دوچرخه سواری در کوه های خیره کننده البرز

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۰۰
دوچرخه سواری در کوه های خیره کننده البرز

کوه‌های بی‌نظیر البرز در کشور سرفرازمان ایران، توسط کوهنوردان بسیاری فتح شده است. اما این منطقه، هنوز تبدیل به مقصدی جذاب برای دوچرخه‌سواران نشده است.

ایران، ممکن است مقصد تعطیلات آشکاری برای هر فردی به غیر از شانون گالپین نباشد، اما شاید روزی، این منطقه، به یکی از پربازدیدترین مقاصد گردشگری تبدیل شود.

این مقاله توسط کیت سیبر در تیم نشنال جئوگرافی نوشته شده است.

در این کشور فوق‌العاده، چیزهای زیادی برای دوست داشتن وجود دارد. ایران، مملو از گنجینه‌هایی از چشم‌اندازهای خیره‌کننده و غیرمنتظره از کوه‌های پرشیب، برفی و پر از پرتگاه البرز تا بیابان‌های وسیع شنی و ماسه‌های قرمز، است.

طبق گفته‌های گردشگرانی که به ایران سفر کرده‌اند، مردم این کشور، بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند. دوچرخه‌سواران معدودی که فرصت گردش در دهکده‌های کوچک ایران را داشتند، گزارش داده‌اند که افراد بومی، آن‌ها را با خوش آمدگویی دوستانه‌ای به چایی گرم، دعوت کرده‌اند.

خانم گالپین که ایران را در صدر لیست خود قرار داده است، می‌گوید:

ایران، من را مسحور خود کرد. این کشور، بسیار زیبا است و در آنجا کوهستان‌های باورنکردنی‌ای وجود دارد و فرهنگ مردم، شگفت‌انگیز است.

اگرچه مسافران و کوهنوردان زیادی در این دامنه‌های کوهستان، ماجراجویی کردند، اما تعداد کمی از افراد، این منطقه را از پشت یک دوچرخه دیده‌اند؛ که دقیقا همان کاری است که گالپین عاشق آن است.

وی می‌گوید:

بهترین راه دیدن یک کشور، با دوچرخه است. با دوچرخه، به همه چیز بسیار نزدیک‌تر هستید. شما همه چیز را می‌بویید و مزه می‌کنید و گرد و خاک هوا نیز در مشام شما خواهد نشست. این یک تجربه حسی کامل است و برخلاف دیگر ورزش‌ها از جمله کوهنوردی یا موج‌سواری که باعث ایزوله شدن شما از جمعیت می‌شود، با دوچرخه شما این توانایی را دارید که یک سفیر فرهنگی باشید.

شانون گالپین اهل کلرادو، یک دوچرخه‌سوار کوهستانی و مربی سابق پیلاتس، در سال ۲۰۰۶، سازمان مردمی «کوه به کوه» (Mountain2Mountain) را پیدا کرد که فرصت دوچرخه‌سواری برای زنان و دختران را در دیگر کشورها فراهم می‌کند. پس از آن، شانون اولین زنی شد که توانست در افغانستان، دوچرخه‌سواری کند. وی با کار کردن در زندان‌های افغانستان، سعی کرد صدای زنان زندانی را به گوش جهانیان برساند. وی همچنین، یک گروه دوچرخه‌سواران را تاسیس کرد.

شانون نمایشگاه عکسی به نام «خیابان‌های افغانستان» در افغانستان و کلرادو از مجموعه عکسی از خیابان‌های این کشور، نیز برگزار کرده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه