۲۶ مکان فراواقعی در ایران (قسمت دوم)

شیدا  خرمشاهی
شیدا خرمشاهی چهار شنبه، ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۵
۲۶ مکان فراواقعی در ایران (قسمت دوم)

برخی از جاذبه‌های دیدنی ایران، از دیگر جاذبه‌ها، خاص‌تر و خیره‌کننده‌تر هستند، به‌طوری که در همان نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کنند.

هر نقطه‌ای از طبیعت تابلویی است که به دست هنرمند چیره‌دست خلقت، نقاشی شده است. این هنرمند هستی با حوصله فراوان، هزاران رنگ را کنار هم قرار داده و نقش و طرح‌های بسیاری را آفریده است. برخی از این تابلوهای نقاشی، از دیگر تابلوها، خاص‌تر و خیره‌کننده‌تر هستند، به‌طوری که در همان نگاه اول شما را مجذوب خود می‌کنند و نمی‌گذراند از آن‌ها چشم بردارید. در ادامه این مطلب به معرفی این تابلوهای نقاشی خیره‌کننده که گویی بهشت روی زمین هستند، می‌پردازیم.  

دریاچه لیپار، بندر چابهار

دریاچه لیپار، بندر چابهار

دیدن مناطقی خارج از روال همیشه شگفت‌انگیز است، همه ما دریاچه یا تالاب‌ها را همیشه به رنگ آبی دیده‌ایم. دریاچه یا تالاب لیپار، تالابی مثال‌زدنی است که رنگ آن متفاوت از دیگر دریاچه‌ها یا تالاب‌هایی است که تابه‌حال دیده‌اید. رنگ این تالاب یا دریاچه صورتی رنگ است و با نام دریاچه یا تالاب صورتی نیز شناخته می‌شود. این تالاب که یکی از پنج چشمه صورتی رنگ در دنیا است در استان سیستان و بلوچستان در مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان جای گرفته است و به‌خاطر وجود پلانکتون‌های گیاهی زیاد در منطقه و فراوانی مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه‌های متصل به خلیج به این دریاچه می‌ریزند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیکی در بعضی از فصول و در نتیجه صورتی رنگ شدن آب آن شده است.  

ساحل درخشان، لارک

ساحل درخشان، لارک

جزیره لارک یکی از جزایر زیبای خلیج‌فارس و جزئی از استان هرمزگان است. هنگام قدم زدن در ساحل جزیره زیبای لارک، اگر خیلی خوش‌شانس باشید، ممکن است با نورهای جادویی در آب نقره‌ای این جزیره برخورد کنید. ساحل آبی و درخشان  جزیره لارک، صحنه‌ای خیره‌کننده است که توسط فیتوپلانکتون‌های درون دریا پدید آمده است. در زبان محلی به این پدیده «هوچراغی» نیز گفته می‌شود.

تنگه راگه، رفسنجان

تنگه راگه، رفسنجان

دره یا تنگه راگه یکی از مقاصد دره نوردی ایران و جاذبه‌های بی‌نظیر و کمتر شناخته‌شده رفسنجان در استان کرمان است که بسیاری آن را از حیث زیبایی‌های طبیعی هم‌سنگ کلوت‌های شهداد قلمداد می‌کنند. وقتی وارد این دره که مانند بهشتی در دل کویر است می‌شوید، گویا پا به یکی از فیلم‌های ماجراجویانه و هیجان‌‌انگیز گذاشته‌اید. رودخانه دائمی گیودری طی سالیان دراز، صخره‌های این دره را تراشیده و باعث پدید آمدن این همه زیبایی و عظمت شده است. بر بلندای این دره که بایستید، تا چشم‌تان کار می‌کند، می‌توانید سرزمین‌های بکر و آرام را تماشا کنید.

دهکده کندوان، اسکو

دهکده کندوان، اسکو

بی‌شک یکی از خاص‌ترین و جالب‌ترین روستاهای ایران، روستای صخره‌ای کندوان است که در شهر اسکو در استان آذربایجان‌شرقی در دل سنگ‌های مخروطی شکل آتشفشانی جا خوش کرده است. این روستا، سومین روستای صخره‌ای جهان است که شهرت جهانی دارد و سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را مسحور و مجذوب خود می‌کند. قدمت سکونت در روستای صخره‌ای کندوان به قرن هفتم هجری می‌رسد و همچنین در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

دریاچه نمک حوض سلطان، قم

دریاچه نمک حوض سلطان، قم

دریاچه نمک حوض سلطان مانند آینه‌ای بزرگ در وسط ایران‌زمین قرار گرفته و به بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران معروف است. این دریاچه در ۴۰ کیلومتری شمال قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران در حاشیه بزرگراه خلیج‌فارس واقع شده است. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال، متفاوت است.

جنگل ابر، شاهرود

جنگل ابر، شاهرود

در جنگلی رویایی ابر می‌‌توانید شاهد اقیانوس ابرها باشید. در این جنگل اغلب ابرها آزادانه در حال رفت و آمد هستند، به‌طوری که بیشتر اوقات کل جنگل را فرا می‌گیرند. با وجود جنگل ابر دیگر قدم زدن روی ابرها تنها یک رویا نیست. این جنگل زیبا و خاص در ۳۵ هزار هکتار در شاهرود در استان سمنان جا خوش کرده است. زیباترین مناظر و خوش آب و هواترین ناحیه در کشور را می‌توانید در این جنگل داشته باشید. بدون شک سفر به این جنگل افسانه‌ای، نه‌تنها خاطره‌ای دلنشین بلکه فراموش‌نشدنی را برای شما رقم خواهد زد.

کوه های مینیاتوری، بندر چابهار

کوه های مینیاتوری، بندر چابهار

سفر به مریخ، در حال حاضر کاری غیرممکن است؛ اما شاید بتوان نمادی از این سیاره را در کره زمین تماشا کنید. نقاش طبیعت گاهی دست به کشیدن تابلویی می‌زند که هرکس به آن نگاه کند، ناخودآگاه خیال می‌کند که این تصویر متعلق به سیاره‌ای دیگر است. کوه‌های مینیاتوری یا مریخی چابهار که گویا از مریخ به روی زمین آمده‌اند، مناظر خیره‌کننده‌ای را پیش روی مسافران قرار می‌دهند. این کوه‌ها، از منطقه کچو تا خلیج گواتر به موازات دریا امتداد دارند. اگر از جاده ساحلی چابهار به گواتر در حال حرکت هستید، بعد از تالاب صورتی لیپار این کوه‌ها را خواهید دید که طول آن‌ها حدودا ۴۵ کیلومتر است.

غار علیصدر

غار علیصدر

غار علیصدر یکی از غارهای منحصربه‌فرد ایران و بزرگ‌ترین غار آبی جهان در شهر زیبای همدان است که زیبایی و شگفتی آن هر بیننده‌ای را حیرت‌زده خواهد کرد. ویژگی‌های مسحور‌کننده و مناظر شگفت‌انگیز این غار، باعث می‌شود که هنگام بازدید از آن متوجه گذر زمان نشوید. وجود گذرگاه‌های ممتد آبی و دریاچه‌های وسیع و قابل قایقرانی که در سراسر غار گسترده شده‌اند، جلوه‌ای منحصربه‌فرد را پدید آورده است که در معدود غارهای جهان می‌توانید شاهد چنین زیبایی‌های خیره‌کننده‌ای باشید. آب دریاچه این غار بدون رنگ‌وبو است و مزه‌ای معمولی دارد. هیچ‌گونه حیات جانوری در این غار وجود ندارد و درجه حرارت آن در طول سال ثابت و حدودا ۱۲ درجه سانتی‌گراد است. آب این دریاچه به‌قدری زلال است که تا عمق ۱۰ متری آن با نور معمولی و چشم غیرقابل مسلح به‌خوبی قابل رویت است.

تشکوه، رامهرمز

تشکوه، رامهرمز

تشکوه یکی از شگفتی‌های طبیعی استان خوزستان در شهر رامهرمز است. این کوه سوزان و آتشین، حفره‌هایی دارد که مانند چشمه‌هایی هستند که جای آب سرد، آتش گرم از درون آن‌ها به بیرون می‌جهد. این کوه از گذشته‌های دور تا به امروز در حال سوختن است و گردشگران فراوانی را خصوصا هنگام شب به سوی خود جذب کرده و آن‌ها را مسحور زیبایی خود می‌کند. تشکوه همچنین در فهرست میراث ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

زندان سلیمان، تکاب

زندان سلیمان، تکاب

زندان سلیمان یا کوه زندان دیو، کوهی مخروطی شکل درون تهی است که در سه کیلومتری غرب مجموعه جهانی تخت‌سلیمان و در ۴۲ کیلومتری تکاب در استان آذربایجان‌غربی جای گرفته است. اهالی منطقه تخت‌سلیمان تکاب بر این باور هستند که «حضرت سلیمان»، دیوهایی را که از فرمانش سرپیچی می‌کردند، در این کوه زندانی می‌کرد و به همین خاطر آن را زندان دیو یا سلیمان می‌نامند.

وردیج، تهران

وردیج، تهران

شاید باور نکنید که فقط چند کیلومتر از پایتخت کشور، روستایی شگفت‌انگیز به نام وردیج وجود دارد که منحصر‌به‌فردترین مجسمه‌های طبیعی را در خود جای داده است و تابلویی از سنگ‌تراشی طبیعت محسوب می‌شود. در این روستا طبیعت هنرنمایی کرده و مجسمه‌هایی خلق کرده که دیدگان هر بیننده‌ای را خیره خود می‌کنند. با دیدن این مجسمه‌ها که مانند صورتک‌هایی پُر از حفره می‌مانند، شاید برای اولین بار خیال کنید که چند سنگ‌تراش تنها برای شوخی آن‌ها را خلق کرده‌اند.

گِل افشان پیرگل، خاش

گل افشان پیرگل، خاش

گل‌افشان پیرگل جاذبه‌ای زیبا در ۷۶ کیلومتری شهر خاش در استان سیستان و بلوچستان است. این گِل‌افشان با ارتفاع یک هزار و ۶۵۳ متر میان کوه‌های تفتان، نمونه‌ای بی‌همتا و بی‌بدیل از آفرینش در این منطقه را به نمایش می‌گذارد. این پدیده طبیعی همانند آتشفشانی به‌صورت تپه‌ای مخروطی است که به‌جای گدازه، از دهانه آن گاز همراه با گِل خارج می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه