راس الخیمه، قطب گردشگری جدید خاورمیانه

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۰
راس الخیمه، قطب گردشگری جدید خاورمیانه

راس‌الخیمه یکی از شهرها و شیخ‌نشین‌های هفت‌گانه امارات متحده عربی است، این شهر در ساحل خلیج‌فارس قرار دارد. به‌تازگی طولانی‌ترین زیپ‌لاین دنیا در راس‌الخیمه افتتاح شده و این خبر آغاز تبدیل این شهر به قطب گردشگری جدید امارات است.

خبر افتتاح طولانی‌ترین زیپ‌لاین دنیا در راس‌الخیمه امارات، توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این زیپ‌لاین با نام «پرواز جبل جیس» توانسته تمام رکوردها را بشکند و عنوان طولانی‌ترین زیپ‌لاین دنیا را به دست بیاورد.

افتتاح این زیپ‌ لاین در امارات نشان‌دهنده رشد کشورهای عربی و تلاش برای به دست آوردن توجهات جهانی در زمینه گردشگری است. امارات در سال‌های اخیر از هیچ هزینه و خلاقیتی فروگذار نکرده است.

زیپ لاین راس الخیمه

این زیپ‌لاین طولانی ۲٫۸۳ کیلومتر طول دارد که این عدد برابر با ۲۸ زمین فوتبال است. زیپ‌لاین جبل جیس، از روی پرتگاه جبل جیس عبور می‌کند، ارتفاع کوهی که زیپ‌لاین روی آن قرار دارد، بیشتر از ۶۸۰٫۱ متر از سطح دریا است که در واقع بلندترین کوه امارات به‌حساب می‌آید.

شاید فکر افتتاح طولانی‌ترین زیپ‌لاین دنیا در مرتفع‌ترین کوه امارات، هوشمندانه‌ترین ایده برای استفاده از این منطقه بوده است. تاکنون افراد زیادی این زیپ‌لاین را تجربه کرده‌اند و همه این افراد در تجربیات‌شان به یک حس مشترک اشاره کرده‌اند، پرواز شبیه یک عقاب! پرواز در چنین ارتفاعی با سرعت‌بالا، بدون شک باعث ایجاد سرگیجه می‌شود. افراد در حین سوار شدن به زیپ‌لاین باید از کلاه ایمنی استفاده کنند و پس از اتصال به تجهیزات، باید به‌سمت جلو حرکت کنند.

راس الخیمه

راس‌الخیمه درگذشته نه‌چندان دور، محلی برای وقت‌گذرانی و استراحتگاهی زیبا بود و خبری از طولانی‌ترین زیپ‌لاین دنیا در این محدوده نبود. یکی از برنامه‌های طولانی‌مدت امارات تا سال ۲۰۲۵ جذب سالانه ۳ میلیون توریست به این منطقه است. اما نکته جالب اینجا است که زیپ‌لاین جبل جیس تنها جاذبه ورزشی این منطقه نخواهد بود و ورزش‌هایی مثل دوچرخه‌سواری کوهستانی و ورزش‌های ماجراجویانه دیگری در برنامه توریستی کردن جبل جیس وجود دارد. شهرهای حومه این ناحیه مثل دبی، ابوظبی و شارجه به‌دلیل داشتن آسمان‌خراش‌ها و مراکز خرید مجلل، گردشگران زیادی را به منطقه می‌کشانند، ولی مزیت منطقه راس‌الخیمه، طبیعی بودن بافت منطقه و تبدیل این ناحیه به محلی برای گذراندن وقت است.

راس الخیمه

بافت طبیعی راس‌الخیمه، بسیار خام و دست نخورده است. اقدامات دولت امارات برای هرچه توریستی کردن منطقه بسیار موثر بوده است. در سال‌های گذشته تنها حدود ۱۰۰ راهنما برای دوچرخه‌سواری کوهستانی در منطقه وجود داشت، ولی امروز تعداد این راهنماها به بیش از نفر ۲۰۰۰ نفر رسیده است، این آمار نشان می‌دهد که توریست‌ها هرروز بیشتر از قبل جذب راس‌الخیمه می‌شوند.

راس الخیمه

فاصله راس‌الخیمه تا نزدیک‌ترین فرودگاه حدود ۴۰ دقیقه است و توریست‌ها برای رسیدن به این محدوده توریستی اذیت نمی‌شوند.

تجربه دوچرخه‌سواری کوهستانی در راس‌الخیمه، در بسیاری از نقاط خاورمیانه و به‌خصوص در عربستان شبیه است. بسیاری از راهنماهای محلی بازدید از کوه‌های حجاز در مرز امارات و عمان را پیشنهاد می‌کنند، این محدوده منبع غنی از انرژی و مواد معدنی است.

زیپ لاین راس الخیمه

امروز تقریبا تمام ساکنان و شهروندان امارات و افرادی که در نزدیکی این ناحیه زندگی می‌کنند، امارات را به‌عنوان یک مرکز گردشگری و مناسب برای گذراندن وقت می‌شناسند و راس‌الخیمه را به‌عنوان محلی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته انتخاب می‌کنند.

در گذشته بیشتر چوپان‌ها و افراد محلی قبیله الشیخ در ناحیه راس‌الخیمه دیده می‌شدند و اصلا خبری از وجود افراد بیگانه در این منطقه نبود. اما حالا فقط کافی است در آخر هفته‌ها سری به این منطقه بزنید تا متوجه شوید که این محدوده دیگر فقط محبوب افراد محلی نیست و همه توریست‌ها علاقه‌مند به آشنایی با این محدوده هستند.

راس الخیمه

تجربه دوچرخه‌سواری کوهستانی در این محدوده آسان نیست، مسیر طولانی و پر از صخره‌های کوچک بزرگ به‌اندازه کافی سخت و چالش‌برانگیز است، گرمای هوا این سختی را دو برابر می‌کند. بسیاری از گردشگران دوچرخه‌سواری در این محدوده را، دوچرخه‌سواری در جهنم می‌دانند. در برخی روزها هوا به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و رطوبت ۸۰ درصدی می‌تواند به‌راحتی طاقت هر فردی را طاق کند.

استفاده از راهنما برای دوچرخه‌سواری و گشت‌وگذار در این منطقه الزامی نیست، ولی در یک روز گرم تابستانی، در منطقه‌ای گرم و بیابانی بدون هیچ علامت راهنمایی، استفاده نکردن از راهنما کاری غیرعقلانی است.

 ماجراجویی در منطقه راس‌الخیمه و نزدیک مرز امارات و عمان، با تمام سختی‌ها و دشواری‌ها کاری لذت‌بخش است. در سراسر مسیر ماجراجویی منطقه، نخل‌هایی وجود دارد که سایه‌ای مطلوب برای استراحت چند دقیقه‌ی ایجاد می‌کند.

برای سفر به راس‌الخیمه، کافی است به دبی سفر کنید، سپس با یک ساعت رانندگی به این منطقه برسید. برای اقامت در منطقه می‌توانید از هتل‌های Waldorf Astoria و The Ritz-Carlton استفاده کنید.

راس الخیمه

برای تجربه زیپ‌لاین شگفت‌انگیز راس‌الخیمه باید میان ۸۰ تا ۱۲۰ دلار هزینه کنید، گشت‌وگذار در کوهستان و دوچرخه‌سواری کوهستانی برای شما ۳۰ دلار هزینه دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تفریحات این منطقه به وب‌سایت‌های زیر مراجعه کنید:

 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه