپری می‌کنند.

روستای زیارت

 نام زیارت به‌دلیل وجود امامزاده عبدالله در این روستا روی آن گذاشته شده است. چشمه‌ آب گرم روستا با داشتن خواص درمانی علاقه‌مندان بسیاری را مجذوب خود می‌کند. علاوه بر همه‌ این‌ها، بافت تاریخی بسیار ارزشمند روستای زیارت نیز یکی از جذابیت‌های عمده‌ آن محسوب می‌شود.

آبشار زیارت

آبشار زیارت

                                                              • نشانی: ایران، گلستان، گرگان، پنج کیلومتری جنوب روستای زیارت
                                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                                              • فاصله با جاذبه قبلی: ۵ دقیقه

آبشار زیارت در ۵ کیلومتری جنوب روستای زیارت واقع شده است. این آبشار در مسیر یکی از شعبات فرعی رودخانه خاصه رود قرار دارد. این آبشار از ارتفاع حدود ۱۶ متری به داخل حوضچه‌ای می‌ریزد و در فصول بهار و تابستان مورد بازدید مردم استان و سایر نقاط کشور قرار می‌گیرد.

منطقه گردشگری ناهار خوران در نزدیکی روستای زیارت است، بازدید از این منطقه نیز توصیه می‌شود.

آبشارهای دره تل انبار

آبشارهای دره تل انبار

                                                              • نشانی: گلستان، گرگان، نزدیکی روستای زیارت
                                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                                              • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با خودرو

آبشارهای دره تل‌انبار در نزدیکی روستای زیارت در گرگان واقع شده است. این دره متشکل از ۵۳ آبشار ۲ تا ۴۰ متری است که ۲۰ آبشار آن بیش از ۱۰ متر ارتفاع دارند. برای بازدید از این آبشارها نیاز به مهارت‌های فنی و تجهیزات فرود است. ۲۵ آبشار در این دره نیازمند فرود با طناب است. شایان‌ذکر است پس از فرود از آبشار اول این دره، باید مسیر را ادامه داد و راه بازگشت وجود ندارد.

روز دوم

بازدید در روز دوم را با بنای تاریخی آغاز می‌کنیم. بازدید در ساعت ۸ صبح آغاز می‌شود.

باغ روس‌ها

باغ روس‌ها

                                                              • نشانی: گلستان، گرگان، ضلع جنوبی خیابان امام خمینی و ضلع غربی امامزاده بی‌بی هور و بی‌بی نور، محله‌ شیرکش
                                                              • ساعات بازدید: در طول روز
                                                              • مدت‌زمان بازدید: حدود یک ساعت

باغ روس‌‌ها در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی گرگان و ضلع غربی امامزاده بی‌بی هور و بی‌بی نور در محله‌ شیرکش قرار دارد و شاید بدتان نیاید به‌خاطر بافت قدیمی و سنتی‌اش از آن بازدید کنید. پس از عقد قراردادهای ننگین گلستان و ترکمانچای در دوره‌ فتحعلی شاه قاجار باغ کنسولگری روس‌ها از تاجری استرآبادی به‌مدت ۹۹ سال (پایان در سال ۱۳۸۸) اجاره شد. بنای دوطبقه‌ باغ از جنس آجر و اندود گچ و خاک است. ساختمان اصلی کنسولگری اما عمارتی کلاه‌فرنگی است که در میانه‌ باغ قرار دارد. البته به‌مرور زمان بخشی از این باغ شامل چندین حوض، باغچه و جوی آب در محوطه‌‌ آن تخریب شده است. این کنسولگری برای مدتی مقر فرماندهی ارتش سرخ شوروی در ایران بوده است.

** طبق توضیحات برخی کاربران، امکان بازدید از این مکان وجود ندارد. لطفا در صورتی که اطلاعات دقیقی از باغ روس‌ها دارید با کجارو در ارتباط باشید.

ارتفاعات هزار پیچ

ارتفاعات هزار پیچ

                                                                  • نشانی: استان گلستان، گرگان، ارتفاعات هزار پیچ
                                                                  • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                  • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
                                                                  • فاصله با جاذبه قبلی: ۱۶ دقیقه با خودرو

اگر قصد دارید تا زیبایی شهر گرگان را از بالاتری نقطه شهر ببینید، به ارتفاعات هزار پیچ بروید. این ارتفاعات بدون شک یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان است. پوشش گیاهی هزار پیچ، بیشتر، درخت و درختچه‌های سرو است. شرایط خاص این تپه باعث به وجود آمدن سایت پروازی روی قسمت‌هایی از آن شده است که ورزشکاران برای انجام پروازهای سبک با انواع چتر و پاراگلایدر از آن بهره می‌برند.

ارتفاعات هزار پیچ

هزار پیچ یا هزار چم از قدیمی‌ترین تفریحگاه‌های این شهر محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر درخت‌های این تپه جنگلی قطع شدند، اما با درخت‌کاری مجدد، دوباره به تفرجگاه مناسبی برای اهالی و زیستگاه مناسبی برای برخی از گونه‌های جانوری بومی تبدیل شد. در صورت اعمال روش‌های علمی و تکنیکی می‌توان وضعیت آن را بهبود بخشید. یکی از اقدامات در دست بررسی در این خصوص احداث پارکی به مساحت ۱۰ هکتار در ارتفاعات منطقه هزار پیچ است. از ویژگی‌های این تپه مصون ماندن آن از پایین‌ترین دامنه تا مرتفع‌ترین ارتفاعات از هرگونه ساخت و سازهای مسکونی است.

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان

                                                                  • نشانی: گلستان، چهل کیلومتری جنوب شرقی گرگان
                                                                  • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                  • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
                                                                  • فاصله با جاذبه قبلی: ۳۰ دقیقه

جنگل توسکستان در جنوب شرقی گرگان و در ۴۰ کیلومتری این شهرستان واقع شده است. بالاترین نقطه این جنگل را منطقه جهان‌نما می‌نامند که با عبور از جاده‌های پرپیچ و خم به آن می‌رسند.

جنگل توسکستان

در زمستان این منطقه پوشیده از برف و یخ است و هوای بسیار سرد آن اجازه اقامت طولانی را در آن نمی‌دهد و در تابستان هوای خنک و دل‌نشین و حتی کمی سرد آن موجب توجه بسیاری از گردشگران به جنگل توسکستان شده است.

پس از بازدید از جنگل توسکستان ساعت ۱:۳۰ دقیقه است و زمان مناسبی برای صرف ناهار.

پیشنهاد ناهار

جنگل توسکستان

پیشنهاد ویژه ما برای صرف ناهار و استراحت و لذت بردن از فضایی زیبا، مجموعه توریستی آلتون است که در ۱۵ کیلومتری جنگل توسکستان در مسیر بازگشت شما به مرکز شهر گرگان است. برای رسیدن به این مجموعه کافی است ۱۴ دقیقه رانندگی کنید.

پس از اختصاص یک ساعت و ۳۰ دقیقه به ناهار و استراحت، ساعت ۳ عصر است و بهتر است سری به پارک جنگلی الگندره بزنید.

پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره

                                                                    • نشانی: استان گلستان، گرگان، بلوار ناهار خوران
                                                                    • ساعات بازدید: در طول روز
                                                                    • مدت‌زمان بازدید: ۲ ساعت
                                                                    • فاصله با جاذبه قبلی: ۲۲ دقیقه با خودرو

پارک جنگلی النگدره، دارای وسعتی به مساحت ۱۸۵ کیلومتر و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد است و به‌عنوان یکی از ۷ منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است. هوای جنگل حداقل ۱۰ درجه خنک‌تر از نقاط شهری است.

پارک جنگلی النگدره

 در دامنه جنگل پوشش گیاهی ویژه و همچنین رودخانه و چشمه‌هایی وجود دارد.

پارک جنگلی النگدره

رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال امتداد دارد و تقریبا از وسط آن می‌گذرد. در نزدیکی این رودخانه، ۳ چشمه آب وجود دارد و پوشش گیاهی ابن جنگل را درختان انجیلی و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می‌دهد.

در اینجا بازدید ما از گرگان به پایان رسیده است. یکی از پیشنهادهای ما برای ادامه سفر و مسیر، سفر به آق‌قلا و بندر ترکمن است.

آق‌قلا یا آق قلعه، مرکز شهرستان آق‌قلا یکی از شهرهای استان گلستان است که در طرفین رودخانه گرگان و در شمال شهر گرگان قرار دارد. از سمت شمال به بخش اترک، از غرب به بخش مرکزی بندر ترکمن، گمیشان، از جنوب به بخش مرکزی گرگان و دهستان ملک و از شرق به دهستان کتول و بخش مرکزی شهرستان گنبد قابوس محدود است. منابع درآمد مردم این شهرستان نخست زراعت و پس از آن صنایع دستی و کارگری است.

آق قلا

آق قلا

بندر ترکمن در غرب استان گلستان و مرکز شهرستان ترکمن است. این شهر در سال ۱۳۰۶ خورشیدی به‌فرمان رضاشاه بنیان‌گذاری شد. به همین دلیل تا پیش از انقلاب «بندر شاه» نامیده می‌شد. بندر شاه جزو نخستین شهرهای ایران است که راه‌آهن به آن کشیده شد؛ راه‌آهن سراسری پس از گذشت ۱۴۰۰ کیلومتر دریای کاسپین را به دریای پارس و بندر شاپور پیوند می‌دهد.

بندر ترکمن

بندر ترکمن

درصورتی -که قصد برگشت به تهران را داشتید، می‌توانید به‌جای مسیر فیروزکوه، مسیر شاهرود، دامغان، سمنان گرمسار را برای بازگشت انتخاب کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه