حمل و نقل عمومی کازان، روسیه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی کازان، روسیه

کازان یکی از شهرهای قدیمی و مهم روسیه به شمار می‌رود که خود را برای جام جهانی 2018 آماده می‌کند. اگر قصد سفر به این شهر را دارید با حمل و نقل عمومی آن آشنا شوید.

بخش عمده‌ای از مرکز شهر و جاذبه‌های توریستی کازان را می‌توان از طریق پیاده‌روی بازدید کرد. اتوبوس‌های عمومی فراوان و ارزان هستند، اما برای خواندن علائم و پرسیدن مقصد هر اتوبوس باید تا حدی در مورد روسیه بدانید. تاکسی نیز در این شهر یافت می‌شود که اکثرا به صورت تلفنی خدمات می‌دهند، البته تعداد معدودی نیز در ایستگاه‌های تاکسی در مناطق قابل پیش‌بینی نظیر ایستگاه قطار هستند. سیستم مترو نیز با ۱۰ خط در شهر فعالیت دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با سیستم حمل و نقل عمومی کازان آشنا شوید

فرودگاه

حمل و نقل عمومی کازان

فرودگاه کازان در ۲۶ کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر قرار دارد. این فرودگاه پس از بازسازی وسیع که در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید، یکی از بهترین فرودگاه‌های اروپا محسوب می‌شود. برای دسترسی به فرودگاه از طریق حمل و نقل عمومی، دو راه وجود دارد که با اتوبوس و قطار ارواکسپرس انجام می‌شود.

حمل و نقل عمومی کازان

اتوبوس ۱۹۷ از ساعت ۶ صبح تا ۸ شب از پارک کشت و صنعت کازان به سمت ویلیج یونیورساید (Universiade Village) تردد می‌کند و حرکت اتوبوس‌ها هر ۲۰ دقیقه است. در ایستگاه مترو «Prospekt Pobedy » راحت‌تر می‌توانید سوار اتوبوس شوید.

قطار ارواکسپرس از ایستگاه راه‌آهن کازان یک در هر ۳۰ دقیقه حرکت می‌کند؛ اما باید به برنامه حرکت قطار دقت کنید، زیرا اولین قطار ساعت ۱۲ بامداد راه می‌افتد، ولی تا قبل از ساعت ۸ صبح، هیچ قطار دیگری وجود ندارد. از ۸ صبح به بعد، هر دو ساعت یک قطار تردد می‌کند. برای تهیه بلیت قطارهای حومه به دفاتر فروش بلیت مراجعه کنید.

مترو

حمل و نقل عمومی کازان

سیستم مترو کازان فقط یک خط ۱۷ کیلومتری است که از شمال تا جنوب این شهر کشیده شده است. این خط مترو در سالگرد هزاره شهر در سال ۲۰۰۵ افتتاح شد. در عرض ۲۲ دقیقه می‌توان تمام طول این خط مترو را طی کرد. بهتر است برای رفتن به ایستگاه قطار شمالی، کرملین، خیابان پیاده‌رو یولیستا بومانا و مناطق شلوغ آزینو، گورکی و استاسگورود، از مترو استفاده کنید. این مترو از ساعت ۶ صبح تا نیمه‌شب باز است. حداقل فاصله بین حرکت قطارها در ساعات پیک روز ۵ یا ۶ دقیقه است.

از ایستگاه کریملوفسکی تا ایستگاه راه آهن کازان ۱ حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باید پیاده‌روی کنید. بعد می‌توانید از ایستگاه متروی  Yashlek، Kozya Sloboda و Aviastroitelnaya با اتوبوس به کازان آرنا بروید. برای رسیدن به استادیوم کازان آرنا، استفاده از مترو بهتر و سریع‌تر از اتوبوس است. کرایه همه خطوط حمل ‌و ‌نقل عمومی در کازان ۲۵ روبل برای هر سفر خواهد بود.

حمل و نقل عمومی کازان

برای پرداخت کرایه چند راه وجود دارد، کارت هوشمند برای سفر یکسره که ۲۵ روبل می‌شود. این کارت را می‌توانید از دفاتر بلیت یا ترمینال‌های سلف سرویس در ایستگاه مترو خریداری کنید. کارت سفر روش دیگر پرداخت کرایه است که در دفاتر پست، کیوسک‌های روزنامه فروشی و مترو به فروش می‌رسد. قیمت این کارت، ۷۵ روبل است و می‌توانید به دو شکل از آن استفاده کنید. کافی است کارت را شارژ کرده و کرایه خود را بپردازید.

در روش دیگر، می‌توانید یک برنامه نرخ (rate plan) انتخاب کرده و کارت خود را با آن استفاده کنید. اصلی‌ترین طرح نرخ، ۵۰ سفر را در طول ماه پوشش می‌دهد و ۷۵۰ روبل قیمت دارد. برنامه بدون محدودیت برای استفاده در کلیه اتوبوس‌ها، ماهیانه ۱۷۰۰ روبل است.

کرایه خود را با تلفن همراه نیز می‌توانید پرداخت کنید، با ارائه کننده خدمات تلفن همراه خود تماس بگیرید و ببینید از NFC پشتیبانی می‌کند. در ادامه موبایل تیکیت را دریافت کرده و ۱۰۰ روبل از حساب موبایل شما به این حساب منتقل می‌شود و هرگاه مبلغ حساب کم شد، مجددا از حساب شما برداشت و به این حساب واریز می‌شود.

قطار

حمل و نقل عمومی کازان

قطارهای الکتریکی از دو ایستگاه راه‌آهن کازان ۱ (کازان – پاساژیرسکایا) و کازان ۲ (ایستگاه راه‌آهن شمالی یا کازان وستانیا) تردد دارند. برخی از قطارهای حومه از بخش‌هایی از شهر عبور می‌کنند. در برخی موارد، با استفاده از قطار‌ برقی می‌توانید سریع‌تر و راحت‌تر از یک نقطه شهر به نقطه دیگر رفت و آمد کنید. با قطار فقط ۶ تا ۹ دقیقه طول می‌کشد تا از ایستگاه متروی Ametyevo به منطقه معروف کوبا بروید. این مسیر با اتوبوس، طولانی‌تر بوده و باید اتوبوس خود را در بین راه تغییر دهید.

قطار رفت و برگشت بهترین راه برای دسترسی به مناطق حومه شهر است. بلیت خود را نیز می‌توانید از دفاتر بلیت در تمام ایستگاه‌های قطار تهیه کنید.

اتوبوس، تراموا و اتوبوس‌ های برقی

حمل و نقل عمومی کازان

اتوبوس وسیله اصلی حمل و نقل عمومی در کازان محسوب می‌شود که دو سوم کل مسافران شهر را حمل می‌کند. کرایه همه اتوبوس‌ها یکسان است. حتی برای دورترین نقاط شهر نیز اتوبوس وجود دارد و به نزدیک‌ترین مناطق حومه شهر هم رفت و آمد می‌کنند. فعالیت اکثر اتوبوس‌ها از ۵ صبح آغاز شده و در فواصل منظم تا ساعت ۹ یا ۱۰ شب ادامه دارد. مسیرهای متداول‌تر تا ساعت ۱۱:۳۰ شب فعالیت می‌کنند.

در بسیاری از ایستگاه‌ها، نمایشگرهای الکترونیکی نصب شده که زمان باقیمانده برای رسیدن اتوبوس، تراموا یا اتوبوس‌ برقی را نشان می‌دهد. ۵ مسیر تراموا در کازان وجود دارد که مسیر پرسرعت ۵، طولانی‌ترین و شلوغ‌ترین خط است.

حمل و نقل عمومی کازان

تراموا ۱ از ایستگاه قطار حرکت کرده و کل منطقه Kirovsky را طی می‌کند و به ایستگاه قطار شمال و بعد به منطقه Aviastroitelny می‌رود و در نهایت هم به منطقه Zhilploshchadka می‌رسد. تراموا ۲ از ایستگاه قطار حرکت می‌کند و به ایستگاه قایق رودخانه می‌رود. تراموای ۴ به Ulitsa Khalitova حرکت می‌کند. تراموای ۶ نیز به بخش شمالی تردد می‌کند.

۱۰ خط اتوبوس‌ برقی نیز در شهر کازان وجود دارد. در تمام وسایل حمل‌ و‌ نقل عمومی، اطلاعات به سه زبان تاتار، روسی و انگلیسی اعلام می‌شود. تمام اطلاعات رباتیک هستند و نیازی به دخالت راننده نیست. مسافران در هر اتوبوس، اتوبوس برقی یا تراموا، می‌توانند کرایه خود را به صورت نقدی (۲۵ روبل) به فروشنده بلیت اتوبوس پرداخت کنند یا می‌توانند از کارت سفر یا از طریق اپلیکیشن بلیت موبایل استفاده کنند.

رانندگی

حمل و نقل عمومی کازان

دو بخش کازان از طریق سدهای کیروفسکایا و کرملیوفسکایا، پل هزاره و پل پراسپکت یاماشوا به هم متصل شده‌اند. ترافیک در مرکز تاریخی شهر بین ۸ تا ۱۰ صبح و بین ساعت ۵ تا ۷ عصر بسیار سنگین است. پیشنهاد می‌کنیم از برنامه تلفن همراه استفاده کنید که مسیر روی نقشه و مناطق پرازدحام را نشان می‌دهد. به لطف وجود تقاطع‌های جدید و محدودیت پارکینگ، رانندگی در مرکز کازان تقریبا آسان است. در این منطقه، دو خیابان پیاده‌رو وجود دارد که با انواع رستوران‌ها و غذاخوری‌ها پذیرای گردشگران است.

دو سیستم پرداخت پارکینگ شهری و خصوصی در مرکز شهر کازان وجود دارد. پارکینگ‌های چند طبقه و پارکینگ‌های زیرزمینی و تعداد زیادی از پارکینگ‌های مربوط به هتل‌‌ها یا مراکز خرید معمولا به صورت خصوصی هستند. پارکینگ‌های خیابانی به صورت عمومی اداره می‌شوند. آن‌ها با نشانه پارکینگ سکه‌ای نشانه‌گذاری شده و پول نقد نمی‌پذیرند. از طریق برنامه موبایل پارکینگ کازان می‌توانید از کارت بانکی یا کارت سفر خود یا با پیامک، هزینه پارکینگ را پرداخت کنید. این پارکینگ‌ها از ۷ صبح تا ۹ شب روزهای دوشنبه تا شنبه خدمات‌رسانی دارند و روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی رایگان هستند. جریمه پارک غیرقانونی ۲۵۰۰ روبل است.

دوچرخه 

حمل و نقل عمومی کازان

در کازان نیز همچون سایر شهرهای روسیه، دوچرخه‌سواری در خطوط اتوبوس آزاد است. شاید دوچرخه‌سواری برای تازه‌کارها در مرکز‌ شهر تپه‌ای کازان دشوار باشد، ولی معمولا راهی برای جلوگیری از تصادف با دیگر دوچرخه‌سواران در اطراف وجود دارد. دوچرخه‌های خصوصی نیز در مرکز شهر و مناطق شهری مختلف کازان اجاره داده می‌شوند.

قایق

حمل و نقل عمومی کازان

معمولا از آوریل تا نوامبر می‌توان با قایق از کازان به روستاها و شهرهای اطراف سفر کرد. برخی نیز به سواحل توریستی و نقاط تاریخی سر می‌زنند. برای تهیه بلیت به ایستگاه قایق رودخانه مراجعه کنید، البته امکان خرید بلیت از قبل نیز وجود دارد. قایق‌ سواری و تماشای مناظر زیبای اطراف را در هر روز هفته به غیر از روز یکشنبه امتحان کنید.

قایقی نیز در طول فصل زمستان از روی رودخانه یخ زده عبور می‌کند. فصل شنا در روخانه رسما در اواخر ماه می آغاز می‌شود. از مکان‌های پرطرفدار در میان مردم محلی برای شنا کردن می‌توان به دریاچه کوئری و گلوبوی (Goluboye) اشاره کرد. اعتقاد بر این است که آب این رودخانه خاصیت شفابخشی دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه