تراول کوین، تکنولوژی جدید در عرصه خدمات مسافرتی

نگین توکلی
نگین توکلی پنجشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
تراول کوین، تکنولوژی جدید در عرصه خدمات مسافرتی

با تراول کوین، زنجیره بلوکی جدید خدمات مسافرتی که یک نوآوری بزرگی در تکنولوژی‌های مرتبط به سفر است، در این مقاله بیشتر آشنا شوید.

مشکلات نحوه پرداخت در صنعت گردشگری و سفر، بی‌شمار و فراوان هستند. یک رزرو تنها از طرف یک مامور آژانس مسافرتی، که شامل خدماتی چون بلیط پروازها  یا مکان‌های اقامتی می‌شود، می‌تواند از طیف وسیعی از واسطه‌ها عبور کند و همین موضوع سبب می‌شود تا زمانی که خدمات از راس به دست کارپردازان برسد، هزینه‌های زیادی به قیمت اولیه، اضافه شود. این هزینه‌ها در هر مرحله ممکن است تا ۵ درصد نسبت به هزینه‌های اولیه، افزایش یابند.

این مصاحبه توسط آلیستر نیوپورت در تیم تراول دیلی مدیا، انجام شده است.

علی‌ر‌غم پیچیدگی این فرآیند در صنعت گردشگری و سفر، با وجود تاثیر عمیق بر رده پایین این تجارت (آژانس‌ها و کارمندان)، ضرورتی برای تغییر، به نظر وجود ندارد؛ زیرا، هر چقدر هم که به هم‌ریخته به نظر بیاید، این سیستم، عملیاتی است و البته باعث می‌شود افراد واسطه، پول زیادی به جیب بزنند.

با وجود تکنولوژی که هر روز تغییرات بیشتر و بیشتری در زندگی ما ایجاد می‌کند و با راه حل‌هایی ساده و آسان، مشکلات پیچیده گذشته ما را حل می‌کند، تعدادی از کارآفرینان را به این فکر انداخت تا به‌صورت عملی، راه حلی برای این مشکل بیابند.

«یان گوریو»، «بیورن هاروولد» از گروه تراولیکو و آی سی اس تراول مارتین استروشکا (Traveliko and  ICS Travel Group’s Martin Struschka)، با استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوکی (blockchain technology) و کوله‌باری از تجربه در صنعت هتلداری، سرمایه‌گذاری و تکنولوژی، تراول کوین (Travelkoin) را خلق کرده‌اند؛ راهی جدید برای انتقال پول برای پرداخت‌ها. تراول کوین، برای به هم‌زدن روال سابق و به صورت بالقوه، شروع یک دوران جدید و روش‌های جدید برای انجام خدمات، کاملا آماده است.

ویدئو زیر را تماشا کنید تا کمی بیشتر در مورد تراول کوین، اطلاعات پیدا کنید.

آلیستر می‌گوید:

من در کنار یان و بیورن از تیم تراولیکو نشستم تا کمی از قواعد این طرح بالقوه در صنعت سفر، که همه چیز را تغییر خواهد داد، یاد بگیرم.

تراول کوین چگونه توسعه یافت؟

تروال کوین

یان گوریو

یان اینگونه توضیح می‌دهد:

من، بیورن و مارتین در انجمن کارهای خیریه در پوکت، با هم آشنا شدیم. ما با هم صحبت کردیم و من از سرخوردگی‌هایم در مورد رابطه‌ای که هتل‌ها با OTA، دارند، توضیح دادم. بیورن (توسعه‌گر و معمار در زمینه پلت‌فورم‌های آی تی) به شوخی به من گفت که برای تو یکی می‌سازیم. البته باید بدانید که این یک شوخی نبود.

بیورن پیشنهاد داد که با استفاده از زنجیره بلوکی، برنامه‌ای با کدهای رمزگذاری شده‌ برای تسهیل پرداخت‌ها در صنعت سفر، بنویسیم. با وجود تکنولوژی زنجیره بلوکی، می‌توانیم یک تراکنش فرد به فرد داشته باشیم و یک قرارداد هوشمند، خلق کنیم که قابلیت مطابقت‌دادن اطلاعات به صورت اتوماتیک را دارد و همچنین قابل پیگیری است.

در حال حاضر، یک گروه هتل زنجیره‌ای، به طور مثال آنانترا (Anantara)، از یک سیستم رزرو، مانند سینکسیس (SynXis) استفاده می‌کند که از هر تراکنش، یک درصد، برمی‌دارد. به طور مثال اگر من یک هتل با هزینه هزار دلار، رزرو کنم، سینکسیس (این شرکت در سال ۱۹۹۶ تاسیس شده است)، ۱۰ دلار از آن، را برمی‌دارد.

این فاکتور سنتی، سپس از سینکسیس به حساب‌های آنانترا می‌رود و به آن‌ها می‌گوید: «هی دوستان، شما، ایکس مقدار پول، به من بدهکار هستید» و همه این سیستم به صورت دستی انجام می‌شود. شاید این فاکتور به صورت اتوماتیک تولید و فرستاده شود، اما کماکان، به وجود فردی برای دریافت آن و بررسی قبل از پرداخت نهایی از طریق انتفالات بانکی، نیاز است.

تفاوت قرارداد هوشمند با فرآیند فعلی، در چیست؟

یان ادامه می‌دهد:

با یک قرارداد هوشمند، از تمام مسائلی که در بالا توضیح داده شد، اجتناب خواهید کرد. سیستم، به صورت خودکار، چندین تراکنش را انجام می‌دهد (شامل بازپرداخت‌ها و کنسلی‌ها). در پایان هر ماه، فاکتور تولید شده به یک کیف پول، فرستاده خواهد شد که با بررسی قرارداد هوشمند، پرداخت را به صورت خودکار انجام خواهد داد و هیچ فعل و انفعالات انسانی، بانک، هزینه و خطایی دیگر وجود نخواهد داشت.

هزینه این طرح چقدر خواهد بود؟

یان می‌گوید:

خود سرویس تراول کوین، رایگان است، اما برای انجام تراکنش‌ها به یک کوین (سکه)، نیاز دارید. ما در حال حاضر دو محصول داریم، یک درگاه پرداخت و در ادامه، تراول کوین (TK)، که مانند سوخت برای روشن‌کردن سیستم ما عمل می‌کند و دارای یک برنامه وفاداری است. اگر در تراولیکو رزرو خود را انجام دهید، تراول کوین دریافت می‌کنید. اگر شما یک TA هستید و می‌خواهید هزینه پرواز خود را بپردازید، می‌توانید از نرم افزار ما استفاده کنید و TK، جایزه ببرید.

با وجود هجوم ارزهای رمزگذاری شده، چگونه به TK، ارزش مالی می‌دهید؟

تراول کوین

بیورن هاروولد

بیورن در ادامه صحبت‌های یان، توضیح می‌دهد:

زمانی که من و مارتین به این طرح رسیدیم، مانند تمام افرادی که وارد زمین ارزهای دیجیتال می‌شوند، باید معین می‌کردیم که چگونه می‌خواهیم، ارزش مالی ایجاد کنیم؟ کشورهای عادی، با ذخایر نفتی، طلا و غیره این کار را انجام می‌دهند که پشتیبان این جریان مالی و پول اعتباری (fiat currency) است.

دو عنصر مهم برای اقتصاد رمزگذاری شده وجود دارد؛ اول، یک اپلیکیشن قوی (killer app) بسازید و دوم، جامعه‌ای از افراد متفکر بسازید. باید بدانید که دلیل موفقیت پات کوین (potcoin) همین دو عنصر بوده است.

به طور مثال، ما مسافرانی را داریم که در طول سال، سفر می‌کنند و معمولا از آژانس‌های رزرو و یا هواپیمایی‌ها، اعتبار و امتیاز به دست می‌آورند. سپس به رزرو کنندگان می‌رسیم که این اعتبار را پاک می‌کنند؛ البته باید بدانید آن‌ها ارزش چندانی نیز ندارند، مگر اینکه یک مسافر بسیار با اعتبار باشید و همیشه با یک هواپیمایی و یک هتل، سفر خود را انجام دهید. نکته مهم دیگر در مورد این اعتباراتی که از طرف هواپیمایی‌ها و یا آژانس‌ها به عنوان امتیاز برای سفرهای بعدی دریافت می‌کنید، این است که غالبا منقضی می‌شوند و کاربردی نیستند.

بیورن هاروولد می‌گوید:

TK، یک ارز رمزنگاری شده واقعی است که می‌تواند به ارز فیات (پول اعتباری) تبدیل شود، ر حقیقت، چیزی ملموس که منقضی نخواهد شد. هتل‌ها و هواپیمایی‌ها از این موضوع، بسیار استقبال خواهند کرد.

در حالی که تراکنش‌های بسیاری در حال انجام‌شدن است، چگونه می‌خواهیم این شرایط را مدیریت کنیم؟

بیورن می‌گوید:

ساده است. به سادگی، یک پلت‌فورم (سکو) می‌سازیم و کدهای رمزگذاری شده را در آن قرار می‌دهیم. در ضمن می‌توانید از بیت کوین هم استفاده کنید.

تخصص ما در خلق یک زیرساخت جدید در محیط ارزهای رمزگذاری شده نیست، بلکه قصد و اطالاعات ما، صنعت سفر است. ما از این پلت‌فورم استفاده و آن را هوشمند می‌کنیم و سپس این طرح، مشکلات روزمره و بسیاری را در صنعت سفر، حل خواهد کرد. قراردادهای هوشمند که در زنجیره بلوکی وارد خواهند شد، بسیاری از مشکلات را حل خواهند کرد.

ما پلت‌فورم مستحکم (killer platform) و جامعه B2B را ساخته‌ایم و هم‌اکنون در حال حل‌کردن مشکل بزرگ دوم هستیم؛ برنامه وفاداری. البته ما به دنبال موضوع وفاداری برند، نیستیم، بلکه وفاداری پلت‌فورم، مد نظر ما است.

حدودا ۶۹ درصد نارضایتی از برنامه جایزه وفاداری وجود دارد. اگر ما به عنوان جایزه به شما تراول کوین بدهیم، چطور؟

TK، یک ارز رمزنگاری شده واقعی است که می‌تواند به ارز فیات (پول اعتباری) تبدیل شود، در حقیقت، چیزی ملموس که منقضی نخواهد شد. هتل‌ها و هواپیمایی‌ها از این موضوع، بسیار استقبال خواهند کرد.

چه انگیزه و مشوقی وجود دارد؟

بیورن این گونه ادامه می‌دهد:

اگر در تراولیکو رزرو خود را انجام دهید، دو TK، دریافت می‌کنید. بار بعد که خواستید رزروی در هتل و یا هواپیمایی‌ها انجام دهید، خواهید دید که آن‌ها مشتاق هستند که بخشی از پرداخت خود یا تمام آن را با TK، انجام دهید.

دلیل این موضوع، نیاز آن کمپیانی‌ها در آینده به تراول کوین‌ها برای انجام پرداخت‌هایشان است و به همین ترتیب آن‌ها می‌توانند از تمام خدمات پلت‌فورم، به صورت رایگان، بهره ببرند. لوفتانزا، شراتون (Sheraton) و دیگر کمپانی‌ها، می‌توانند اگر بخواهند رنگ TK را سفید کنند، به آن شراتون کوین و یا لوفتانزا مایلز بگویند. اگر بازاریابی آن‌ها به اندازه کافی خوب و قوی نباشد، نمی‌توانند مشتری جذب کنند. سپس، تروال کوین‌های آن‌ها تمام می‌شود و آن‌ها باید مستقیما از خود ما، بسته TK را خریداری کنند.

در ادامه، جامعه‌ای از B2B و B2C خواهیم داشت که در یک محیط با یکدیگر کار می‌کنند و قصد مشارکت دارند.

یان گوریو می‌گوید:

تروال کوین، یک نوآوری عظیم است.

ما دو ارز داریم. یکی از آن‌ها واحد استاندارد سفر (Standard Travel Unit) است، که می‌توان آن را به یک دلار تشبیه کرد؛ تبادل یک به یک. دیگری، تراول کوین است که می‌خواهیم در اختیار سرمایه‌گذاران برای تبادل قرار دهیم و این ارز دارای ارزش ناپایدار (volatile value) است که البته ما اینگونه می‌خواهیم. اگر تقاضا یا کمبود TK وجود داشته باشد، آن‌ها شانس این را دارند که  با استفاده از ترغیب مشتریان مسافرتی خود، ژتون‌های خود را با ارزش‌تر کنند.

در پایان مصاحبه، یان، مرا با ابعاد این پروژه، تحت تاثیر قرار داد و گفت:

مقدار پولی که در بخش مسافرتی B2B منتقل می‌شود، ۲٫۴ تریلیون، ارزش دارد. ما در این فضا هستیم و این نرم‌افزار، STU و TK می‌توانند بخشی از این تریلیون‌ها باشند. این، واقعا یک نوآوری عظیم در صنعت سفر است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه