ATM 2018: پیشرفت عربستان سعودی در گردشگری

زلیخا رحمانیان
زلیخا رحمانیان پنجشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۰
ATM 2018: پیشرفت عربستان سعودی در گردشگری

عربستان سعودی  در قانون ویزاهای عربستان سعودی و قوانین مربوط به ویزای زنان اصلاحاتی انجام داد.

بر اساس یک گزارش جدید در عربستان سعودی، علاوه بر سرمایه‌گذاری گسترده در زمینه صنعت گردشگری، عربستان سعودی در صنعت مهمان‌نوازی رشد ۱۳٫۵ درصدی را در سال گذشته به دست آورده است. این میزان بالاتر از رشد بازار دیگر کشورها مانند امارات متحده عربی (۱۰٫۱ درصد) و عمان (۱۱٫۸ درصد) است. این ارقام از تحقیقات تازه‌ای در راستای برگزاری بازار گردشگری عربی‌ها در سال ۲۰۱۸ (Arabian Travel Market 2018) به دست آمده است.

سایمون پرس، مدیر ارشد نمایشگاه گردشگری در عربستان، در مورد یافته‌های این گزارش گفت:

به‌دنبال اصلاحات اخیر و آرام کردن مقررات ویزا، عربستان سعودی به این عوامل احتیاج دارد تا روی یک بخش سرگرمی و پرطرفدار که توسط نسل جدیدی از هتل‌ها پشتیبانی می‌شود، سرمایه‌گذاری کند.

انتظار می‌رود که عربستان سعودی در بخش هتل و اقامتگاه‌های خود پیشرفت کند، این در حالی است که تعداد مسافران هوایی این کشور در حال افزایش است. شاهزاده محمد بن سلمان قرار است اصلاحات اقتصادی و اجتماعی زیادی از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم در صنعت گردشگری را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

این تحقیق نشان داد گردشگری مذهبی هنوز هم در عربستان خواهان دارد. در سال ۲۰۱۷،۳۰۰۰۰ اتاق افتتاح شد علاوه بر آن ۴۰۰۲۰ اتاق در ۸۹ پروژه در حال ساخت است. این عدد در امارات متحده عربی ۳۵۰۵۰ اتاق است.

در سال گذشته عربستان سعودی برای صنعت گردشگری خود اهدافی را مشخص کرد و قرار است تا سال ۲۰۳۰ به رکورد ۳۰ میلیون گردشگر در سال دست پیدا کنند.

در نتیجه، در سال ۲۰۱۸ اولین ویزای گردشگری برای مسافران بین‌المللی را مشاهده خواهید کرد و برای اولین بار زنان ۲۵ ساله و بالاتر می‌توانند یک ویزای توریستی ۳۰ روزه بدون همراه مرد بگیرند.

در ماهه‌ای اخیر پادشاه از پروژه‌های تفریحی زیادی خبر داده است، از جمله: پارک تفریحی شش پرچم در ریاض تا سال ۲۰۲۱ و یک مجتمع دریای سرخ در ۱۰۰ مایلی ساحل شنی.

هتل‌های جدید و اقامتگاه‌های مختلف در حال ساخت هستند و سیستم حمل و نقل نیز در حال توسعه است. این پروژه ۳۵۰۰۰ شغل ایجاد می‌کنند و ۱۵ میلیارد ریال عربی به اقتصاد می‌افزاید.

در سال ۲۰۱۷، ۱۶۷۱ توریست از بازار گردشگری عربی بازدید کردند که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد افزایش داشته است. تعداد بازدیدکنندگان در سال ۲۰۱۶، ۱۴۷۱ نفر بوده است. تعداد مسافران هوایی هم در هر دو فرودگاه پادشاه خالد ریاض و پادشاه عبدالعزیز افزایش یافته است.

این افزایش رشد گردشگران فرصت‌های شغلی بیشتر، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تنوع اقتصادی بیشتری ایجاد می‌کنند.

از لحاظ گردشگری این تغییرات اساسی کم‌سابقه و غیرقابل انتظار بود. بازار گردشگری عربی از ۲۲ تا ۲۵ آوریل در مرکز تجارت جهانی دبی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه